Hatz 1B50 - rookt zwart

Hallo allen,

We hebben een Stiga zitmaaier met een Hatz 1B50 motor.
Deze rookte heel blauw, dus die hebben we van de winter los gehad. Het hoonbeeld was bijna helemaal verdwenen en de zuigerveren hadden wat veel slotspeling.

De cilinder is opnieuw gehoond, nieuwe zuigerveren er in en een nieuwe verstuiver.
Inmiddels zit de motor weer in elkaar en hebben we hem weer aan de babbel, maar hij rookt nu heel erg grijs/zwart.
Volgens mij is dat een overschot aan diesel / te weinig lucht, maar ik kan niet vinden waar het in zit.
Met of zonder brandstoffilter maakt geen verschil, met of zonder luchtfilter maakt geen verschil, klepspeling nog een keer gecontroleerd.
Motor start vlot en loopt zo op het eerste gehoor best netjes.
Van de week een uur gemaaid, maar hij blijft het doen.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn?
Bij voorbaat dank!

Deel dit topic

Reacties

gerhardleusink
Klinkt als timing niet goed van distributie/ brandstofpomp en/of regulateur? Pakt mooi op over hele toerenbereik en "klappert" niet bij volgas? Als dat het geval is kan dat op timing probleem duiden. Ben verder niet bekend met specifiek dit type motor. Weet ook niet wat je allemaal los gehad tijdens revisie?

Zou hiermee te maken kunnen hebben, blz 26 figuur 45
google.com/url/…-

Indien je de verstuiver injector eruit hebt gehaald kan het zijn dat er shims bij moeten/weg moeten aangezien deze word aangedreven door de nokkenas eigenlijk is pompverstuiver een betere omschrijving er zit als ik het zo zie een elektrische brandstofpomp op? Zie link:
google.com/url/…

Op YouTube staan ook filmpjes hoe je timing kunt controleren/goed moet zetten.

Nog steeds vrijdag de Palm erop bij Jako?
Groet stroopwafel gait 😀
hooidonk
@gerhardleusink
Moi Gait!

Bedankt voor je reactie, leuk dat je reageert! 😃

Ik luister tegenwoordig wel minder naar de Pallem. Ik ben nog wel eens op vrijdagmiddag vrij en thuis kan ik lastiger via internet luisteren. En daarnaast mag ik ook graag op vrijdagmiddag naar Evers luisteren. Luister jij nog wel?

Oei, ik was al bang dat ik het in die hoek moest zoeken. De distributie en de brandstofpomp zijn één pakket en dat is verder niet los geweest. Dit pakket moet je op de juiste timing op de krukas schuiven en op het laatst kun je niet meer volgen welke tanden precies in elkaar grijpen. De kleppen wisselen wel precies als de zuiger bovenin zit, dus ik hoopte dat ik goed zat. Dat 'klapperen' bij volgas heb ik ook niet kunnen ontdekken.

Ik ga eens zoeken naar plaatjes en filmpjes, hopelijk kom ik daar mee verder!
+1
gerhardleusink
@hooidonk
Moi, nee niet meer naar de Palm op het andere werk een andere muziek smaak, haha.

Succes bij het oplossen!
+1
hooidonk
@gerhardleusink
Tsja, je moet maar net weer zulke muziekliefhebbers kunnen vinden 😃

Bedankt, ik hou je op de hoogte!
+1
redeagle14
@hooidonk ik dacht dat die motor een decompresseur had. Dan moet je de kleppen stellen met de zuiger een klein stukje in de arbeidsslag.
hooidonk
@redeagle14
Ah, okee!
Bedankt voor de tip, ik ga eens proberen of hij verderop in de arbeidslag een andere klepspeling heeft!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden winter , roken , netjes , motor , zitmaaier , brandstoffilter , klepspeling , diesel , cilinder , luchtfilter , zuigerveren en zwart geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0