Auto afkeur apk vanwege fijnstof

Het heeft even niks te maken met tractors maar ik weet niet waar ik het anders kan vragen,
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die problemen hebben met de apk van de auto sinds er een fijnstof gemeten moet worden?
Ik rijd een opel combo uit 2016 en deze is vandaag voor de 4de keer afgekeurd, ik ben nu al 2000,- verder met pogingen om de fijnstof lager te krijgen en enigste optie is nog een nieuw roetfilter van 2300,- of 19.- meer betalen per kwartaal (want daar red ik het klimaat mee?)
Zijn er meer die hier mee worstelen?

Deel dit topic

Reacties

+1
mestyle
Andere garage opzoeken. Die hem goedkeurt zonder dat de auto er staat ja ze zijn er nog steeds die dat doen
brauheist
@mestyle ik ken ze helaas niet, kun je er een aanbevelen?
+4
radium45
@brauheist Ik moest met mijn Leopartner ook naar de apk maar heb voortijd alles diesel uit de tank gereden en er toen Aspen diesel in gedaan. Hij kwam met glans door de meting.
DANOONTJE POWERR
@radium45 is dat hetzelfde als HVO100?
radium45
@DANOONTJE POWERR nee totaal wat anders.
+1
brauheist
@radium45 ah die heb ik nog niet gehoord🤣
+1
JD-4450
@radium45 deze ga ik onthouden! Inderdaad heel zuiver spul die aspen
walker1
Is er ooit het roetfilter verwijderd? Of rijd je veel korte stukken en komt de auto nooit goed op bedrijfstemperatuur waardoor roetfilter nooit kan gegenereren?
brauheist
@walker1 ik rijd elke dag 320 km over de autobahn en dan rijd ik geen 100. Vorige week is het roetfilter is vorige week gereinigd en de meting was hetzelfde als voor het reinigen🤷‍♂️
+1
bas101
@brauheist als t roetfilter gereinig is en de metingen blijven t zelfde heb je storing in motor , als je m daarna aanbied met HVO of gtl en metingen blijven t zelfde heeft t keuringstation een storing in de meetapparatuur
brauheist
@bas101 ja dat zou je zeggen maar ik ben de enigste die ze er niet door krijgen
+5
deufi
Dan kan je beter 19 euro per kwartaal meer betalen, dan blijven klooien met het roetfilter. Dat is denk ik goedkoper, als je die auto nog bijvoorbeeld 5 jaar rijdt.
brauheist
@deufi dacht ik ook, en de vraag of het nieuwe roetfilfer ook echt helpt, ik ben alleen bang dat de fijnstof toeslag elk jaar hoger word.
+3
arjanvw
@brauheist wij hebben nog een oudere Citroën Berlingo en betalen ook 19,-/kwartaal. Dat wordt idd hoger, want we begonnen met 11,-. Maar een roetfilter van 2300,- kan je ook 23 jaar lang 100,- /jaar betalen. Ik zou het dan wel weten.

Het is alleen de vraag of je veel in milieuzone rijdt. We hebben namelijk ook nóg een 'vervuilende' personenauto en als je daar zo'n zone inrijdt krijg je netjes een boete thuis van 110,-..
brauheist
@arjanvw daar had ik nog niet aan gedacht, krijg ik dan met mijn auto uit 2016 al een boete?
+1
arjanvw
@brauheist zodra hij als 'vervuilende' auto staat genoteerd wel, dan zegt leeftijd niks.
mdoornekamp
@deufi
Quote:
19 euro per kwartaal meer betalen

Volgens mij kan dat alleen met een auto van 2013 of ouder. M'n broer zijn bmw 530d ook afgekeurd. Bj 2007
brauheist
@mdoornekamp ja daar kom ik net helaas ook achter
+1
bas101
Oplossing is heel simpel aftanken met GTL diesel of HVO diesel , even autobaan rijden dat de oude diesel erdoor gaat en dan auto opnieuw aanbieden met bedrijfswarme motor.
brauheist
@bas101 ik heb een week op hvo gereden en dat maakte niks uit met de meting, het rare is dat daar veel slechtere en oudere auto s komen die er wel doorheen komen
mdoornekamp
@brauheist een vriend van me heeft een combo 1.5 diesel met 150.000 km . Die heeft het ook niet gered
brauheist
@mdoornekamp heeft die er wat aan kunnen doen?
mdoornekamp
@brauheist
Quote:
aan kunnen doen

Nee niet eens geprobeerd. Iets meer wegenbelasting en roefilter eruit. Roetfilter verwijderen en uitprogrammeren kost dikke € 500,-
brauheist
@mdoornekamp dan was dat er een van voor 2012? Ik heb net met het rdw gebeld en ik kan het roetfilter niet afmelden
mdoornekamp
@brauheist
Quote:
voor 2012

Ja ouder. En bmw van me broer van 2007
bas101
@brauheist dan neemt t keuringsstation jouw in de mangel of is de meetapparatuur niet goed , gtl en hvo reduceert t fijnstof met vele 10 tallen procenten
brauheist
@bas101 ja dat dacht ik ook, ik ken de garage wel vrij goed die zullen mij niet voor de gek houden
bartjuh
@brauheist als er af fabriek geen filter op zit kunnen ze hem niet afkeuren op fijnstof
brauheist
@bartjuh ik probeerde net bij het rdw het roetfilter af te melden maar dat kan dus niet bij autos na 2012, word dus nu gedwongen de kosten in gejaagd
bas101
@brauheist dan heb je t roetfilter gedefct , afmelden kann idd niet want roetfilters zijn inmiddels al lang verplicht ; t komt ook door de vlakke wegen in NL en de korte ritjes , ik weet niet waar je woont maar als je in zd limburg woont zou ik eens naar de autobaan achter Luik rijden en m daar eens tegen de bergen op goed lostrekken , wel met HVo of GTL gaan rijden , ik tank zelf GTL op mn oude oldtmers en daar neemt de rookontwikkeling met meer dan de helft af .
+1
brauheist
@bas101 ik rij elke dag met 160 over de autobahn, daar zou die dan toch warm zat van moeten worden?
+1
bas101
@brauheist ja en als ik lees dat oude auto's wel door de keuring komen en de jouwe niet dan zou ik s naar een ander keuring station gaan
brauheist
@bas101 ik ga is kijken of ik ergens terecht kan
newholland6640
@brauheist

Hier zelfde probleem. Auto 5 weken te jong om roetfiltee af te melden. Bende
JD3010
@newholland6640 Wat voor leeftijd moet die dan zijn?
+1
brauheist
@JD3010 voor 2012
brauheist
@newholland6640 komt die van jullie er ook niet door heen?
newholland6640
@brauheist

Jawel, maar vermogen viel weg. @JD3010 geen idee, moet ik nakijken.
josje
Voor die tijd al injectie reiniger gebruiken.
Of effe het brandstoffilter vol kiepen en 30 sec laten lopen uitzetten, 15 min later weer starten en hopelijk iets beter resultaat.
brauheist
@josje ja ze hebben al van alles door de brandstof en motor olie gegooid om te reinigen maar het komt niet binnen de norm
mdoornekamp
@brauheist dan toch een "makkelijke" garage opzoeken zoals @mestyle zegt. Sommige types auto is een drama. Polo 3 cil tdi is ook lastig.
brauheist
@mdoornekamp ik ben er net mee bezig geweest het schijnt dat omdat dit een nieuw iets is nog niet veel er mee durven sjoemelen
+4
roscho
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Polo 3 cil tdi is ook lastig

Mijn dochter rijdt in een Fabia 2 1.4 tdi van 2007 zonder roetfilter. Ze betaalt wel in Nederland extra belasting, maar in Duitsland kreeg ze een groene milieusticker van klasse 4, de schoonste categorie. Heel vreemd dit alles. En in twee EU-landen dus totaal verschillend geregeld.
+1
MaxxuM4ever
@mdoornekamp zo’n blue Motion bedoel je? Ik heb daar de seat Ibiza tdi van, wordt nog feest dus.
Jarcovdz
Luchtfilter niet gedeeltelijk verstopt?
brauheist
@Jarcovdz nee komt ook net van de grote beurt af, auto pakt wel iets olie das het enigste wat ik echt zou kunnen bedenken wat er mee te maken kan hebben
brauheist
@Jarcovdz of injectors niet goed
Jarcovdz
@brauheist hier in de buurt zit/zat ook een bedrijf die tijdelijk de uitlaat aanpast waardoor hij er wel door komt. Weet niet of ze dat nog doen. Koste je dan iets van 75,-.
brauheist
@Jarcovdz dat had ik er wel voor over gehad
bas101
Dat hele fijnstof gedoe met belasting verhoging is een pure ordinaire manier om geld te kloppen , fijnstof zit van nature met triljoenen deeltjes in de lucht als t niet regent , met t blote oog moeilijk waar te nemen maar je zult t vast wel eens gezien hebben als je in een donkere loods of schuur staat en er komt ergens licht door een kier naar binnen dan zie je de stofdeeltjes zweven. . Ik heb ook afgelopen winter een bestelauto gekocht uit 2001 , toen ik de wegenbelasting brief binnen kreeg en daarna nog s een fijnstof toeslag heb ik t ding weer gauw onder de komt geschopt de wegenbelasting was op jaarbasis nog hoger dan waar ik de auto voor gekocht heb , dit is overigens al begonnen in de jaren 90 toen Minister Neeli Smit Kroes ingeruild werd voor Hanja Maij Weggen , had toen een zeldzame Opel Reford 2.3 turbo diesel , die heb ik toen ook weg gedaan omdat de wegenbelasting naar buiten proportionele maatstaven werd opgeschroefd , achteraf spijt dat ik deze auto heb weg gedaan.
brauheist
@bas101 ik ben dalijk tussen de 3000 en 4000 verder als een nieuw filter de oplossing zou zijn
+1
bas101
@brauheist kun je dan niet beter die €19 per maand betalen
Framos
@bas101 lijkt me niet zo moeilijk, 240 euri per jaar extra betalen kan snel uit en je bent vant gedoe af. Voor t zelfde is t volgend jaar gebeurt met de combo dag 4000 euro 👋
brauheist
@bas101 ja klopt, maar dat kan dus niet je kunt auto s na 2012 niet afmelden van roetfilter
roscho
@brauheist Probeer hem te verkopen aan een Pool of Roemeen. Daar mag alles nog gewoon rijden en als de auto nog redelijk in orde is, willen ze daar ook nog wel wat voor geven.
brauheist
@roscho ik ben er bijna naar geneigd, maar ik moet dan ook iets terug hebben en hopen dat het daarmee wel goed blijft gaan, ik vind het een super fijne auto heeft ook een 6 bak dus zou het jammer vinden als ik er afscheid van moet nemen
roscho
Quote Reactie van @brauheist:
ik vind het een super fijne auto

Je zou nog kunnen kijken naar een gebruikt roetfilter. Misschien is de handelaar bereid om er garantie op te geven. Zie:
onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/…
brauheist
@roscho er is mij een imitatie aangeboden maar dan moest ik de oude opsturen, dus in mijn ogen krijg ik dan een tweedehandsje van iemand anders. De auto staat weer bij de garage morgen komt er een hele nieuwe op dus ben benieuwd...
roscho
@brauheist Zit in een roetfilter geen zeldzaam metaal, platina of zo? Daarom willen ze die oude zo graag terug. Je hebt nu een nieuwe originele besteld, maar mag je nu je oude houden?
En welke garantie heb je dat het werkt? Mocht hij met dat nieuwe filter nog niet door de APK komen, dan ligt het probleem niet bij het filter. Mag je hem dan weer teruggeven? (sorry, soms kan ik het doemdenken niet laten....)
bas101
@roscho mss wordt ik nu uitgelachen maar kun je om te testen of t filter defect is kun je dan niet bij de testprocedure een nieuw roetfilter aan t uiteinde van de uitlaat even voor nood vastmaken en dan aan t uiteinde van t nieuwe filter de roetmeting doen ?
roscho
Quote Reactie van @bas101:
nieuw roetfilter aan t uiteinde van de uitlaat even voor nood vastmaken en dan aan t uiteinde van t nieuwe filter de roetmeting doen ?

Eraan vastknopen met een fietsband.... Zo'n filter moet, om goed te werken, een bepaalde temperatuur halen. Dat lukt nooit als het uitlaatgas al de hele uitlaat PLUS dat slecht werkende filter is gepasseerd.
En de tester zal maar een nacontrole krijgen, zo'n grap zou hem best zijn licentie kunnen kosten.
Je zou natuurlijk wel een goed filter onder de auto kunnen hangen, testen en als er geen controle komt, het oude weer monteren. Zo'n stunt ken ik met een koplamp-niveauregeling die niet meer werkt. Vóór de test de schakelaar eruit en blindplaatje erin. Testen en goedkeuring. Geen controle, dan gauw de schakelaar er weer in.
+1
bas101
@roscho t gaat hier niet om direct een apk goedkeuring te krijgen maar om te testen of t probleem daadwerkelijk bij t roetfilter ligt
roscho
@bas101 Ik snap je bedoeling, maar om redenen die ik hierboven genoemd heb, zal dat niet lukken. Enige mogelijkheid is om een filter te monteren waarvan je zeker weet dat het goed is (nieuw) met de garantie dat je het terug mag geven als het probleem niet in het filter zit.
+1
Jan mf6465
@roscho een roetfilter hoeft niet warm te zijn om te werken. Een roetfilter moet warm zijn om te regenereren. Dan word de „verzamelde“ roet verbrand in de roetfilter.
mdoornekamp
Is het Opeltje nog standaard, of heb je hem gechiped. Dan produceer je mogelijk ook meer roet.
brauheist
@mdoornekamp standaard, het is wel een 1.6
arjanvw
@mdoornekamp en de normen zijn vanaf dit jaar ook weer strenger geworden dacht ik.
walker1
[quote="@arjanvw" p="2158302"] en de normen zijn vanaf dit jaar ook weer strenger geworden dacht ik. Reageer @arjanvw

De normen zelf zijn niet strenger geworden. Ligt gewoon vast wat elke auto mag uitstoten. Wat wel veranderd is dat ze bij de APK nu moeten kijken of het roetfilter nog daadwerkelijk aanwezig is en of deze ook werkt. Dit omdat er nog al wat roetfilters verwijderd werden. Daar lopen nu wel veel mensen tegenaan, dat ze in verleden roetfilter hebben later verwijderen na problemen of bij tuning, of ze hebben een 2ehands gekocht en komen er bij APK achter dat er geen roetfilter in zit.

Maar goed, dat is bij @brauheist het probleem niet, niet getuned, wel roetfilter, maakt de nodige lange ritten, dus regenereren zou ook moeten werken. Dus lijkt mij toch een defect roetfilter te zijn of een ander technisch probleem.

Tja als het echt dure reparaties worden dan moet men overwegen of wat meer houderschapsbelasting betalen niet een beter idee is.
brauheist
@walker1 het meer belasting betalen plan werkt dus helaas niet, op een andere locatie meten komt er hetzelfde uit. Morgen dus een nieuw filter 😪
walker1
@brauheist Kost wat, maar hopelijk heb je er dan jaren lang geen problemen meer mee.
arjanvw
@walker1 is dat ook weer duidelijk!👍
+1
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
strenger

Ok. Ze willen ons toch uit de diesels hebben. M'n caddy kwam er gelukkig zonder kleerscheuren door met 180.000 km op de klok. De prive auto met 2 ton op de klok beetje uit voorzorg maar omgeruild voor een jonger exemplaar
arjanvw
@mdoornekamp onze privé auto moet eind volgende maand voor de keuring. Een 1.9TDI die net de 500.000km heeft gepasseerd.. hoop dat hij er zoals gewoonlijk weer zo door rold, was hem eigenlijk nog niet zat!
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
1.9 tdi met 500.000

Die heeft misschien nog geen roetfilter
arjanvw
@mdoornekamp klopt, is van 2004
langeslagdiesel
@mdoornekamp hier privé een Skoda fabia 1.2 diesel uit 2013 met net de 3 ton gepasseerd. Probleemloze auto tot nu toe. De laatste 225000 km er zelf bij gezet. Ik was qua degelijkheid en betrouwbaarheid altijd wel Opel georiënteerd. Maar na twee grote miskopen bij dit merk kijk ik toch ff verder. Skoda mag van mij nog wel ff blijven. Nu wil ik het weten ook, hoe lang hij het volhoud zonder grote kosten.
+1
roscho
@langeslagdiesel De Skoda 1.4 tdi van mijn dochter (2007) heeft er bijna 3 ton opzitten. Technisch nog perfect, maar de dorpels waren doorgeroest. Schadebedrijf heeft er 2 nieuwe dorpeltjes ingelast en hij ziet er weer uit als nieuw. We hebben aan die auto nog nooit noemenswaardige onkosten gehad, nu mag het even iets kosten. Mijn dochter wil er voorlopig mee doorrijden, zeker nu diesels hier niet populair meer zijn en tweedehands weinig waard zijn. Daarbij zijn gebruikte auto's momenteel erg duur. Probleem is alleen dat ze lang niet genoeg km's meer rijdt. De jaarlijkse belasting gaat aardig richting dagwaarde van de auto.
mdoornekamp
@langeslagdiesel
Quote:
skoda tdi

Auto's moet je ook een beetje geluk mee hebben. Mijn caddy tdi van 2010 rolde wel zo door de roet meting. Maar verder wel paar vervelende onderhouds dingen gehad. Nu weer probleem met verstuivers.
brauheist
Op een andere locatie meten heeft niks uitgehaald, waar ik meer van sta te kijken dat dit probleem dus niet bij veel andere voorkomt
bas101
@brauheist lijkt mij sterk dat als je met hvo brandstof niet door de keuring komt , ik zou de gok van een ander roetfilter met kosten van ca 3000 euro niet wagen , heb je al met GTL geprobeerd? dat zou ik eerrst doen
brauheist
@bas101 de theori nu is dat het filter defect is waardoor die altijd deeltjes door laat, dan ook deeltjes die er al ff inzitten zeg maar
bas101
@brauheist ja goed maar je schreef eerder dat t roetfiler geheel gereinigd werd en dat je dan nogniet door de meting kwam
brauheist
@bas101 nee klopt vandaar de theori dat die defect is, dat reinigings bedrijf gaf er geen garantie op en kende ook een paar verhalen dat het pas goed was nadat er een nieuwe op kwam. Zoals eerder hier boven genoemd wellich t is er ooit mee gerotzooid, ik heb de auto gekocht met 80000 op de teller
mdoornekamp
@brauheist hoeveel km heeft je Slopel nu gedraaid dan?
brauheist
+1
donkey63
@brauheist Als je met je vingers in einde van je uitlaat strijkt zijn deze dan zwart zoals vroeger bij de "oude" diesels? Bij een goed werkend roetfilter is deze zelfs schoner als bij een benzineauto. Bij mij tenminste.
brauheist
@donkey63 durf ik niet te zeggen omdat die nu alweer bij de garage staat
mestyle
Ik had nog steeds een andere garage geprobeerd die wat makkelijker is. Zijn er nog steeds die de auto keuren zonder te zien
brauheist
@mestyle ja alleen ik kreeg ze niet gevonden, vandaag was ik toevallig thuis morgen moet ik alweer werken
mdoornekamp
@brauheist
Quote:
morgen moet ik weer werken

Ja dat punt zit ik ook wel eens mee. Je kan wel dagen met die auto omprutsen, maar als je kraan dan stil staat kost het nog meer geld. En auto moet ook weer rijden
+1
brauheist
@mdoornekamp ja precies, ik baal ervan vooral omdat ik ook niet bezuinig op onderhoud altijd netjes de beurten en dan moet het zo gevecht zijn door de keuring te komen
bas101
@brauheist ja idd wel een gemartel zo , auto uit 2016 is toch niet zo heel oud , rij zelf met een Peugeot 2.0hdi uit 2011 met 311.000 op de teller kwam laatst apk zonder problemen door.mijn vorige auto en Dodge uit 1976 was ook ieder jaar een gemartel om door de apk te komen
brauheist
@bas101 nee precies ik dacht een auto uit 2016 moet toch nog wel even mee kunnen
bas101
@brauheist wel raar dat je met HVO niet door de keuring komt , mijn buurman tankte speciaal voor de keuring ook HVO en rolde er zo doorheen , GTL is ook een goede optie en nog stukken goedkoper ook maar moeilijk verkrijgbaar.
Klammer
Er zijn ook bedrijven die het roetfilter los slijpen en alleen het binnenblok vervangen door een nieuwe. Dichtlassen en klaar. Al bij meerdere auto’s laten doen, daarna probleemloos door de apk.
brauheist
@Klammer heb jij ook ervaring dat ze niet door de keuring te krijgen waren en na een nieuw binnenblok wel?
Klammer
@brauheist jazeker. Diverse keren.
deJong
Zelf heb ik een flink opgevoerde golf variant tdi van 1998..

Om door de meting te komen trek ik ff de turbodruk meter er af. Daardoor gaat de wagen
in de noodloop en rolt hij zo zonder vermogen doir de meting heen😅
walker1
@deJong Dan heb jij ook een hele soepele keurmeester zeker?
donkey63
@deJong Ook bij de huidige APK, vanaf jan 2023??
deJong
@donkey63 yes. Net gekeurd geen probleem😅

De keurmeester is niet soepel. Die wil het gewoon goed hebben🤙
walker1
@deJong Het valt die keurmeester niet op dat de auto in de noodloop staat?
deJong
@walker1 de mijne niet😏
Van-Epscheuten
@deJong dat is dus een sjoemeldiesel 😅
deJong
@Van-Epscheuten op deze wagen is een sideway intercooler gebeund. Audi q7 turbo. Andere brandstof pomp. Grotere verstuifers. Andere kop. Zwaardere kopbouten en pakking om de druk te houden😏 en een 6 traps versnellingsbak van een gti.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @deJong:
turbodruk meter er af.

Hoe doe je dat bij een T5? 😇
+1
deJong
@DANOONTJE POWERR de luchtinlaat sesnsor is ook prima.

(klik om te vergroten)

Die eraf zou hij in principe in de noodloop moeten gaan. Ff proberen😏
monster 2012
Je moet bij aanvang van de apk keuring het scherm van de rdw raadplegen en contr of er ook wel een roetfilter aanwezig moet zijn bij deze auto. hier in de buurt was een man met een camper welke bij de dealer afgekeurd was omdat de uitstoot veel te hoog was,achteraf bleek dat deze auto af fabriek helemaal niet was uitgevoerd met een roetfilter, trouwens bij de meeste merken was de komst van een roetfilter af fabriek pas vanaf ong 2005. je kunt heel gemakkelijk kijken of jou auto ook een roetfilter moet hebben op de site van de rdw-ovi
brauheist
@monster 2012 ja mijn auto staat met roetfilter bij het rdw
Ford revisiemotor
Als je al 2000 euro verder bent om je auto goed te krijgen, dan vraag ik mij af wat die garaehouder allemaal gedaan heeft, dat hij je niet bij je ballen heeft.
Hij heeft de kennis om het probleem op te lossen mag je redelijkerwijs verwachten, toch lukt het niet.

Als je bij onderdelen bedrijven je kenteken ingeeft of zoekt op automerk, type, motortype kun je roetfilters vinden.
Voorbeeld; Opel Combo 1600 CDTI voor 547.- euro ex montage.
dj832
brauheist
@Ford revisiemotor de garage houder is ook een goede kennis, ben daar niet bang dat ze mij oplichten, ze gaan alleen nooit buiten het boekje en dat is nu jammer
+1
DANOONTJE POWERR
Mijn Transporter van 2011 komt ook niet door de keuring en is onze enige auto dus uitschrijven en de milieuzones niet in mogen vind ik ook geen optie.
Ga ook maar eens proberen met HVO te rijden, ik heb nog ff tot de officiële APK.
brauheist
@DANOONTJE POWERR welk bouwjaar is de transporter dan?
brauheist
@DANOONTJE POWERR je hebt de reactie aangepast zie ik, met 2011 heb je het geluk dat je idd het roetfilter kunt afmelden
DANOONTJE POWERR
@brauheist ja kan inderdaad maar als je nog een auto erbij hebt is het toch anders.
Straks komen er meer milieuzones en kun je nergens meer komen.
Het is allemaal beleid om de "vuile" diesels het land uit te werken.
brauheist
@DANOONTJE POWERR daar komt het idd op neer
bas101
@DANOONTJE POWERR de nieuwe diesels van tegenwoordig komt bij a geen schadelijke stoffen meer uit , bijv een bepaalde type Mercedes met euro 6 motor blaast uit de uitlaat al minder fijnstof uit fan dat er bij t luchtfilter in gaat
bartjuh
@bas101 ik rijd ook veel met een 3.0l iveco daily met 210pk. Elke 3000 km kan d'r ook weer 25l ad bleu in... Bus moet nogal zwaar trekken aan podiumwagens van 3500kg... Windvangers van 4m hoog en 2.4m breed...
mdoornekamp
@bartjuh
Quote:
25 l adblue

Dat is nogal wat. Maar bij continu zwaar werk gaat adblue altijd wel harder. Als ik met 155 pk een lage dag aan de 5 schaar ploeg loop te zeulen, staat de adblue tank 's avonds op 5%😪
+1
bartjuh
@mdoornekamp bus loopt ook 1op4 met podium aan z'n gat...(volgens verbruiksmeter die niet meer aangeven kan, 1op3 kan ook na tankbeurt) 1op8 lege bus. Gemiddeld rekenen we met 1op6 en dat klopt aardig
+1
Derkmax
@bartjuh
Met dat verbruik verstookt je dus per 3000 km zo'n 500 liter. Dan vind ik 25 liter adblue echt niet veel. Verhouding diesel/ adbleu ongeveer 20 op 1.
bartjuh
@Derkmax toch elke 20liter diesel weer €1.15 waar je geen vermogen voor terug krijgt.
+3
Derkmax
@bartjuh
Dat zie ik toch anders.
Dankzij die liter ad blue kan jouw motor veel beter geoptimaliseerd worden voor veel vermogen bij een laag verbruik. De motorenbouwer hoeft geen rekening te houden met de emissie eisen. Dat wordt immers na de motor opgelost met ad blue. Dus ook geen egr kleppen, roetfilters, regenereren (wat ook brandstof kost). Geen dure hvo, blauwe diesel of andere dure toevoegmiddelen. Motorolie gaat ook langer mee want die vervuilt niet. Nee doe mij maar een beetje ad blue en laat de motor niet op uitlaatgassen lopen..
Jan mf6465
@Derkmax
Ad blue zonder roetfilter komt volgens mij niet vaak voor.
Derkmax
@Jan mf6465
Volgens mij draaien de meeste FPT motoren zonder EGR. Ze hebben daar de SCR verder ontwikkeld naar hi SCR. Maar weet niet of dat voor alle modellen geldt.
walker1
Quote Reactie van @Derkmax:
Dankzij die liter ad blue kan jouw motor veel beter geoptimaliseerd worden voor veel vermogen bij een laag verbruik. De motorenbouwer hoeft geen rekening te houden met de emissie eisen. Dat wordt immers na de motor opgelost met ad blue. Dus ook geen egr kleppen, roetfilters, regenereren (wat ook brandstof kost). Geen dure hvo, blauwe diesel of andere dure toevoegmiddelen. Motorolie gaat ook langer mee want die vervuilt niet. Nee doe mij maar een beetje ad blue en laat de motor niet op uitlaatgassen lopen..

Reageer @Derkmax











Jan mf6465
1u geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link




Ad blue en roetfilter zijn 2 totaal verschillende dingen en hebben niks met elkaar te maken. Roetfilter vangt roet op en doet dat roet verbranden (regenereren). Dient dus om roetuitstoot, fijnstof te reduceren. Ad blue is om de NOx uitstoot te verminderen.
+1
Derkmax
@walker1
Je hebt gelijk, roetfilter heeft een andere functie. Maar een egr klep is wel degelijk bedoeld om NO x te reduceren. Als je door een goed werkend SCR systeem zonder een EGR systeem kunt, heb je wel een veel schonere verbranding met dus minder problemen.
Verder ben ik geen monteur of motorontwerper dus laat ik het hierbij. Misschien zit ik fout maar dan hoor ik.het wel 😉
Jan mf6465
@bartjuh
In mijn ogen was pompverstuivers veruit het beste principe. Zuinig, bedrijfszeker. Alleen helaas wat minder voor het milieu.
MaxxuM4ever
@Jan mf6465 heb ik ook 500.000 mee gehaald met die pompverstuivers. In combinatie met hydraulische klepstoters een prachtig diesel blokje in mijn golf4
roscho
Quote Reactie van @bas101:
een bepaalde type Mercedes met euro 6 motor blaast uit de uitlaat al minder fijnstof uit fan dat er bij t luchtfilter in gaat

Da's dan wel een hele dure stofzuiger.
bas101
@roscho zal mij benieuwen welke belasting ze daarop gaan heffen
donkey63
@roscho Klopt wel en beetje. Vorig weekend voor de gein deeltjes meter in de uitlaat. Gaf 0 cc aan! 3.0tdi clean diesel.
Als je de deeltjes meter in de lucht houd in die garage geeft hij meer als 600 cc aan!! Hoe zo zuivere lucht in de garage hal. Dus wat er uit de uitlaat komt van mijn auto zitten minder stofdeeltjes in dan wat de monteurs moeten in ademen!!
donkey63
@roscho Klopt wel en beetje. Vorig weekend voor de gein deeltjes meter in de uitlaat. Gaf 0 cc aan! 3.0tdi clean diesel.
Als je de deeltjes meter in de lucht houd in die garage geeft hij meer als 600 cc aan!! Hoe zo zuivere lucht in de garage hal. Dus wat er uit de uitlaat komt van mijn auto zitten minder stofdeeltjes in dan wat de monteurs moeten in ademen!!
walker1
@donkey63 Het is al wel vaker geroepen over moderne diesels, de lucht die er aan de voorkant in gaat is viezer dan de lucht die er aan de achterkant uit komt.
Iedereen heeft wel wat te zeiken over die roetfilters, maar ze werken wel!
+1
Favorit614
@walker1

Tís Duits, maar wel interessant.
walker1
@Favorit614 Behalve dat het Duits is, lijkt op 0:38 wel een film van de Minions...
dennisbouter
Ik heb een transporter met cfch motor veel problemen mee gehad, maar de mijne kwam niet op temperatuur... en daar kwam het revisie bedrijf achter na een rondje met de laptop eraan, het roetfilter was wel vernieuwd maar de katalysator ofzo had ook een douw gehad
brauheist
@dennisbouter gaf die daar geen fout melding of iets van dan?
dennisbouter
@brauheist hij ging in noodloop het regeneratie lampje ging branden en de dealer kreeg hem aan de computer ook niet aan de gang en hij was net gereviseerd er was al een nieuwe turbo en roetfilter opgegaan en was er klaar mee en hij was van 2010 dus weg met dat roetfilter
+1
brauheist
@dennisbouter ze hebben het bij mij ook over de temparatuur maar de auto geeft verder geen fout meldingen, lijkt mij dat als ik 160 rijd die warm zat word, nog warmer en ik moet er een pak stro onder gooien
dennisbouter
@brauheist ja als er niks stuk is wel, maar om warmte te creëren zal je wel tegendruk nodig hebben ofzo iets
dennisbouter
@brauheist heb jij de auto al lang?
verwijderd
brauheist
@Jarcovdz de auto krijgt nu morgen een nieuw roetfilter, ik mag er eigenlijk al niet meer mee rijden en moet helaas ook werken mocht het niks uithalen neem ik contact op, dankje
+1
fendt308-driver
@Jarcovdz misschien niet handig om de naam zo neer te gooien je weet nooit wie er meeleest. Kunnen ze best nog wel eens gezeur mee krijgen
+1
Jarcovdz
@fendt308-driver daar heb je gelijk in, heb em weggehaald
+1
guy s
LIQUI MOLY 5180 Brandstoftoevoegsel erin doen en laten keuren , in belgie bij de keuring werkt het . onlangs nog bij een 16 jaar oude ford focus ,eerst afgekeurd , busje erin en goed gekeurd. Het is niet niet zo heel duur om ff te proberen .
Husqvarna
@guy s
Da's wel te proberen, voortaan vóór de APK even een blikje van 10 euro er in 😬
geertyb0y
Dan moet de garage zijn eigens een goed achter zijn oren krabben, al meer dan 2000 euro aan lapmiddelen proberen zonder resultaat.
Wat wij doen als we voor de apk een te hoge deeltjes meting hebben, en dan is het net boven de grenswaarde en niet een 10 voud ervan, is een goede injector reiniger er flink gas geven een uur lang.
Dan wil het ooit nog net genoeg zijn om onder de grenswaarde te komen.
Maar als het flink hoger is, is vaak gewoon het roetfilter kapot. Heb er al veel vervangen dit jaar.
Vaak is het even een temperatuur/druksensor losmaken, even met de camera erin en dan is het al duidelijk.
Na het vervangen even goed rijden en alle waardes bekijken met live data, dat er niks geks aan de hand is waardoor het roetfilter kan scheuren (bijv. Veel olieverbruik)
mdoornekamp
@geertyb0y de bmw 530d van me broer zat ook veel te hoog. Garage zei metteen dat ie niet makkelijk door de keuring komt. Dus metteen maar als vervuiler aangemeld bij de RDW. Over een paar week roetfilter eruit, en dan brullen met die spullen
Husqvarna
Waarom zo'n duur roetfilter ? Hier laatst een van een Peugeot laten vervangen, was 300 euro ongeveer.
Uitschrijven bij RDW kostte 75 euro dus ik dacht dan toch maar roetfilter.
Lag nog wel aan 1 of meer kapotte verstuivers volgens monteur.
+1
bas101
Nu met nieuwe roetfilter wel door de keuring?
+6
brauheist
Ik heb nu pas tijd om even te reageren, de auto heeft weer apk en is nu makkelijk door de meting gekomen met het nieuwe filter.
Blijkbaar was het oude filter zover op dat die zelfs na het reinigen de filterende werking kwijt was. Dus toen ik met hvo heb rond gereden heeft die waarschijnlijk oude roet deeltjes eruit geblazen.
Over 3 maanden laat ik de auto weer meten mocht er een rare stijging in zitten word het tijd afscheid te nemen.
De garage vertelde dat het heel veel voorkwam bij combo/caddy achtige auto s vandaar mijn idee om het hier te vragen want volgensmij rijd bijna iedereen hier zoiets. Maar het valt me dus mee hoeveel er problemen hebben.
varken
Quote Reactie van @brauheist:
Over 3 maanden laat ik de auto weer meten mocht er een rare stijging in zitten word het tijd afscheid te nemen.

Laat je ons dat ook even weten?
brauheist
@varken zeker, mocht er een rare stijging in zitten dan is er wss meer aan de hand en dan zullen ze er in oost europa nog wel een tijd mee kunnen rond rijden😅
Welgerap52
@brauheist ik dacht dit volg ik ook even want mijn auto (fiat doblo )180000 op de teller moest ook door de apk en ook afgekeurd op roet deeltjes. nieuw roetfilter erop en het is weer goed (filters reinigen werkt niet volgens de garage)
brauheist
@Welgerap52 doblo is nagenoeg dezelfde auto, hoeveel had jij bij de meting?
Welgerap52
@brauheist geen idee hoeveel ,(te hoog volgens de garage.) 1,3motor totaal 1500euro betaald met kleine beurt erbij
warmerbros
@Welgerap52 hier zelfde probleem met Fiat Fiorino bestelbusje, kwam ook niet door de keuring maar had al een nieuw filter besteld, achteraf heeft de garage hem helemaal schoongemaakt en werd ie goedgekeurd, maar hier alleen gebruikt voor korte stukjes dus het advies was koop een benzine auto
+1
Favorit614
Quote Reactie van @brauheist:
combo/caddy achtige auto s

Volkswagen had destijds de sjoemelsoftware er op staan. Er is toen een terugroep actie geweest, maar dat wil niet zeggen dat de eigenaar er mee terug is geweest. Dan word roet ook een probleem.
Hoe dat bij Opel is durf ik niet te zeggen.
+13
brauheist
Ik wil iedereen in ieder geval bedanken voor de berichten en zal alle tips van iedereen zeker meenemen voor een eventuele volgende keer, en hoop dat anderen er ook nog iets aan gaan hebben

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden apk , auto , klimaat , opel , fijnstof en nieuw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
161
DEELNEMERS
37
WEERGAVES
0