Aftakas van een MF 3060 valt af en toe uit. Lagedruk te laag. Druk instelbaar?

Beste Tfers
Mag aan een MF3060, 2WD van 1990 sleutelen. Aftakas valt af en toe uit. Op het dashboard gaat het lampje van te lage druk branden. Is nu de hydropomp versleten voor de lage druk?
De hef en de frontlader werken perfect. Zitten deze twee ook aangesloten op dezelfde pomp?
Hoe kan het dan dat de PTO dan wegvalt?
Er werd ons verteld dat de lage druk, 17 bar moet zijn en dat deze instelbaar zou zijn via een blok onder de motorkap. Enige wat wij vinden zijn de aansluitingen van de stuurbekrachtiging. We kunnen de lagedruksensor bij het oliefilter, voorlopig niet demonteren. Is dit de juiste plaats om de lagedruk te meten of kan dit ook op een andere plek. Is de uitspraak dat de lagedruk in te stellen was juist?
Alle info is welkom.

Deel dit topic

Reacties

NH-Ford
Waarom kun je lagedruksensor voorlopig niet demonteren?
Lagedruksensor zit op zijdeksel transmissie, niet op/bij oliefilter
Lavedruk meten, kijken of die 15-17 bar is/blijft.
Lagedruksensor vervangen of even ter test doorverbinden. Zeer vermoedelijk is die defect.
donkey63
@NH-Ford Om de sensor zit een beugel die weer bevestigd zit tegen de achterbrug. Kan er echter geen ringsleutel opzetten, omdat de filter er net voor zit. Met steeksleutel lukte het niet. Zit gruwelijk vast en wil natuurlijk niet dat de sleutel over de bout schiet. Zijn er even mee gestopt, maar willen de hydrauliekfilter stukje losdraaien en dan er een ringsleutel op zetten.
Wordt vervolgd. Jou is niet bekend dat de druk instelbaar is?
donkey63
Sensor zit inderdaad niet bij oliefilter van de motor, maar bij het hydrauliekfilter tegen de transmissie. Daar heb je gelijk in. Niet correct omschreven door mij.
NH-Ford
Via distributieblok onder motorkap voor je vooruit wordt de druk geregeld, niet zomaar instelbaar. Wil wel is een vuiltje zitten zodat ie te laag wordt, maar kunnen meer oorzaken zijn dat ie te laag is.
Nooit dingen gaan proberen zonder dat je eerst de druk gemeten hebt.
donkey63
@NH-Ford Proberen is hondjeswerk! Meten is weten! Gaan niet zomaar iets proberen. Daarom stel ik ook deze vragen, bij de deskundigen.
donkey63
Weet jij misschien de maat van de schroefdraad van de lagedruksensor? Kan ik vast voorbereidingen treffen voor het meten. Trekker staat niet bij mij thuis.
De MF man
Als hij nog normaal stuurt en hi lo goed schakeld is er geen probleem met je lage druk. Waarschijnlijk een slecht contact op je autotronic box. Dan gaat dat lampje ook zomaar eens branden
donkey63
@De MF man Wil toch de druk meten. Weet jij misschien de schroefdraad maat van die sensor?
NH-Ford
@De MF man Goed sturen zegt nog niets over je lage druk circuit.
De testnippel voor lage druk circuit is M14x1.5, verwacht dat sensor dat ook is.
donkey63
@NH-Ford Dank U.
Hoeveel pompen zitten er in die achterbrug/bak, of worden de diverse drukken gereduceerd? Druk voor hef en frontlader, druk voor stuurinrichting en voor de aftakas??
De MF man
@NH-Ford wel over je pomp. En als je druk echt te laag zou zijn zou dat lampje wel aan blijven en niet maar af en toe aan gaan.
NH-Ford
Tandempomp van twee tandwielpompen, 1 voor sturen, dan naar distributieblok voor smering en lagedruksysteem. 1 voor externe ventielen en hef.
donkey63
@NH-Ford Jij verwacht niet dat er een pompprobleem is? Ga voor zo'n nippel zorgen om pompdruk te meten. Merci
goeiedag eem
@donkey63 Check eerst eens of de handel waar je de aftakas mee in schakeld niet wat uitgesleten is ter hoogte van de schakelaar en daardoor de schakelaar heel krap staat afgesteld en hij daardoor uit gaat, dat was het eerste wat de Loonwerker tegen mij zei toen de 3060 van de buurman problemen kreeg met de aftakas ed, maar daar was wat later bleek het hele lage druk systeem lek, maar toen werkte de hi/lo ook niet meer als hij te laag in toeren kwam. De Loonwerker had eerder mf 3115 had en er zelf veel mee sleutelde, en had er gewoon een druk schakelaar in gebouwd zodat de handel niet meer nodig was
donkey63
@goeiedag eem Das ene goeie. Ga ik naar kijken. Hi low was niet het probleem. Ben bezig om een manometer te regelen met de juiste aansluiting en dus eerst de druk meten.
goeiedag eem
@donkey63 zou eerst die schakelaar eens testen voor je andere dingen uithaald
donkey63
@goeiedag eem Eerst druk meten. Wordt volgende week.
KMMF
Ik denk dat het probleem een slecht contact op (onder) de stekker van de Autotronic is. De middelste stekker waar de toerensensoren en de lagedruk draad zit aangesloten.
donkey63
@KMMF Ga ik ook naar kijken. Bedankt.
donkey63
Vandaag druk willen meten. Sensor bij het hydrauliekfilter eruit gedraaid, blijft er behoorlijk olie uitstromen. Na wat zoekwerk er een plug (1/8") ingedraaid en druk proberen te meten. Manometer slaat niet zichtbaar uit bij het inschakelen van de aftakas??
Draadje van deze, zoals werd verteld, lagedruksensor, aan de massa gehouden gaat het kontrolelampje branden als het hydrauliekfilter dicht zou zitten! Deze sensor is dus GEEN lagedruksensor, maar kontrole of het hydrauliekfilter dicht zit!

Onder de motorkap zit een verdeelblok zoals NH-Ford vertelde. Daar de manometer op aangesloten en nu hebben we druk, ongeveer 16 bar. Lagedruksysteem werkt dus.
Zoektocht wordt vervolgd. Zullen toch het probleem in de schakelaars van de hef, de komputer en/of een massaprobleem moeten zoeken.
Als ik meer weet, horen jullie van me.
donkey63
Vraagje, waar zit die lagedruksensor dan wel??
+1
NH-Ford
@donkey63 Als je beetje gelezen had wist je dat die sensor voor zuigfilter was, en niet lagedruk.
Blijft je lagedruk altijd aanwezig, ook wanneer je diverse dingen bediend?
Sensor lagedruk zit verder naar voren op zijdeksel.
Wellicht al een ronde stekker of nog ouderwets twee draads met stekkerpennetjes.
Twee draadjes met elkaar verbinden en lampje in dashboard zal uit moeten blijven. Doet ie dat niet, vermoedelijk kabel probleem in kabelboom naar autotronic.
Kabels niet doorverbonden laten na wegzetten trekker, gaat de autotronic niet in slaapstand.
Tenminste, neem aan dat je een autotronic verdie hebt? En geen E uitvoering?

(klik om te vergroten)

De MF man
@NH-Ford heeft een e versie geen autotronic? Hoe werkt dan al het elektronische?
donkey63
@NH-Ford Klopt heb je duidelijk geschreven. Mijn fout.
Het is een autotronic, staat op de deur. Wat is het verschil met een E-versie?
Kijken of ik vandaag tijd krijg om de, goede, lagedruksensor te controleren.
KMMF
@donkey63 kijk eens onder het deksel, bij de rechtercabine trap tegen de onderzijde van de cabine hier zit de Autotronic. Afhankelijk van het bouwjaar (of ombouw) kan hier een Autotronic 1, 2 of 3 zitten. Autotronic 1 heeft aan de voorzijde 3 stekkers en aan de achterzijde 1. Autotronic 2 heeft aan de voorzijde 1 grote stekker en dan nog 4 stekkers en een kleine ronde voor CAN-bus. Autotronic 3 is een kleine aluminium met een rode en zwarte stekker.
donkey63
@KMMF Is een autotronic met voor 3 stekkers. Autotronic1?
KMMF
@donkey63 het is een Autotronic 1. Verbind de 2 draden op de lagedrukschakelaar door als de motor is gestart. Gaat daarna de lagedruk lamp aan, ga er dan maar van uit dat het signaal van de lagedruk schakelaar via de groene draad op de middelste van de drie stekkers een slecht contact heeft, zoals ik al eerder aan gaf. Het probleem zit dan onder de stekker die met 2 schroefjes op de Autotronic 1 zit.
donkey63
Vanmiddag weer aan de MF gewerkt. Rechter sensor op foto overbrugt met draadje. Trekker gestart, PTO ingeschakeld, lampje van de PTO brand, maar na korte tijd gaat het lampje van dat de druk te laag is weer branden en het lampje van de PTO gaat uit. Ekstra gas geven heeft geen zin, druklampje blijft branden. Hoe kan het zijn dat er toch een te lage druk is. Op het aansluitblok, boven de motor, geeft hij 16 bar.

Op de foto staat een cirkel om een aansluiting (sensor), waar een zeskant plastic kapje opzit met twee draden. Waar is deze voor?

(klik om te vergroten)

Zijdeksel MF 3060
KMMF
@donkey63 dat is de motortoerental sensor
KMMF
@KMMF p.s. de verdikking die je in de groene draad op de drukschakelaar ziet, is een weerstand van 60 Ohm. Als het signaal van de lagedruk schakelaar wegvalt duurt het 6 sec. (ingebouwde vertraging in de Autotronic 1) voordat de lamp op het dashboard aan gaat.
donkey63
@KMMF Druklampje ging niet meteen aan, of dit hier aan gelegen heeft weet ik niet. Weet niet of het van toepassing is maar de toerenteller en de urenteller doen het al langer niet meer.
Neem aan dat de motortoerentalsensor niet voor ons probleem zorgt.
PS, stekkers en massa van de autotronic zijn ingespoten met kontaktspray.
KMMF
@donkey63 urenteller en toerentellersignaal komen van de dynamo. Toerentalsensor op zijdeksel is voor de Autotronic. De contacten onder de D stekker op de Autotronic kun je niet bij om in te spuiten met kontaktspray. Hiervoor moet je de D stekker van de Autotronic afhalen, dit moet heel voorzichtig gebeuren. Soms worden de contacten op de printplaat beschadigd en is de Autotronic niet meer te gebruiken.
donkey63
@KMMF Heb alleen de 3 aan de onderzijde behandeld. Denk dat het niet wenselijk om deze stekker die jij benoemd, er af te halen.
Blijft de vraag, waarom krijg ik een te lage drukmelding.
NH-Ford
@donkey63 Ergens waar jij al achter bent, kabelboom naar autotronic (incl de stekkers) of de autotronic zelf. Zult niet de eerste hebben die om vage storingen gerepareerd/geruild is.
donkey63
@NH-Ford Als het in de groene draad zit, dus de kabelboom is dit in theorie te meten. Volgens KMMF in de middelste stekker. Zal daar eens proberen te meten. Weet je eventueel een adres, die deze autotronic kunnen repareren?
KMMF
@donkey63 ik kan hem evt. repareren. Stuur mij maar een PB
donkey63
@KMMF Eerst nog meten of er geen breuk in de groene kabel zit en overleg plegen met de eigenaar.
donkey63
@KMMF Bedankt voor je aanbod. Vanmiddag weer zitten stoeien. Groene kabel gemeten en is OK, dus we hebben een verbinding met de autotronic. Op de autotronic zit nog een stekker die ik niet los had gemaakt. Deze los gemaakt en met kontaktspray in gespoten. Vervolgens trekker gestart om te kijken wat er gebeurd. Helemaal niks! Geen lampje van de aftakas en geen lampje van te lage druk?? Als ik kijk naar de stekker die we het laatst gedemonteerd hadden, zien we een kabeltje los hangen. Stekker losgemaakt blijkt er een tweede los te zitten.
Dan begint het, hoe krijg je de twee kabels weer gemonteerd in die blokstekker!!
In de blokstekker zitten stekkertjes waar de kabels aan vast zitten. Kreeg ze er niet uit. Zit een slim kliksysteem in. Stekkertjes proberen te vinden. Ben bij de lokale LMB, twee autobedrijven en een elektrozaak geweest, maar niemand die deze stekkertjes los kan leveren. Gaan nooit los werd gezegd??
Met enige creativiteit de kabels in de blokstekker gemonteerd en daarna de trekker gestart en de PTO ingeschakeld. Oranje kontrolelampje gaat branden, prima en het lagedruklampje gaat niet branden. Dus alles lijkt OK.
Binnenkort word er een frees of bloter aangekoppeld en wordt er gekeken of alles in orde is en het lagedruklampje uit blijft.
Voorlopig lijkt het probleem opgelost, aders horen jullie van mij.
Bedankt voor het meedenken.
KMMF
@donkey63 er zijn wel reparatiestekkers (AMP) met ongeveer 10cm kabel er aan. Die zaten in de servicekosten die de MF dealers toen in 1987/88 hadden.
donkey63
@KMMF Dat zou handig zijn. Wachten eerst af, of "onze" oplossing werkt. Raar dat de lokale MF-dealer dit niet kende. Het is wel een jong bedrijf en kan zijn dat ze de "oude" oplossingen niet kennen. Eerst testen.
KMMF
@donkey63 doordat die groene draad het signaal niet goed doorgeeft aan de Autotronic
NH-Ford
Informeer even bij je MF dealer, er zijn nog wel adressen voor reparatie of ruil.
+1
donkey63
Vandaag bijna half uur gewerkt met de trekker en geen problemen met de aftakas. Voorlopig worden er geen andere stappen ondernomen. Probleem lijkt verholpen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden perfect , oliefilter , Sleutelen , stuurbekrachtiging , uitspraak , dashboard , motorkap , demonteren , hydropomp en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0