Wij zijn geintresseert in een mesttank met dubbel twin onderstel maar weten nog niet hoe de rijeigenschappen van deze wagens zijn.
daarmee bedoel ik ten opzichte van een tandemas en een enkelas tank.
we rijden nu met een enkelas tank op tundra banden van 1.15 breed op 1.2 a 1.4 bar.
perfect in het land maar een drama op de weg en met een tandemas tank is het precies andersom als het nat is.
wie heeft er ervaring met een tank met dubbel twin onderstel?
loopt het zwaar op het land? deint het langs de weg, vol/leeg?
zijn ze stabiel in het taluut? bv een dijk. sporen ze snel in als het erg nat is, welke bandendruk woord meestal gebruikt, kan je er veilig 50km mee rijden langs de weg?
wij weten het nog niet, jullie wel?
b v dank.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Aan wat voor aantal kuubs zaten jullie te denken?
Tís ff wennen aan het "onderbuik"schommelen.
Reacties zijn hier verdeeld , van goed tot kantelbakken.
mijn ervaring loopt mooi in het land zonder wringen in de bochten(kopakkers/krappe erven)
Ik heb er 165 pk voor een 14 M3 roelama met 7,2 meter zodenbemester.(klei/zand grond)
Had hier voor een 10M3 BSA tank .
tractorfan.nl/picture/180888/
tractorfan.nl/picture/72989/
slechte stabiliteit.
tanken werken mooi. weinig las van insporing en vastzitten doen ze ook niet gauw. je moet wel de wielen andersom zetten als de het trekkerprofiel normaal zit
Kaweco heeft veel ervaring met deze tanken en heeft vele tevreden gebruikers van de double twin.
Een tandemas is in het land niks.
je moet niet twee maal met een wiel over hetzelfde spoor rijden.
Maar op het land de dubbel twin.
38 Of 42 inch maakt niet veel uit , dit ligt aan de gebruiker welke maat op het bedrijf het meest voorkomt.
Mijn ervaring is dat ik het met de dubbel twin langer door kan op natte percelen dan met de vorige tank (bsa 10M3) maakt niet uit of ik er 14M3 in heb of minder.
Ik ben ook bezig geweest met Schouten met het 3e wiel , maar ben hier van afgestapt ivm banden druk
Op het land een dubbeltwin (dijken worden vermeden)
tractorfan.nl/picture/216342/
Spreek uit ervaring.
op dit moment rijden we met 11m3 op een enkelas met de al oude tundra banden van 1.15 breed,en tank dus met wielinkasting.
ook wel dikbil tank genoemd.
mijn ervaring met een tandemtank op 4x 800x26.5 ,ook 11m3 inhoud en de enkelas in het zelfde perseel viel negatief uit voor de tandem.
de enkelas bleef boven en de tandem ging er door op de natte zompige kleizode.
maar op de weg kan ik niet veel harder dan 35km met volle tank, springen , deinen en enorme bandenslijtage aan de binnenkant zijn dan bijna niet te vermijden, de tandem heeft dat allemaal niet. onze rijafstanden langs de weg woorden steeds groter vandaar de vraag hoe loopt de twin in het land en op de weg,
we willen naar 13.5 m3 want dan heb je een truck ook in 3 trekken leeg,en dat lukt nu niet.
k zou zelf gewoon kiezen voor een tandemonderstel met zeer hoge en brede banden gedwongen gestuurd vredestein flotation+ bijv.een 80 cm breed en 100 hoog oid., dan gebeurt je niks!
Middelste twee banden op bepaalde druk zetten, en kunnen heffen.
Bij rondliggende weg/dam dan gaan de twee wielen wat omhoog, waardoor je altijd 4 aan de grond hebt.
Loonwerker hier ook gemaakt onder zijn oude pers, NH BB1090, 4 kleinere willen net achter de as, op bepaalde druk, rijdt super!
Kon in ergste/zachtste veenland beter rijden dan een tandemasser Krone.
Geld kun je besparen door de bodemstructuur goed te houden. Met een tandem rij je alles naar de klote, ik spreek uit ervaring, met een 6 kuubs kaweco, op veengrond. Bodem structuur weg, goede grassen weg, en onkruid erin. Kun je je grasland weer vernieuwen. Ik zou een Double-Twin kopen.
Mensen hebben vaak geen idee, wat het kost, als het grasland kapot is gereden.
Een voorlichter, zei eens letterlijk op een avond van het AJK: Als het nat is, blijf met je domme kop uit het land! In het voorjaar komt bij ons eerst de sleep slang om te bemesten, in het voorjaar kun je amper met een normale tank het land in.
PS: Over dat sleepslangen geef ik je helemaal gelijk
Een tank met Michelin 1050's is minder stabiel als 4x een 650er! Een enkelassige tank met 2 wielen kan op een ronde weg idd gevaarlijk gaan schommelen. Bij 4 wielen naast elkaar hebben de linkse en rechtse 2 wielen een pendelpunt zodat de middelste wielen omhoog kunnen maar de andere kant op is de slag begrensd. Dus je kunt hard door de boch én veilig over een rond weggetje.
Wij hebben nu een jaar of 3 een 15,5 m3 Roelama met 4 wielen naast elkaar en dit bevalt zeer goed. Minder insporing, minder wringing op de kopakker, 50 km/uur met topstangdruk, lichte, simpele tank en vooral goedkope banden. Een aanrader dus.
Wie weet of dit bestaat en of het dan wel of niet zo is.
Dat mag, daarom zijn we hier, om discussies te voeren. Zo heb ik van anderen al heel wat geleerd. Bij een tandem liggen de wielen meestal precies achter de trekker banden. Ik ga er van uit dat een breder spoor, en minder door het zelfde spoor heen rijden, wat met de double twin het geval is, minder schade aan het grasland word toegedaan, dan met een normale tandem. Kaweco heeft ook een double twin shift, dan kun je de buitenste twee wielen van de mesttank naar buiten zetten. Dus dan staan de twee buitenste wielen niet in het spoor van de trekker. En op een dijk is die dan ook niet zo onstabiel meer. Op zich een mooi concept die double twin constructie.
Maar ik blijf kritisch. En heb er nog even over nagedacht. Ook over wat jij zei.
Maar aan een double twin zit natuurlijk wel een prijskaartje. En die speciale double twin constructie lijkt me ook zwaarder. Dus wat is dan nog het voordeel, ten opzichte van een tandem as? Ook is de opleg druk op de trekker, bij een double twin groter, dan bij een tandem as, dus er ligt meer op de achter as van de de trekker, en daardoor moet je een zwaardere trekker hebben om de tank te kunnen trekken, en is je brandstof verbruik hoger. Stond een artikel over oplegdruk in Trekker, BLW Berkers had een dumper ontwikkeld, waarbij het chassis kon inschuiven, zodat er meer druk kwam op de assen, en minder op de trekker, en daardoor was er een veel lichtere voor de dumper nodig. Vandaar mijn argument, dat een double twin, meer vermogen nodig heeft. Omdat een Double Twin maar met een enkele as werkt.
Ik hou het liefst van eenvoudige spullen. Als ik een nieuwe tank zou moeten kopen, zou ik een enkels tank nemen, van 8 kuub (nu hebben we een 6 kuubs kaweco, maar we hebben land op 6 kilometer afstand, dus veel over de weg) met de breedste banden die ze er onder kunnen stoppen. Geen onnodige opties en troep, allemaal veel te zwaar, eenvoudige simko bemester, zo n simko weegt niks. Word in Wilnis gemaakt door de firma kool. Dat constructie bedrijf is drie kilometer bij ons vandaan, bij ons in de buurt zie je ze dan ook veel. De huidige kaweco bemester is veel te lomp en te zwaar (1.5 ton), wat onnodig brandstof verbruik op levert, en kapot grasland.
Wel eens gehoord van Simko bemesters?:
simko.nl/
Kun jij nog iets opnoemen, wat ze in de landbouw niet willen verbieden ?!
Bijna verboden:
Bestrijdingsmiddelen die slecht zouden zijn voor bijen.
Nertsen fokken.
Konijnen fokken in grote aantallen.
Verandering van regelingen:
Extra mestopslag, termijn van verplichte opslag gaat naar 8 maanden.
Mest uit rijden, met vijftien dagen verkorten, tot 1 september.
Verboden geworden:
Als je kort nadat je gras van je land hebt gehaald mest gaat rijden, dan krijg je een boete.
Officieel, is er begin dit jaar een wet aangenomen waarbij het verboden word gras te maaien, in stukken land waar volgens nestelen (dat is dus in het voorjaar overal, nieuwe flora en fauna wet, er zijn nog geen boetes uitgedeeld).
Zal ik nog ff doorgaan, om moe van te worden, .
Mooie duport tank, vooral die banden van 105 cm, lekker eenvoudig, maar toch een nette verdeling van het gewicht.
het lijkt wel alsof ze verplicht een bepaald aantal nieuwe regeltjes moeten invoeren.. :|
in duitsland kan het allemaal wel, waarom in nederland dan niet..
Aangepaste reactie.
Van het UAJK (Utrechtse venen, jongeren kontakt) hebben we een keer een avond uitleg gehad over bodem verdichting. Voorlichter van wageningen universiteit, zelf was die boeren zoon, hij was erg direct, dus hij wist met veel humor onze aandacht er goed er bij te houden .
Wat precies de normen zijn, ten aanzien van bodem verdichting zou ik zo niet weten. Die voorlichter kwam ook niet met cijfers. Hij zei heel eenvoudig, dat elke verdichting, slecht is voor je grasland. Quote: elke verdichting is een kans voor onkruid. Maak gebruik van niet te zware trekkers en werktuigen, en gooi er goede brede banden onder. Ik stond best versteld van dingen die hij aankaartte, waar bij ik nog nooit had stil gestaan. Quote:
Elk jaar komen die rot loon werkers met nog grotere machines aan, die nog meer gras per minuut in hun wagen kunnen stampen. Gevolg, moderne opraap wagens rammen het gras zo hard door de invoer, dat het gras beschadigd, en helemaal warm word. En inderdaad ben er op gaan letten, soms liggen er dotten gras op de kuil die helemaal warm zijn.
Hij nam een voorbeeld, van de laatste trend, Quote: ik heb de afgelopen jaren steeds meer boeren gezien, die een grasland beluchting machine hebben aangeschaft, ook gaan boeren betere banden gebruiken, of bijvoorbeeld in het voorjaar de sleepslang in huren. Quote van de voorlichter: steeds meer boeren gaan inzien hoe belangrijk goed grasland, en een goede gras oogst is. Voer aan kopen, zoals brok, pulp, of bostel, kost geld, terwijl je ook een deel van die voedingswaarde van die producten bijna gratis van het land kan afhalen.
Er zit wel wat in dat je misschien bedrogen word met een Double-Twin, dan dat je er winst mee haalt. Daarvoor zou ik ze gewoon in keer naast elkaar in de praktijk willen zien, dan kan ik pas goed oordelen. Een paar dikke banden onder een tandem of enkel as, halen misschien bijna net een vergelijk baar effect, zonder dat daar een dure constructie voor nodig hebt. Al weet ik niet de meerprijs van een Double Twin, ten opzichte van een Tandem, en of een Double-Twin echt heel veel zwaarder is, we gaan het eens uitzoeken.
En als het goed is de trekker ook uitgerust met fatsoenlijke banden, althans daar moet je naar streven.
Dus de gewone double twin is volgens mij beter als een schuifsysteem of 1050 banden.
De voorlichter die het over de verdichting had van het grasland had eff info op moeten vragen bij Michelin over de verdichting van de 1050 banden. Wij hebben er ook dik 12 jaar mee gereden maar dat was omdat er toen niks ander was.
Over de verdichting van het gras in de opraapwagen: dat bepaalt de boer zelf. Die zeurs als hij een 3/4 volle vracht aan ziet komen en zegt: goh jonge, kun je er niet meer inkrijgen???
Hij zal niet zeggen: Doe er maar minder in en rij maar 2x vaker hoor, want dan blijft m'n gras zo lekker luchtig.
Dan over sleepslang en de Timko/Tobroco: sleepvoetbemesters gaan idd verboden worden. Schijvenbemesters zijn dus de toekomst.
Zo dat weet jij goed, bij het inzaaien word de grond ook aangedrukt, dus daar zit wel wat in. Weer wat geleerd . Ben maar een veeboer, geen akkerbouwer. En wij drukken in het najaar de grond ook wel eens aan met rolblok. Anders blijft er van sommige stukken land ook niks over.
Ik bedoel eigenlijk te zeggen, dat elke verdichting waarbij sporen worden gereden slecht is voor het land.
Het gaat erom om verdichting te beperken tot een minimum.
De loonwerker de schuld geven is wel makkelijk en soms ligt het ook aan hun.
Maar de boeren kunnen er zelf ook wel wat van, met fietswieltjes onder de trekker toch een grote kunstmeststrooier gebruiken.
Zulke boeren ken ik idd ook, die het zo snel mogelijk op de kuil willen hebben, want dan draaien loon werkers minder uren. Dan denk ik wel eens, word eens wakker! Je hebt ook andere boeren, die eens aan het rekenen zijn gegaan met de studieclub. Daar ben ik er ook eentje van, vast rij trekker mag niet van de bult af, voordat die, de bult goed vast heeft gereden, ook al staan er twee volle wagens te wachten. Gaan de chauffeurs op de opraap wagens van zelf wel langzamer rijden .
Helemaal mee eens, boeren kunnen er ook wat van, zeiken op de loonwerker is makkelijk. Zorg eerst maar zelf dat je de spullen goed voor elkaar hebt.
Heb mijn reactie op de double twin aangepast.
Nu nog wat prijzen, Favorit614 weet het vast wel, ofnie?
Eerlijk is eerlijk, je kan pas echt goed oordelen, als je beide machines in actie hebt gezien .
vacpomp , turbovuller , werkverlichting , kaweco snijkast , Banden 650/38 , zware hef , turbolosser , topdruk , 8"zuigarm , 6"links en rechts en nog een paar kleine dingen . grofweg brutto 50000 ex btw
Met Double-Twin van Roelama hebben we nu al 3 of 4 jaar ervaring.
Zit zo is te lezen, ligt naar mijn mening ook weer beetje aan de grondsoort. Doubletwin tanken geen ervaring meej, hier ook niet in de buurt.
Wel tandemassers en enkelassers, enkelassers hoef je hier in ons land niet mee aan te komen.
Met 5 kuub niet, en 12 ook niet. Loonwerker heeft het hier geprobeerd met Veenhuis 13 kuubs, 2 compartimenten erin, breedste banden..
zat eerste jaar meerdere keren vast, heeft nu tandemasser erbij voor dit gebied.
Zelf hebben we gekozen voor Duport met tandemasser, breedste banden eronder die eronder konden. Verder zo simpel mogelijk.
Bevalt onz super, hij loopt er zelf net zo goed over dan de 5 kuubs, met mindere banden.
Buurman heeft het hier een jaar gedaan met 5 kuuber en 900 banden.. jaar erna zaten er 2 wielen bij voor...
Op zand kun je met een 4 asser rijden met een tankinhoud van meer dan 30 m3.
Klei en andere grond incl natter zand daar kun je beter met double-twin of enkelas met brede banden rijden.
Is die prijs inclusief bemester of zonder, want dat staat er niet bij?
Meer als 10m3 kuj hier eingelijk niet neej, Gebr Visch hier geweest met tandemasser Schuitemaker, 13m3?? voor boer van de Veluwe.
Ding is paar rondjes geweest, met grote mooite en sporen etc.
Daarna boer uit buurt afgemaakt.
Denk zelf eigelijk dat een double twin op veengrond enorm zwaar trekt, door het golven en berg je op steeds...
maar ben wel benieuwd eingelijk... dus favoriet614???
Schouten met het 3e wiel zit op het zelfde geld 13M3
Onze injecteur is een van de eerste modellen van kaweco, weegt schoon aan de haak, 1.5 ton, dus dat schiet niet op.
Dat boekje heb ik ook .
Klopt helemaal 614, alleen hebben sommigen dat niet door....
Opraapwagen van onze loonwerker met 2de snede goed vast gezeten, met halfvolle wagen de kant pakken...
Of met een enkelas balenpers hele koppakker fijn achteruit rijden... ist ook ploep
Zelf (afkloppen) nog maar 1x gehad.. leer je wel van!
Blijven rijden, niet achteruit, en stilstaan doej maar bij de dam
peecon.com/cgi-bin/neosense.exe/…
- in de voorwand, midden.
- Aan de rechterkant.
- 290 graden draaibaar boven op de tank.
En moet nog ff extra zij aansluiting 6 er bij optellen. Ik zie net dat die er al standaard op is gemonteerd.
Ik had wel als extra een grotere pomp meegerekend 9000 liter per minuut, hoeveel kan die van die Roelama per minuut op zuigen? Standaard is het 6200 liter per minuut. Topdruk staat er bij peecon ook niet bij, en dan moet er nog een achteras besturing op.
Kan ff info opvragen
Ik denk dat je nog wel wat korting kunt krijgen
Vol wil ie wel wat dienen maar dat ligt meer aan de weg
Op het platteland hebben we niet alleen drempels maar ook kuilen, en gaten, dus je krijgt alles wel aan het deinen, zoals je het gaspedaal maar goed diep intrapt .
@KHD; vaak zijn die lichtere machines waar jij het over heb ook minder kwaliteitief, wil je als loonwerker in deze tijd fatsoenlijk kunnen werken ben al gauw een zuigarm en al die snufjes nodig.
zelf denk ik dat de bodem als eerste zelf goed geegaliseerd moet zijn zodat je een vlak en gelijkmatig land hebt, wil je dat zo houden dan moet je zo min mogelijk bodemdruk creeren en het land net zo (vlak) achterlaten als het was, dus als het te nat is moet je er ook gewoon afblijven, laat je eenmaal een spoortje staan dan kan dat vergroot worden doordat er water in gaat staan en de grond dichtklapt.
en de sleepslang is niet voor iedereen een optie in het voorjaar (voor de boeren met niet te grote stukken land en rikkepalen).
weet niet of het waar is dat je met een bubbel twin meer pk's nodig bent want het is wel zo dat hoge wielen lichter trekken, en meer contactoppervlak hebben!, en oplegdruk op de trekker vind ik geen probleem, brede banden of dubbele montering kan altijd nog.
mijn motto; tandemas op hele brede en hoge banden die de druk gelijkmatig over de gehele breedte van de band verdeeld, evt met 1 uitschuifbare as, en gedwonden gestuurd.
veenhuis.com/product.asp/…
Juist je moet beginnen met vlak land, anders blijft er water op je land staan, en als het nat is, wat ik al eerder heb aangegeven, moet je uit het land vandaan blijven.
Het sleep slang systeem is alleen erg lastig op stukken die niet rechthoekig zijn. Kleine stukken en palen zijn geen probleem. Het meeste land bij ons in de buurt is niet groter dan 1.5 hectare, en de sleep slang is zo populair dat ze in februari dag en nacht door gaan. Onze loonwerker heeft een arm achter op de bemester, die de slang over palen kan liften.
Wat zijn rikkepalen? Bedoel je daar schrikdraad paaltjes mee? Als dat het geval is, is het gewoon een kwestie van een goede voorbereiding van de boer. Staan die dingen in de weg, dan kun je ze er gewoon uit rooien. Heb je houten palen met schrikdraad, pvc buizen in de grond maken, kun je ze er zo uit halen, en weer eenvoudig inzetten.
De ideale kuil plaat, is van beton, geen sleufsilo. De ideale kuil plaat is lang, max 8 meter breed, breed genoeg om goed vast te rijden, en smal genoeg (en daarom mag een kuil ook niet hoger zijn dan 2 meter) om een enorm hoge voer snelheid te halen, om broei te voorkomen.
Met het woord capaciteit heb ik niet zo veel, een kuil moet goed, en dat kost meestal tijd, en tijd kost geld, maar dat maakt niet uit, want een slecht ingekuilde kuil kost veel meer geld.
Onze loonwerker rijd idd met een trekker (MX 135 plus voorlader) en een holaras kuil verdeler. En dat vind ik gewoon veel te licht. Een shovel is een stuk zwaarder dus beter, alleen rijd een shovel op de kuil vaak veel te snel, terwijl je juist langzaam moet rijden.
Zo n grote trommel verdeler werkt niet op kuil platen van 8 meter breed, want dan ligt alles er naast. En breder dan 8 meter wil ik niet, want dan komt mijn voer snelheid in het geding.
Capaciteit kun je ook realiseren, op een andere manier. Op 1 kuil plaat bij ons thuis kun je er aan de achterkant oprijden, en aan de voorkant er weer af, dan meteen de trekker met kuil verdeler er achter aan, dat werkt als de brandweer.
Maar je hebt gelijk een trekker is vaak te licht, dus je moet een shovel hebben, met een normale versnellingsbak, dat die shovel langzaam kan rijden. En achterop mogen ze van mij nog wel een betonblok hangen .
dat de kuil bij jullie niet hoger en breder kan ligt aan het aantal koeien dat je hebt, is cker belangrijk jah die voersnelheid!, sleufsilo vin ik ook niet zo fijn werken, maar zie er qua graskwaliteit geen nadelen in!
een trommelverdeler lijkt mij het fijnst werken aan een shovel, een die 2 kanten op kan draaien met eindbord erop.
dit lijkt mij ideaal, alleen moet het allemaal nog zwaarder;
www1.trekkerweb.nl/nl/…