Fendt 716 lager naar voorwielaandrijving

Fendt 716 gen1, lager in de achterbrug, net tussen de remmen en de as naar de vooras ligt er WEER uit.
Werd een kleine 3000u ook al eens gewisseld en is nu weer stuk gelopen.

Iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

roscho
- Controleer of het schuifstuk in de as gemakkelijk genoeg schuift. De cardan mag niet duwen of trekken aan het lager.
- Controleer of de kruiskoppelingen in de as wel "eenparig" zijn gemonteerd. Bij oneenparigheid kunnen schokkende krachten ontstaan in de aandrijflijn. Uitleg over eenparigheid, in dit geval van aftakassen hier: edepot.wur.nl/15786/
- Zit er misschien onbalans in de as of de remschijf?
In en uitschuiven ging destijds makkelijk, de verplaatsing door de voorasvering is ook niet zo erg groot maar je hebt een punt.
Eenparigheid was geen probleem, nooit afgenomen geweest.
Onbalans in de as of remschijf is een punt, ik meen wat trillingen te voelen en zelfs horen rond de 42/u, erboven is dat weer weg.

Planning nu is de boel uiteen pakken, nieuw lager, dichting en de remschijven wss ook, die wil ik laten nakijken door een specialist omdat de trekker tijdens de panne tekeer ging alsof er abs op de vooras in werking ging. De voorwielen blokkeerden dus in korte stoten. Echter, kip of ei, ging het lager eerst of was dit het gevolg van de remmen. In elk geval waren de wielen weer vrij toen ik stil stond en de trekker loskoppelde en verplaatste. Op het moment van de panne was de snelheid rond de 50-55/u
Jan mf6465
Is de verhouding van de banden juist?
@Jan mf6465 Origineel af fabriek zelfde maat aangehouden. 4x4 wordt zelden gebruikt.
Voornaamste werk is transport, 20m³ watertank, dieplader, containercarrier.
Allen met luchtdruk remmen
Doet intussen wel zo'n 1500-2000u per jaar, tractor werd gekocht met 4500u en 12j als bijkomende tractor maar rijdt meer dan voorzien.
RobVolvo
Achterremmen geregeld goed gesteld? Wanneer niet, bestaat de kans goed dat de cardanrem teveel werk moet doen waardoor je rempakket verbrandt en daardoor de platen krom gaan. Probeer maar eens zachtjes te rijden (mooiste is iets aflopende bestrating) en dan je koppeling intrappen, staat je trekker dan vrijwel gelijk stil (net alsof de handrem er nog een tikje op staat) dan loopt er ergens een rem aan en vaak is dat de cardanrem dan. Als een achterrem aanloopt merk je dit vaak wel in het trekken naar één kant toe... Dit kan dan ook zorgen voor een grotere belasting op je lagering die er dan op den duur uit loopt. 😉

Edit: kijk maar eens tussen mijn foto's, staan nog foto's van een kromme cardanrem van een MF 7495VT tussen. Dan weet je wat ik bedoel met een krom rempakket... 😅

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden fendt , voorwielaandrijving , remmen , achterbrug , vooras , 4x4 en fendt 716 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!