Koppakking vervangen

Bij het vervangen van de koppakking van een JD1640, op welk punt moeten dan de kleppen / zuigers staan om makkelijk te werken.

Deel dit topic

Reacties

de yanmarman
Heeft dat wel veel zin??? Als cil 1 onder staat dan staat cil 2 en 3 boven enz.
Jahn
Dat maakt niet veel uit
lindehydrocart30
Gewoon klepdeksel eraf halen, tuimelaars eraf, stoterstangen eruit, kopbouten los, kop eraf, kop laten vlakken, alles goed schoonmaken, nieuwe koppakking ertussen, kop er weer op, bouten vast, en weer verder afbouwen 😛
deutz6007
Kopbouten van het midden naar beide kanten losdraaien ,en in drie gelijke stappen weer vast draaien
CVT6230
@deutz6007

Bij losdraaien zou ik van buiten naar binnen werken
CVT6230
Bij monteren hebben ze me altijd geleerd om de zuigers allemaal op gelijke hoogte te zetten voor zover mogelijk is.
staaf
@lindehydrocart30

Kop laten vlakken is niet echt nodig als hij niet te warm is geworden.
lindehydrocart30
@staaf

tjah, het is wel beter! wij laten koppen altijd wel vlakken, als ze eraf zijn geweest.
deeremeneer
Waarom een vlakke kop vlakken? Even meten en je weet het. Beter is hem af te laten persen.
NH-Ford
Kop laten vlakken en afpersen zou ik zeker doen.
hebt hem er dan toch af, kost je de kop echt niet en je hebt gelijk zekerheid. Kleppen er mooi in laten zitten als je kop weg brengt, slijpen ze die ook bij als nodig is.

verder kop demonteren is gewoon zaak alles losdraaien, stand van zuigers boeid maakt geen reet uit.
JD3010
Laat de zuigers maar staan. Doordat JD losse bussen heeft, kunnen deze los gaan zitten door het verdraaien van de zuigers.
Valtrafan
@de yanmarman

als cilinder 1 onderstaat staat cilinder 4 ook onder 😉
ford5000
Eén aandachtspuntje heb ik nog wel.
Zorg dat je voor hermontage wel eerst even de gaten voor de kopbouten goed schoonmaakt en er voor zorgt dat de schroefdraad schoon is.
Anders heb je kans dat je aanhaalmomenten niet kloppen.
In een vervuild boutgat zal de bout immers meer wrijving hebben als in een schoon boutgat. Hierdoor zal de bout in het vuile gat eerder zijn aanhaalmoment bereiken als de bout in een gat waar de schroefdraad wel nagenoeg schoon van is, en het is toch wel essentieel dat de aanhaalmomenten van alle kopbouten gelijk zijn.
Je kunt er het beste even een tapje doorheen draaien om de schroefdraad schoon te maken, en ze vervolgens even met perslucht uitblazen.
Zorg er daarbij wel voor dat de tap exact dezelfde schroefdraad heeft als de boutgaten.
Ik weet niet of John Deere met metrische maten werkt, of met bv UNC zoals Ford dat doet.
Ik heb namelijk op die manier al eens iemand zijn boutgaten zien vernaggelen omdat hij alleen maar naar de diameter van de bout had gekeken en niet naar het type schroefdraad.
Met alle nare gevolgen van dien.
Voor de rest zou ik de omschrijving van NH-Ford volgen.
De stand van de zuigers maakt verder niet uit.
Na de hermontage moet je de motor toch rondtornen om de kleppen te stellen.
Kukel
En als je hem weer monteert altijd nieuw kopbouten gebruiken. Want de eerste keer dat ze vast zaten zijn ze wat opgerekt. Dat hoort zo. En wanneer je ze nu weer vast zouden zetten. breken ze zeer gauw. en dan zit er weer een stukje draadeind in de cilinder 😉
JD1640
Jongens bedankt voor de tips, hier kan wat mee.
de yanmarman
@Valtrafan

Natuurlijk cil 2 of 3

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
18