Hoe bereken je de oplegdruk van bijvoorbeeld een mesttank?

Ik was bezig met het berekenen van de oplegdruk en het gewicht wat op de banden komt. Nu had ik een berekening gemaakt maar dat lijkt me vrij veel. Nu was mijn vraag hoe bereken je de oplegdruk en het gewicht wat op de banden komt?
Gegeven zijn:
Gewicht trekker 8 ton
Gewicht mesttank leeg 9.5 ton
4-in-line met Tankinhoud van 12m3

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Enkelas tank of tandemas
Hoe zwaar is de bemester
Hoe ver zit dd trekhaak achter de achteras
Waar zit het draaistuk van de as ten opzichte van de tank hoeveel van de 9m³ zit voor en hoeveel achter de as.
1.5m achter de as kun je wegstrepen naar 1.5m voor de as bijvoorbeeld.
Dus is geen zinnig woord over te zeggen zonder meer gegevens

En of de trekker nu 2 ton 8 ton of 13 ton is.
De oplegdruk blijft hetzelfde.

Mijn tank geeft bijna 7.5 ton oplegdruk
luke-looman
@Fendt926Driver Enkelas tank met 4 vierwielen, bemester weegt 1800kg. Hebben de tank altijd op de kipperknobbel van een Fendt 720. Maar verbaasde me aardig over de oplegdruk, uit mijn berekening kwam met een volle tank een oplegdruk van 8500 kg. Dat is 2x zoveel als officieel is toegestaan vandaar de verwarring! Daarnaast was ik aan het kijken naar het uiteindelijke gewicht wat dan op de achterwielen zou komen. Volgens de specificaties van de band zou er ook teveel gewicht op komen.
DriveJohnDeere
@luke-looman

Quote:
uit mijn berekening kwam met een volle tank een oplegdruk van 8500 kg

mag ik vragen welke berekening je hebt gedaan?

sowieso valt de oplegdruk altijd tegen. hier een 20 m3 tandemasser leeg zon 12 ton en vol 32 ton. geeft rond de 4 a 5 ton oplegdruk. (volgens de weegbrug, gewicht van de trekker is bekend en dan de trekker op de weegbrug gezet woog toen zon 4,5 ton extra)

opraapwagen geeft hier ook al 4 ton oplegdruk met een volle vracht. bij een halve vracht is dat nog meer omdat het gras dan allemaal voorin zit.

als je het precies wilt weten moet je een weegbrug hebben.

staat er op het typeplaatje tegenwoordig niet meer hoeveel oplegdruk er is? ik meen me te herinneren dat dat bij onze tank er wel opstaat.
luke-looman
@DriveJohnDeere Ja, volgens mij staat er op het type plaatje wel hoeveel oplegdruk er is. Maar volgens mij is dat standaard circa 4000 kg of ik moet het verkeerd hebben!
+1
DriveJohnDeere
@luke-looman 4 ton kan goed kloppen.
Derkmax
@luke-looman denk dat je een rekenfoutje hebt gemaakt..
+3
rickboer blija
Als je gewichten echt precies wilt weten moet je met een weegbrug gaan werken

Eerst de trekker kaal op de weegbrug
Vervolgens trekker met tank
Als laatste zet je alleen de wielen van de tank op de weegbrug.

De som is dan als volgt
(Trekker+tank) - trekker = gewicht tank
Gewicht tank - gewicht wielen tank = oplegdruk
luke-looman
@rickboer blija Ja dat is inderdaad heel precies! Het is niet perse nodig het zo precies te hebben. Ik wou meer een globale berekening hebben van het gewicht. Nu had ik na een beetje vergelijken gevonden dat het gemiddelde oplegdruk zon 40% is van het eigengewicht bij de mesttanken. Dus dat zou betekenen 60% op de achterbanden en 40% voor. Daarnaast heb je het gewicht van de trekker ook nog voor het berekenen van het gewicht wat op de banden komt. Maar met dat gewicht rekening houden met een verhouding van 70% op de achterbanden en 30% voor op de banden kom ik op een totaalgewicht wat op de achteras/banden komt van 14 ton dat is 6 ton meer dan toelaatbaar gewicht op de banden of is deze beredenering niet juist?
rickboer blija
@luke-looman de basis klopt wel, maar om hier uitstaken over te doen moeten we wel een inschatting hebben van gewichten. Daarnaast verschilt het per banden maat en type en druk hoeveel deze kan houden
luke-looman
@rickboer blija Ja klopt, maar nu heb ik ieder geval een beeld globaal gezien. Die 6 ton meer dan toelaatbaar gewicht is eigenlijk 5,5 maar is gebaseerd op max gewicht volgens het index op de band. De index op de band was 158D dat is volgens de tabel 4250 kg de band x 2 maakt 8,5 en dan kom je op die 5,5 ton
rickboer blija
@luke-looman als je uitgaat dat er op de achteras 14 ton rust, en je banden hebt die 4250 kg per stuk (klinkt mij laag aan) mogen hebben heb je inderdaad een overbelasting van 5.5 ton op je achteras van je trekker

Maar zn berekening is zeer onbetrouwbaar als je de preciese gegevens niet weet
luke-looman
@rickboer blija Klopt het is ook maar zo een globale berekening! De banden waar het overgaat zijn 540/65R 30 TM800 en 650/65R 42 TM800.
rickboer blija
@luke-looman die mogen idd met 1.6 bar en 65 km/h max 4250 kilo hebben, maar die 65 haalt vrijwel geen enkele trekker op deze maat.
Dus ik denk dat je in deze situatie wel kan rekenen met 4655, dan kom je al op 9310 kg toegestaande gewicht

Ik vindt persoonlijk 1.6 bar wel weinig in deze situatie. Er zijn in deze maat ook banden die op 2 bar 5500 kilo mogen hebben, en met hogere druk zelfs meer kilo's

(klik om te vergroten)

Druktabel tm800
luke-looman
@rickboer blija Ik zag het ook! Ach ja het beste is in zulke gevallen VF banden, met minder druk toch meer gewicht mogen dragen en een groter loopoppervlak!
+1
DriveJohnDeere
@luke-looman

Vf banden zijn alleen rendabel met drukwissel. Of je moet al het land achter het huis hebben.
+1
Lars.Mager
@DriveJohnDeere VF banden kunnen met 20% minder spanning met hetzelfde gewicht belast worden als non-VF banden.
maar als ze niet rendabel zijn moet ik mijne maar snel weer omruilen voor goedkopere!
DriveJohnDeere
@Lars.Mager

ik bedoel meer dat bij ons (veeboeren met een hoop land op afstand) we niet meer zonder drukwissel in combinatie met een vf band willen. dan haal je het optimale eruit. 0,8 in het land en 2,5 op de weg.

als je geen drukwissel hebt maar wel veel landwerk zou het ook rendabel kunnen zijn. aangezien je weinig wegtransport hebt dan.

mocht je redelijk wat wegtransport hebben zonder drukwissel zou ik hoe dan ook voor een normale band gaan.
+1
PieterA
@rickboer blija Dit klopt wel voor je oplegdruk, maar om iets preciezer te kunnen zeggen over de belasting van je achteras zul je ook de ontlasting van de vooras moeten weten.
rickboer blija
Quote Reactie van @PieterA:
maar om iets preciezer te kunnen zeggen over de belasting van je achteras zul je ook de ontlasting van de vooras moeten weten.

Helemaal met je eens
walker1
Los van de oplegdruk wordt het geheel toch sowieso veel te zwaar als de tank vol is? Trekker 8 ton, tank leeg 9,5, vol komt er nog 12 ton bij, dus totaal 29,5 ton. Wettelijk mag een niet aangedreven as maar maximaal 10 ton asdruk hebben, ook al heeft die 4 grote brede banden. Als je precies op die 10 ton zit, dan heb je die andere 11,5 ton als oplegdruk. Dus de asdruk of de oplegdruk is te hoog, of allebei zijn te hoog. Aangedreven as mag 11,5 ton asdruk hebben. Heel theoretisch zou de hele combinatie dan max 33 ton mogen wegen, maar er drukt natuurlijk veel meer gewicht op de achteras dan op de vooras van de trekker.
Als jij aangeeft dat je 8,5 ton oplegdruk hebt, dan zou de asdruk met volle tank 13 ton zijn.
De asdruk van 10 en 11,5 ton is volgens de wet, dus waar je mee over de openbare weg mag, in het land is het geen probleem, maar je geeft ook aan dat de 8,5 ton oplegdruk ook al veel meer is dan wat mag volgens technische specificaties.
+1
luke-looman
@walker1 Maar dan zouden de meeste machines boven de wettelijke of technische normen gaan. Maar hoe wordt zoiets dan gekeurd of kijken ze hier niet na?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @luke-looman:
Maar hoe wordt zoiets dan gekeurd of kijken ze hier niet na

Hier in de buurt heeft een ijverige motoragent er verscheidene bekeurd.
Mogen met een 13m³ schuitemaker spreidas tank niet meer dan 6m³ mest vervoeren op straat.
Was gewoon bordje volgen aan en rijden naar de dichtsbijzijnde weegbrug.
1066
@Fendt926Driver Das leuk de dubble twin kan toch niet makkelijk op de brug
Fendt926Driver
Quote Reactie van @1066:
dubble twin kan toch niet makkelijk op de brug

2 krikken onder de as en op de weegbrug en je weet het gewicht.
Geen moeilijkheid aan.
En anders komt de afdeling transport van de politie met weegplaten en hebben ze het gewicht ook.
walker1
@luke-looman Feitelijk mag je alleen met lege tank (of niet helemaal vol) over de openbare weg. Dat is wel met meer tanks en andere machines zo. Voor in het land is het heel mooi, zo'n enkelas tank met grote banden, maar de aslasten zijn voor de weg te hoog. Al die Verveat 3 wielers mogen enkel leeg over de weg, die wegen leeg al zo'n 15 ton als ik het goed heb en ze hebben maar 2 assen, dus als er nog 14 ton aan mest bij komt zitten ze tegen de 30 ton.
DriveJohnDeere
@walker1 en dan de injecteur nog 🙈
luke-looman
@walker1 Toch wel weer bijzonder en grappig dat de wettelijke regels en de theorie aardig ver van de praktijk afliggen!
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @luke-looman:
Toch wel weer bijzonder en grappig dat de wettelijke regels en de theorie aardig ver van de praktijk afliggen!

Heb jij die tank gekocht om over straat te rijden of om mest op het land te krijgen?
In geen enkele folder sraat iets over makkelijk mee op straat te rijden.

Toen motoragent grobbe hier in de buurt een combine bek had nagemeten die 3.58m breed was.
En hij contact opnam met claas waarom ze iets maakten wat niet op straat mocht komen.
Reageerde claas ook dat de bek niet voor op straat aas.
Maar voor in het land..
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver
Als die agent met claas gaat bellen is ie wel heel ijverig 🙈.

Kansloos zulke figuren.

Als er mensen dagelijks voor hun sokken worden gereden door zo'n combine zou ik t nog snappen. Maar 1x per jaar moet toch geen probleem zijn?

Ik bedoel regels zijn regels maar t is ook net hoe je ze interpreteerd.

Hier zijn we ook vaak zag agenten tegengekomen met de opraapwagen die richting de 5 meter gaat met een goede kop gras erop.

Nooit een boete gehad.

Wel een waarschuwing alleen die agent vond t toen achteraf ook een mooie vracht 🙈.
+7
Fendt926Driver
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
Als er mensen dagelijks voor hun sokken worden gereden door zo'n combine zou ik t nog snappen. Maar 1x per jaar moet toch geen probleem zijn?

We hebben een avond gehad bij de ajk (agrarisch jongeren kontakt) jaren geleden waar hij de avond presenteerde.
En daar vertelde hij met claas getelefoneerd te hebben.
Maar hij liet ook fotos zien van een 4 rijer kemperbek met een fiets vast op.
Hij zei toen wij aankwamen zat er ook nog een meisje op die fiets.

Een paar jochies die op de fiets van school kwamen en iets baldadig waren.
Stonden netjes voor de rondweg bij het fiets stoplicht te wachten.
En bij groen direct weg gefietst.
Een trekkerchauffeur met raapwagen op de rondweg dacht nog net door oranje te kunnen en schepte het jochie dat bij groen weg fietste met het frontgewicht.

Een boer die zijn stro wagen achter tot een 2meter achter de achteras verlengd had om een extra rij balen mee te kunnen nemen.
Was een weg in gedraaid en stond stil.
Maar de oversteek achter de as hing nog boven de doorgaande weg.
Was een meisje met de auto onder gereden dak van de auto en meisje zwaar gewond.

Hij zei wij zijn meestal het eerst ter plaatse.
En moeten vaak naar ouders vertellen dat hun kind of geliefde het niet overleefd heeft.

En daar had hij ook gelijk in.

Na zijn uitleg en verhaal was er wel veel meer begrip voor zijn doen dan voor de tijd
DriveJohnDeere
@Fendt926Driver
Zeker heb ik begrip voor agenten en hun werk. Zonder agenten zijn we nergens.

Alleen het moet wel leuk blijven. Als hier een agent een dagje gaat controleren heeft ie ook een drukke dag.

T gaat erom dat die agent z'n prioriteiten stelt. Als dat bij de landbouwmachines ligt moet ie Dat zelf weten.

Alleen zijn er naar mijn mening genoeg andere zaken die een hogere prioriteit hebben.
walker1
Quote Reactie van @luke-looman:
Toch wel weer bijzonder en grappig dat de wettelijke regels en de theorie aardig ver van de praktijk afliggen!

Of je hebt de verkeerde tank voor jouw situatie. Prima tank voor als je grote huiskavel hebt en niet of nauwelijks met de tank op de weg komt, maar als de meeste grond van huis af ligt dan moet je of een kleinere tank hebben waarbij de gewichten wel binnen de wet blijven, of een tank met een tandemas nemen.

Daarnaast bouwen fabrikanten vaak voor de wereldmarkt, wat hier misschien niet mag, mag ergens anders misschien wel.
+1
wilbertkw
@luke-looman er worden bij 16 kuubs ook al extra wielen onder bij de hef gemaakt zodat je een extra as hebt als je over de weg rijdt. Maar is een dure oplossing en als je dan van agent op de weegbrug moet blijkt waarschijnlijk ook dat de verdeling dan niet goed is. Maar je hebt dan wel 2 assen. 12 kuub is wel de max als je over de weg wilt met een enkelasser. In Winterswijk reed ook een 3 asser dacht 36 kuub met slippyballen in de tank omdat die steevast door de agent aangehouden werd. Door de deze ballen was het laadvolume kleiner en bleven ze onder het gewicht
+1
Derkmax
Heb een redelijk vergelijkbare combinatie.. Joskin Tetrax 11 kuub. Heb er ook wat aan lopen rekenen. Vol 20 ton. Met wat meten en rekenen kwam ik op 16 ton op de as en 4 ton oplegdruk. Denk dat jouw 12 kuub tank max op 4,5 ton opleg komt.
luke-looman
@Derkmax Dan zit je toch heel wat lager als hoe ik dat berekent had. Ik rekende ongeveer met 40% gewicht van de tank voor en jij dan met 20%?
+1
Derkmax
@luke-looman
Tank leeg 9 ton. Niet veel oplegdruk want klappert soms in de trekhaak. Gok 500 kg. Dus 8500 op de as .
Vol is ongeveer 10 ton extra. Midden van de tank ligt 1 meter voor de as en 4 meter vanaf de trekhaak. Dus in mijn ogen 1/4 van de 10 ton op de trekhaak is 2500kg en 3/4 op de as is 7500 kg.
Totaal as 8500 + 7500 = 16 ton. Op de trekhaak 2500 + 500 kg = 3 ton. Jouw tank is 12 kuub. Dus gok max een ton meer op de trekhaak . Je kan het op deze manier ook zelf berekenen. De banden is een ander verhaal.
+1
PieterA
Ik schat 5.000 kg oplegdruk + 6 5 ton van je trekker op de achteras is 5.750 per achterband.
+1
mdoornekamp
4 ton opleg druk is al heel wat. Dan hangt je trekker al aardig in de kont. Ik kijk ook beetje naar de trekker banden. Met 1,5 bar zal er wel een beetje een wangetje onstaan. Met 8 ton opleg, staan je banden op de velg
De MF man
Ik zou gewoon de tractor leeg wegen, tank aankoppelen volzuigen en nog eens op de brug gaan staan met je tractor dat is een manier om precies je oplegdruk te meten. Voor een fabrieksmatige tank ga je nog niet direct over de 5 ton heen
+1
fendt2
In mijn ogen denk je te veel in percentages. Even langs de tank lopen is genoeg.
-Center as tot trekoog 5mtr
-Center as tot center tank 3mtr
-Center as tot center bemester 2mtr

Gewicht tank 5000kg
Gewicht inhoud 12000kg
Gewich bemester 3000kg

Totaal gewicht 20.000kg

(3 x ( 12000 ÷ 5000 ) - 2 x 3000):5 =9000 oplegdruk

Let op getallen zijn aannames. Maar zo kun je het berekenen
bas101
Is een hele simpele rekensom je moet alleen de afstand weten van de schotel tussen vooras en achteras trekker dan is t wiskunde kracht maal arm

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden mesttank , trekker , banden en gewicht geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0