Kramer KL550 | Wie durft te zeggen waar deze onderdelen van zijn.

Beste vrienden van TractorFan,

zoals vele weten ben ik een Kramer KL550 aan het restaureren, nu wou ik de motorolie verversen en kwam ik tot mijn verbazing 2 onderdelen tegen die los lagen in de carterpan (Deutz F4L812), het zijn onderdelen met een gat excentrisch erin geboord, allebij exact hetzelfde. Eén ervan is beschadigd. Ik heb een onderdelen boek van deze motor maar daar staan ze niet ingetekend, het enige wat ontbreekt op tekening zijn de balans-assen.
Ik kon ze maar net met een magneet door het gat, waar normaal gesproken de aftapplug in zit, eruit krijgen.

Ik heb de Kramer voor de waterrem gehad en hij haalde nog keurig 51 van de origineel 52 pk, er kwamen geen gekke geluiden uit de motor en hij trilde niet. Om de carterpan te demonteren moet de vooras er onder uit en die laat ik nog even zitten zo lang dat nog kan.

Dus wie een idee heeft mag het zeggen, ik zal hieronder foto's plaatsen van de onderdelen.

Elke reactie of tip is welkom, alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Kramer U800
.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
basia
@Kramer U800

Google maar eens op : Spritzversteller F4l812 ; kom je veel tegen ook op een Deutz forum en er worden ook wel aangeboden op E Bay

Ook kom ik via Google op fotos van de inspuitversteller tegen op : ich suche ersatzteile fur einen spritzversteller D 55.05 ; hier zie je fotos van de 2 excentrische rollen die verdraaien als de centrifugaal-gewichten bewegen , en dus de pomp vervroegen bij hogere toerentallen .
Het huis moet behoorlijk uitgesleten zijn denk ik ; zodat ze eruit konden komen .
Kramer U800
@basia Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zal morgen foto's maken van het tandwiel wat er nu in zit. In mijn beleving was het een massief gietijzeren tandwiel. In het onderdelenboek wat ik heb van de F4L812 staan ze niet ingetekend. Ik zal morgen van mijn laten horen. Misschien is het wel een tandwiel zonder verstelling zoals @Huuuuub al zei hieronder. De oude zou ook gesneuveld kunnen zijn in het verleden.
+1
basia
@Kramer U800
Fendt heeft deze vervroeger ook in de 3S ; onder Google : spritzversteller MWM 208 , vind je ook veel informatie over dit item o.a. vervangen door vast tandwiel (inspuitmoment moet aangepast , motor zal iets rauwer lopen in deellast , start misschien iets minder ) Ook word beschreven dat een vervroeger eigenlijk niet hoeft , bij motoren die niet boven de 2350 toeren zijn afgesteld ; dit alles gelezen in dat Fendt oldtimer Forum , ook zie je hier foto waar je de excentrische rollen ziet zitten
Kramer U800
@basia Dat van dat rauwe lopen en slechte starten ervaar ik niet bij mijn Kramer. (Nou doet een luchtgekoelde Deutz van zichzelf al rauwlopen.) De motor is wel heel traag met optoeren en aftoeren maar dat komt volgens mij door het zware vliegwiel wat eraan hangt.
+1
DANOONTJE POWERR
Dat ziet er toch wel verdacht veel uit als onderdelen van een excentriek.
Kun je niet met een camera erin om te kijken?
Je aftapplug is best groot als dit erdoor past.
+2
Kramer U800
@DANOONTJE POWERR Dat klopt, en toch kan ik deze onderdelen niet plaatsen. Ik ga toch maar de carterpan er onder uit halen verwacht ik, dan kan ik de oude olie van de bodem verwijderen. Om nou met een camera te gaan kijken door het gat zie ik niet echt zitten omdat er weinig ruimte is. Hopelijk dat er een onderdeel is wat zich verraat.
bas101
Mogelijk onderdelen van de regulateur.
Kramer U800
@bas101 Deze F4L812 motor heeft de regelateur bij de Bosch brandstofpomp geïntegreerd. De F4L712 had wel een soort inspuitversteller in één van de distributietandwielen.
+2
Kramer U800
Ik heb gister avond toch nog even de carterpan eronder uit gehaald. Was een klein uurtje werk. Motor zag brandschoon van binnen. Geen rotzooi op de aanzuigzeef of op de bodem en geen slijpsel in het filter. Het lijkt er wel gewoon in gegooit.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Welten
Niks van de balansas?
Kramer U800
@Welten Nee, de balans assen zijn compleet.
+2
bas101
Mss zijn ze magnetisch ? Dan zijn ze ee in gelegd om metaaldeeltjes op te vangen
+1
LuftDeutz
@bas101

Zou kunnen. Maar dan had ik er kwa voorzichtigheid toch een andere aftapplug gekocht waar standaard een magneet aanzit.
+1
Kramer U800
@LuftDeutz Dat is ook zo.
+1
bas101
@LuftDeutz dat hoeft niet , als deze niet voorhanden is leg ik de magneet altijd zo dichtmogelijk bij de zeef van de oliepomp , de magneet houdt zich zelf wel vast aan de metalen carterpan dus die verschuift niet .
+1
Kramer U800
@bas101 Hadden wij ook nog aan zitten denken, dat had goed gekund maar ze zijn niet magnetisch. En bij nader inzien, mochten het magneten zijn dan zou die ene gescheurd moeten zijn of in delen zijn. Een magneet kan namelijk niet vervormen.
+4
Huuuuub
Dit zijn onderdelen van de inspuitversteller, even het deksel bij de brandstofpomp eraf halen om te zien wat er nu inzit, ik vermoed een tandwiel zonder verstelling.
Kramer U800
@Huuuuub Bedankt voor je reactie Huub, ik gaan morgen kijken dan krijgen jullie het antwoord van mijn. In het onderdelenboek wat ik heb staan ze niet ingetekend. Er is door één van de vorige eigenaars al wel eens de brandstofpomp gedemonteerd, te zien aan dat de pomp helemaal blank was. Ik heb hem er nu weer afgehaald en laten reviseren omdat hij toch slecht bleek te zijn.

Hoe ik mij herinner was het distributietandwiel waar de brandstofpomp op zit massief gietijzer. Maar ik zal morgen foto's maken, dan weten we het.
Coche
Die kramer u800 is wél mooi.
Zelf hebben wij een beetje gedacht over een ouwe Ford Thrader uit 1965...
Kramer U800
@Coche Dankje wel. Ford Thames Trader is een vrachtwagen toch?
+1
Coche
@Kramer U800 je mag hem rijden met rijbewijs b, alleen heeft hij belgische papieren.....
+1
Coche
@Coche trhader, niet thames.
+1
Coche
@Coche bovendien, hij staat in fr, dan moeten wat doen om hem door de keuring in fr te halen, en moeten er daarna mee naar spanje rijden.
Iets zecht me dat dit niet helemaal handig is. Onderwel heeft mijn vader een leuk renault r6sje gekocht in spanje... om hem vervolgens op naam van mijn moeder te zetten 😉.
Coche
Pick-up
Kramer U800
Ik heb net even gekeken en je kan duidelijk zien dat er in het verleden aan gerommeld is. Het ziet er naar uit dat de inspuitversteller vast gezet is of volledig eruit is gehaald. Het lijken 2 delen die doormiddel van 2 bouten aan elkaar zijn geschroefd.

(klik om te vergroten)

Voorzijde

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Pompzijde
+1
Huuuuub
@Kramer U800 lijkt erop dat er ooit een normaal tandwiel in gekomen is.
basia
@Huuuuub
Zou kunnen ; maar ik dacht dat een vast tandwiel geen verstelmogelijkheid had ; en deze is toch 2 delig zo te zien aan de bouten en sleufgaten l misschien zoals @Kramer U800 zegt het vervroegmechaniek er uit gehaald ?
+3
Kramer U800
@basia Wat het dan ook moge zijn, het raadsel is opgelost. Daar ben ik blij mee. De motor draaid prima met deze oplossing.
+2
Kramer U800
Wat wil nou het toeval een maand later, de buurman is nou bezig aan zijn Fendt Favorit 3 Allrad, en in die MWM motor zit precies dezelfde inspuitvervroeger. Hij kwam bij het zoeken op internet aan de hand van dit probleem uit op TractorFan bij mijn gestelde vraag, wel heel toevallig dus 😅
Hij had al langer last van geratel tijdens het draaien van de motor en was het zat dus heeft nu een normaal tandwiel erin gezet zonder dit systeem. Voor mij mooi om eens met eigen ogen te zien hoe het nou daadwerkelijk in elkaar zit, het is een relatief simpel systeem.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

basia
@Kramer U800
Leuk dat je even terugkoppelt ; deze vervroeger zit in de MWM 208 ; ik heb 2 trekkers met deze motor , de een is met goede vervroeger die loopt mooi soepel in lagere toeren ; de ander heeft de veren denk ik kapot en dus altijd veel vervroeging en loopt aanmerkelijk "rauwer" vooral bij gasgeven
Kramer U800
@basia Het is dus wel te merken met of zonder. Ik had wel gehoord dat als je de vervroeger eruit haald dat het inspuit moment vervroegd moet worden om weer uit te komen, dacht iets van 7 ⁰
basia
@Kramer U800
Ja , klopt , meende ik ook , maar dat staat meende ik in die Duitse forum .
Maar die van mij staat waarschijnlijk altijd op maximum vervroeging en dat is eigenlijk teveel voor lagere torentallen .
Ook zeggen ze op dat Duitse forum (waar ze ook meerdere malen een vast tandwiel monteren ) dat een vervroeger onder de +/- 2200 niet echt nodig is
Dus een vast tandwiel is volgens mij een (met die 7 graden vervr. ) een gouden middenweg om het zomaar te noemen
Kramer U800
@basia Dat denk ik ook inderdaad. En wanneer draai je nou stationair met een tractor motor? Ik denk dat je het grootste gedeelte van de tijd toeren maakt en dan veel volgas als je op de weg rijd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tekening , kramer , onderdelen , motorolie , aftapplug , demonteren , carterpan , restaureren , Waterrem en Tractorfan geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0