Hallo,
Ik ben van plan een grote slagmoersleutel aan te schaffen. Hoeveel duim zou hij moeten zijn en hoeveel Nm heb je nodig voor het losschieten van trekker- en vrachtwagenwielen? Zou een sleutel van 3/4" volstaan met een koppel van ongeveer 1800 Nm? Wie heeft er ervaring mee? Alvast bedankt!
Groeten Bert
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
1800 nm, dat is dus hetzelfde als iemand van 180 kilo die aan het uiteinde van een meter lang wringijzer hang :lol:
Vooral de koppelingen moet je aan de grote kant hebben, ik heb de ervaring met de mijne dat wanneer de sleutel het niet loskrijgt dat je het dan ook niet met een dop + buis hoeft te proberen, praat dan over een buis van pakweg 1.5-2 mtr. Ik heb de compressor afgesteld op 11 bar, hij mag tot 18 maar dan hou ik geen slang heel
idd standaard euro koppelingen zijn veelste klein. Zoek eens op het merk Toku, klinkt misschien goedkoop maar is zeker geen troep...
Ik heb van die Amerikaanse koppelingen, is niet meer te krijgen, niet van die Kramp troep. Daar wil geen lucht door.
lasaulec.nl/Default.aspx/?ID=128&ProductID=A296824
zoiets mis? 850 euro
kramp.com/shop/action/…
Prijsklasse? Zal wel ergens in de buurt van 500 euro liggen schat ik.
Dit zijn ondingen om veel mee te werken, je moet er een hebben met ook een bovengreep
zulke moet je idd hebben, past tenminste wat lucht doorheen :lol
zoiets:
wat kost ie bij kramp dan?
pb
Dat "onding" kost ongeveer 1000 euro..
Die electrische zijn ook niet goedkoop hoor.
2 dagen levertijd
Dinsdag in huis ja!
Maar dit zijn allemaal ondingen, op moment dat je hem oppakt druk je die knop al in, echt waardeloos, zal morgen een foto van die ik heb maken. Ik werk er veel mee en wil nooit een ander hebben.
Volgens mij hebben we het hier over het losdraaien van wielbouten/moeren.
Ik vertrouw mijn luchtsleutel meer als iemand anders
Maar inderdaad, bij het vast zetten altijd een momentsleutel gebruiken en kruislings aan trekken. Na gebruik wel weer de sleutel terug stellen.
Juist, die electrischen staat iedereen de eerste keer versteld van hoeveel koppel.
@VolvoBm 2654
Met de voet wil ook goed, maar zeker na een tijdje nog een keer en nog een keer.
@arjan_brouwer meer als dan je denkt, en je moet daarvoor geen garage zijn. Het is ferm gemakkelijk en het gaat veel sneller.
Zal morgen even kijken, weet het zo niet.
Morgen? Op zondag? Bar
Moet morgen toch de werkplaats in, even weer een paar kettingen scherp maken van het Stihl gebeuren.
Hmm en ik maar denken dat een 1/2"tuinslang 24 bar aan kan.
12 Bar is geen probleem op mijn 1"luchtsleuteltje
Bij wijze van spreken dan he
Hahahaha , wat ook wel lukt als een wielmoer niet los wil, ff warm stoken met de snijbrander.
Waarom geven die luchtsleutel boeren allemaal een max. werkdruk van nog geen 7bar aan?
9 van de 10 keer dat je hem zo losdraaid
Geen idee, omdat ze anders bang zijn dat de stagnatielopers mee rond gaan met de sleutel?
12 bar is de garantie dat de bout/moer los gaat
Dat is niet duur!!
€169,00??????????
daar sla je alles mee los en gewoon op 220v
Die 3000 Nm ben je voor vrachtwagenwielen met regelmaat nodig. Er zijn van die bandenboeren die de bouten gewoon onwijs vast zetten. En als die wielen eraf moeten voor een reparatie heb je geen keuze.
De kracht van zo'n sleutel zit in het slaan. Ik heb wel eens staan springen op een pijp van 3 meter om de bouten van een aanhanger los te krijgen. En tja, ik weeg meer dan 100 kg, dus dan haal je die 3000Nm wel.
En voor het echte werk een krachtvermeerderaar. Ik heb een keer zo'n ding gekocht van een sjofele handelaar voor 100 euro, met de gedachte van 'die ligt snel bij het oud ijzer'.
Maar in de servicebus is het een prima stuk gereedschap. Kost alleen wel tijd als je 3 assen langs moet.
amt.nl/Nieuws/…
soundsandvisions.nl/Webwinkel-Product-9755526/
en toolsxl.nl/facom-gereedschappen-55a16x18-kantsleut…
heb je er aan gedacht dat wielmoeren altijd in de velg zitten?
wij trekken ook nooit wielmoeren na met de hand. laatste was onze trekker bij de dealer en toen moest het wiel er af en toen kregen ze het niet los met 3/4 luchtsleutel dus, met de hand met twee meter koker op de sleutel. toen kwamen de moeren moeizaam los.
Dan kun je beter een een originele sleutel pakken , deze met een pijp en een blokje hout op de grond blokeren , en een kleinstukje voor /achteruit rijden.
Zorg wel dat er niemand met z'n kop er bij staat.
Het kan ruig gaan maar je krijgt hem wel los
Waarom is dat beter dan? Zo moeilijk is springen toch niet?
dan doe je het met een ratel en dat heeft ie vast wel
dat scheelt dan weer een paar euro
Klopt , maar niet iedereen weegt 100kg
Maar ik heb er ooit al eens een kruissleutel van een bekend merk er mee getorst.
Die hebben wij ook. We trekken het ALTIJD dan nog na met een buis (+- 2.5 meter). Nou hebben wij een HITACHI elektrische (niet met accu) slagmoersleutel. Dit trekt het echt goed strak. En het koste haast niks (€60) deze is dan wel 2dehands. Dus als je wat vaker moeren los en vast moet zetten dan zou ik z'n elektrische kopen. Dit werkt veel makkelijker en vlugger.
Voor de link: Klik hier
Bij ie link staat nog niet eens de zwaarste (WR22SA) en die heeft een maximaal moment van 610 Nm. Dat is voor trekkerwielen vastzetten idd genoeg (vaak 500Nm) maar voor vrachtwagenwielen zeker niet.
Natrekken met een lange buis is bij trekkers zeker niet nodig, en geeft alleen maar meer risico op loslopende moeren, omdat de rek finaal uit de bouten gehaald wordt, waardoor de zaak niet meer op spanning staat
Juist!
Die moet je hebben, hebben ze hier al zowat 2 jaar in de werkplaats van een loonbedrijf, nog nooit opgegeven, en krijgt eigenlijk alles wel los wat los moet.