Illustratie van:

Project zelfrijdende elektrische voermachine

We voeren al jaren met een heftruck aan de voerbak en dat bevalt prima. De stap naar een elektrische heftruck moet dan niet zo spannend zijn dacht ik maar toen ik dat tegen handelaren in heftrucks zei kijken ze me steeds heel raar aan. Dat maakt het natuurlijk alleen maar leuker om te proberen dus dat doen we dan ook maar.

Deel dit topic

Reacties

+4
GerbertXL
Ik ben nu in de testfase, als dit wat word moet er dubbele montering wielen onder en die zijn niet zo verkrijgbaar.

(klik om te vergroten)

+1
GerbertXL
De heftruck heeft een ongebruikte extra functie maar die vind ik wat te klein. De heffunctie is een stuk dikker dan de rest dus dat leek mij beter, een driewegkraan eraan en een heleboel fittingen om het op een goede plek te krijgen. Er zat een opbergvakje hier, die heb ik weggehaald en zo kan ik mooi bij de hendel van de kraan. De leidingen zijn 18L dus ik moest wel een nieuwe driewegkraan kopen want dat is niet een formaat dat ik zo heb liggen. Het was nog een heel gepruts het passend te maken, uiteindelijk ook een stuk 18L slang moeten kopen.

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Quote Reactie van @GerbertXL:
ongebruikte extra functie maar die vind ik wat te klein. De heffunctie is een stuk dikker dan de rest dus dat leek mij beter, een driewegkraan eraan en een heleboel fittingen

Waarom niet de hefmast op de extra functie gezet en de hefmast functie voor de bak?
GerbertXL
En de retourleiding. Er zitten wat rare verlopen tussen maar dat is wat ik zo had liggen.

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
Quote Reactie van @GerbertXL:
Er zitten wat rare verlopen tussen maar dat is wat ik zo had liggen.

Hier ook vaak retourkoppelingen zit zelfs waterleiding koppelingen tussen.
En als het super werkt gaan we het niet eens meer officieel maken.
Dan blijft het zitten
+1
GerbertXL
De aansluitingen, die koppelingen heb ik zat maar om ze een makkelijk vast te maken moet je schotkoppelingen hebben (langer draad met een contramoer) en daar had ik geen mannetje van.

(klik om te vergroten)

GerbertXL
Er zit gelukkig wel een 12 volt installatie op, dat scheelt. Veel elektrische heftrucks hebben geen 12 volt, de werklampen hebben dan gewoon het voltage van de accu.

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@GerbertXL en mooi eigen opgewekte stroom gebruiken om de hele trein mee op te laden.
Als de zonnepanelen niet doen gaat het windmolentje er wel voor zorgen.
Mooi project.
Ik zocht een niet meer rijdende electro heftruck om als accu pack te dienen bij mijn zonne panelen
CaseCS130
Mooi project zoals gewoonlijk. Kun je wat uit de voeten met de kleine bandjes? Linde en dan ook nog elektrisch hebben jammer genoeg altijd van die kleine bandjes.
Hoef je die 3 weg kraan niet veel te gebruiken? Of kun je er super bij? Een 6/2 ventiel was misschien ook wel mooi.
GerbertXL
De bediening ligt er nu los bij, dan kan ik op m'n schoot leggen en met m'n linkerhand bedienen want ik heb m'n rechterhand nodig om de hydrauliekhendel vast te houden.

(klik om te vergroten)

+1
2850Johndeere6R
@GerbertXL Mooie projecten heb jij altijd👍 mooi lees voer en leuk om te volgen
+1
GerbertXL
@Fendt926Driver @CaseCS130
Dit is een testopstelling. Ik was eerst ook van plan de hefmast op de extra functie maar ik gebruik de heftruck ook gewoon als heftruck dus dat leek me niet handig.
Een goede heftruck met kapotte accu vinden is geen probleem, andersom lijkt me lastiger.
CaseCS130
@GerbertXL Oh ja, dan kan het prima zo. Een filmpje als het goed draait zou gaaf zijn.
+1
GerbertXL
@CaseCS130 ik ben al blij dat ik het aan het lopen heb, net een plekje gesneden en verdeelt en dat ging boven verwachting. Ik heb allebei de handen nodig om te bedienen dus een filmpje zit er voorlopig niet in 😁
En de bak hangt ook los aan de mast zonder vergrendeling, dus aandacht erbij houden.
De pomp begon al wat vreemde geluiden te maken, eerst maar een kannetje olie erbij in.

Dubbele montering gaat er zeker op komen als het goed loopt maar is niet te krijgen dus dat moet ik zelf gaan maken.
fendt308-driver
@GerbertXL telefoonhouder halen bij de pomp en achter je tegen de ruit plakken. Doe ik ook wel eens bij de kraan succes 😜🤙🏼
dx11
Dubbellucht zeg je?

(klik om te vergroten)

GerbertXL
@dx11 de elektrische lindes hebben kleinere banden en een andere steek. Maar als je ze kunt vinden, graag.
+1
casejxu
Straks een joystick met een verzameling drukknoopjes om het alles met rechts te kunnen bedienen?
+2
GerbertXL
@casejxu nee. Als dit goed werkt dan maak ik er een aanslag op dat ie blijft haken en gaan de bedieningskast naar rechts. Zo zit dan op de dieselheftruck ook en dat bevalt prima.
Maar misschien komt de voerbak wel aan een andere elektrische heftruck.
+1
rickboer blija
Ik weet niet welk bouwjaar deze heftruck is, maar bij die van ons uit 2007 kan je via de computer heel veel hydrauliek functies aanpassen. Meer liters geven en zo
GerbertXL
@rickboer blija deze heeft een mechanisch ventielenblok. Dat is ook een van de redenen dat ik een wat ouwere gekocht heb.
rickboer blija
@GerbertXL 🙈, dan houd het idd op
Baltus_steyr
Tjonge jonge, mooi project. Mooi dat je dat hier deelt. Dit is wel mooi en makkelijk voeren zo!!
Herbert
Rijd zo'n electrische heftruck hydraustatisch of op electromotor? Omdat je rijdend veel olie voor de voerbak nodig bent.
+1
GerbertXL
@Herbert elektrisch. De diesels/lpg zijn natuurlijk hydrostatisch maar hebben een aparte rijpomp dus dat merk je niet in je andere functies. Ik merk bij deze wel dat de olie wegvalt als ik stuur.
BuvaM
@GerbertXL Mooi om te volgen.
Als deze info bij deze heftruck hoort is het raadzaam om met de 50l/min aangedreven door 13KW met 15% inschakelduur wel wat voorzichtig om te gaan.

(klik om te vergroten)

GerbertXL
@BuvaM ik heb daar niet zo'n verstand van. Hij is er op ontworpen dat ie maar 15 proecent van de tijd mag werken?
+1
BuvaM
@GerbertXL S1 is continu in bedrijf en S2-S10 allemaal deels. S3 is een beperkte periode waarvan deze max 15% op vollast kan draaien (als dit de juiste gegevens van de E-motor zijn) Tijd is meen ik 10min als er niets anders is vermeld. Inschakelduur is niet het juiste woord.
Met laden en lossen zal de E-motor een tijdje met behoorlijke last draaien.
Warmte-ontwikkeling is vaak de beperkende factor. Soms is er in de motor een thermisch contact gemonteerd dat afschakelt bij te hoge temperatuur.
Misschien is het mogelijk om de motor met een waaier extra te koelen, een geforceerde luchtstroom koelt aanmerkelijk beter.
GerbertXL
Gisteren begon de e25 wat verontrustende geluiden te maken bij de hydrauliekpomp, dus voorlopig gaat de h30 het werk weer doen. De geluiden waren vanmorgen weg dus misschien kan de pomp het gewoon niet aan om wat langer achter elkaar te draaien zoals buvaM al zei. Hoe dan ook een geslaagde test, ik weet nu dat het kan en dat is fijn mocht de h30 pech hebben, ook al zou ik in etappes moeten werken.
Ik ga eens kijken hoe het met de koeling zit, wie weet is er iets op te maken dat niet al te ingewikkeld is.

(klik om te vergroten)

GerbertXL
Dit is de bediening in de h30 diesel. Het kleine hendeltje naast de kruishendel is de extra functie, bij inschakelen kan die iets over het hoogste punt heen zodat ie blijft staan. De bediening van de bak is toch wel fijner zo als je m niet op schoot hoeft te leggen 😄

(klik om te vergroten)

CaseCS130
@GerbertXL Hoe lang heb je nou dagelijks voeren met zo'n combi op hoeveel koeien? Ik vind het een prachtig concept maar die krab bakjes komen op mij altijd wat over als langzame prutsigere dingetjes, maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd.
GerbertXL
@CaseCS130 volgens m'n administratie heeft de heftruck in de laatse 362 dagen 280 uur gemaakt. En voor de aardigheid, 768 liter diesel getankt, 2,76 liter per uur.
CaseCS130
@GerbertXL Oke, 3 kwartier per dag dus. Dat valt opzich nog wel mee, wel mooi zuinig.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Linde Heftruck en hebben de trefwoorden voeren , heftruck en linde geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN