Mestkar hydraulisch kiep maken

Hallo Tractorfans,

Ik heb een deutz d3005 trekker met enkelwerkende oliedruk met 2 uitgangen man & vrouw (waarschijnlijk voor een voorlader).

Daarnaast heb ik een mestkar die je handmatig leeg moet kiepen. Vorig jaar heb ik me daar zwaar aan vertilt en 2 weken met rugklachten gelopen. Dus ik zou graag de kar via hydrauliek willen laten kiepen.

Hiervoor moet ik dus een enkelwerkende cilinder kopen, maar ik vraag me af of de mestkar wel voldoende zwaar is om de cilinder in te drukken.
Normaal gespoken klapt de laadbak direct na het lossen van vracht weer in de normale stand.

Heeft iemand tips? Ook welke maat/kracht cilinder ik zou moeten kopen?

Groet Tobsie

Deel dit topic

tobsie

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
roscho
Dit is toch een kar die na het kiepen achterover blijft staan en die je handmatig weer rechtop moet zetten? In dat geval heb je een dubbelwerkende cilinder (en dus ook ventiel) nodig, anders krijg je hem niet weer rechtop. Of je moet de plek van het kiepscharnier veranderen, zodat hij voorop zwaarder wordt. Als je dat doet, zal het gewicht voldoende zijn om weer rechtop te komen, als de olie vrij terug kan lopen, is er niet veel voor nodig om de cilinder in te drukken,
tobsie
@roscho
De bak klapt automatisch weer terug in de origineel stand als de lading er uit is. Op de foto is ook te zien dat de as niet in het midden van de bak zit.
+1
Renze
@tobsie de cilinder die op een afsluiter van een giertank zit, heeft een ingebouwde veer.
+1
wilbertkw
Volgens mij heb je niet zo'n grote cilinder nodig het gaat erom dat je de bak over het "dooie" punt drukt. Enkel werkende cilinder zal dan inderdaad niet makkelijk weer ingaan
Dit kun je oplossen door er een veer naast te maken die de cilinder weer intrekt
tobsie
@wilbertkw
Daar zat ik ook aan te denken. Je heb namelijk ook van die cilinders waar al een veer in zit.
+2
Hannesman
De "met gang achteruit en hij kiept" kar. Zou als je hem hydraulisch maakt ook even de bak iets naar voren plaatsen, Anders kan hij niet helemaal kiepen zeg maar. Succes met de knutsel
+2
stephan-inter
Ik zou er een dubbelwerkende cilinder op zetten. En dan een apart ventielenblok op je spatbord die dubbelwerkend is. En dan beide slangen aan je trekker. En je enkel werkend ventiel vast zetten met een elastiek als je de dubbelwerkende functie nodig bent.
tobsie
@stephan-inter
Dat is een goed idee. Wist niet dat dit kon.
Heb je wellicht wat meer info hoe dit werkt?
Doe ik dan 1 van de bestaande hydrauliek slangkoppelingen op dat externe ventielblok en komen er dan weer twee uit?
Ik kan de hydrauliek op de trekker wel vast zetten, zodat de druk er op blijft.
+1
stephan-inter
@tobsie ik heb nog een 3x dubbelwerkende ventielen blok liggen Die ik daar voor gebruik. Hij heeft 2 slangen die je dus in je trekker kan steken. En op het ventielen blok zit weer koppelingen waar de slangen van je machines aankomen.
Mijne komt van een oude blokkenwagen af.
Die zie je nog veel staan voor weinig. Denk dat dat je beste oplossing is dan
+2
fendt2
Valt niet mee om hier een hydraulische kipper van te maken. Het chasis is er niet voor gemaakt. Een kipper heeft meestal ook nog een meertraps cilinder. Om dit allemaal aan te passen kost veel tijd en ook geld. Zou MP even in de gaten houden. Er zijn daar mooie compacte kippers te koop.
+2
JD 6110
Is voorop bij de dissel en de bak niet iets op te lassen. Dat je bijvoorbeeld met een potkrikje al die paar cm omhoog pompt dat die hem al over het dooie punt kiept ofzo
tobsie
@JD 6110 goed idee. Ga ik eens over nadenken.
+1
Niels_D
@tobsie Of misschien heb je nog ergens een dommekracht liggen.
+1
deufi
Verbouwen kost best veel en heb je nog steeds"rommel". Zoals @fendt2 aangaf staat er veel op marktplaats.voor 2000 euro heb je al een nieuwe kleine kipper. link.marktplaats.nl/a1384397605/…
+1
@deufi link.marktplaats.nl/m1868513152/…
Of zoeits.. Ook oud, maar een prijs categorie lager en ook, pen erin, kieperen maar.
tobsie
@ronald-deutz-fahr als je in je hoofd hebt met een paar honderd euro klaar te zijn, dan is dit best een smak geld :-|
+1
@tobsie snap ik! Maar, even simpel jouw oude kar aanpassen zal ook tegenvallen. Het idee van een potkrikje is zo gek nog niet, goedkoop en doeltreffend.
+1
hobbyboer
@ronald-deutz-fahr er staat bij:"tegen meerprijs kenteken beschikbaar" 🤔
+1
renault 89
Zorgen voor genoeg gewicht achterop dan kiept hij toch makkelijk ? dan draagt hij wel ligt in de trekhaak rijd minder fijn
+1
fendt2
Heb nog weer een vervolg idee op de potkrik. Wat ook simpel en goedkoop kan.
Als je bij het kopschot een paal op het chasis maakt met daarboven op een keerwiel. Waarover je een kabel of band laat lopen. Die je aan je bak vast maakt. En aan het andere eind een lier die op het chassis vast komt kun je de bak leeg kiepen met behulp van de lier.
Blijft dan wel met behulp van bloeddruk ipv oliedruk..
+1
wilbertkw
@fendt2 als je cilinder op de dissel zet en aam de bak een u ijzer waar de cilinder tussen past en boven dat u ijzer een ijzer waar de kop van de cilinder past. Dan druk je de cilinder zeg maar 30cm uit dan is de kieper over het dode punt en zal zelf verder kiepen. Door een veer langs de cilinder te maken zal deze weer inschuiven als die drukloos is en dam kun je handmatig de kieper weer terug klappen?
+1
wilbertkw
@tobsie heb je ook nog de mogelijkheid om de kieper hoger aan de trekker te bevestigen? Want dan hangt die ook al iets achterover. Al eens meegemaakt dat ze de kieper voorover aangekoppeld hadden dan moest extra kracht zetten om over het dode punt te komen
tobsie
@wilbertkw nee, helaas. Was wel een goed idee!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , kiepen , vracht , deutz , oliedruk , hydrauliek , kopen , vrouw , cilinder en hydraulisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!