Hee trekkerfan's
Ik probeer al enige tijd goede informatie te vinden over hoe je een succesvolle trek kan maken tijdens de trekkertrek met een Fendt 818 vario. Alleen kan ik helaas niet echt veel goede informatie vinden...
Ik zit met best veel vragen, bv hoeveel toeren je nou wilt maken... Zo levert de motor bv. het maximale koppel rond de 1400 toeren maar het maximale aantal pk's rond de 1900 toeren... rond welke van de 2 moet je nou zitten met je toeren. Maar ook de juiste banden spanning zou ik graag willen weten.(Welke waarschijnlijk afhangt van soort ondergrond?) En hoe kan je de vario computer het best instellen? grenslastregeling ect..?
Trekker : Fendt 818 vario tms
Klasse : 8,5 tons
Banden voor : 600/65 R28
Banden achter : 710/70 R38
Hou dit topic als het kan een beetje serieus, reageer alleen als je ook echt iets nuttigs kan toevoegen!!
Bedankt alvast!!!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
2. Zorg voor genoeg druk op zowel de achter als voorbanden !, heb je fronthef hang dan bijvoorbeeld een ton aan gewicht voorop of hang een lading gewichten voorop.
3. De juiste bandenspanning, achter zorgen dat je onder 1 bar zit. je kan wel met 0,8 rijden dacht ik. ( als het niet nog 0.2 tot 0.3 lager kan )
4. en gewoon plankgas, en bij ongeveer 1500 toeren die vario handle tikke terug.
Succes !
heeft ie ook wel opgefokt volgens mij..
meer info daarvan kan je vinden bij tf-lid
evert_baptist
Nog 2 punten waar ik aan dacht:
- Hoe zit het met de vooras vering, wil je die juist uit hebben staan ivm eventueel gaan springen of juist aan latan staan om het springen te dempen?
- De vloeistof koppeling kan je ook uit zetten bij die vario's, is dit verstandig om te doen of maakt dat niet zo gek veel uit?
Die banden spanning blijf ik ook raar vinden (als je het even hel theoretisch bekijkt) Je wilt juist druk op je banden krijgen om zo grip te krijgen. Laat je de banden spanning nou terug lopen, vergroot dit het contact oppervlak van de band met de grond. Bij hetzelfde gewicht een groter contact oppervlak hebben verkleint de druk per cm2.... Als je op deze manier gaat redeneren kom je dus op een andere conclusie uit!! Maar idd je ziet ze het altijd doen dus jah, het zal wel denk ik dan maar.
maar das tegen de regels,,, en tja, een vloeistofkoppeling houd wel eerder op..
maar ik hebverder geen ervaring met vario's dus dan moet je de fendt mannen hier vrage..
Banden met 1 - 2cm. profiel zijn het meest geschikt. Verder gaan soepele banden veel beter als stugge banden, de soepele band vormt zich beter naar de baan. Michelin's en Kleber's doen het over het algemeen vrij goed.
Bijna iedereen zegt altijd dat je de bandenspanning van de achterbanden zo laag mogelijk moet doen. Dit is niet helemaal waar, als je de band te zacht doet kan deze namelijk holtrekken. Daar komt nog bij dat als je bandenspanning erg laag is, zakt je band erg ver in. Hierdoor zakt ook je trekhaakhoogte en dat moet juist voorkomen worden. Het is dus eigenlijk een kwestie van zoeken naar de grens waar je de maximale footprint van je band hebt. Bij 710/70/R38 ligt dat bij zware belasting ongeveer tussen de 0,7 en 1 bar.
Met de gewichtsverdeling moet je er rekening mee houden dat de sleepwagen de achterkant wel naar beneden trekt. Je moet dus echt zo veel mogelijk gewicht voorop hangen. Er kan sowieso makkelijk 1500kg. voorop gehangen worden. De geweichtsverdeling is het best, als de trekker op het moment van slippen van voren net zo hard de grond in zakt als van achteren. Hij moet mooi in balans zijn, en niet helemaal voorover of achterover hangen.
Meestal mag een trekhaak volgens het regelement max 50 cm. hoog zitten en minimaal 45cm. uit het hart van de achteras. Probeer hieraan te voldoen, met de hoogte lift je namelijk de sleepvoet zo veel mogelijk doordat de ktting steiler gaat staanen met de minimale hartafstand krijg je veel druk op je achteras, en is de hefboom om de voorkant te lichten zo klein mogelijk.
Op een zand baan moet over het algemeen zo hard mogelijk gereden worden, met een zo laag mogelijke bandenspanning en zo weinig mogelijk toeren. Op zand moet je de motor zo ver mogelijk laten zakken in toeren. Zandbanen trekken ook veel lichter als kleibanen en je hebt veel minder grip als op klei.
Op een kleibaan moet de bandenspanning hoger zijn, maakt de snelheid niet zo veel heid, en moet je de motor natuurlijk ook gewoon goed laten werken.
Verder is er met een vario nog te spelen met de procenten. Door deze met wegrijden op bijv. 30% te zetten, en dan gewoon de joystick in de cruise-control van de veldgroep drukken, krijg je veel snelheid aan het begin doordat de motor ver in toeren mag zakken. Probeer als het zwaarder wordt de motor ronde de 1600-1700 toeren te houden, dit kan verkregen worden door de procenten langzaam terug te draaien. En als de wielen dan op het moment staan dat je bijna stilstaat en de wielen willen gaan slippen, draai de procenten omhoog. Hierdoor wil het wiel wel rond maar kan hij niet rond omdat je de snelheid verlaagt. Hiermee kan je vaak je grip zo weer even terug krijgen en draai je de procenten weer naar beneneden. Dit kan je herhalen tot je afgevlagt wordt.
Verder veel suc6
de spanning onder de 1 bar is helemaal niet erg, maar kijk even in een bandentabel welke druk jouw banden minimaal moeten hebben.
ik neem aan dat je die banden ook met je gewone werk onder de trekker hebt zitten,
en als je de spanning TE laag hebt, en hard trekt, dan kan je de koordlagen in de banden kapot scheuren.
meestal zie je daar in het begin niks van, maar later krijg je daar pas last mee, pas dus goed op.
Ik heb al vaker gehoord dat ze de hele trek op cruise control rijden en dan wat met die procenten zitten te rommelen. Is dit echt zoveel beter? Kan je hem niet gewoon op het voetpedaal rijden en vervolgens op het moment van slippen steeds iets smoren dmv de pook iets naar voren te drukken? Lijkt mij dat dit het zelfde effect geeft als aan de procenten draaien.
Pirelli TM900 710/70R42 banden had ik op 0,8 staan, ging best
maar eigenlijk is er niks over te zeggen! trek je op de ene wedstrijd iedereen er dik uit, doe je het 1 week later hetzelfde, word je laatste.
en natuurlijk is het ook per trekker anders, als er 1 theorie was die echt zou werken bij iedereen, dan zou iedereen hem wel gebruiken
hoe je het dan gesteld hebt in de 8.5 ton met de fendt 818
kvraag me af als er veel verschil is in het trekken op tms
of voetpedaal
of gewoon naar cruisecontrol