Blauwe rook bij oververhitting zoek vuldop versnellingsbakolie

Mijn Iseki is na 45 min maaien warm gelopen en deed dat met veel blauwe rook. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en wil nu ook versnellingsbak olie bijvullen. Ik kan echter Ellen de peilstok van de versnellingsbak vinden en niet de peilstok van de motor olie en vuldop van de versnellingsbak olie. Wie kan mij helpen door dit, bij voorkeur met een foto, aan te geven.

Deel dit topic

Reacties

+1
roscho
Blauwe rook bij warmlopen is ernstig. Normaal gesproken krijg je witte stoom uit de radiator. Als die er niet was, maar wel blauwe rook, ben ik bang dat de motor schade heeft opgelopen. Normaal gesproken controleer je de stand van de vloeistoffen vóór het zware werk en niet achteraf.
De peilstok van de motorolie hoort zich links of rechts van de motor te bevinden, hij zit in ieder geval opzij, boven het carter, daarin zit nl. de olie die gepeild moet worden.
De vuldop voor de bakolie hoort bovenop de bak te zitten, in de buurt van de peilstok hiervoor. Vind je daar niet ergens een bout die groter is dan de rest? Anders kun je misschien vullen door het gat van de peilstof. Neem daarvoor bijv. een zeeppompje waarop je aan de uitlooptuit een slangetje drukt, wat door het gaatje kan en wat je met het pompslangetje in de oliebus drukt. Als het om "bijvullen" gaat, zal er nooit heel veel in gaan.
breu
@roscho Roscho, bedankt, ik ga zo kijken en bijvullen. Hoop dat er geen motor schade is.
roscho
@breu Misschien kun je nog aangeven om welk type Iseki het gaat. Ik vond bijv. al wel enige gegevens van een TU1600, hier op TF. Zie tractorfan.nl/topic/144262/
Advies welke olie vind je hier: kroon-oil.com/nl/…
cyrus-van-gelder
@roscho ik ben het 100% met je eens!! Zoiets had beter vooraf gecontroleerd moeten worden, blauwe rook klinkt niet gezond
  • ☹️☹️☹️☹️
    Het verbaast me dan dat de motor niet vastgelopen is.

+1
Jef1965
Blauwe rook betekend dat er olie verbrand wordt. Grote kans dat je zuigers en cilinders beschadigd zijn geraakt, controleer alle vloeistoffen en start hem weer en kijk hoe die loopt en rookt
+2
Klein Rot
@breu
U hebt toch wel gewacht met water vullen tot de motor weer goed afgekoeld was??
+1
breu
@Klein Rot ja hoor eerst een dag laten staan, water bijgevuld en toen verplaatst. Kan de olie dop van de versnellingsbak onder de zitting zitten? Heb een paar dagen later de motor circa 15 min stationair laten lopen, daarna sloeg hij af met een rookpluimpje. Niet meer gestart.
iantx1500f
@breu welke type iseki is het
Dan kan er wat gerichter geholpen worden
+1
cyrus-van-gelder
@Klein Rot is anders geweldig fijn om dat hete koelwater over je handen te krijgen!!! ( Maar niet heus)
  • 🥵🥵🥵🥵 wel eens met een Opel kadett c gehad dus. Leert heeeeel snel af hoor.
    • 🙄🙄🙄🙄🙄

+2
Klein Rot
@cyrus-van-gelder
Buiten dat je je kunt branden aan het hete water, het koude water in de hete motor doet de motor ook geen goed hij zal kromtrekken.
cyrus-van-gelder
@Klein Rot Dat zeer zeker ook!! Kan me nog wel heugen dat er in 1979 auto,s het ijs opgingen. En er doorheen zakten. Soms was dan het blok gescheurd door de temperatuur verschil.
Zoals je zegt kan een heet motorblok zomaar kromtrekken.
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+1
roscho
Quote Reactie van @cyrus-van-gelder:
is anders geweldig fijn om dat hete koelwater over je handen te krijgen!!! ( Maar niet heus)

Er was geen witte damp, dus zal er niet veel koelvloeistof meer in hebben gezeten.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho misschien niet nee. Maar dat hele kleine beetje kan toch nog een aardig heet stoomwolkje veroorzaken. Staat dan toch druk op het systeem. In ieder geval ga ik het niet nog een keer zo doen!
  • 🥴🥴🥴🥴
+2
GerbertXL
Och, ik heb eens een vastloper gehad bij een VM motor in een argenterio kraan. Laten afkoelen, motorolie bijvullen en hij ging weer. Hij lekte nogal stevig motorolie, vandaar de vastloper.
Dus het kan ook mee zitten.
cyrus-van-gelder
@GerbertXL echt goed kan het toch niet wezen denk ik
  • 🤔🤔🤔 dan is de cilinder wand toch beschadigd, en dan heb je dus ook meteen onderdruk.
robbin lamers
@cyrus-van-gelder heb wel eens gehoord dat dit met een deutz luchtgekoeld ook wil. die dingen slaan na de tijd ook weer aan, maar lekker zullen ze het niet vinden.
dx11
@robbin lamers klopt, vaak ben je als het gebeurt is wel wat pks kwijt, maar starten doen ze meestal na een kwartier al wel weer
GerbertXL
@cyrus-van-gelder het stuk ellende is ook op de schroothoop beland uiteindelijk. Dus ik zal niet zeggen dat het goed voor het beestje is 😁
dennisbouter
@GerbertXL heb het in trekker ofzo ook wel eens gelezen van een ford voor een beregeningspomp,
+1
breu
Het betreft een Iseki TU1600. Ik heb inmiddels begrepen dat de dop voor de olie van de versnellingsbak en de hefinrichting onder het zadel van de tractor zit. Deze heb ik ook gevonden. Kan iemand bevestigen dat daar 80W90 in kan.
+2
roscho
Quote Reactie van @breu:
Kan iemand bevestigen dat daar 80W90 in kan.

Ik raad je aan om eerst te zorgen dat je de motor weer goed aan de praat krijgt. Dus eerst koelvloeistof op peil en de motorolie. Blijkt hij nog goed te lopen, langer dan 15 min. en zonder warmlopen en oliezuipen, dan kun je de rest op peil brengen. Doet de motor het niet meer, dan moet hij misschien zo ver uit elkaar dat alle olie eruit moet. Want als de motor er voor weg moet, kom je bij de koppeling en ga je misschien ook de keerringen van krukas en versnellingbak vervangen.
En nu even zwartdenken: misschien is de motorschade wel zo groot dat het trekkertje total loss is, dus dat de reparatie duurder is dan de waarde.
roscho
@roscho P.s.: op de volgende link vind je welke olie er in een TU315 moet. De 1600 vind ik niet in de lijst, maar de gegevens zullen niet zoveel verschillen.
kroon-oil.com/nl/productadvies/…
breu
Ga ik me morgen in ieder geval niet vervelen, thanx

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden motor , koelvloeistof , versnellingsbak , maaien , bijvullen , olie bijvullen , versnellingsbak olie , iseki , blauwe rook en peilstok geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0