Kieper hydraulische rem ombouwen naar lucht

Ik wil graag een hydraulisch geremde kieper ombouwen naar lucht rem.
Nu zit er 1 cilinder die 4 stalen draden aantrekt.
Mijn idee is om bij elk wiel een rem booster te zetten.
Heb zelf nog weinig ervaring met luchtremmen dus vroeg mij af of er hier een schema voor is of iemand die het mij kan uitleggen?

Deel dit topic

Reacties

+1
redeagle14
Dat is een duur grapje. Je hebt een rem berekening nodig. Dan 4 boosters een tank, ventielen en leidingen.
brauheist
@redeagle14 zijn daar ook schema s van?
brauheist
En een suggestie waar ik de spullen kan bestellen misschien?
+2
mdoornekamp
Misschien kun je wel een setje gebruikt vinden. De meesten bouwen om dan lucht naar hydraulisch. Ik denk dat er her den der wel heel wat remboosters onder de werkbank liggen. Ik zou eens informeren bij een mechanisatiebedrijf
brauheist
@mdoornekamp zal ik even kunnen rond bellen, hoeft van mij niet nieuw te zijn.
Ik heb dan 4 boosters nodig, 1 tank en iets van een ventielblok waarmee de lucht van de tractor naar elke booster gaat?
+1
JD3010
@mdoornekamp Maar lucht is toch helemaal hip tegenwoordig? Dan bouw je dat toch niet naar olie?
Ik laat de olieremmen lekker zitten.
+4
casejxu
@JD3010 goed gemonteerd luchtremsysteem werkt vele malen prettiger als hydraulisch
+2
JD3010
@casejxu Goed gemonteerd, daar mankeert het dan vaak aan. Wellicht is het bekend dat ik niet echt voorstander ben van luchtberemming. 😏
+1
redeagle14
@JD3010 er teveel geklooid zonder rem berekening waardoor de beremming niet goed werkt. Wij laten de berekening doen door Wabco. Dan krijgen we een lijst met de juiste componenten afgestemd op de opgegeven snelheid.
+2
JD3010
@redeagle14 Ik ben prima tevreden met de olie. De ellende begint vaak met systemen die maar weinig gebruikt worden
+3
casejxu
Quote Reactie van @JD3010:
bekend

Haha algemeen! Ik wel voorstander maar tegen de tijd dat machines met nu luchtremmen betaalbaar zijn voor ons zijn we heel wat jaren verder
mdoornekamp
@JD3010 als JIJ een nieuwe kiper zou kopen, dan zitten er wel lucht remmen op. En jouw trekkers hebben dat wss niet........
brauheist
@mdoornekamp als je nu een nieuwe kieper met olie remmen koopt komt er bij te staan niet geschikt voor de openbare weg
JD3010
@mdoornekamp Klopt, maar ik hoef ook niks anders.🤗
+3
dx11
Quote Reactie van @mdoornekamp:
als JIJ een nieuwe kiper zou kopen, dan zitten er wel lucht remmen op.

Als ik een voor mij nieuwe koop is er genoeg keus zonder Luchtremmen 😋
+2
JD3010
Quote Reactie van @dx11:
Als ik een voor mij nieuwe koop is er genoeg keus zonder Luchtremmen

Zo denk ik er ook over, 1 die net ingereden is. 😂
redeagle14
@dx11 oplooprem geen kenteken en max. 25 km/h.
Rokus
@mdoornekamp setje combi boosters erop en het probleem is opgelost!
rommert14
@JD3010 nou inderdaad, onze beco is net een scheepsanker, het is alles of niks met remmen, rijdt voor geen meter.
casejxu
@rommert14 luchtgeremd?
rommert14
@casejxu Ja, bij de nieuwe trekker werkt het super maar bij de oude van 2015 is het echt ruk.
NH-Ford
@rommert14 dan is je kipper dus niet het probleem 😉
+1
dx11
Quote Reactie van @rommert14:
Ja, bij de nieuwe trekker werkt het super maar bij de oude van 2015 is het echt ruk.

Dan remt je trekker niet voldoende. Dan wordt het ventiel voor bijvoorbeeld 75% bekrachtigd, maar remt de trekker nog maar 25% . Is hier met hydraulische remmen juist een probleem. Nu tijdelijk een smoorventiel dr tussen, maar de remmen moeten komende winter maar eens los
NH-Ford
@rommert14 zit er een lastregeling op?
Als die handmatig is zal ie wel op vol staan, en automatisch wil nog wel is vastzitten.
rommert14
@NH-Ford zitten 3 standen op meende ik q
+2
NH-Ford
@rommert14 Die verzet je natuurlijk elke keer netjes als ie vol is, en weer leeg is....🙈
rommert14
casejxu
@NH-Ford die regeling gaat idd nog wel eens handtomatisch.....
JD3010
Quote Reactie van @NH-Ford:
@rommert14 zit er een lastregeling op?Als die handmatig is zal ie wel op vol staan, en automatisch wil nog wel is vastzitten.

Daar heb ik met olieremmen nou nooit last van. 👍
+1
NH-Ford
@JD3010 kan, veel hydrauliesche aanhangwagenremmen remmen juist te laat.
+1
MaxxuM4ever
Er bestaan ook combi boosters toch, dan kun je er ook nog een trekker voor zetten die alleen olie remmen heeft. @brauheist wat voor merk is je kipper? Je zou ook de fabriek kunnen benaderen of ff bij een zelfde kipper met luchtremmen gaan kijken en dat systeem kopiëren?
brauheist
@MaxxuM4ever de kieper is eigenbouw, het chassis was geen typeplaatje te vinden. Het ziet er niet naar uit dat er ooit een tractor voorkomt met olie remmen dus denk dat het makkelijker is er enkel lucht van te maken, ik heb niemand in de buurt die ook lucht remmen heeft op zoiets, ik zou het kunnen kopieren van een vrachtwagen dieplader die staat wel dichtbij, maar of dat overeen komt?
+1
casejxu
Atzlinger aanhanger luchtremmen
€ 950,00
link.marktplaats.nl/m1985854448/…
Of deze
Luchtremmen met tanks komt van claas quadrant 1200
Bieden
link.marktplaats.nl/m1977194623/…
Of deze
wabco luchtremset 2asser compleet nieuw
€ 1.150,00
link.marktplaats.nl/m1856184461/…
+1
brauheist
@casejxu die laatste ziet er wel goed uit
casejxu
@brauheist idd mooi compleey
Niels_D
Hier staan ook nog veel verschillende kitjes:

agro-center.de/fahrzeugbau/…
varken
Tietjen doet daar veel in
brauheist
Ik heb ondertussen een set op de kieper gebouwd.
Het probleem is nu alleen dat als ik rem het alles of niets is. Ik denk zelf dat ik dit op de tractor moet regelen? Kan iemand mij er meer over vertellen?

(klik om te vergroten)

Dit blok loopt een aftakking heen van de hydraulische rem leiding

(klik om te vergroten)

Dit zit op de kieper
+1
casejxu
@brauheist nee dit regel je op de kieper. Soms gaat dit automatisch en dus last afhankelijk en soms heb je een klep/kraan voorop dit instelbaar is
brauheist
@casejxu ik heb een 3 standen kraan voor leeg en half vol en vol, de kieper heeft zelf ook maar een kleine slag waarin die moet remmen.
Als ik dat kraantje verzet bliift die in 1 klap naar achter schieten
casejxu
@brauheist oke dan houd mijn verdere kennis even op😅
brauheist
@casejxu geen probleem, wie weet reageert er nog een andere expert
dx11
@brauheist je bedient de lucht remmen via het hydraulische remventiel van de trekker? Kun je daar geen smoring op maken?
brauheist
@dx11 nee er zit een aftakking op de remleiding die as in gaat
dennisbouter
@brauheist als je de booster(s) los koppelt van de hevel doen ze dan in alle 3 de standen het zelfde? Heeft het niet met tegendruk te maken van de hevel?
brauheist
@dennisbouter ja, ik krijg de booster niet mooi halverwege
dennisbouter
@brauheist maar maakt hij nu de volledige slag?
brauheist
@dennisbouter de booster zou iets verder kunnen maar dat kan niet met de hevel op de kieper, zonder de hevel erop kan ik de booster ook niet halvewege laten stoppen. De handrem is elektrisch aangestuurd. Zodra deze iets uitgetrokken is schiet de booster ook naar achter
dennisbouter
@brauheist ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik probeer mee te denken in een logische verklaring, met 3 standen zou hij 3 verschillende dingen moeten doen, als het dan niet in de slag van de rembooster zit dan zou de rembooster misschien meer tegendruk moeten hebben doormiddel van veren die de rem er af trekken:
brauheist
@dennisbouter ik heb net gemeten het scheelt nog geen halve centimeter dat de booster verder komt zonder de hevel van de kieper eraan
R Bouwmeesters
@brauheist De hevel gaat altijd totdat de remmen 'over' zijn, het verschil zit alleen in de druk of snelheid. De hevel tot halfweg bewegen heeft ook geen zin, want dan rem je nog 0,0.
Er zijn veel verschillen in diameters van remboosters en hevels op assen, ik denk dat je het probleem in de kieper moet zoeken en niet in de trekker.
Heb je geen vrachtwagenaanhanger in de buurt die je even achter de trekker kunt proberen? Dan weet je zeker dat het niet in de trekker zit.
brauheist
@R Bouwmeesters ja oke, maar nu gaat de booster hoe dan ook tot het einde ongeacht of de hevel er wel of niet aanzit, ik heb nu dus op de weg zodra ik rem dat de banden van de kieper stil staan, alsof ik een noodstop maak. Ik kan een keer bij een collega langs moet ik daar wel weer keer tijd voor hebben😅
+1
brauheist
@R Bouwmeesters ik heb net 1 trommel los gehaald en onder remde die al ijzer op ijzer, kan me voorstellen dat die vrij makkelijk tot het einde schiet als de geen weerstand krijgt. Er was oom een o ring kapot waardoor smeersel in het rem gedeelte kwam. Eerst even kijken of ik nieuwr schijven kan vinden of iemand nieuwe voering erop kan maken
casejxu

(klik om te vergroten)

Rood omcirkelt lijkt me de kraan met 3 of 4 standen
valtraaa
@brauheist iets anders maar persoonlijk zou ik de leidingfilters andersom monteren ivm ophopen van vocht en vuil.
+2
brauheist
@valtraaa ik weet het, de aansluitingen zitten er in een hoek op waardoor ik deze niet lekker kon monteren. Zitten eigenlijk verkeerd om.
Er zit een afdekplaat met een dichtring aan de bovenkant (onderkant)
schluterman
@brauheist ik heb combie boosters op mijn container carrier van 2008 gebouwd werkt super en er staat een schlüter van 50 jaar voor en alles werkt super ook met zoon last afhankelijk ventiel die moet je wel omzetten.
brauheist
@schluterman maar gaan bij jou de boosters dan ook tot het einde?
schluterman
@brauheist volgens mij wel ja remt fantastisch. Er zaten hydraulische remmen op alles eronder uit geslepen en opnieuw eronder gebouwd met ventiele van een vrachtwagen aanhangwagen hetzelfde als bij jou extra luchttank van 60 liter.
+1
brauheist
@schluterman ik heb net geconstateerd dat mijn remvoeringen op zijn dus dat moet ik eerst oplossen voor dit verhaal een vervolg krijgt
schluterman
@brauheist ik zat het net te lezen ja dat moet eerst goed zijn dan de rest inderdaad we wachten af
dennisbouter
@schluterman zitten er bij jou ook zware veren aan die de remmen er af houden?
schluterman
@dennisbouter jazekers
dennisbouter
En wat zit er bij jou aan veren aan de remmerij @brauheist ?
brauheist
@dennisbouter in de booster zit een veer die de rem van op houd en in de trommelrem ook nog
dennisbouter
@brauheist ik zou er eens 2 bij zetten aan de hevel en dan nog eens testen
brauheist
@dennisbouter ik vervang eerst de remvoeringen en dan meld ik mij weer👍
+1
JD3010
Quote Reactie van @brauheist:
ik vervang eerst de remvoeringen en

Dat is ook het belangrijkste van het remsysteem.
+2
schluterman
Deze combinatie

(klik om te vergroten)

+5
brauheist
Ik heb vanmiddag de nieuwe voeringen erin gezet en krijg m nu ook gedosseerd gestopt, dit project is dus afgerond, bedankt voor alle reacties

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden luchtremmen , rem , lucht , schema , ervaring , ombouwen , cilinder , hydraulisch en hydraulische geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
70
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0