Illustratie van:

Fordson Super Major - Keering vervangen achteras

Nu heb ik dit jaren terug een keer gedaan en kan mij herinneren dat het toen niet zo moeilijk ging... Het probleem zit 'm er in dat ik de steekas er voor geen mogelijkheid uit krijg. Er zit een paar cm speling op en dan wil die niet verder. Wat doe ik verkeerd? Voor de duidelijkheid, mn uitgevoerde dingen:

1. Hefdeksel er af
2. achterbrug olie er uit
3. Bout van steekas in de achter brug er af gehaald

Heb zelfs al voorzichtig met een vijzer tussen de achterbrug en wielnaaf gezeten, maar durfde niet meer kracht uit te voeren.

Deel dit topic

Reacties

arjan_brouwer
Vijzer = vijzel
CVT6230
Je moet de stalen trechter los wrikken van de steekas, als die los is komt de rest ook wel.
arjan_brouwer
Welke stalen trechter?
arjan_brouwer
Met stoom uit m'n oren en een moker in de hand is het uit eindelijk gelukt. Rommel is in 50 jaar ook nooit los geweest geloof ik :s

Ben nu beland bij het wiellager. Zit ook mooi klem om de steek-as. Iemand daarvoor suggesties? En nee, diepvries is geen optie 😉
rene roadless
Waarschijnlijk zit de as nog vast op de keerring houder, de stalen ring waar de keerring in zit,
je kan proberen de binnecub van het lager warm te maken zodat deze uitzet en dan de steekas op een stuk hardhout te laten "tetsen"zodat ie eraf schrikt want hij zit vast op een krimppassing, je moet wel snel zijn en de steekas niet verwarmen, meestal is het einde oefening en kun je maar beter een nieuw lager kopen, die zijn ook zo duur niet, gebruik wel de orginele keerringhouder want imitatie past voor geen meter. succes
arjan_brouwer
@rene roadless

Keerringhouder zit los en is enkele cm's vrij te bewegen (van lager tot wielnaaf). Heb geprobeerd om wielnaaf los te krijgen door de dop op de naaf los te tikken/draaien. Krijg alleen sterk het gevoel dat dit geen dop is, zo vast dit zit.
Heb ook geprobeerd om het lager de andere kant (dus richting achterbrug) op te krijgen, dmv tikken op de keeringhouder. Ook zonder succes...
case inter kracht
Ik dij bij me treker met een hydro pest en een zlef gemaakt frame strak tegen het lager aan dat het op de bineste ring drukte en dan persen ging perfekt kan ook met de snijbrander aleen het lager verhiten maar moet je wel snel weezen van (renee roadless) ook al zij
CVT6230
De trechter is de houder van de keerring, en als de steekas los is dan zit die houder al een beetje los. Het probleem is dat het binnenlager een krimppassing heeft over de steekas. In het slechtste geval gewoon het lager vervangen.
Robert87
@arjan_brouwer

Ga niet zitten te beulen op je steekas. Bestel even bij een lmb een lager en slijp de oude kapot. Die lagers zitten namelijk zo mega vast op je steekas dat je ze eigenlijk altijd wel iets beschadigd!
kramp.com/shop/action/…
Valtra-Fordpower
@case inter kracht

Koop een cursus Nederlands en kom dan terug op TF, wat jij nu schrijft is niet te ontcijferen.
Robert87
@Valtra-Fordpower

Ik heb niet eens de moeite gedaan om het te ontcijferen. Lijkt wel iets van hiërogliefen handschrift!
Valtra-Fordpower
@Robert87

Ik was er dan ook snel mee gestopt.
arjan_brouwer
@Robert87
Dat is het goede lager?

@ allemaal

Bedankt voor jullie reacties. Ga vanavond daar maar over op destructie. Zal zo nieuwe lagers bestellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
23