Wintertips

Hallo Tf'ers,

Is het geen idee om dit topic te gebruiken voor alle tips over het starten van de trekker in de winter, dan kun je het makkelijk terugvinden en dan krijg je niet steeds van die topic's van "trekker start niet".
Als het niks is wordt hij verwijderd.

Hierbij mijn eerste tip:

Als je accu slecht is kun je hem 's nachts aan de lader zetten en binnen. Dat scheelt al heel wat.

Vr.gr. Thomas(Thommie)

Deel dit topic

Reacties

stefan310
Startpiloot of remreiniger in de luchtinlaat spuiten!
alleen niet te vaak doen, dan wordt je trekker "lui"
JD92
- Lang genoeg gloeien
- Trekkers binnnen, eventueel in de stal.(maar zodra het warmer wordt weer in je loods)
- Heteluchtkanon even er op
johndeere6100
Winterdiesel er zijn ook meng verhoudeing met apart spul (geen idee hoe het heet) of peterolie bijmengen en benzine
stefan310
@johndeere6100

Pas met petrolium of benzine wel op met de nieuwere trekkers. Deze motoren kunnen namelijk erg gevoelig zijn voor dergelijke oplossingen
IH-Jansen
@stefan310
ik zou juist zeggen gebruik geen startpiloot of remmenreiniger 😉
stefan310
@IH-Jansen

haha ja maar als de nood echt hoog is, kan je het incidenteel gebruiken
fan van JD
Als de tractor niet start, niet de hele tijd doorgaan, maar stoppen en nog een keer voorgloeien. Anders gaat je accu naar de filistijnen
jordi 1455
@johndeere6100

bij -20 petrolie bij de winterdiesel.
Valtra-Fordpower
@fan van JD

Accu ken lang aan, Startmotor is niet gemaakt voor een continue proces. Dus na 30seconden starten weer ff gloeien 😛
fendtjuh
En dan weeer 30sec starten 😃
wiltie63
Gewoon een goeie tractor kopen die altijd start
Fendttrisixfan
Als je ieder winter het zelfde probleem hebt, snelle startmotor monteren
Valtra-Fordpower
@fendtjuh

Dat is vaak wel het logische gevolg. In sommige gevallen zal er een volle accu bij moeten 😃
youri
@wiltie63

koop dan meteen een D 429 😉
valmet6400power
@stefan310

Hoezo lui?
johndeere6100
Ja dat snap ik vergeten te vertellen peterolie en benzine NIET BIJ NIEUWERE trekkers.
ErDee
Als je voorgloeid, doe dat dan ook 1 tot 2 minuten. Dan is de gloeispiraal ook goed warm, en wordt niet alleen het beetje lucht rond de gloeispiraal gewarmd(als je gaat starten is de spiraal nog goed warm en word de binnenkomende lucht ook nog even verwarmd). je zou misschien ook nog even een minuutje kunnen gloeien als de trekker maar net loopt, dan heeft hij het even wat makkelijker. correct me if i`m wrong.
Wimsumar
Beste @Valtra-Fordpower(e.a)

Quote:
Accu ken lang aan, Startmotor is niet gemaakt voor een continue proces. Dus na 30seconden starten weer ff gloeien

Na 30 seconden starten enkele minuten wachten.
Uitleg: Bij het onttrekken van stroom aan de accu (door het starten) komt bij het chemische proces wat in de accu plaats vindt warmte vrij. Door deze warmte enkele minuten door de accu te laten trekken geef je de accu alshet ware een boost. De tweede startpoging gaat merkbaar sneller. 😄

P.S.: Dit werkt alleen als de accu ook erg koud is en daardoor een verlaagde startcapaciteit.
christelthijssen
Er zijn trekkers die kun je aan sluiten op het stop contacr waardoor de motor op temperattur blijft en dus makkeklijer start... Valtra bv die gloeit na het starten nog altijd even na.
Valtra-Fordpower
@ErDee

Hangt een beetje van het systeem af, maar vaak is 10-20 seconden mans zat, zeker bij de Vlamstart.

Ik weet niet wat een gangbaar systeem is, maar en vlamstart werkt op het diesel inspuiten in inlaat principe 😃 Tijdens starten wordt er diesel terug de tank in gespoten, door deze via het gloeispiraal in de inlaat te spuiten ontbrand de diesel tijdens het starten, hierbij komt veel warmte bij vrij mits het systeem goed functioneerd 😛

Sommige beschikken over gloeibougie's Die hebben vaak genoeg aan 10-20 seconden ook, maar kunnen ook langer gloeien. Modernere systemen regelen dit zelf met een timer.

Het beste is natuurlijk ook goede winter diesel. Vaak leveren leveranciers dit optijd, maar indien dit niet het geval is kun je het kopen bij een LMB voor 10euro. Verdunning is ca 1L op duizend liter.
Moderne motoren lusten die petroleum toch minder dan goede additieven.

Gewoon zorgen voor een goede accu en evt. een startmotor en de meeste problemen zijn de wereld uit., Mocht het nog niet lukken duid dit op versleten zuiger veren o.i.d. I.i.g. dus minder compressie die dan ook minder warmte produceerd voor de ontsteking van de vernevelde diesel.
ErDee
@Valtra-Fordpower mijn tip duid vooral op IH`s met een gloeispiraal in de luchtinlaat. andere systemen van andere trekkers ken ik (nog) niet. het duurt zeker wel langer dan 10-20 seconden eer de spiraal nuttig warm is!
fordfanaat
Ik had een ford 8240, deze stond onder een afdak, en kreeg ik zeer moeilijk aan de praat, stond een batterij lader op, en nog een andere trekker langs met een grote batterij. Deze ging vlot rond en toch bleef de 8240 moeizaam rondgaan. Elke keer voor gegloeid, tot het lampje uit was. Toch niet aan de praat te krijgen.
Ondertussen al alles warm van te demareren.
Na een uurke suggelen het een halfuurke late rusten en toen ging hij wel aan de praat.

Toen 2uur met hem gaan rijden, ik leg hem stil en wil opnieuw starten om te kijken of het de batterij is.
Hij ging 1slag rond en toen niks meer.
Buiten laten staan en naar een uur nog eens geprobeert (gewoon laten staan, geen lader of extra batterij)
Bij de 1ste slag was hij aan de praat.

Hoe kan dit?

Slechte massa
goede compressie
...
ErDee
Heb je een massaband? dus zo`n platte geweven dradenbundel die op de minpool van je accu zit
gudo
Onze Ford 7840 startte ook slecht of niet. Maar dat kwam omdat de diesel was bevroren :S Ik heb het heteluchtkanon er onder gezet en hij startte bijna meteen.
Valtra-Fordpower
@ErDee

Dat is dus een vlamstart, wat tekenen geeft van overlijden 😃 Een goed gloeispiraal in de inlaat heeft meestal toch genoeg aan 20 seconden.
zetor-fan
Gewoon een Zetor met directe inspuiting kopen, geen voorgloeien meer, en hij loopt met dit weer net zo snel en gemakkelijk dan in de zomer.
takeuchipower
@fordfanaat

zet de startkabels rechtstreeks op de startmotor, want waarschijnlijk maakt die ergens slecht contact. dit heb ik ook al eens gehad
fordfanaat
@takeuchipower

zowel de startkabels en de lader stonden rechtstreeks op de startmotor
fordfanaat
@ErDee

Nee, het is gewoon een geisoleerde koperdraad zoals de +
ErDee
@fordfanaatoh oke, anders zou die de problemen kunnen geven.
kees 956
@Wimsumar

hij heeft het over de startmotor die het niet aan kan niet over de accu

(niet dat jij geen gelijk hebt maar ik zeg het maar ff)
Wimsumar
Beste @Kees 956: Terecht opgemerkt, maar een tweede startpoging direct na de eerste "30 seconden" zal ook de accu eerder uitputten.
Rega
@zetor-fan

Als et -10 is gloei ik bij DI evengoed, scheelt je toch een startpoging en hij loopt ff mooier in het begin.
HOOIJMAN
Ketting eraan en aantrekken werkt ook..
international1455
Een 9 V anker in de startmotor of zoiets dan draait hij sneller rond verder weet ik het ook niet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
4