Inspectie: rijden op stookolie moet stoppen

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat bedrijven nu al stoppen met het rijden op stookolie. Het brandstofmengsel is goedkoper dan diesel, maar slecht voor de gezondheid en het milieu, stelt de inspectie.

Het ministerie van Financiën gaat de accijns- en milieuwetgeving voor brandstoffen volgend jaar aanpassen. Daarmee moeten de eisen voor nieuwe brandstoffen hetzelfde worden als die voor benzine en diesel. De ILT wil dat het gebruik van stookolie, ook wel designer fuel genoemd, al eerder beperkt wordt en doet een "dringend beroep" op bedrijven om nu al met deze praktijk te stoppen.

Er geldt nu een lage accijns op stookolie, waardoor er een sterke financiële prikkel is voor bedrijven om stookolie te gebruiken. Het ministerie van Financiën wil per 1 januari het accijnstarief van stookolie gelijktrekken met dat van diesel, om het gebruik ervan te ontmoedigen. Stookolie is slechter voor het milieu dan gasolie door onder meer het hoge zwavelgehalte.

"Het milieu en onze gezondheid kunnen niet wachten op aangepaste regelgeving en harmonisering van de accijns", zegt de ILT. De ILT heeft onderzoeksbureau TNO daarom gevraagd om in kaart te brengen wat het gevolg is van de uitstoot van stookolie door vrachtverkeer, bouwverkeer, tractoren en mobiele machines in de agrarische sector. Ook gaat de inspectie in gesprek met wegvervoerders en anderen. "De hoop en verwachting is dat betrokkenen hierdoor al eerder dan verplicht door regelgeving zullen stoppen met gebruik en handel in deze stookolie", aldus de inspectie.

Bron: welingelichtekringen.nl/anp/…

Deel dit topic

Reacties

TracChat
Wat is stookolie?:

Stookolie is een Nederlandse term. Het verwijst naar een soort vloeibare brandstof die vaak wordt gebruikt voor verwarming, energieopwekking en in sommige industriële processen. Stookolie wordt doorgaans via een raffinageproces uit ruwe olie gewonnen en is een dikke, stroperige vloeistof. Het is ingedeeld in verschillende kwaliteiten of typen, met verschillende eigenschappen en toepassingen.

Er zijn verschillende soorten stookolie, waaronder:

- Zware stookolie (HFO) : Dit is een dikke en hoger viscositeit stookolie die wordt gebruikt in scheepsmotoren, energiecentrales en industriële ketels.

- Lichte stookolie (LFO) : Dit is een lichtere en minder stroperige stookolie die wordt gebruikt in verwarmingssystemen voor woningen, sommige industriële toepassingen en als dieselbrandstof.

- Middelgrote stookolie (MFO) : Dit is een brandstofolie van gemiddelde kwaliteit met eigenschappen tussen zware en lichte stookolie. Het wordt vaak gebruikt in middelgrote industriële toepassingen.

- Bunkerbrandstof : Bunkerbrandstof is een zware stookolie die wordt gebruikt in schepen, vooral grote zeeschepen. Het wordt ook wel scheepsbrandstof genoemd.

De specifieke eigenschappen en toepassingen van stookolie of stookolie kunnen variëren afhankelijk van de soort en de beoogde toepassing. Het is een belangrijke energiebron in verschillende sectoren, maar het gebruik ervan is in sommige regio’s afgenomen als gevolg van zorgen over het milieu en de verschuiving naar schonere en duurzamere energiebronnen.
+2
bas101
Bijzonder vreemd verhaal , ten eerste zou stookolie , rode gasolie etc alleen nog maar verkocht mogen worden aan mensen bedrijven die het nodig hebben voor doeleinden die niet weg gerelateerd zijn zoals zandzuigers schepen etc ten tweede is stookolie niet geschikt voor de huidige commonrail motoren , de kwaliteit van deze olie is van een dermate bedenkelijke niveau dat brandstofipompen en injectoren zouden direct schade oplopen
+2
walker1
@bas101 Ja klopt, de stookolie die het meest op diesel lijkt is wat tracchat de lichte stookolie noemt, LFO, of ook wel HBO (huisbrandolie) Grote verschil met dieselolie voor verbrandingsmotoren zijn de additieven die een smerende werking hebben, voor de kleppen, cilinders. In een kachel heb geen bewegende delen die gesmeerd moeten worden.
Dus om stookolie in trekkers en andere voertuigen te gebruiken zal er toch iets aan toegevoegd moet worden, of misschien dat ze stookolie en diesel mengen?
Verder ook vreemd verhaal, als de overheid er van weet is dit toch ook vrij gemakkelijk te controleren en te handhaven? ILT kan inspecties doen bij oliehandelaren en kijken aan wie ze stookolie leveren en daar ook weer controleren. Als ze zien dat bv een loonwerker heel veel stookolie afneemt dan is toch duidelijk dat er iets niet klopt.
dennisbouter
@walker1 als een schipper het afneemt en door verkoopt, 🤷‍♂️
+1
aertspa
Lees brengt niet genoeg op voor de schatkist
die scheepsmotoren op zware stookolie vervuilen niet zeker
is zoals in Antwerpen de haven ligt midden in de les zone
een schip stoot meer uit dan alle wagens samen maar dat is geen probleem
+1
GerbertXL
@aertspa schepen moeten op andere brandstof overschakelen als ze in bepaalde zones komen en daar schijnt pittig op gecontroleerd te worden door allerlei dataloggers.
+1
Fast Eddy
@GerbertXL

Een neef van mij is machinist op een zeeschip. Als ze in de buurt van de haven zijn moeten ze binnen een bepaalde afstand overschakelen op gewone diesel. Op volle zee mogen ze op stookolie varen. Hij heeft eens tegen mij gezegd dat hij bijna geen werk heeft als ze op stookolie varen. De ellende begint als ze op diesel varen.
+1
Rick V
@Fast Eddy zit lekker veel zwavel in, smeert goed!, en als die schepen vanaf de horizon naar de haven op diesel draaien roken ze ook

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden transport , tractoren , gezondheid , regelgeving , uitstoot , machines , dieselolie , benzine , accijns , den haag , Aanpassen en stookolie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0