Hoe ingesleten vooras repareren?

Hallo,

De as naar de eindvertraging van de vooras is ingesleten op de plaats waar de keerringen zitten. Hoe kan ik het best deze as weer repareren, zodat hij niet direct weer begint te lekken?

De diameter is rond 38mm. Gaat is dit geval om een selene vooras van een Ford 7000.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Plek waar de as ingesleten is.

(klik om te vergroten)

Dit komt er omheen. Een glijlager en 2 keerringen.

Reacties

iantx1500f
Misschien een speedi sleeve
+1
fendtinterfan
Ik zou hem oplassen en afdraaien. Speedie sleeve kan maar heeft ook niet het eeuwige leven. Eventueel de keerringen verzetten dmv een andere maat monteren een optie?
RenaultR
Oplassen en afdraaien inderdaad speedi sleeve niet aan beginnen
Hanomag22
@RenaultR waarom geen sleeve?
RenaultR
@Hanomag22 speedi sleevs zijn puur bedoelt voor nood oplossingen als.je de mogelijkheid hebt om het goed te repareren dan moet je dat gewoon doen.
willemk
@RenaultR oplassen en afdraaien Ben ik ook Geen voorstander van. Door de warmte van het lassen verandert de struktury van de as en een las is denk ik minder hard als de steekas. Eerste zorgen dat de steekas weer strąk in de bus zit en een sleewe over de steekas zetten.
willemk
@willemk standaard bus die je alleen Wat korter moet maken
+1
RenaultR
@willemk als je de as gewoon met puls oplast komt er weinig warmte in je materiaal de las zal inderdaad monder hard zijn dan je as maar hard genoeg voor je loopvlak.
dx11
Quote Reactie van @RenaultR:
hard genoeg voor je loopvlak.

Is nu al te zacht, want slijt in, als hij nog zachter wordt is het wel hard genoeg?
BvdD
Ik hen mijn spulletje met het zelfde probleem afgelopen week naar wikam in Nunspeet gebracht. die zei dat de oorzaak van het lekken en slijten vaak een versleten koperbus is. Dan gaat het asje uit het midden van de kering lopen. En dus lekken/slijten
Pieter Buren
@BvdD die koperen bus zit inderdaad ook wat ruimte op met de as. Ook een mooie aparte maat die ik zo snel ook niet op internet kan vinden. Buitendiameter 48, binnendiameter 38 en lengte 30mm.
+2
goeiedag eem
@Pieter Buren koperen bus?? Je zult een bronzen bus bedoelen,
Pieter Buren
@goeiedag eem ja maar omdat die andere dat ook schreef dacht ik daar even niet bij na😅
+1
ArjenB
@Pieter Buren bronzen bussen zijn ook makkelijk zelf te maken al je de beschikking hebt tot en draaibank, en anders een bedrijf opzoeken die kan draaien
Pieter Buren
@ArjenB ook met zulke smeergroeven erin? Heb zelf geen draaibank

(klik om te vergroten)

ArjenB
@Pieter Buren dat is te doen. Helemaal voor een ervaren draaier
wilbertkw
@Pieter Buren ook gezocht op inch maten? Ford is Engels en heeft waarschijnlijk de maten in inch . Er zijn ook bussen en keerringen die in inch maten aangegeven worden die vind je niet bij de mm
+1
Pieter Buren
@wilbertkw die vooras is italiaans. Is niet van ford.
+1
Pieter Buren
Verderop is de as rond 36mm. Zou het deel van rond 38 waar het lager en keerringen zitten afgedraaid kunnen worden naar rond 36 en dan een bus van rond 38 erop laten schuiven en krimpen een optie zijn? Een soort speedy sleeve met een wanddikte van een mm zegmaar.
+1
basia
@Pieter Buren
Lijkt me op zich geen slecht idee ; misschien een speciale materiaalsoort ?
Er is ook wel een naald lager met deze maten in de handel (iets smaller 20 mm) maar ik heb geen idee of dat kan ; lager is : SKF NK 3820 (38x48x20 )
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Pieter Buren:
dan een bus van rond 38 erop laten schuiven en krimpen een optie zijn? Een soort speedy sleeve met een wanddikte van een mm zegmaar.

Mijn draaier doet dit ook altijd zo, onlangs nog 2 steekassen zo laten doen, hij is er meer fan van omdat je al geen warmte in je stuk brengt en dat een bus ook een mooier vlak heeft dan oplassen en afdraaien
+1
basia
@Fendttrisixfan
Oplassen lijkt me ook niet goed ; maar vlam of thermisch opspuiten doen ze toch wel met assen en fusee-pennen ? En dan afdraaien .
+3
mfrijder
@basia Na het opspuiten van de as wordt deze niet meer afgedraaid maar op maat geslepen omdat het opspuitmateriaal veel te hard is om te draaien.
Opspuiten heeft ook als voordeel dat dit met een veel gelijkmatigere temperatuur gebeurt als lassen en dat er geen lasputjes in kunnen zitten.
Slijpen is ook weer veel gladder als draaien dus veel beter voor de afdichting en het glijlager.
Op deze manier repareer ik ook altijd zulke assen.
basia
@mfrijder
Ja : rond-slijpen heet dat meende ik ; heb het in het verleden al eens laten doen met een versnellingsbak as .
Destijds kon lang niet ieder metaal bewerkingsbedrijf dat doen
+1
mfrijder
@basia Nu kunnen ze dat nog niet allemaal.
Het is wel de beste manier om een as terug in de juiste maat te krijgen.
Ook kun je vaak kiezen uit diverse metaalpoeders om het te laten opspuiten.
+1
goeiedag eem
@mfrijder met goed snijmateriaal kan ik tot bijna 65hrc draaien en bijna spiegel glad, dus slijpen hoeft niet met het juiste snij materiaal
mfrijder
@goeiedag eem Ik zal dat zeker niet betwisten maar ik voel me veel beter als ik het heb laten slijpen.
Wat voor snijplaten gebruik je dan en welk toerental bij welke voeding bij betreffende diameter?
Ik vind dit dus wel interessant.
goeiedag eem
@mfrijder zijn speciale keramische snijplaten , heb ik van mij vorige werkgever nog een paar licht gebruikte liggen, een as van 50 mm tegen de 62 hrc gaat als snel op 5s600 toeren en 0.1 voor de beitel en voeding op 0.05 met 0.4 neusradius. Vonken spatten eraf of de spaan begint te spetteren, Platen kosten destijds meende ik rond de 50a60 per stuk. Je moet er mee leren werken, in zacht materiaal zijn ze gelijk stuk. Hier een foto van een geharde flens die ik gedraaid heb en de assen van mijn 4wd as tractorfan.nl/picture/950536/
tractorfan.nl/picture/906536/
tractorfan.nl/picture/906535/
Hobby boer
@goeiedag eem Gebruik je koeling voor die keramische platen of snijden die beter droog? Heb zelf ooit de buiten ring van een lager uit een behuizing gedraaid met gewone hardmetalen wisselplaten en moet zeggen dat de afwerking toch verbazing wekkend goed was.
+1
goeiedag eem
@Hobby boer zonder koeling, heb ook andere hardmetalen wisselplaten waar ik ook al 58 a 60hrc mee draai maar deze zijn echt super op flink hard materiaal, waar hardmetalen platen op stuk gaan gaat deze er als boter door en heb je ze in de hand denk je dat kan niets wezen stukje plastic ze wegen helemaal niks herl apart spul
mestyle
@goeiedag eem

Ceramische snijplaten denk ik?
goeiedag eem
@mestyle ja klopt, voorwaarde is dat je stabiele opspanning en draaibank hebt dat is heel belangrijk want trillen ze eenmaal .........
mfrijder
@goeiedag eem Wat voor draaibank heeft U staan?
Heeft u er ook foto's van?
goeiedag eem
@mfrijder heb een oude meuser staan die technische in goede staat is en goed zuiver en daar lukt het mee, op het werk ook op een nieuwe Chinees geprobeerd maar ging niet, staan wel wat foto's /filmpjes op mijn profiel waar hij bij op staat
+2
goeiedag eem
@Pieter Buren simpel tedoen ik maak ze ook altijd zelf, smeergroef gewoon de beitel 1.5 mm op diameter groter en achter het werkstuk zetten, laag toerental en ineen keer erdoor trekken en klaar 😁
Pieter Buren
Het is allemaal wel te draaien dus. Denk dat ik een bus laat maken die op de afgedraaide as past en nieuwe glijlagers laat maken.
Weet iemand nog een bedrijf in Friesland die ervaring met zulk soort reparaties heeft?

@basia, die bus van een ander materiaal en een naaldlager ipv glijlager zou ik willen proberen als het een wat gangbaarder vooras zou zijn. Voor nu maar even geen risico daarmee lopen.
goeiedag eem
@Pieter Buren wat ik heb gedaan met de ingelopen assen van mijn trekker deutz 10006A, is het volgende, ik heb gekeken of er een keering was die kleiner was dan de originele en die was er, probleem was dat de buitendiameter niet meer paste, en ze smaller waren. Heb deze besteld de as afgedraaid naar de diameter, toen heb ik een bus gedraaid waar de keeringen 2stuks achter elkaar in pasten en die ring met een strakke passin in het huis paste en deze met lictite 638 erin gezet. En de bronzen bus heb ik zelf gedraaid zodat deze weer passend was op de as en in het huis waar hij inkomt. En het loopt al weer jaren, geef de bronze bus en de as 0.07 tot 0.1 mm speling dan blijft het lopen, ga je op 0.03 speling loopt hij vast. Is mij gebeurt. Ik heb zelf een draaibank thuis dus was het makkelijk maar reken er wel op dat de assen hard zijn en niet met zomaar een gewone beitel te draaien zijn
Pieter Buren
@goeiedag eem eigenlijk het omgekeerde van wat ik omschreef. As kleiner en huis kleiner ipv as weer groter maken zoals het ooit was en huis hetzelfde houden. Ik geef toch voorkeur aan een bus op de as want dan kan het nog een keer als de boel ooit weer eens inloopt. Maar dan zal die bus dus ook van dat harde materiaal moeten zijn. C45 staal ofzo?
Dat van de speling is goed om te weten.
goeiedag eem
@Pieter Buren wat die trekker in zijn hele loopbaan gedaan heeft zal hij niet weer mee maken dus afdraaien zie ik als geen enkel probleem, zoals ik het gedaan heb. Een bus van c45 is ook zacht die moet je harden en er dan omheen krimpen en nawerken houd er wel rekening mee dat een bus wel een wanddikte van ongeveer 2.5 mm moet hebben wil hij zijn kracht behouden.
Pieter Buren
@goeiedag eem met die wanddikte wordt het dan al niks. Dan zal ik toch naar andere maten moeten kijken.
mestyle
Kan je niet afdraaien en dan binnen ring van naaldlager erom toe zetten ? En bronzen bus na maat draaien. Diensmeergroeven kan je eventueel ook met klein stiftfreesje of dremel malen Is het een oliekeering of om het vet binnen te houden.
+2
assink
Je zou m ook weg kunnen brengen naar een bedrijf dat vlam spuiten doet. Dan brengen ze een nieuw laagje materiaal op de as aan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ford , Repareren en vooras geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN