Beste lezers
Ik ben bezig met het reviseren van een motor van een fordson power major.
Nu we bijna klaar zijn, komen we er achter dat de startmotor niet krachtig genoeg is om de zuigers rond te gooien.
De kop zit er nog niet op. Dit alles is gekomen door dat we het krukaskeering koord vervangen hebben. En die klemt nu het krukas, want voor we deze hadden gemonteerd, ging de motor vrij soepel
Er zit op dit moment nog geen olie in de motor.
Wat kan ik proberen om de krukas soepeler te laten lopen, zonder dat de motor is ingebouwd?
Zodat de startmotor, de krukas wel rond krijgt.
We willen hem graag eerst aan de praat hebben voor hij terug ingebouwd word.
Want wij hebben het idee, dat de motor alleen wat in moet lopen?
Graag jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Power Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar, moeten we dan eerst de motor terug bouwen, en dan de tracktor aantrekken?
Of denk je dat er iets anders mis is?
Waar kunnen we nog naar kijken?
1] Accu is leeg.
2] Startmotor defect.
3] Alle vervangen lagerdelen, zuigers + veren droog gemonteerd(?).
1] de accu is vol
2] startmotor is goed, ook nog een andere geprobeert(hetzelfde verhaal)
3] we hebben alle vervangen delen goed geolied bij montage.
Daarom vinden wij het ook zo vreemd.
Het is pas gekomen toen we de carterpan erop hebben gemonteerd, waarbij de laatste helft van het koord erin word geplaatst?
Is er ergens een te lange bout gebruikt die misschien nu de krukas op enigerlijwijze vast klemt?
Wil de krukas ook niet op spierkracht rond?
Dus ik moet het krukas met de hand kunnen bewegen?
Aan het touw kan het niet liggen of je hebt een verkeerd touw.
Montage touw: aan beide zijden 2mm boen de groef uit laten steken.
Daarna de carterpan monteren met de hand tornen dan met de starmotor proberen.
Stap voor stap alles op moment aangedraait? Eerst 1 zuiger monteren en dan een rondje draaien dan de 2de enz.. Als er dan iets niet goed zit weet je welke cilinder het is.
Wat ik me nog kan voorstellen is dat je een hoofdlager of drijfstang lager kap verkeerd om heb gemonteerd waardoor de drijfstang of de krukas klemt.
Trouwens heb je alles met olie gemonteerd?
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt alvast
Een ander mogelijkheid is dat de aanzuigbuis van de motorolie iets is verbogen, waardoor nu een bout van een van de drijfstangen hier tegen aan komt.
Daarom, zoals hierboven al een keer is beschreven, altijd de motor met de hand een keer draaien
Succes
Maar we hebben geen gekke dingen gevonden.
Na het blok al verschillende keren rond te hebben gegooit gaat het nu al wel soepeler.
Alleen nog niet soepel genoeg zodat de startmotor het aan kan om hem rond te gooien.
Ik denk dat er niets anders op ziet als te wachten todat hij weer ingebouwd is, en dat we hem aan kunnen trekken.