Illustratie van:

Deutz D5006 - Claxon bedrading Deutz D5006

Hallo allemaal,

Ik probeer de claxon van mijn Deutz D5006 werkend te krijgen, maar snap het bedradings-schema niet helemaal.

Elke keer als ik probeer te toeteren klapt de zekering eruit.
Heb geprobeerd de bedrading na te lopen en ben erachter gekomen dat er 1 doorgeknipt is.

Maar ik kom er niet uit hoe het nou hoort te lopen.
Heb uiteraard een bedradings-schema erbij gehad maar kan er nog niet wijs van worden.

Kunnen jullie misschien wat uitleg geven en als het kan met foto's?

Deel dit topic

Reacties

+1
Op de foto's die bijgevoegd zijn zie je de bedrading op de zekering kast.
De draden van de claxon zitten al, moet alleen nog wel op de zekeringkast worden aangesloten.

Als ik het electra schema volg denk ik te zien dat deze op zekering 4 moet worden aangesloten.
Echter is er geen ruimte voor om deze aan te sluiten.

Moet ik dan een andere draad ervan af pakken en samen binden?

Of via een andere zekering misschien?

(klik om te vergroten)

Bedrading zekeringkast Deutz D5006

(klik om te vergroten)

Zekeringkast Deutz D5006
+1
pronk
Jasper,

Bijgaand een foto van een losse zekerinkast.
Zo kun je iets eenvoudiger zien hoe de contacten eruit zien.
Als het goed is zijn de enkele aansluitingen aan de bovenzijde stroomvoerend
(In het geval zekering nummer 4 verbonden met aansluiting 15 van het contactslot.)
De dubbele aansluitingen aan de onderzijde worden verbonden met de verbruikers.
Hier zul je de aansluiting (vermoedelijk een geel/ zwarte draad) van de claxon moeten aansluiten.
De andere aansluiting van de claxon (vermoedelijk een bruine draad) wordt verbonden met de draad die van de richtingaanwijzer / claxonschakelaar komt. (zwarte draad met een kabelschoen; een "vrouwtje")
Op de richtingaanwijzer / claxonschakelaar is nog een draad met een vorkje gemonteerd.
Deze gaat naar een massapunt op de tractor.

Door de zwarte knop op de richtingaanwijzer / claxonschakelaar in te drukken wordt de claxon aan massa gelegd.
ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Mocht je vragen hebben, laat het dan even weten,

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@pronk

Enorm bedankt voor je reactie.
Echter werkt mijn claxon nog niet zoals het hoort.
Hieronder een foto van de schakelaar zoals ik die heb aangesloten.

Vanuit de claxon loopt er nu een draad naar de schakelaar en die is verbonden met het zwarte draadje afkomstig van de schakelaar.
Maar wanneer ik het andere draad vanuit de claxon op de zekeringkast wil aansluiten begint hij met het minste contact al te toeteren.
Dit terwijl hij NIET op contact staat en er geen knop om te toeteren word ingedrukt.

Zou je mij nog verder kunnen helpen?

(klik om te vergroten)

Foto van knipperlichtschakelaar
Rondeutz06
@jasper-van-t-klooster je moet het draadje wat uit het blokje komt (rechts op de foto)aansluiten op de claxon
+1
@Rondeutz06 Dat is al het geval.
Deze zwarte draad afkomstig van het knipperlichtschakelaar is verbonden met de bruine (massa) draad afkomstig van de claxon
Rondeutz06
@jasper-van-t-klooster pfff lastig dit op afstand 🤔🤔
+1
pronk
@jasper-van-t-klooster
Aan de onderkant van de schakelaar; tegen het dashboard aan) zit nog een open aansluiting.
Hier moet de massa aangesloten worden (naar een metalen punt op de trekker)
Het zwarte draadje wat aan de schakelaar zit moet aan de bruine draad van de claxon.
De geel zwarte draad van de claxon moet uiteraard op de zekeringkast worden aangesloten..
Nu zou het moeten werken.

Het kan natuurlijk zijn dat de schakelaar defect is en blijft doorverbinden.
Weet niet of je een multimeter hebt? Met een weerstandsmeting zou je dit kunnen testen.
Meet de weerstand tussen de 2 draden die ik in de bijgevoegde afbeelding met een pijl heb
aangegeven.
Als je de zwarte knop van de schakelaar indrukt moet de weerstand 0 zijn.

(klik om te vergroten)

+1
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Ik had hier totaal geen kennis over, Inmiddels is dat al wel veranderd 😜.

Het is gelukt!
Het bleek dat de toeter zelf aarde maakte aan het frame.

Nogmaals bedankt!
Rondeutz06
@jasper-van-t-klooster mooi dat het gelukt is 👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5006 en hebben de trefwoorden deutz , zekering , claxon , toeter , kabelboom , elektrisch en bedrading geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!