Illustratie van:

Fahr D99 - Mwm akd 12e carterdruk na vernieuwen van schraapveren

Goedemiddag

Ik heb onlangs door een kennis van me een mwm akd 12e 1 cilinder laten reviseren. Hij zei dat enkel de schraapveren moesten vernieuwd worden omdat de cilinder en de zuiger al eens vernieuwd waren. De motor is 1x heet gelopen geweest dus is de cilinderwand wat grof geschuurd geweest nu zijn we enkele maanden verder en ik heb nog steeds last van stevige carterdruk en oliedrukverlies. Heeft iemand een idee aan wat dit kan liggen

Deel dit topic

Reacties

+2
Klein Rot
@Bramc
Een 1 cilinder motor heeft altijd druk in het carter als de zuiger naar beneden gaat. En alleen de schraapveer vernieuwen heeft geen zin. Altijd alle veren vernieuwen en de cilinder honen
Bramc
@Klein Rot Alle veren zijn ook vernieuwd heb ik misschien niet goed uitgelegd. Clilinder was blijkbaar nog goed en de wand is grofgeschuurd geweest. maar wat dan raar is is dat de oliedruk ook zakt van 3 bar tot 0,5 bar na een uurtje.
Hanomag22
@Bramc welk soort olie en hoe heet is die dan? En welke lagerspelingen heb je?
Bramc
@Hanomag22 olie is 15W40. Lagerspeling heb ik geen idee van heeft hij niet gezegd maar de olie komt overal is gezegd geweest. En hoe bedoel je hoe heet is die dan?
Hanomag22
@Bramc hoi, lagerspeling heeft invloed op oliedruk. Meer speling is minder druk. Hoe heter de olie hoe dunner, dus hoe lager je druk.

Dus als jouw lagers wat ruim gesleten zijn en je olie heet is, gaat de druk omlaag. 15w40 lijkt me wel oké. Wat zeggen de boeken over wat de druk moet zijn? En 0,5 bar stationair of halfgas?
Bramc
@Hanomag22 minimum druk zou 1,5 bar moeten zijn bij stationair. Hoe controleer ik de lagerspeling? Is het ook normaal als je het oliepijlstok eruit neemt dat de olie er met stevige druk uitkomt?
Hanomag22
@Bramc lagerspeling had de man van de revisie in kaart moeten brengen. Dat kun je niet met ingebouwde motor meten. Olie spuitend uit peilstok gat is denk ik geen goed teken. Ken die motoren niet goed moet ik zeggen dus weet niet wat normaal is. Blaast de compressie zo langs de zuiger op?
Bramc
@Hanomag22 Volgens hem komt het drukverlies en de carterdruk omdat de veren zich nog moesten zetten maar dat betwijfel ik, heb er nu toch al een dikke 15u na de revisie mee gelopen. Wat zou de reden van die onderdruk dan kunne zijn? Vervelend dat ik er zo weinig van ken...
goeiedag eem
@Bramc denk dat ze de cilinder niet gehoond /zuiver rond gemaakt hebben en dus onrond is, zet je daar nieuwe zuigerveren in die rond zijn dichten ze niet af en krijg je zulke problemen, beste is gewoon alles vernieuwen, ook de lagerschalen enz. Dan komt het zeer waarschijnlijk goed
Bramc
@goeiedag eem Dat valt best tegen maarja is al wat geld ingestoken geweest bij de restauratie. Zullen hem terug moeten opendoen. Bedankt allemaal voor de reacties!!
goeiedag eem
@Bramc ik ken het, het kost altijd geld en hep zelf ook zo een keer wat gedaan, resultaat binnen 5 minuten kwam de olie via de uitlaat poort mee naar buiten, kon gelijk weer beginnen en dat was een 6 cil, dus alles x6😥😥 als je het doet doe het in een keer goed anders kost het dubbel geld.
Bramc
@goeiedag eem en dat nog maal 6 pff. dan heb ik nog wat geluk dat het een 1 cilinder is. Kan hem ook naar een revisiebedrijf brengen dan ben ik zeker.
goeiedag eem
@Bramc ik heb alles zelf gedaan dan was het tedoen, heb meerdere deutz motoren gereviseerd ik kocht de motor zo als hij was kwam van een veiling, daar had die kennis hem van gekocht. En hij kon er ook niets van zeggen, dus ik nam de gok, en viel gedeeltelijk tegen, hij was gereviseerd maar op een manier kwa bussen en zuigers wat niet goed was. Moet je het laten dien kan het flink in de papieren lopen. Zou dat ook voor een 1cilinder even navragen wat het gaat kosten, of je moet het zelf doen
+1
Bramc
@goeiedag eem Als je het zelf kan doen of je kent iemand die het kan en het wil doen is het altijd prettiger. Ik hoop iemand te vinden. Moest het toch naar een revsiebedrijf gaan denk ik wel blij te mogen zijn dat het maar een 1 cilinder is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fahr D99 en hebben de trefwoorden mwm , fahr , motor , carterdruk , cilinder , heet , reviseren , kennis en Zuiger geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0