Hydrauliek tbv voorhef maken op McCormick d439

Beste mensen, ik heb onlangs een voorhef op de kop kunnen tikken voor mijn McCormick d439. Het is een voorhef met 2 enkelwerkende cilinders voor omhoog/omlaag sturing en 1 dubbelwerkende kopcilinder om de bak te kunnen kantelen. Helaas ontbreken er op mijn trekker de nodige aansluitingen. Ik heb slechts 1 enkelwerkend ventiel beschikbaar. Ook mis ik in elk geval de leidingen die op bijgevoegde afbeelding geel gemarkeerd zijn. De vorige eigenaar heeft die verwijderd (of ze hebben er nooit gezeten…)

Ik heb een aantal vragen waar jullie mij wellicht verder mee kunnen helpen:
1. Is de gemarkeerde leiding ergens verkrijgbaar? Of moet ik deze zelf opnieuw maken. En als ik hem zelf moet maken, is het dan beter om stalen leidingen te gebruiken of kan het ook met flexibele slangen.
2. Ik wil ook graag de dubbelwerkende kopcilinder kunnen gebruiken. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik deze kan inpassen op het bestaande hydraulische systeem.
Willen jullie aub even meedenken?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

brauheist
Leidingen laten maken is wel prijzig het kan ook met kunststof leidingen.
Een dubbelwerkend ventiel bij plaatsen is niet makkeliik maar ook niet onmogelijk.
Is het niet een optie de kiep cilinder enkel werkend te maken en dat je deze functie dan weg pakt van de hef?
erwindewolff
@brauheist Dank je voor je reactie. Kunststof leidingen wordt het dan waarschijnlijk. Zijn die ook geschikt om een t-stuk in te zetten? Ik moet namelijk 2 cilinders gelijktijdig aansturen met hetzelfde ventiel.
brauheist
@erwindewolff ja kan gewoon, even laten persen bij de plaatselijke hydrauliek boer
+1
fendt2
Als tractorfanner een kleine opmerking je hebt het over een voorhef maar eigenlijk is het een voorlader. Dit is een groot detail... Maar des al niet te min is mijn advies om achter het enkel werkende ventiel een ventiel met 2 hendels te plaatsen deze kunnen alle twee dubbelwerkend zijn. Als je een poort afsluit is hij enkelwerkend. Als laatste moet je dan een leiding cq slang terug naar je olietank brengen. Je bestaande ventiel zet je vast in werking. En dan kun je de voorlader bedienen.
erwindewolff
@fendt2 Helder. Dank je wel. Even voor de zekerheid: bedoel je met ‘bestaande ventiel vast in werking zetten’ dat hier dan permanent druk op staat. Dus de hendel vastzetten in de stand waarin de voorlader omhoog gestuurd zou worden? En is het nog nodig om er iets van ontluchting tussen te plaatsen? Of is de bestaande ontluchting toereikend voor deze oplossing?
brauheist
@erwindewolff je kunt ook het huidige enkelwerkende vervangen voor een dubbelwerkend. Moet je je leidingen wss iets aanpassen
goeiedag eem
@erwindewolff het ventiel waar @fendt2 het over heeft is een doorstroom ventiel, dwz je zet je bestaande ventiel in het werk vast met een arretering en hij pompt dan gewoon rond. Als je een enkelwerkende ventiel hebt moet je even kijken of er ook een drukloos retour is is deze er niet moet je deze even aanleggen, (gaat gewoon weer de hydrauliektank in zeg maar) dan kun je doormiddel van het enkelwerkende ventiel een ventielblok aansturen waar je de voorlader mee bedienen kan. Ben je de voorlader even niet nodig om een stukje te rijden gooi je het ventiel uit de arretering en is alles weer normaal zeg maar. Ik heb dit zo op mijn beide trekkers gemaakt en heb er 2x dubbel en 1x enkelwerkende ventielen zo bij op gebouwd. Werkt super en vaak ben je goedkoper uit en je kan het extra ventiel op het spatbord plaatsen of waar jij hem handig/makkelijk vind
fendt2
@erwindewolff normaal gesproken zit er een overdrukventiel in een ventielblok. Als je dan het bestaande trekkerventiel bediend gaat de olie naar het voorladerventiel .Als je niks bediend kan de olie niet verder. Dus gaat er een overdrukventiel open. Er zit 1 in de trekker en er zit 1 in het voorladerventiel. De laagst ingestelde gaat open. Er zijn ook vetielen waar de olie vrij doorheen kan. Als je de lader niet bediend kun je beter het trekker ventiel weer in neutraal zetten anders pompt hij steeds door en wordt je olie warm.
dirkao
Plástic hidraulic leidingen? Het kan zijn dat er bij jullie material te koop is waar ik het bestaan niet van ken, maar plástico hidraulic leidingen kan volgens mij nooit goed gaan.
+1
dirkao
@dirkao ik geloof dat ik wat verkeerd begrepen heb. Er wordt gesproken over kunstof leidingen. Ik neem aan dat je daar hogedruk hidraulic slangen mee bedoeld. Dat kan uiteraard.
johndeere 2650
Misschien iets heel stoms maar je heb een enkelwerkend ventiel heb je ook een retour? Anders zou je een kruishendel kunnen kopen die kun je dan aansluiten op je enkelwerken en rem retour. Door de kruishendel heb je dan wel 2 dw of 1 enkel en 1 dubbel. Enige nadeel op deze manier is wel dat je de hendel vast moet kunnen zetten van je enkelwerkend ventiel
brauheist
@johndeere 2650 zou idd mss nog wel de goedkoopste oplossing zijn. Er zit boven op het hefdeksel een retour die is wel aan te passen dat er nog een retour bij zit. Als hij de orginele enkelwerkende heeft is die vast te zetten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , mccormick , hydrauliek , sturing , kantelen , bak , kop , slangen , hydraulische en geel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0