Kunnen er zwaardere hefarmen op een New Holland T5

Iedere New Holland T5 heeft te lichte hefarmen voor een 320 maaier met kneuzer.

Deel dit topic

Reacties

+2
ArjenB
Is een ketting van je hefarm naar de trekhaak geen optie net zoals jij bij de meeste getrokken harken krijgt?
+1
Pieter Buren
Zo bijvoorbeeld:

(klik om te vergroten)

Is niet m'n eigen foto.
ArjenB
@Pieter Buren ja zoiets ja
peter-witvliet
@Pieter Buren ja, daar verplaats je het probleem mee.
+1
@Pieter Buren ik dacht al, bekend beeld 😅
Pieter Buren
@ronald-deutz-fahr ja ik wil het zelf eigenlijk ook nog zo maken, dus had die foto een keer opgeslagen. Nu hebben wij geen kneuzer op de 320 maaier en bij de huidige trekker is de achtebrug en hef best wel sterk maar toch. Bij de lely 280 hadden we ook altijd een ketting ertussen achter de 4600 en later de 5610. Toen nog met een harpsluiting door een gat waar de boventrekhaak aan kan.
@Pieter Buren het ziet hier heel simpel, een strip met een gat erin die achter tussen de hefkogel en de maaier zit zegmaar. Kan zo mee naar de volgende maaier, zonder lassen etc 😅
+2
ten bosse
Als de hefarmen niet zwaargenoeg zijn is het bij verzwaren dan niet om problemen zoeken? Een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel, dus als je 1 verzwaard dan heb je een ander deel dat het zwakste is.
+1
bartjuh
Heb je dan niet een te grote maaier achter een te kleine trekker?
@bartjuh ja dat zou ik ook zeggen....... Maar als de trekker het kan heffen zou het wel moeten kunnen.
+1
bartjuh
@kevin-van-eckendonk de hefkracht word tussen de kogels gemeten, niet 2 meter naar rechts
@bartjuh dat klopt, maar als hij m gewoon kan en mag heffen zal er niet veel gebeuren. Alles wordt wel iets zwaarder geconstrueerd als wat echt nodig is. Het grote risico is dat als er een keer een rare kracht op komt dat de hele teringzooi krom wordt.
+1
CaseCS130
@kevin-van-eckendonk Nee dat heb je niet goed. Zijn al heel wat hefassen getordeerd door te veel gewicht aan 1 kant. In dit geval is het ook echt vragen om problemen om zwaardere hefarmen te monteren. Enige oplossing is een extra ketting.
@CaseCS130 een ketting werkt maar op een lengte als je hem iets heft met de hefinrichting heb je weer precies hetzelfde probleem. Het beste kan jij iets zwaardere hefstangen monteren als hij er zo'n schrik voor heeft. Sws levert een maaier ook moeilijk te voorspellen krachten op jouw hefinrichting. Maar in principe als hij het kan heffen zou de hefinrichting stevig genoeg moeten zijn. Alles wordt namelijk met een veiligheid geconstrueerd om dit dus te proberen voorkomen en dan nog kan het wel eens gebeuren dat met een rare kracht het geheel krom wordt.
+1
@kevin-van-eckendonk waarom zou je heffen? Ketting goed afstellen, en je komt er nooit meer aan..
@ronald-deutz-fahr het is meer stel dat het gebeurt zo snel als die ketting niet meer strak hangt is het effect weg.
goeiedag eem
@ronald-deutz-fahr ketting lost je probleem in mijn ogen niet op, je kan hem erin hangen en klaar voir de kracht naar beneden, maar met een maaier komt de andere hefstang onder druk naar boven en kan alsnog je hefas torderen
+4
@goeiedag eem enige manier om het probleem op te lossen is een t7 kopen met een trippelmaaier, al het andere hier is behelpen 😉
+2
dx11
@ronald-deutz-fahr waarom een t7?

-Z7j4WTO
J asper
@dx11 Moet wel 200 pk tussen een triple minimaal he
@dx11 kneuzers, een t6 heeft maar 153 pk ofzo las ik hier pas
Om maar even in dezelfde kleur van vraagsteller te denken
dx11
@ronald-deutz-fahr 1145 had er ook geen pijn van met kneuzers
@dx11 maar dat is ook wel meer trekker als een t6. Maargoed, het principe blijft hetzelfde, de echte oplossing is een grotere trekker met beide kanten een maaier
+2
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr hoho t6 gaat tot 175/180 pk. Met triplemaaier slaat de boost altijd aan. En het kan wel😉

(klik om te vergroten)

+1
@fan van trekkers nu in een eerste snede van 5 ton 🤪
Nee ik snap je punt, maargoed er zijn ook t7’s van 170 pk dus zo spannend is het ook allemaal niet
+2
PieterA
@ronald-deutz-fahr Wij hebben er eentje van 150; een T7.190
+10
dx11
Quote Reactie van @PieterA:
Wij hebben er eentje van 150; een T7.190

Bij een deutz rijder is die 150pk, bij een nh rijder 200pk
PieterA
@dx11 😂🤣👌
new holland koen
@PieterA Bij ploegen 150, bij maaien 175 met boost. Maar inderdaad, de 190 pk zoals aangegeven haalt hij niet.
+1
PieterA
@new holland koen Als je op.snelheid bent komt de boost er bij. Als je niet op snelheid komt of het gaat te zwaar en je verliest snelheid gaat de boost er af. Je hebt dus alleen boost Als hij niet hoeft te trekken. Kortom: Je hebt er niks aan.
new holland koen
@PieterA Dat is wat kort door de bocht. Boven de 1300 motortoeren gaat hij al aan bij aftakaswerk. Als je daar onder komt is hij wel erg ver terug gezakt in de meeste gevallen.
+1
Pieter Buren
@new holland koen idd. Als je er bijvoorbeeld een hakenfrees achter hangt en aardappelland gaat klaarleggen met 2 km/u, brandt het lampje van de boost ook.
+1
RaHeados
@new holland koen moet wel bepaald koppel vragen aan de pto toch, enkelt pto aan zetten en 1400 motor touren komt er geen boost in zo ver ik weet
new holland koen
@RaHeados Ja klopt maar dat is niet veel hoor, vacuümpomp van de tank is al voldoende.
@PieterA das niet best, 150. Wel een bok van een trekker, geen vermogen. Is de agrotron 120 net zo sterk?
+2
PieterA
@ronald-deutz-fahr de 120 en de New-Holland TM135 zijn beide 148 op de aftakas. Dat is zo'n 10 - 15 pk meer dan de T7.190.
fan van trekkers
@PieterA de 190 heeft alleen met boost richting de 190 pk. Voor de waterrem slaat een boost niet aan. Maaien wel, dan worden de krachten verdeeld door verschillende aandrijvingen
ArjenB
@fan van trekkers pas als je boven de 2.5 rijd en aftakas werk doet gaat de boost aan bij NH volgens mij
+1
fan van trekkers
@ArjenB hangt van de belasting per uitgang af idd. Hydrauliek slaan ze ook wel aan
+1
PieterA
@ArjenB Bij frezen, spitten roteren in 1 werkgang bij 2,2 km per uur dus niet?
ArjenB
@PieterA wat mij vertelt is door de dealer niet nee
Pieter Buren
@ArjenB vanaf 0.5 km/u al staat in dit verhaal.
google.com/url/…
+1
ArjenB
@Pieter Buren dan zal het bij 0.5 zijn. Wat zeker is is dat er gereden moet worden. Voor de waterrem kan je nooit ziet hoeveel de boost doet
+1
fan van trekkers
@ronald-deutz-fahr 10 meter zonder kneuzer zal ik het zo gedaan hebben. Met kneuzer hadden we de kruipbak optie aan moeten vinken
THOMMY-TURBO
@dx11 tractorfan.nl/picture/1519258/
Inderdaad nergens voor nodig. 7,5 meter met 130pk met 2 vingers in de neus.
casejxu
@goeiedag eem maar de kracht naar beneden is veel minder....
goeiedag eem
@casejxu dat klopt maar kans op torderen los je niet op
casejxu
@goeiedag eem die kans is er altijd maar word wel aanzienlijk minder vind ik
+2
ford8630power
@goeiedag eem Die wordt met dik de helft minder. de rechter hefarm tilt bijna niks meer als je de maaier in de ketting laat zakken en de opheffende kracht op de linkerarm blijft gelijk. Sinds de JD/Kuhns hier altijd een ketting eraan gehad en zou niet gaan maaien als die eens kapot gaat.
+2
@goeiedag eem overigens ben ik wel tevreden met die ketting, maaien denk al 15 jaar zo. Hoogte klopt altjjd, stabilisatie altjjd strak, en vangt de grootste klappen op
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
ketting werkt maar op een lengte als je hem iets heft met de hefinrichting heb je weer precies hetzelfde probleem

Heb zelf geen ervaring met zo'n brede maaier, maar volgens mij hoef je zo'n maaier niet te heffen tijdens het werk, dan gaat het heffen en zakken via een hydraulische cilinder op de maaier zelf, het 3 punt frame blijft daarbij op dezelfde hoogte, staat die goed (dus met name ook lengte topstang) dan hoeft hier tijdens maaien niets aan te veranderen, blijft in de ketting hangen.
@jammermaarhelaas dat klopt ook wel maar t is meer van als het gebeurt dat het niet meer werkt zo snel als jouw ketting niet meer strak hangt is het effect helemaal verloren.
jammermaarhelaas
@kevin-van-eckendonk

Wanneer de ketting niet meer strak hangt, en de hef staat lager ingesteld dan wanneer hij in de ketting hangt, is er dus ook geen neerwaardse kracht op de rechtse trekstang, en dus geen probleem.
Probleem kan dan zijn dat de ketting te lang is (3 punt bok te laag staat) en dus een schakel korter vastgezet moet worden, dat hoort natuurlijk wel goed te staan, logisch.
@jammermaarhelaas als de hefinrichting te laag staat gaat hij volledig op de ketting dragen. Dan is de vraag houdt de ketting het en houdt het aanhaakpunt het. Hoe dan ook verleg je het probleem naar een andere zwakke schakel. De ergste kracht die je hebt is met het uitklappen dit is de zwaarste piekbelasting op jouw hefinrichting.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
Dan is de vraag houdt de ketting het en houdt het aanhaakpunt het

Daarom moeten die sterk genoeg zijn om het gehele gewicht minimaal tweemaal of misschien wel 4 maal te kunnen hebben gezien schokbelasting.
@jammermaarhelaas ja daarom ook die opmerking maar waar die ketting aanhangt moet het ook kunnen verdragen die krijgen diezelfde oplawaai.
@jammermaarhelaas dus eigenlijk ben je hoe dan ook jouw probleem aan het verplaatsen. De enigste situatie dat je het probleem verhelpt is dan dus als de ketting en hefarm evenveel dragen. Dan is die kracht namelijk verdeeld over die twee. En dan is jouw grote piektorsie op jouw hefas iets kleiner maar nog niet weg. Hoe dan ook zal er altijd een zwakke schakel overblijven doordat jouw maaier zo in onbalans hangt.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
Hoe dan ook zal er altijd een zwakke schakel overblijven

Die heb je altijd en overal, maar hoeft geen probleem te geven als deze sterk genoeg is.

Ik heb zelf nauwelijks ervaring met zo'n maaier, wat ik gemaaid heb ging met een zo grote trekker, die kon hem makkelijk hebben. Maar ik zie niet hoe je de kracht half op de hef en half op de ketting wilt brengen met een starre constructie. Ik zou dan gewoon voor een ketting inclusief aanhaaksysteem kiezen die sterk genoeg zijn, dan kan daar het hele gewicht op (feitelijk de neerwaardse kracht, de opwaardse kracht komt alsnog op de linker hefarm).

Of zoals @hobbyboer zegt, gewicht op de linker kant pakken.
@jammermaarhelaas er is een punt dat hij al in de ketting hangt en in de hef hangt. Dat is ergens tussen dat de ketting begint met dragen (strak begint staan) en dat hij m helemaal draagt. Op dit punt is idealistische de kracht gelijk over elkaar verdeelt dat is wat ik bedoel. Maar dat is realistisch gezien bijna niet te bereiken. Maar hierdoor zullen alle onderdelen wel flink gespaard worden en ligt niet je zwakste punt in de aanhaakpunten van de ketting.
marco955
@jammermaarhelaas al hangt de maaier rechts in de ketting dan hou je nog de opwaartse kracht aan de linkerkant. En links gaat het meestal fout op de kopakker met de maaier omhoog. Dan wordt de kracht omhoog aan de linkerkant zo hoog als je ook nog eens door een knik in het land rijdt. Daardoor kan de hefas torderen of de hefstang krom drukken. Maakt niet uit hoe groot de trekker is en de maaier. Rij maar eens een stukje achteruit je linker achterwiel zal liefdevol de graszoden kapot trekken . Daarom maaien de meeste ook tegenwoordig met de 4wd aan dan heb je dat probleem minder. Maar het linker achterwiel heeft veel minder druk op de grond dan de rechter. Dus drukt de hef links omhoog en kans dat er iets krom gaat is aanwezig
+1
CaseCS130
@kevin-van-eckendonk Klopt idd dat de ketting maar op 1 hoogte werkt, maar daar kom je niet aan tijdens maaien. De piekbelasting komt tijdens uitklappen en vooral door gaten rijden. Dat kan die ketting prima mee opvangen.
Jij redeneert telkens dat een herinrichting wel sterk genoeg is als hij het kan tillen. Daar zit je volkomen mis mee, want die hef inrichting is niet ontworpen om alle gewicht op 1 kant te heffen en dan daar ook nog klappen op te krijgen. Dat heeft al menig getordeerde hefas opgeleverd en dan heb je heel wat meer werk en kosten als een paar zwaardere hefarmen.
@CaseCS130 je bedoelt boven in het hefdeksel die as dan?
+2
casejxu
@kevin-van-eckendonk met maaien hangt hij hier in de ketting. Met transport til ik m iets op. Opgeklapt verdeelt hij het gewicht over beide kanten. Met maaien hangt alles op rechts. Als je dan door een gat rijd zonder ketting gaat alles krom! Hef arm zal niet breken maar hef as gaat torderen zonder ketting!
+1
@casejxu bedoel je die as boven in het hefdeksel?
+1
casejxu
@kevin-van-eckendonk ja die krijgt gigantisch op zijn kloten tijdens het maaien. Zeker op het kopeind
@casejxu ja klopt die krijgt het wel behoorlijk op zijn donder en zeker als er wat lomper gereden wordt. Ik dacht dat de zorgen uitgingen naar de hefstangen (tussen die hef as en lat) die krijgt het natuurlijk ook flink op zijn donder. De piekbelasting die er opkomen zijn ook wel gigantisch omdat er ook nog eens een hefboom werking is. Als je dan de maaier over een bultje trekt komt de ketting al slap en knalt ie vervolgens weer terug als dat bultje ophoudt. Houd de rest het dan nog wel dat zou dan mijn volgende zorg zijn omdat die ketting dan ook in een keer een klap moet opvangen en waar je hem aanhaakt.
casejxu
@kevin-van-eckendonk dan ben je misschien iets te lomp bezig als die ketting zo los komt dat ie breekt....
@casejxu nouja als er een bultje is waar de maaier overheen loopt en de trekker vlak blijft rijden heb je dit al is hetzelfde als dat je trekker door een kuiltje rijd. Hoe dan ook zijn die krachten behoorlijk lomp.
+1
CaseCS130
@kevin-van-eckendonk Daarom zorg je voor een fatsoenlijke ketting en knoop je die ergens aan een stevig stuk achterbrug.
Neem voor het gemak nou maar van de senioren hier aan dat die ketting een behoud is van je hefas en ook de heflat zal ontzien die nu te licht is.
Een degelijkere trekker en een tripple maaier is een nog mooiere oplossing zoals al genoemd maar dat zal wel niet de bedoeling zijn van de topic starter.
J asper
@CaseCS130
Quote:
van de senioren

Ist al zo erg met je ja?😜🤣
+1
CaseCS130
@J asper de 4 staat er al voor he, het gaat wel door helaas.
+1
@CaseCS130 een stikstofbol op de uithef cilinder zetten zou ook kunnen helpen. Vangt de klap van door een gat rijden al aardig op
@ronald-deutz-fahr dit zou idd wel wat schelen
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Klopt, maar dan zou ik nog een ketting gebruiken als je al op het randje zit.
dx11
Quote Reactie van @kevin-van-eckendonk:
kan en mag heffen

Ja, als het allemaal goed gaat kun je je zonder angst veranderen. Maarja, dan heeft het geen nu
+2
marco955
Ik heb al wat problemen gezien met zware machines in de hef die er naast hangen. Getordeerde hefas. Wat rechts hangt maakt links krom . Lijkt wel of het hefvermogen stijgt en de constructie lichter wordt tegenwoordig
+2
robbin lamers
Een boer hier uit de buurt heeft een nieuwe t5, 6 maand oud ofzo, en die had af fabriek cat 2 vang haken. daar wou die cat 3 aan hebben. Toen is er een zwaardere hef aan gezet van een t6 als ik het goed heb. dus moet wel kunnen.
@robbin lamers zoiets zou ik ook doen een iets zwaardere hefinrichting maken als je schrik hebt dat het anders niet goed komt.
+1
claasfendt
Ik heb hier een Kuhn 313 achter een mxu hangen maar dat gaat eigenlijk al net gek zat, een t5 is net weer een slagje lichter daar moet je niet zo’n grote maaier aan willen hangen
hobbyboer
Gewichten aan de maaier hangen zodat die wat meer in evenwicht is.
@hobbyboer dit zou ook al flink kunnen schelen. Dan gaat hij wat meer in beide hefkogels hangen.
+1
hobbyboer
@kevin-van-eckendonk en je linker achterwiel verandert een stuk minder snel in een plaggensmijter
@hobbyboer ja dat is zeker waar en je hebt dan ook betere gewichtsverdeling op de banden. Maar jouw pieklast wordt wel anders........ Het beste als hij dan aan beide kanten even zwaar is dan aan beide kanten een ketting dan kan ie zeker niet meer torderen die hefas. Dat zou eigenlijk de allerbeste en meest ideale oplossing zijn om dat torderen volledig tegen te gaan. Aangezien hier zoveel schrik voor is.
@hobbyboer goed punt, maar een maaier van 12-1600kg, dan nog ff 500 kg op links hangen, dan vraag je ook al weer heelwat van een t5.
@ronald-deutz-fahr ja dat is ook zo is een heel gewicht dan
+1
huub
Zo hadden wij dat. tractorfan.nl/picture/121547/

Dat je de hef van een NH T5 een beetje licht vindt dat snap ik wel.
jammermaarhelaas
@huub

Eigen constructie van dealer? (Ketting)
huub
verwijderd
+2
J asper
@T60401 Opweg om een maai demo in saasveld te geven?😎 Dan kom ik morgen ook even kijken naar de melkvee innovatie dagen voer boeren met een kleiner budget 😎😜👌
+2
T60401
@J asper tja de 1 verkiest een back-up mogelijkheid boven een status trekker. 😜
J asper
@T60401 Ik kan nu wel zeggen”heb je met zo blauwe een bacup nodig ja” dat heb je bij Fendt niet. Maar kan beter wijzenlijk me bek houden anders sta ik met 4 weken met maisland en gras met een drup aan de neus aan de kant met storing😂🙈😵💫😜
+1
Fast Eddy
@T60401

Poah pracht machine.
jammermaarhelaas
Van welke Fiat serie stamt de T5 achterbrug eigenlijk?
Of is deze nadien nog nieuw ontwikkeld?
CaseCS130
@jammermaarhelaas Heel lang van de 90 serie. Daar wilden de heflatten ook wel eens van breken. Hoe de allernieuwste zijn weet ik niet, daar passen heel andere versnellingsbakken aan dan de Fiat's hadden.
+1
kerstrunner
Getrokken maaier ipv gedragen maaier, dat zal altijd nog wel goedkoper zijn dan triple maaier?
BEboer
Onze agroplus had ook 1 of 2 x hefarm getorst en dat was met 2m15 maaier... Maat van mij had een 3m50 Pittinger maaier met kneuzer op demo, heel de achterbrug van zijn k 110 krom. Je bent dus niet de enige... Onze valtra rijd heel soms op 2 wielen als je te snel is bocht rijd naar de verkeerde kant en die is zonder kneuzer ...
PieterA
@BEboer Agroplus vergelijkbaar met NH 5-serie en K110 met NH 6-serie?
T60401
Quote Reactie van @PieterA:
K110 met NH 6-serie?

Dit is niet te vergelijken dan komt de K110 toch wat tekort.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden new holland , kneuzer en maaier geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
100
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN