EDumper, de grootste elektrische trekker ter wereld

Dumpwagens. Wie houdt er niet van een dumper? We durven te wedden dat je ooit in je jeugd op Tonka Toys rondsloeg terwijl je probeerde kostbare metalen uit je achtertuin te halen. Dumpertrucks zijn bliksemafleiders voor je innerlijke peuter; ze zijn zo groot, zo doelgericht, zo... dom. Maar het zijn ook vieze beesten. Niet alleen omdat ze hun leven lang rondsluipen in smerige steengroeven, maar omdat ze worden aangedreven door gigantische dieselmotoren. Deze fantastisch getitelde truck is hier om dat laatste punt te veranderen. Omdat het elektrisch is.

Zou u dan alstublieft eerlijk willen zijn, voor de eDumper. Wat een naam. Wat een ding. Het is een geëlektrificeerde mijnbouwtruck met dumper van de Zwitserse divisie van machinefabrikant Kuhn. Omdat ze wilden afstappen van de dieselgewoonte, bouwden ze een Komatsu HD 605-7 om zodat ze op elektriciteit konden rijden – waardoor het de grootste elektrische auto ter wereld werd.

De Komatsu HD 605-7 (klinkt een beetje als een goedkope Koreaanse televisie, nietwaar?) dankt zijn laadvermogen normaal gesproken aan een enorme 23,1-liter zescilinder turbodiesel. Maar dat werd in een grote container gegooid en vervangen door motoren die elektriciteit halen uit een lithium-ionbatterij van vier ton en 600 kWh – zes keer de capaciteit van Tesla's Model X.

Zoals veel elektrische voertuigen beschikt hij ook over regeneratief remmen, een cruciaal element bij het kruipen door mijnen. Omdat hij zo'n zware klomp is en zo'n zware last moet dragen, kan de eDumper niet rekenen op een magische doorbraak in de batterijtechnologie. Er wordt dus gebruik gemaakt van natuurkunde. Stel dat de eDumper van 45 ton een helling van 13 procent oprijdt om 65 ton materiaal op te halen naar een cementfabriek. Wanneer hij weer naar beneden rijdt, is hij zo zwaar dat het regeneratieve remsysteem de meeste of alle energie genereert die nodig is om de heuvel op te gaan. Slim, hè? Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt. En door batterijen als energiebron te gebruiken, wordt jaarlijks ongeveer 50.000 ton diesel bespaard.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Elektro-boer
---
+2
JohnDeere5085
@Elektro-boer ff beter lezen, hij gaat geladen berg af en leeg berg op.
+1
kearl
@JohnDeere5085
Quote:
Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt.

Dat kan dus niet
+5
JohnDeere5085
@kearl tuurlijk kan dat wel, als ie vol geladen wordt bovenop een berg krijgt ie toch enorm veel potentiële energie, zal vast niet werkelijk meer produceren, maar heeft niks met perpetuum te maken
Klein Rot
@JohnDeere5085
Tijdens dit transport is er altijd verlies door wrijving in de transmissie de banden enz.
caseboy
@Elektro-boer ik heb hier ook al een ander artikel over gelezen. En dit lijkt mij een ideale oplossing voor de mijn waar deze rijdt. Hij gaat leeg bergop en met een volle vracht dan bergaf waardoor hij relatief weinig vermogen nodig heeft om boven te komen en door zijn masse veel energie kan opwekken met afdalen. Energie die met een diesel altijd verloren gaat. Deze dumper heeft een klein accupakket maar zou daarmee toch lang kunnen rijden. Nou is deze mijn natuurlijk een ideale situatie waar zoiets kan want bin de meeste mijnen is het natuurlijk andersom en moeten ze geladen bergop rijden.
+8
Van-Epscheuten
Theoretisch zouden ze dus ook met een jakobsladder de boel naar beneden kunnen transporteren, zonder aandrijving..
+2
JohnDeere5085
@Van-Epscheuten in sommige mijnen gebeurt dat ook, zitten dan ook weleens elektromotoren op die elektriciteit opwekken en op die manier de band remmen, beetje kort door de bocht maar is wel de basis
verwijderd
+2
JohnDeere5085
@Elektro-boer nogmaals perpetuum heeft hier niks mee te maken, die dumper wordt bovenop de berg volgeladen en weegt dan 110 ton, eenmaal beneden dumpt ie en weegt nog maar 45 ton, heeft dus 65 ton gewicht om elektriciteit mee op te wekken.
+2
JDFreaky
@JohnDeere5085
en dit zijn de allerrrrrzwaarste vervuilers
weet je hoeveel energie ermee verloren gaat om 1 zon accu te bouwen? daar kan een dieseltruck heeeeeeel lang op rijden....
+2
Pieter Buren
@Elektro-boer de dumper rijdt geladen (110 ton) van een helling af. In plaats van te remmen werken de elektromotoren als dynamo's. Die geven dus weerstand waardoor de dumper niet als een gek naar beneden rolt en genereren bovendien stroom. Die opgewekte stroom gebruikt de dumper weer om leeg (45 ton) naar boven te rijden. In theorie moet die 110 ton naar beneden meer energie opleveren dan dat het kost om 45 ton eigengewicht omhoog te rijden staat in het verhaal.
verwijderd
+2
mdoornekamp
@Elektro-boer ja helaas hebben we altijd grote verliezen bij het omzetten van energie. En de dumper leeg kipen kost ook nog de nodige energie
+3
Pieter Buren
@Elektro-boer zoek maar eens op: regeneratief remmen
Dat bestaat al een tijdje.
verwijderd
+2
Van-Epscheuten
@Elektro-boer aardolie is op een dag ook op… alle nieuwe techniek is een tikkie spannend, maar blijf maar rustig, het komt goed!
+5
Pieter Buren
@Elektro-boer ik denk dat voor de toepassing van wat in het artikel beschreven wordt, een elektrisch aangedreven dumper (of in ieder geval met regeneratief remmen) aardig in de kosten kan schelen omdat je niet alle energie van het remmen 'weggooit'. Wat D66 en klimaatgezeik hiermee te maken heeft weet ik dan weer niet. Zie ook geen reden om dat er bij te halen. Daarover staat al genoeg op al die nieuwssites.
verwijderd
+3
Van-Epscheuten
@Elektro-boer geloof je ook niet in de werking van stuwdammen? Het artikel beschrijft de omzetting van kenetische energie in elektrische, omdat het materiaal netto naar lager wordt verplaatst. Een fiets die bovenop de berg staat, kan toch ook naar beneden rollen, met de dynamo op het wiel?
+3
Grasbaal
De techniek gaat door, er is ook nog een mooi filmpie van:

volvo430
@Grasbaal Hier rijdt de dumper bergOPwaarts met de last. Dus niet met de last naar beneden, terwijl er energie wordt gegenereerd. Dus het voorstel in de introtekst is erg goed, maar dus niet wat er in de praktijk gebeurt.
verwijderd
+2
Van-Epscheuten
@Elektro-boer de kenetische energie is in de mijn toch ook op natuurlijke wijze aanwezig? Met materiaal staat bovenop de berg, en gaat naar beneden..
+3
JohnDeere5085
@Van-Epscheuten bespaar de moeite, ik heb t in elk geval opgegeven 😅
verwijderd
+5
Pieter Buren
@Elektro-boer Die dumper rijdt in Zwitserland. Geloof niet dat D66 er in Zwitserland voor heeft gezorgd dat ze elektrische dumpers ontwikkelen.

Er wordt ook niet gesproken over een theorie 'niet opladen' want dat kan niet. Er zijn altijd verliezen zoals je met je waterpompje omschrijft. Alleen als de toevoer van de dakgoot groot genoeg is, hoeft de accu niet leeg te raken. Dat proberen ze in die mijn ook met de dumper. Alleen dan komt de toevoer niet van de dakgoot maar van die 65 ton grond/stenen die in de bak worden gegooid bovenin de mijn.
Dit lijkt mij toch een praktijktest. Het is alleen niet gelukt staat er in het verhaaltje. (De titel doet echter anders vermoeden, maarja dat is de moderne media.)
Helaas wordt er verder niet op ingegaan waarom het niet gelukt is, maar dat is ook iets wat de gemiddele AD lezer niet zal begrijpen of niet interesseert.

Met die hele lange verhalen lijk je trouwens net zo'n klimaatactivist. Constant hetzelfde verhaaltje en niet ingaan op de vragen of opmerkingen die je krijgt. Weliswaar is jouw verhaal het tegenovergestelde van dat van de klimaatactivist, maar de manier waarop het gebracht wordt vind ik net zo irritant.
verwijderd
+3
Pieter Buren
@Elektro-boer die opmerkingen over perpetuum. Er wordt meermaals door verschillende personen uitgelegd dat het daar niks mee te maken heeft (hoop dat dat nu duidelijk is met de waterpomp en dakgoot vergelijking😉) en jij walst er weer overheen met een verhaal dat totaal niet ingaat op die reacties.
+4
bas101
Bevreemd mij echter dat er grondstoffen naar een diep gat worden gereden , t is meestal andersom daarom ontstaat er dan ook een gat.
caseboy
@bas101 ja daarom is dit een mooie oplossing voor deze mijn alleen bij de meeste mijnen zal zo'n dumper niet interessant zijn
kearl
@bas101 Niet alles zit zo diep. Hier de mijn zit bijvoorbeeld al op het diepste punt in de omgeving, en als je daar wat haalt rij je daar over het terrein ook nog twee kilometer, waarbij je ongemerkt ook nog een heel stuk daalt. Dus de afnemers rijden het eigenlijk naar boven 😅
JDFreaky
@bas101 misschien dempen ze deze mijn weer?🤣🤣🤠
+1
Elektro-boer
---

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , dumper , remmen , energie , container , diesel , vervangen , komatsu , elektrische auto en elektrisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0