Hoeveel druk heeft jullie topdruk cilinder?

Hoeveel druk heeft iedereen op de topdruk cilinder staan, en wat is de diameter van de cilinder? Bij onze tank staat hij op 50 a 55 bar met een cilinder van 70 inwendig. Je merkt het goed maar volgens mij is dit best voorzichtig vandaar mijn vraag.

Deel dit topic

Reacties

DB780
Ik snap je vraag niet, wat wil je weten, hoeveel je maximaal aan de topstang mag trekken? Zelf heb ik meet punten gekocht die ik op mijn hydraulische topstangen ga monteren, zodat ik een beeld krijg hoeveel druk en dus ook trekkracht er aan de topstang wordt uitgeoefend. Het is natuurlijk per tractor verschillend welke krachten deze mogen hebben.
De MF man
@DB780 nauw meer wat gebruikelijk is voor kg druk, ik ben aan het denken om op de carrier er ook een te maken. Dus hoe dik ik de cilinder zal gebruiken en welke drukken.
+1
DB780
@De MF man Wil je je resultaten met mij delen?
redeagle14
@De MF man bij de tank van Kurstjens was de druk maximaal 100 bar. Maar ik weet niet hoe dik die cilinder was. Maar ik denk ø 70 mm.
T60401
@redeagle14 100 bar op rond 70 of rond 60 is een wereld van verschil. Dus wel effe goed uitzoeken voor je brokken maakt.
+1
redeagle14
@T60401 ik heb even onderzoek gedaan en het was een 30/50 cilinder. Die drukt 1964 kg bij 100 bar. Dat werd begrensd door een overdruk ventiel. De tank kon vol ca. 65cm schuiven dan had je 100 bar. Zodra er een paar kuub uit was kon je nog 15 cm verder schuiven. Zo ontstaat er een perfecte gewichts overdracht naar de voorwielen van de trekker.
De MF man
@redeagle14 dat is mooi om te weten, zat bij een kurstjens de topdrukcilinder ook niet in combinatie met de hydraulische dissel? Meer druk op de dissel cilinders meer druk op de topdrukcilinder?
redeagle14
@De MF man ja dat is de gewicht overdracht door het schuiven van de tank. Tijdens het schuiven loopt de druk in de disselcilinders op en die druk staat op de topdruk cilinder met een max van 100 bar.
boereke
Zuiger van 60 mm drukt 2827 kg bij 100 bar, die van 70 3850 kg, dus al 1 ton meer. Mijn suggestie, rij met de ton naar een weegbrug in de buurt (liefst in de grond verzonken) en rij er enkel met de vooras op. Zoek effen maximaal toelaatbare aslasten op, en dan duwen maar! (met een tussengekoppelde drukmeter natuurlijk!
De MF man
@boereke dat is mooi op te testen maar de kg die je achter drukt komen natuurlijk niet evenredig op je vooras. Want daarvoor speelt de hoogte van aankoppeling van de topdrukcilinder aan je tractor ook een groot aandeel
redeagle14
@De MF man daarom werden de tanks bij Kurstjens aan de trekker gebouwd.
MaxxuM4ever
@De MF man vandaar ook de weegbrug waarschijnlijk
+1
De MF man
@MaxxuM4ever ja klopt, maar de maximale voorasdruk zul je niet zomaar overschrijden, dat zit de topdrukcilinder eerder in de achterbrug denk ik
fendt2
@De MF man maar als je het wil weten is testen de enige goede manier. Alleen druk zegt niks de hefboom / arm doet ook mee.
De MF man
@fendt2 klopt, maar dan weet ik nu wel dat ik bij de carrier de dissel en topdruk niet hoef je combineren, druk op de dissel loopt op tot 140 bar bij max belading
fendt2
@De MF man dat begrijp ik niet helemaal kun je de druk meten op je trekhaak?
De MF man
@fendt2 ja druk op de dissel cilinders. Je ziet wel ooit dat ze die koppelen aan de topdrukcilinder. Dat heeft als voordeel bij weinig oplegdruk ook weinig druk op de topdruk, en bij veel oplegdruk ook veel druk op de topdruk
fendt2
@De MF man ah die combinatie is idd handig. Maar de oplegdruk van de dissel wordt lager met een topdruk cilinder. Wordt dan verdeelt.
930triplemaaier
@fendt2 bij een horizontaal gemonteerde topdrukcilinder blijft de oplegdruk gelijk. Het enige wat je dan doet is de trekker en de tank uit elkaar duwt en daardoor gewicht van de achteras van de trekker over hevelen naar de vooras van de trekker en een klein beetje van de achteras van de trekker naar de tank.
Bij een schuin omhoog gemonteerde topdrukcilinder wordt de oplegdruk zelf hoger omdat je de dissel schuin naar beneden duwt.
De MF man
@930triplemaaier je oplegdruk wordt niet direct groter natuurlijk bij een schuingemonteerde cilinder omdat het gewicht aan de voorkant van het werktuig niet meer wordt. Maar hij zal wel minder gewicht doorgeven aan de vooras van de trekker. Wat betreft koppelen met de dissel dan mag zoals hier geschreven de oliedruk op de dissel niet te hoog zijn.
+1
930triplemaaier
@De MF man dan is het juist belangrijk om de juiste diameter cilinders te kiezen
+2
930triplemaaier
@De MF man dat is eigenlijk ook de enige goede manier in mijn ogen de koppeling van de topdrukcilinder met de disselvering. Bij een topdrukcilinder met stikstofbol/accumulator zonder koppeling met de disselvering zou je als je met lege tank als je met de achterwielen van de trekker door een knipgat gaat in het beroerste geval de achterwielen van de trekker op kunnen tillen end at is ook niet wat je wilt. Door de koppeling met de disselvering heb je ook een evenredigere belasting van de vooras van de trekker nagelang de belading van de tank
+1
Van onze schuitemaker 125 tank heeft die 50 bar druk, dan drukt die aardig aan
BuvaM
Zoals al hier al staat boring 70 bij ruim 50 bar drukt al 2 ton. Bij een niet te grote trekker geeft dat al een flinke belasting op de vooras. Wel horizontaal monteren niet onder hoek.
BuvaM
Afstellen als een 'comfortcilinder' is voor mij nog steeds een goed advies.
De MF man
@BuvaM ja dat is ook de bedoeling, alleen de accumulator moet natuurlijk op druk gezet worden dus die ga je niet heel vaak op een andere druk laten vullen
Hobby boertje
Durf zo niet te zeggen waar wij hem op hebben staan. Maar zou hem niet te hard zetten in elk geval. Hebben ooit een trekker van een loonbedrijf gekocht die voor een schuitemaker 220 had gestaan die had met 3500 uur al een flink versleten vooras.
NH-Ford
Hoe is de stand van je cilinder?
Puur en alleen de druk zegt mij nog niet alles, staat je cilinder vlak? Schuin naar boven of schuin naar onderen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden druk , tank en cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN