Gekantelde tractor zorgt voor een grote ravage in Nijkerk

Link zegt genoeg denk..

Deel dit topic

Reacties

ford8630power
Oei, dat lijkt me ook nog niet zulk oud spul. Hoe kon dat gebeuren?
mbvaltra
Dat is een flinke klap geweest.

Te snel door de bocht??
tva007
Das nie best....
sanderfendt
Zou niet weten hoe het is gebeurd..
RF-HanomagR19
Sow die hebben de laatste tijd ook geen geluk...

Voorkant eraf gebroken ofnie? Hopelijk geen gewonden.
ADB996
Dat is weer een milueramp wat de mest is in de sloot gelopen
remco1234
@RF-HanomagR19

gebeurt de latste tijd genoeg daar met trekkers en ongelukken ja
Mc_douwel
Dat lijkt wel hard gegaan maar met een volle tank lijkt het altijd alsof het harder gaat denk eerder iets te hard door de bocht
Freddie
Pleizier en Timmer!Dat is een gigantische klap geweest!Is hij daar misschien van rechts gekomen op die fotos te zien en iets teveel gas gegeven of wat is er gebeurd!
NHSanderJD
Weet iemand hoe het met de chauffeur is? is inderdaad hard gegaan.
joozt
Oei dat is inderdaad erg kloten! Man man wat en ravage!

Er schoot me wel meteen een vraag binnen tijdens het zien van deze foto's: Hoe wissel je de middelste 2 banden van zo'n doubletwin tank? Hoe kom je daar bij? Moet je dan de tank er vanaf tillen ofzo?
B - W
Potverdorie. slechte ervaringen zijn dit, dure leermomenten, hopen dat men er ook wat van leert...
Freddie
@ADB996
Die stront is nie zo erg in de sloot die combi is er zwaarder aan toe!
Henkie
Tank op de kant zo te zien trekker gaat er dan wel achteraan
Mielmonteur
Was er laatst ook al niet iets met een scooter met deze claas die over het hoofd gezien was, overigens erg genoeg, beste klapper gemaakt.
Tom VB
Veel schade ieg.
sanderfendt
@Mielmonteur

nee dat was een ander bedrijf
radium45
@joozt

Gaat vrij simpel, heb dat al wel eens gedaan. tank opbokken en dan met een heftruck rij je een stel wielen eronder heen en dan kun je het binnenste wiel demonteren.
maartendankers
Quote @joozt:
Er schoot me wel meteen een vraag binnen tijdens het zien van deze foto's: Hoe wissel je de middelste 2 banden van zo'n doubletwin tank? Hoe kom je daar bij? Moet je dan de tank er vanaf tillen ofzo?

Zo dus :lol:
sanderfendt
@maartendankers

worden dure bandjes dan 😛
Mielmonteur
@sanderfendt

Oké maar nog, mooi kloten
sanderfendt
Ja dat zeker..
landbouw
Pfft, das niet zo best. Hoe is dit kunnen gebeuren? technische fout of een andere fout?
dx11


Zo, dus.
RF-HanomagR19
@Mielmonteur

Je bedoelt vast deze:
(niks met scooter ofzo, maar wel zelfde bedrijf)
joozt
@radium45

Maar dan kom je toch nog een framebalk tegen? Of kun je die er tussenuit halen?
radium45
@joozt
Het hele wielstel komt mee, het hele pendelgebeuren zeg maar.
Mielmonteur
@RF-HanomagR19

Ja die bedoelde ik!
joozt
@radium45

aha oke! Op die manier. Dat wist ik niet, terwijl er zo dichtbij een Doubletwin rond rijdt.
JJ
@wart Werkt hier toch sinds kort. Die zal wel meer weten.
leo en irm
Het lijkt wel als ik de twee ongelukken zie of ze totaal geen gevoel over de aanhanger heeft
luchtvering ????`trekker of aanhanger
Fendt_favorit
Sodeju! Das een flinke klap geweest...
Trekkerrfan2130
Donder 1tje van pleizer & timmer goed onder uit gegaan. Waar het ongeluk zich bevond is hier om de hoek
wernerh
In de bocht een klapband van de tank? zou ook goed mogelijk zijn dan heb je zon tank snel op kant liggen denk ik..
Kaweco doubletwin werkt heel anders dan de doubletwin van zo'n slootsmid. Deze heeft ook schuifas, en dat zou met het systeem van slootsmid niet kunnen.
Loonwerker_Erwin
Kwam net langs maar die Claas ziet dr niet zo best meer uit....

De weg loopt daar iets af richting de berm dus als je iets te hard door de bocht komt zeilen....
Fendt_favorit
Idd, maar ik snap niet dat die vooras er zo onder kan liggen, heeft die iets geraakt van te voren, of is die losgelopen of iets?
JD6930
Daar is iets mis gegaan met draaien denk ik, is bij onze loonwerker wat jaren geleden oo kgebeurd, wel met een iets grotere trekker en ton denk maar toch. Die trekker was er alleen wel heel wat beterder aan toe als deze.

Het linkervoorwiel lijkt wel afgebroken en het kan zijn dat ik het verkeerd zie maar die trekker lijkt wel doorgebroken.

Dat wordt een duur grapje als ze dat nog willen repareren!
Valtra-Fordpower
De voorwielen zitten nog aan de trekker, de complete ophanging van de as is een eigen leven gaan lijden.

Duur grapje? Trekker is Total loss verklaart denk ik, dus dat wordt een ander.
Loonwerker_Erwin
Zo te zien geen draaibaar trekoog dus vooras aan het eind van zn pendelweg en dan moet ie hele combinatie opvangen....

Tank hing net wel weer achter andere axion dus die zal nog wel rollen
Koentjuh
Jezus, weet iemand misschien hoe het is afgelopen met de bestuurder?
Moet hard zijn gegaan, frontblok licht helemaal los dus deze trekker is gewoon totall loss.
rick newholland
Da ging er hard aan toe denk zal denk ik een klap band van de tank zijn geweest
tractortje
Tank ook total loss?
boerekebart
Ah, een beetje laswerk en wat siliconen doen wonderen 😃 😃 😃
Loonwerker_Erwin
Tank is van t voorjaar gekomen dus die is nog niet oud
930triplemaaier
Als de motor geen grote schade heeft zal het denk ik wel mee vallen met de total loss. Veel onderdelen van de vooras/voortrein kunnen nog weer gebruikt worden hoor
Koentjuh
@930triplemaaier

Dacht eigenlijk dat ze daar nogal over konden zeiken dat als het motorblok was verschoven van het chassis dat hij dan totall loss was.
930triplemaaier
En wat betreft die binnenste banden dat is niet zo moeilijk hoor. Gewoon de schuifcilinders/remslang los en dan trek je het buitenslte wiel compleet met schuifframe van de tank met een palletkar. Wielmoeren los van de binnenste wiel en dat rij je met een bandenkar/palletkar zo het binnenste wiel onder de tank vandaan
930triplemaaier
@Koentjuh ligt eraan of er dan niet meer schade ontstaan is
maar zoals ik het zie zit de motor nog op de plek en is het frame van de vooras wat aan de motor geschroeft zit afgebroken
Axion840
Met de bestuurder gaat, behalve de schrik nog best goed.
Met de trekker word het een ander verhaal, hele vooras is als het ware ervan af gescheurd en morgen verder kijken wat er allemaal precies kapot is. Tank was 4/5 weken oud, heel erg kut allemaal maar morgen aan het eind van de dag weten we meer.
nickpater
Gewoon zonde
Loonwerker_Erwin
@Axion840 gelukkig dat de bestuurder niks heeft want die heeft wel een rare klap gemaakt. Zonde van zo'n nieuwe tank.

Wie was dat met die Fendt 900 met die grijze oplegger eigenlijk?
Niek1988
Soowww lomper kan niet denk?
ljdekker
Mooi kloten dit. Ik denk trouwens dat vrij veel stronttanks zonder draaibaar trekoog rondrijdt.
Wimsumar
Quote @Beste Wernerh:
( e.a.) in de bocht een klapband van de tank?

Ik denk dat de chauffeur de bocht te krap heeft genomen en de tank is gelanceerd nadat het wiel in de binnenbocht de middengeleider (vluchtheuvel) op de weg heeft geraakt.
(Door het kantelen is de band (buitenbocht-kant) van de velg gedrukt.
radium45
@Wimsumar
Nadeel van deze tanks is toch wel de stabiliteit, bij normale onderstellen is buitenkant band het ''steunpunt'' waarover hij kantelen moet. bij deze wielstellen zit het steupunt midden tussen de wielen van het twin-stel.
fendt-412
En waarschijnlijk een topdrukcilinder die het laatste zetje nog mee geeft in de bochten.
radium45
@fendt-412

Goed opgemerkt,
Axion840
@Loonwerker_Erwin Ja inderdaad, erg zonde. En zulke dingen gebeuren altijd als het erg druk is hé. Geluk van de bestuurder is geweest dat hij al bijna stilstond voordat de trekker kantelde.

Dat was Ronnie Termaat, van Terpac uit Putten. Kwam toevallig langs rijden en heeft ff geholpen met de tank leegzuigen.
Axion840
@Niek1988 Hoe kun jij vanaf daar zien of het wat met lompigheid te maken heeft?
radium45
@Axion840

Dat is waar, maar feit is gewoon dat iets niet maarzo omvalt, heeft altijd een reden. Maar kan natuurlijk een technisch mankement zijn.
royv
Dan wordt je nie blij
Niek1988
@Axion840

Niet zo bijdehand vriend... ik bedoel alleen dat het er lomp uitziet, meer niet. Of wou jij wel even zeggen dat het er normaal uitziet? Zon combinatie op de kant en de trekker doormidden dat vind ik lomp ja... Ben vast niet de enige!
Axion840
@radium45 Daar heb je sowieso gelijk in! We rijden net een week of 4/5 met deze tank en nooit echt het idée gehad dat ie gaat hangen in de bochten,rotondes o.i.d. En nu is de vraag of het door een klapband/zachte band of iets anders is gekomen of door toch een paar kilometer te hard. Het is een ook een gigantische klotebocht, ligt helemaal op 1 oor. En het is klote genoeg wat er gebeurt is, gelukkig geen gewonden en nu zien dat we zo gauw mogelijk weer bij de klanten aan de gang kunnen.
Axion840
@Niek1988 Ik doe niet bijdehand, ik vraag alleen aan jou of jij vanaf daar kan zien of het lomp gegaan is? Ik weet toch ook wel dat het niet normaal is.
basvario
Zo harde klap geweest trekker was ook nog niet zo oud of wel?, hoeveel kub is dit dan ongv?
collega hier gister ook al tank op de kant blad veer gebroken.
dx11
Quote @Axion840:
morgen aan het eind van de dag weten we meer.

En? Ik ben graag ramptoerist, zeker als het zo (zonder letsel) afloopt. De rest is 'maar' materiaal zeggen we dan. Al is het natuurlijk wel een enorme strop voor het bedrijf.

Maar hoe erg ook, heb je wat foto's van de schade?
Koentjuh
@basvario

De Jako op de kant?
Niek1988
@Axion840

das dan een domme vraag natuurlijk kan ik dat vanaf hier niet zien of het lomp GEGAAN is ik zeg alleen dat het er lomp UITZIET. tevreden?
casepuma
@Axion840

Opzich liggen deze tanks wel veel vaster op de weg dan de oudere twintanken wat radium45 bedoeld(deze pendelen).
De nieuwere zijn hydraulisch geveerd maar als ik de bemester bekijk is dat het nieuwe type die ingeklapt bovenin wel veel zwaarder zijn.
Dit in combinatie met een volle tank en misschien een beetje vlot door de bocht komt er op het buitenste wiel wel erg veel druk en kan die best wel van de velg afgedrukt zijn met dit als eindresultaat.
radium45
@casepuma

Die ik bedoel pendelden ook al.
markwk
De piloot die bij ons met precies dezelfde tanb bemest rijd ook geen 50 met volle tank.
Ding slakkerd alle kanten op zegt die.
casepuma
@radium45

Klopt Henk maar de nieuwe hebben een andere constructie omdat de buitensteas kan uitschuiven kan deze niet pendelen maar is deze hydraulisch op druk te zetten.
guus hiddink
En vooral met weinig luft in de reifen
casepuma
@guus hiddink

Aalten ligt toch niet in Duitsland GUUS 😄
guus hiddink
Nein al 67jr niet meer
radium45
@casepuma

Dat hydr. op druk zetten komt van ons, Veenhuis heeft dit meteen opgepakt. Heeft vooral voordelen in het land dat bij natte plekken niet 1 wiel van een kant kan wegvallen.
radium45
@guus hiddink

Wacht de volgende ruilverkaveling maar eens af 😃
basvario
@Koentjuh

jep maar is al weer aardig trechte
Koentjuh
@basvario

Veel schade dan of viel het mee?
basvario
@Koentjuh

viel volgends mij mee , paar deuken spatbord en zuigarm krom en nog wat van dat spul , en dakraam van fendt er uit gekopt ;p
Koentjuh
@basvario

Fendt ook op de kant?
ljdekker
Zowiezo 50 met een volle enkelas tank is te hard, of jou nou zo`n dubbel twin hebt of niet.
radium45
@ljdekker

Ik weet zeker dat een D-T onstabieler loopt op de weg, zobiezo is voor transport een gestuurd tandem beter daar door het stuurgedrag het denkbeeldige zwaartepunt meer boven de as blijft.
basvario
@Koentjuh

nee tank van trekker gebroken
Koentjuh
@basvario

Ok, met de kop er uit getikt 😄 snap het al.
Axion840
@dx11 Zal morgen als ik tijd heb wat foto's voor je plaatsen 😉
casepuma
@radium45
Aha dat wist ik niet dus ie bunt ook al een echte uitvinder 😄
Een bemestertank is ook geen transporttank dan koop je ook wel tank met meerdere assen,dat rijd wel een beetje rustiger.
Favorit614
@radium45 uit eigen ervaring heb ik vernomen , dat de tank iets zenuwachtiger op de weg is , maar absoluut niet instabieler is.
op ronde wegen zie je in de spiegels wel dat de bovenkant vd wielen buiten de wielkasten komen.
maar rijd als een trein.
het schommelen van onderuit zeg maar, daar moet je het meest aan wennen .
Das eigenlijk ook het eingste
Favorit614
Maar zoals op de foto's is het toch gissen wat er gebeurt is .
als de chaufeur het maar goed kan navertellen , de machines zijn bijzaak.
Maar het blijft jammer vd trekker en nieuwe tank, echt balen
ljdekker
Dat een D-t onstabieler is wil ik wel geloven. Onze tank gaat ook wel schommelen op de weg boven de 30 km/h. 12 m3 op 1050 banden.
tone29
2 dagen voor dat ongeluk heb ik um nog gezien dicht bij doetinchem. en nu zie je hem zo 😞

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
92
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
17