Illustratie van:

David Brown 850 - Kopbouten natrekken

Hallo,

Na de motorrevisie van mijn DB is het tijd voor een grondige test, gisteren dus gedaan. Toen ik de kop er weer op heb gezet is er een half glas motorolie bij de zuigers gegooid. Maargoed, de motor had al eerder gelopen, korte tijd. gisteren toen ie warm was begon ie olie onder de uitlaateinddemper te gooien en blauwe en witte rook uit de uitlaat. Toen heb ik eerst de kopbouten nagetrokken, die waren wel iets losgelopen, motor weer aan en blijve lekke, toen de motor flink laten draaien, op 2450 toeren en dat ie flink warm werd en toen stopte de olielekkage en de blauwe en witte rook, Aan de radiator te zien gebruikt ie gelukkig geen koelolie.. maar hier zit een motor in met losse bussen en een koperen pakking, en de kop is niet gevlakt, was niet nodig hoorde ik omdat er een koperen pakking tussen zit.. nu hoop ik dat die olielekkage inderdaad die zuigerolie is en die rook ook. kan iemand mij vertellen of dit verhaal klopt, of er geen fouten zijn gemaakt of dat er iets kapot is??

Gr. Ruud

(filmpje)

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Als het natijd gewoon stopt kun je daar wel vanuit gaan ja. Je geeft zelf aan dat het gestopt is na de motor goed warm te laten worden, dus bij deze ja.
selten
Ik zou zeggen het is idd de olie. Meestal rookt olie als je het verbrand....
Gildenaartje
Aan het flimpje te zien loopt ie netjes en start super en lekt niet uit de krukas of de koppakking
Gildenaartje
Verbrand die olie van die zuigers pas als de motor op bedrijfstemperatuur is?
Valtra-Fordpower
Olie verbrand niet zomaar, daar is wel temperatuur voor nodig dus, ik denk eens goed belasten dat ding en als ie dat overleeft is ie goed gekeurt.
Gildenaartje
Voor ik de kopbouten natrok, zag ik op 2 kleine plekjes wat kleine smurrie uit de koppakking, toen ie nagetrokken was zag ik niets meer..
valmet6400power
@Gildenaartje

Opgelost & rijden maar inderdaad.
CVT6230
Motorolie moet in het carter, toch niet op de zuigers
boerekebart
@CVT6230
het is best om dit te doen omdat anders als je de motor voor de 1e x start de zuigers een tijdje zonder olie lopen en dat is niet goed voor de zuigers en cilinders 😉
CVT6230
@boerekebart Haha Bartje, ik bedoel olie moet om de zuigers, niet erop.
boerekebart
@CVT6230
ahzo bedoel je. ja dan ist waarschijnlijk ook hierdoor dat hij 1st veel olie verbrande 😉
CVT6230
@boerekebart Inderdaad, en dan krijg je dus ook sneller koolafzetting op plaatsen die je niet wil.
jan-docter
Olie op de zuigers gooien is een slecht idee,vloeistoffen (en zeker olie)kan je moeilijk samendrukken,op het moment dat de motor mer haar compressieslag bezig gaat,kan het ook misgaan met de afdichting.
Gildenaartje
He, een oude topic!

De DB 850 is ondertussen gedemonteerd, en via 15 kopers gedonord om 15 davidjes weer goed op gang te krijgen!!

Na de revisie van de motor bleek dat de motor, die weer perfect liep en een hoop pit leverden, snel af te takelen. Vermogen werd minder, onderdruk kwam terug, olieverbruik, en koelwater bij de motorolie. Reden te meer om na 100 draaiuren de kop te lichten en de zuigers eruit te trekken! En wat bleek.... De zuigers hadden in 100 uur draaien een stootrand van 1,8 mm per bus ingevreten! Dus logisch werd er gedacht aan slechte zuigerveren.... Die snel stootranden produceren, Nieuwe andere kwaliteit overmaat veren werden gekocht en terug gemonteerd, en de trekker liep weer als een beer! maar na 50 uur weer water bij de olie, onderdruk en minder vermogen. IK was er zo klaar mee, weer de kop eraf, zuigers eruit, de stootrand was nu al 2,3 mm per zuigerbus, dus ook de bussen gelicht, en dat waren vanaf het begin de boosdoeners. Omdat de factuur pas 3 maanden later een x kwam kon ik toen pas zien dat een zuigerbus slechts €28,35 kosten, incl. btw!! Dit kan natuurlijk nooit! Door de boel goed door te meten en te controleren, bleek de bus weliswaar van gietstaal te zijn, maar de hardheid van een orginele bus was tussen de 1100 en 1300 (metaalwaarde) En de imitatiebussen waren SLECHTS tussen de 175 en 390!! Ofterwel PISBAKKENSTAAL!! En van de maten die belangrijk waren (inwendige maat 3-3/5" (92mmm) klopten niets! een millimeter groter kon schijnbaar ook, en dus dichten ze van onderen de bus niet goed af en liep koelolie weg! Ik heb veel geld in de motor gestoken, en ik kon gewoon weer opnieuw beginnen, en daar had ik nou net geen zin meer in, de tractor is gesloopt! End of story
jan-docter
@Gildenaartje Je wordt gewoon besodemieterd,
Je zou zo`n trekker heel goedkoop kunnen reviseren en snel verkopen met als boodschap compleet gereviseerde motor.
Jammer dat die troep in de handel is.
Ik ga straks een DB 780 compleet restaureren,en heb mijn leverancier al een paar keer op het hart gedrukt dat uitsluitend voor A producten ga.Anders bestel ik het zelf uit Engeland via de David Brown site(club.

Erg vervelend voor je,en jammer dat er weer een David Brown minder is!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 850 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
9