Bevestiging topdrukcilinder Fendt 700

Hallo allemaal. We hebben sinds kort een andere tank gekocht. Een Schuitemaker Robusta 116. Hier zit een topdrukcilinder bij. Nu wil ik er zelf een bok voor maken in de trekhaakslede. Heeft iemand eventueel een voorbeeldfoto? Kan op tf namelijk nog niet veel vinden. De cilinder moet ongeveer 10 cm boven de bovenkant van de slede uitkomen.
Verdere tips zijn natuurlijk zeer welkom.

Groeten Stefan

Deel dit topic

Reacties

stefan310
Het gaat trouwens om een Fendt 712 com1
+1
Fendt926Driver
@stefan310 je woont een 45min van ons af..
Je mag de topdruk trekhaak wel een keer komen ophalen om hem na te kunnen maken.
Heb hem zelf uit markelo gehaald van een troostwijk veiling.
Laatst nog wel 2 keer bij je langs gedraaid.
Een 500m voor de televisie toren als je vanuit markelo komt als ik het goed heb
stefan310
@Fendt926Driver 500 meter na de tv toren en dan linksaf… 😜 Maar kom graag een keertje aan. Ook al is het alleen om even trekkers te kijken… 😜
thijsw
@stefan310

Hier mag je ook wel de trekhaak lenen denk dat we de zelfde slede hebben ik kan zo wel even een foto maken
+1
thijsw
Hier is het bokje wat wij bij de tank hebben kun je zo in de slede schuiven moet de top stang weg en dan met het gat waar se top stang mee vast zit kun je de bok mee bevestigen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
thijsw
Heb de maaier er achter anders kon ik het laten zien hoe die er normaal in zit

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
mrpieter
Deze zit aan een claas maar het idee is hetzelfde. Draaipunt zit precies boven het hart van de k80.
Aan de achterkant nog afgesteund aan topstangpen. Vrij degelijke ophanging maar gaat al 13 jaar mee met een robusta 205.

(klik om te vergroten)

redeagle14
@mrpieter en je drukt de trekker niet op kant in de bocht? De trekhaak en de topdruk cilinder zitten normaal niet recht boven elkaar. Dan heb je rechtuit de max druk en in de veel minder druk op de vooras. Daarom bouwde Kurstjens de trekhaak aan de trekker om dat zo te maken.
MaxxuM4ever
@redeagle14 Het punt van de topdruk cilinder moet dus iets verder naar achter zitten dan de trekhaak zodat de lengte van de topdruk cilinder iets langer wordt tijdens het nemen van een bocht en daardoor de druk en daarmee de druk op de vooras lager wordt?
+2
Fendt926Driver
Hier een foto van onze topdruk cylinder trekhaak.

(klik om te vergroten)

Zeer degelijk en zwaar gebouwd.
Paste meteen.
Troostwijk kaartje zit er nog aan
redeagle14
@mrpieter en je drukt de trekker niet op kant in de bocht? De trekhaak en de topdruk cilinder zitten normaal niet recht boven elkaar. Dan heb je rechtuit de max druk en in de bocht veel minder druk op de vooras. Daarom bouwde Kurstjens de trekhaak aan de trekker om dat zo te maken.
mrpieter
@redeagle14 klopt zo deed kurstjens dat. Maar de robusta die aan de trekhaak hangt van mijn foto daar zit de topdrukcylinder gekoppeld aan de cylinders van de disselvering. Meer gewicht op de dissel is meer druk naar de voorkant van de trekker.
Als de trekker opzij gedrukt wordt dan is je druk te hoog ten opzichte van het gewicht op de trekhaak.
redeagle14
@mrpieter Kurstjens haalt de druk van de top druk cilinder ook uit de disselvering. Tank naar voor schuiven is druk oplopen in de vering en de top druk cilinder. Dat is de JKG gewicht overdracht.
+1
De MF man
@redeagle14 dat klopt niet helemaal wat je zegt, een kurstjens heeft het draaipunt van de topdrukcilinder halverwege de cilinder zitte, boven de trekhaak dus, de cilinder zit aan de trekhaak vaak gewoon in het topstang pen bevestigd. Hier blijft de cilinder dus altijd recht achter de tractor. Dus die drukt eigenlijk in de bocht de tank op zijn kant. Hij laat zeker niet extra druk los in de bocht, zoals je zegt is hij gekoppeld met de dissel, dat zou betekenen dat de dissel in de bocht ook druk verminderd, dat kan niet.
redeagle14
@De MF man toch wel. Ik heb er zelf als monteur aan gewerkt en meerdere keren in de fabriek in Grubbenvorst geweest. Zij zorgen ervoor dat bij alle trekkers de aan koppel punten hetzelfde zijn.
+1
De MF man
@redeagle14 in die fabriek ben ik ook geweest, dat was hier om de hoek, blw heeft de laatste mallen en chassis uit de voorraad overgenomen. Maar goed dat doet er niet toe. Het draaipunt van de topdrukcilinder zit op de tank gemonteerd wat er voor zorgt dat de cilinder recht achter de tractor blijft drukken ook in een bocht. De druk kan niet minder worden want dan zou de dissel na beneden zakken.
@De MF man ik heb bij BLW stage gelopen en idd die gebruiken ook topdruk cilinders maar durf echt niet te zeggen hoe dit precies zit😅 is wel al 3 jaar geleden dat ik dat allemaal gezien heb dus is alweer ff geleden. Heb toen zelf aan een 3 asser tank gewerkt. Weet niet meer voor welk bedrijf deze was maar als je het interessant vindt kan ik het misschien nog wel achterhalen. Was toen een behoorlijke luxe uitgevoerde tank.
De MF man
@kevin-van-eckendonk oh nee dat is niet nodig, mijn kameraad werkt er ook dus ik wordt redelijk op de hoogte gebracht als ik er na vraag
redeagle14
@De MF man ik heb navraag gedaan bij oud collega's. En die bevestigen ook dat in de bocht de druk op de top druk cilinder ca. 15 bar terugliep. Dat creëerde Kurstjens door het verschil in de hart lijn tussen de trekhaak en de top bevestiging.
De MF man
@redeagle14 ah wel, maar dan zullen die toch niet in combinatie met de dissel toch?
redeagle14
@De MF man jawel.
De MF man
@redeagle14 hoe werkt dat dan? Je kunt in de bocht de druk van de dissel toch niet zomaar veranderen, dat kan toch alleen als de last veranderd?
+1
donkey63
Leuke discussie, maar waar dient die topcilinder nu precies voor?
+1
redeagle14
@donkey63 heel eenvoudig om druk op de vooras te krijgen zonder met zo'n idioot front gewicht rond te rijden.
valtraaa
@redeagle14 en een stukje comfort.
+1
donkey63
@redeagle14 Zie ik dit goed? Als de cilinder uit gaat drukt hij als het ware de achteras "omhoog" en verhoogt de druk op de voorwielen? Stevige constructie om voorwieldruk te creëren. Geeft niet als het maar werkt! Bedankt.
+4
De MF man
Kijk deze hier zie je goed hoe een kurstjens topdrukcilinder zit. Draaipunt boven de trekhaak zodat de cilinder recht achter de tractor blijft ook in de bochten

(klik om te vergroten)

luke-looman
Dit is het bokje wat wij gebruiken bij onze tank. Wij hebben zon zelfde bok voor onze andere trekker.

(klik om te vergroten)

Dit is het bokje wat wij gebruiken bij onze tank. Wij hebben zon zelfde bok voor onze andere trekker.
+1
wilbertkw
@luke-looman dacht ik moet vanmiddag ebmven kijken of de 720 de bok erin heeft ziten. 👌👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden schuitemaker , fendt , tank , cilinder en schuitemaker robusta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0