Auto afkeur apk vanwege fijnstof
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die problemen hebben met de apk van de auto sinds er een fijnstof gemeten moet worden?
Ik rijd een opel combo uit 2016 en deze is vandaag voor de 4de keer afgekeurd, ik ben nu al 2000,- verder met pogingen om de fijnstof lager te krijgen en enigste optie is nog een nieuw roetfilter van 2300,- of 19.- meer betalen per kwartaal (want daar red ik het klimaat mee?)
Zijn er meer die hier mee worstelen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden apk , auto , klimaat , opel , fijnstof en nieuw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Of effe het brandstoffilter vol kiepen en 30 sec laten lopen uitzetten, 15 min later weer starten en hopelijk iets beter resultaat.
Ok. Ze willen ons toch uit de diesels hebben. M'n caddy kwam er gelukkig zonder kleerscheuren door met 180.000 km op de klok. De prive auto met 2 ton op de klok beetje uit voorzorg maar omgeruild voor een jonger exemplaar
Om door de meting te komen trek ik ff de turbodruk meter er af. Daardoor gaat de wagen
in de noodloop en rolt hij zo zonder vermogen doir de meting heen
Hij heeft de kennis om het probleem op te lossen mag je redelijkerwijs verwachten, toch lukt het niet.
Als je bij onderdelen bedrijven je kenteken ingeeft of zoekt op automerk, type, motortype kun je roetfilters vinden.
Voorbeeld; Opel Combo 1600 CDTI voor 547.- euro ex montage.
Ga ook maar eens proberen met HVO te rijden, ik heb nog ff tot de officiële APK.
Wat wij doen als we voor de apk een te hoge deeltjes meting hebben, en dan is het net boven de grenswaarde en niet een 10 voud ervan, is een goede injector reiniger er flink gas geven een uur lang.
Dan wil het ooit nog net genoeg zijn om onder de grenswaarde te komen.
Maar als het flink hoger is, is vaak gewoon het roetfilter kapot. Heb er al veel vervangen dit jaar.
Vaak is het even een temperatuur/druksensor losmaken, even met de camera erin en dan is het al duidelijk.
Na het vervangen even goed rijden en alle waardes bekijken met live data, dat er niks geks aan de hand is waardoor het roetfilter kan scheuren (bijv. Veel olieverbruik)
Uitschrijven bij RDW kostte 75 euro dus ik dacht dan toch maar roetfilter.
Lag nog wel aan 1 of meer kapotte verstuivers volgens monteur.
Blijkbaar was het oude filter zover op dat die zelfs na het reinigen de filterende werking kwijt was. Dus toen ik met hvo heb rond gereden heeft die waarschijnlijk oude roet deeltjes eruit geblazen.
Over 3 maanden laat ik de auto weer meten mocht er een rare stijging in zitten word het tijd afscheid te nemen.
De garage vertelde dat het heel veel voorkwam bij combo/caddy achtige auto s vandaar mijn idee om het hier te vragen want volgensmij rijd bijna iedereen hier zoiets. Maar het valt me dus mee hoeveel er problemen hebben.