Ditoil. Het blauwe vet Ervaring

Wij gebruiken sinds kort het blauwe vet van dit ook in onze automatische smeer systemen. Men beweert dat we de interval minimaal kunnen zetten met dit vet. Omdat het beter en langer smeert. Wie heeft hier ervaring mee ?

Deel dit topic

Reacties

+2
PieterA
Wij gebruiken de gewone patronen nu een jaar of 6. Ik vind het maar duur spul. Vergelijken is lastig. Ik smeer altijd te weinig dus dan voor m'n gevoel maar het beste vet gebruiken.
+4
Pjotr1969
Bij blauw vet moest ik meteen denken aan hoe ik 30 jaar terug kokers maakte met blauw vet voor langzaam draaiende staalzaagbladen.
De kartonnen koker werd dan tegen het blad gedrukt voor smering.

Hiervoor werden dan de goedkoopste blokken frituurvet gesmolten in een pan, er ging nog iets bij om het vet iets harder te maken. En een paar scheppen blauwe kleurstof.

Dit werd dan afgegoten in de kokers, was goede handel. 😉

Heeft niets met het eerder genoemde vet te maken maar het is me altijd bijgebleven hoe eenvoudig sommige dingen zijn.
+2
radium45
Ik gebruik ook bij wat toepassingen dat smurvenvet. Ook die toevoegingen voor bij in de olie. Of het echt werkt?? Gevoelsmatig doe je wat extra's om de boel heel te houden.
valtraaa
Ik gebruik momenteel het vet van TSL waar ditoil eigenlijk een kopie van is. Moet zeggen het spul smeert super heb ooit eens een demo thuis gehad het gaat echt niet om de hoeveelheid wat je er indrukt maar om de smeerfilm hoe sterk deze is. Dus als deze langer blijft zitten zou je in principe minder hoeven te verbruiken.
+1
Ares550rz
@valtraaa Hier ook zo'n demo gehad. Verschillende vetpatronen getest. Verrassend was dat het simpele bruine Total vet net zo goed smeerde als het TSL vet. Het enige verschil is dat ons vet niet tegen water kan. Wel maken we gebruik van de motorolie additieven. Hopen dat de motor daar minder hard van slijt. Aangezien die best veel koude uren maakt voor de mengwagen
valtraaa
@Ares550rz wanneer heb je een demo gehad? Begreep dat ze het vet iets hebben aangepast is nu ook niet blauw meer maar geel. Ik had een patroon van Eurol die mij vies tegen viel was zo weg en Shell die deed het nog relatief goed. De toevoeging heb ik dan weer niet maar lijkt me inderdaad voor trekkers die voor de mengwagen staan of een heftruck die korte tijd draaid ideaal.
+2
Ares550rz
@valtraaa Ongeveer 1,5 jaar terug. Hier ook een patroon van kroon oil die was ook zo weg. Wel mooi om te zien dat er duidelijk verschil tussen zit.
jan-kees same
Ik gebruik het ook bij mn kraan,super spul vindt ik het. Smeerintervallen teruggebracht tot 1a 2 maal per week ,ook onder zware omstandigheden.
+2
Fordje4600
Ik heb ook het blauwe vet van ditoil gehad, ik vind t waardeloos spul. Hebben 2 silagewagens en de ene gesmeerd met ditoil blauw en de ander met de patronen die we nog hadden van texaco. Het enige wat gesmeerd werd bij de wagen met ditoil was de ondertrekhaak en de boventrekhaakslede door al het vet wat uit de groothoek vloog. De andere wagen had je niks geen last van rondvliegend vet
+1
dennisbouter
@Fordje4600 en was het wel geschikt voor snel draaiende delen?
Fordje4600
@dennisbouter dat maakt niet uit, ik wil het liefst 1 soort vet waar ik alles mee kan, werken hier meerdere mensen en dan word al snel verkeerd vet gebruikt wat ellende veroorzaakt.
En ik wil ook geen 3 vetspuiten per machine hebben en dan ook nog eens 3 soorten vetpatronen meeslepen omdat je niet elk vet in elke vetnippel kunt doen
dennisbouter
@Fordje4600 de vraag is alleen of dat vet bestaat
Fordje4600
@dennisbouter ik heb nu 2 soorten, en nooit problemen. Wil er geen 3de soort bij
+1
valtraaa
@Fordje4600 probeer dan het vet van TSL die heeft de viscositeit onlangs iets veranderd zodat het minder vloei gevoelig is. Dit omdat hun hier ook terugkoppeling op kregen.
renault gek
Goede ervaringe met Dit oil vet groothoek aftakas gaat er toch wel wat langer door mee als met gewoon EP 2 vet. Centrale smering gewoon EP 2 in vaak kan deze toch niet zo klein gezet worden als men zou willen en dan is het Dit oil vet toch wel vrij duur na mijn mening.
+2
bram-hamminga
Ik gebruik het al zeker meer dan 10 jaar, zecht denk ik al best wat. Super spul in lagers, heb eigenlijk nooit een lager stuk, ook nog nooit een aftakas- kruis stuk gehad, groothoek van mengwagen en mesttank gaan erg lang mee, ook al slingert er op 1000 toeren best wel wat uit. smeren van shovel en mengwagen gebeurt 1x per maand, shovel draait niet zo veel voor vullen, voerbeurt duurt goed ander half uur, dus wagen zal zo rond een uur draaien. Mengwagen is van 2008 en heeft dus nog 1e groothoek en nog geen enkel lager van vervangen. Kortom, ja ik denk dat het werkt.
+2
bram-hamminga
Nog iets, best belangrijk. Heb je een machine die maar eens per jaar wordt gebruikt voor een korte tijd, dan wordt het normale vet hard, ook heb je dan kans op smeerpunten die geen vet meer willen nemen, met het blauwe vet gebeurt dat niet, het wordt niet hard. Als je normaal smeert en met schoonmaken de draaipunten met rust laat komt hier een mooie film omheen. Moet er dan eens iets los, dan wil het ook los. 2 voorbeelden, heb 2 jaar geleden een nieuwe bodem in de mengwagen gemaakt, hiervoor moest de roervleugel er uit, heb een horizontaal menger, de vleugel gaat op de achterzijde door de wand in het lager, deze as 50 (of zo) schoof zo uit het lager. 2e, de vooras vering van de JD6410 was toe aan nieuwe pennen en bussen, was al zo toen ik de trekker met 4600uur kocht, heeft nu 14500, heb de klus lang uitgesteld om dat ieder die het al eens gedaan had zei dat deze pennen enorm vast konden zitten, maar het moest er toch een x van komen, ik kon de pennen er met de vingers zo uit drukken. De dope voor in de olie gebruik ik hier en daar ook, het planetair van de mengwagen is er nog al wat stiller van geworden.
atlas1234
Smeervet vet is verdeelt in klassen = LS 0 =bij normale temp bijna vloeibaar en zo gaat de vloei met het getal omhoog LS 2 is gebruikelijk voor onze buiten temperaturen . en dan heb je natuurlijk vet voor onder water enzovoort .
Maar welke fabrikant je ook neemt klasse is een specificatie die bij alle fabrikanten hetzelfde is .
massey8690
Ik gebruik al jaren dit blauwe vet, bevalt goed.
Nadeel is dat het een paar euro per tube duurder is, en dat er naar mijn idee 10% meer in zo'n tube past, dan dat er werkelijk in zit.
Ik gebruik het om het stukje meer smeerzekerheid, omdat het interval niet best te controleren is bij maai werkzaamheden door het jaar heen.

kramp.com/shop-nl/nl/…
Cvx130
Gebruik al jaren blauw vet maaiers -mesttank -spruitenplukker -pers -bundelaar wil niet anders en ook ik heb wel eens een kapot lager
valtraaa
@Cvx130 gewoon blauw vet of echt van ditoil?
+1
Cvx130
@valtraaa van ditoil prima spul
+1
newholland6640
Mooiste van dit oil is nog die spuitbusjes met blauwe spray. Das echt 3 keer zo goed als wd40

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN