Beste 2e Hands New Holland +/- 90pk. TS90 of 7740?

We hebben (nog niet vastberaden) besloten om eens rond te gaan kijken voor een vervanger. We zitten met een aantal eisen. Het moet blauw zijn 😄 Hij mag niks hoger zijn dan een Ford 5110 (op 34 inch). En een PK'tje of 80/90.
Is hiervoor een TS serie, 40'er serie of TL serie geschikt voor? Graag jullie mening.

Deel dit topic

Reacties

yoohan
En een TLA ? Die heb je zo rond de 80-90pk en zijn niet zo overdreven hoog.
Volgens mij heb je die ook als Case Jxu dacht ik.
Ford_5110
@yoohan Klopt, Zijn dezelfde trekkers. Case heeft alleen een extra set verlichting op het dak dacht ik. Niet zo gecharmeerd van.
casejxu
Quote Reactie van @Ford_5110:
Niet zo gecharmeerd

Van de looks niet of andere reden?
+2
2850Johndeere6R
@casejxu Ik dacht al. Paul heeft dit nog niet gelezen 🤣had al zon vermoeden 🤪🙈
+1
casejxu
@2850Johndeere6R tja zegt toch al dat ze boven budget zijn... maar blauw of rood. Je krijgt er weinig spijt van van deze modellen!
+1
mf 6150
@Ford_5110
Dat is ook wel zoeken hoor.... je wilt een knappe trekker of je wilt m niet, verlichting is alleen maar makkelijk
+9
walker1
Blauw, 90 pk, en volgens mij ook niet hoger als een Ford 5110. Voldoet dus aan alle eisen!

(klik om te vergroten)

Blauw, 90 pk, en volgens mij ook niet hoger als een Ford 5110. Voldoet dus aan alle eisen!
Ford_5110
@walker1 Graag een wat wat nieuwer is dan de 5110🙃
+1
Pieter Buren
Ik geloof dat de TL het laagste is.
+1
CaseCS130
@Pieter Buren TL is inderdaad het laagste. Volgens Konedata zijn de 40 en ts serie praktisch even hoog als z'n 5110 op standaard banden.
Pieter Buren
@CaseCS130 ja dat kan wel kloppen als ik naar de ruimte tussen de zwaailamp en het plafond van de werkplaats kijk. De 7840 is iets hoger met zijn 600/65R38 banden dan de 6610 met 540/65R38 banden.
Ford_5110
@Pieter Buren Goed om te weten, Ik kan met de 5110 naar binnen maar houd niet over, Met dakraam los ga je hem raken. Ik heb een TS90 voorbij zien komen met 38 inch eronder. Hoe zou dat in de praktijk gaan kwa hoogte?
Pieter Buren
@Ford_5110 38 inch met 13.6 of 18.4 banden maakt nogal verschil. Het beste kun je de diameter van je huidige band opzoeken en de diameter van de band onder de trekker die je wilt kopen. De helft van het verschil in diameter wordt je hoger of lager.
Ford_5110
@Pieter Buren Heb zelf 18.4 34 inch banden en vind onder een TS 540 of 600 65 38 wel mooi staan
Pieter Buren
@Ford_5110 18.4R34 is ongeveer evenhoog als 16.9R38. En 540/65R38 is dan weer evenhoog als 16.9R38.
600/65R38 is evenhoog als 18.4R38 en 10cm hoger dan 16.9R38. Je trekker wordt dan ongeveer 5cm hoger.
DANOONTJE POWERR
@Ford_5110 TS is ruim 15 cm hoger dan een TL op dezelfde banden.
RaHeados
Dit niet wat, deze staat ook op lage banden.
Weet niet hoe hoog die verder is

(klik om te vergroten)

Ford_5110
@RaHeados T5050 kan bij ons naar binnen, heb er thuis een enkele keer mee gereden. Kan zelfs met dakraam los naar binnen. Echter gaat zoiets buiten het budget jammer genoeg.
RaHeados
@Ford_5110 budget maar aan passen als t mogelijk is 😜.
Je moet natuurlijk net ff ergens tegenaan lopen wat je past en kwa prijs interessant is
+1
Ford_5110
@RaHeados Vandaar dit topic ook, Heb zowel een TS90 als een 7740 gezien in de buurt dus was wel benieuwd hoe dat zou gaan met technische mankementen en hoogtes zodat ik vooraf al een beetje weet waar ik aan toe ben.
Pieter Buren
De hoogte zal met alle 3 wel lukken, maar misschien is het ook handig om te vermelden waarvoor en hoeveel je de trekker wil gebruiken. Heb je die 25pk extra opeens nodig? Wil je 2wd houden of juist naar 4wd?
De 40 serie en TS zijn wat meer op Ford gebasseerd en de TL meer op Fiat.
Ford_5110
@Pieter Buren We hebben hier op het (kleinschalige) melkveebedrijf maar 1 trekker in gebruik dus zal daarmee alles moeten doen m.b.t. voerwinning. Die extra 25 pk is slechts een inschatting. Ik heb enkele keren een T5050 thuis gehad en vond dat makkelijker gaan met balen halen, mest injecteren en maaien. Vandaar dat extra vermogen. 4wd is geen verplichting maar is zeker geen afknapper.
Pieter Buren
@Ford_5110 en een 2e 10 serie erbij is geen optie? Denk persoonlijk dat dat meer genot geeft dan 1 wat nieuwere luxere trekker.
Ford_5110
@Pieter Buren Nou ik wou wel van de Ford af (moet je met een korreltje zout nemen), heeft inmiddels een aantal problemen die bij elkaar in de duizenden euro's loopt dus vind het wel mooi geweest, hij heeft net geen 25 jaar dienst gedraaid, 6000 draaiuren verder dus is wel tijd voor wat anders. We hebben nooit getwijfeld aan een 2e trekker, eerder een minishovel of iets dergelijks.
jammermaarhelaas
Als je met blauw bedoeld dat het een (afgeleide van) Ford moet zijn, dan valt de TL al af, is een Fiat.
Maar misschien is een TL in jullie geval wel een betere keus als een TS?

Ik zou liever voor een TS gaan als voor een 40 serie. De TS is op een aantal praktische punten (zoals bediening, cabine-inrichting, motorkap) gewoon een verbeterde versie van de 40 serie. De 40 serie had een cabine inrichting die wat mij betreft niet af was. Sommige kappen, knoppen, hendels, spiegels, dashboard, ontbrekende klok, waardeloze recirculatie luikjes, een ruitenwissermotor midden voor het zichtveld van de achteruitkijkspiegel, enz. Maar goed, het is slechts luxe, maar wel handig en wenselijk.

En dan de SLE versnellingsbak. Heb je de 16 versnellingen en 4 powershift trappen niet echt nodig, dan zou ik een handgeschakelde 12 versnellingen SL adviseren, je hebt dan ook meteen de mechanische hef die gewoon geen electronica storingen geeft zoals een electronische wel gaat geven na verloop van jaren. Een SLE kan ook zomaar storingen geven die bij een dealer al snel € 500 tot een paar duizend euro kosten voor je weer gangs bent. Vergeet niet dat je hier al snel over een trekker van 30 jaar oud spreekt.

De 5110 is een doorontwikkeling van de 1000 serie, en de deluxe cabine was beter dan de cabine op de 40 serie (stiller, degelijker).
Pieter Buren
@jammermaarhelaas SLE is ook met mechanische hef geleverd. En die kruishendel op een TS moet je ook maar van houden. Doe mij de 40 serie maar behalve voor voorladerwerk waarbij de shuttlehendel wel prettig is.
fan van trekkers
@jammermaarhelaas tla heeft dualpower. Maak je daar geen zorgen om
Ford_5110
@jammermaarhelaas Het hoeft niet perse afgeleid zijn van... maar heb blauw bloed dus het NH logotje moet wel op de motorkap staan😜
Ik weet toevallig dat een TL de vroege versie van de T5000 is waar ik al een aantal jaartjes mee heb gewerkt. Vond dat kwa bediening een fijne trekker met (het mag gezegd worden...) lekker geluidje. Verder, Beide versnellingsbakken die je aanduid kun je toch ook in een TS krijgen?
Ook oude trekker problemen ken ik er genoeg van. Mijn eigen Ford is inmiddels ook al 34 jaar oud met de daarbij behorende problemen. Ben dat inmiddels wel gewend.
En is de electronische hef van die jaren echt slechter dan de jaren daarna? De T5050 had er ook namelijk een en vond dat zeer makkelijk werken. Lijkt me toch simpele techniek?
fan van trekkers
@Ford_5110 5050 is op vele punten weer beter dan de tla. De gehele serie heeft een turbo die het maximale vermogen op een lager toerental biedt. Ook in het interieur zijn de hendels net weer wat verfijnder en is de ehr van new holland zelf en niet zoals de tla ingekocht bij bosch. Bij broekens staat nog een tl100a met bijna alle opties maat die is ook wel aan de prijs dacht ik
jammermaarhelaas
@Ford_5110

Als je goede werkervaringen hebt met een T5050 dan zou ik voor die serie gaan.

Een TS is bij mijn weten gewoon een 40 serie met ander plaatwerk en andere details in de cabine (maar wel belangrijke details). Dus versnellingsbak is gelijk. Alleen had volgens mij de TS wel de 12+12 versnellingen bak met een dual power, dus 24+24 versnellingen. Of de 40 serie dit ook al had weet ik zo snel niet, maar zou ook best eens kunnen op de latere in de serie.

Problemen en kosten van een 10 serie 4 cilinder is wel wat anders dan van een 40 serie of TS. De 10 serie is nog een stuk eenvoudiger en zodoende (afhankelijk van de kwaal) volgens mij ook vaak goedkoper te maken.

De electronische hef van Ford (ik weet niet waar die vandaan komt) is wel goed, maar vanwege ouderdom krijg je diverse storingen, zoals met alle electronica die ouder wordt.

Let ook even op de draaicirkel als je voor een 4 wd gaat kijken. De 40 serie/TS draait mooi scherp, de 10 serie gen.3 volgens mij ook. Dit is bijna alsof je met een 2wd trekker werkt. De 10 serie gen2 en ouder hadden een grotere draaicirkel, dat is echt wennen tegenover 2wd.
CaseCS130
Als het een trekker moet zijn die weinig stuk gaat en eenvoudig te repareren is zou ik voor een TL(A) gaan.
Wil je iets meer luxe en gemak van een 4 traps ps zou ik voor een ts gaan.
Liefst wel een tl met powershuttle
Ford_5110
@CaseCS130 Vind idd die gare versnellingspook aan de linker kant wel echt een design flop. Gaan we meenemen in de discussie's.
CaseCS130
@Ford_5110 Stamt al uit de Fiat tijd, ver voordat er een electronische omkeer was. Het went wel, maar de shuttle is stuk fijner idd.
Hanomag22
Ts/40 is wel andere klasse qua gewicht dan een tl of 5050. Vond dat die enkele keer dat ik erop zat weinig aantrekkelijk vergeleken met een 40 serie.
+6
nhmonteur
Als ik je verhaal zo lees ga dan voor een tla/t5000 serie. Wil je iets groter en een powershift transmissie ga dan voor een TS.
Laat de 40 serie alstublieft staan. Deze trekkers zijn dik 30 jaar oud en worden steeds duurder en lastiger om te repareren.
Ford_5110
@nhmonteur Daar draait het wel op uit, zitten er dan ook nog grote verschillen tussen een TL en een TLA? Op technisch gebied dan. Kon mij herinneren dat de kleine types TL een ander blok hadden.
nhmonteur
@Ford_5110 de tl heeft nog een oude fiat motor. De tla hebben een fpt nef motor. Beide motoren zijn trouwens bijna onverwoestbaar.
En de tla hebben wat meer elektronica aan boord. Luxer dashboard,
Ford_5110
@nhmonteur Zo ver mijn kennis gaat is dat de TL90 nog hetzelfde blok heeft als de 5635. Klopt dit? Heb een behoorlijke tijd gereden met een 5635 maar vond het een vreselijk ding, 0 vermogen, geen pit en gewoonweg traag.
+1
fan van trekkers
@Ford_5110 broekens.nl/occasion/3220517-2/

Dit is een beer van een trekker waar alles op zit wat je hebben wil. Genoeg pks en veel comfort
Ford_5110
@fan van trekkers Inderdaad een bomvolle trekker, gaat daarmee vermoedelijk wel buiten het budget vallen hoe graag ik het ook wil.
nhmonteur
@Ford_5110 ja klopt hebben dezelfde motor. Al hebben de zwaardere tl 80/90 een turbo als ik me niet vergis.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ford , new holland en blauw geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN