Illustratie van:

Ford 3000 - Start niet meer

Hey,

Ik heb sinds kort een ford 3000 en de motor loopt als een zonnetje( als hij loopt).

In het begin starte hij super, er zat een kleine auto accu van 40 amp op. Na een aantal keren gestart te hebben , dit zonder eigenlijk te rijden tussendoor starte hij niet, accu natuurlijk leeg, dacht ik.

Toen heb ik de accu van mijn super dexta erop gezet 75 amp (volledig opgeladen), alleen dar start hij ook niet mee.... De accu gooit de motor wel rond alleen hij "pakt" hem niet.

Kan het zijn dat ik hem leeg gestart heb (diesel) zat nog wel wat diesel in de tank maar was niet heel veel en ik weet niet of hij automatisch op de reserve overgaat. Heb er ondertussen alweer een liter of 10 bij gegooid.

Of zit het probleem er gewoon in dat er toch een zwaardere accu op moet en zo ja, hoeveel amp moet ik dan hebben?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Gaat ie wel goed / snel rond? Rookt de trekker tijdens het starten? Kucht ie? Of doet ie helemaal niets?

Proces ontluchten: Tank helemaal aftanken met brandstof, en dan alle leidingen los draaien tot er diesel uitkomt er weer dicht draaien.
old man jose
Misschien even je diesel systeem na lopen vanaf de tank tot de pomp, alles los en goed schoon maken nieuwe filters erop.
Ook even in de tank kijken het kan zijn dat het aanzuig filter onder op de kraan ook verstopt zit, als dat zo is zit er ook vuil in de tank. suc 6
geertsuperdexta
@Valtra-Fordpower

Ja hij kucht wel een beetje , komt wel wat rook uit tijdens het starten. Maar ik zal vandaag is even alles nalopen, maar ontluchten moet tijdens het starten of kan ik het ook doen met het hendeltje op de pomp?
geertsuperdexta
@old man jose

Zou idd ook nog wel kunnen, ik ga het vandaag allemaal is even nakijken 😉 .

Alvast bedankt voor deze snelle reacties van jullie?
Valtra-Fordpower
Als hij kucht en rookt krijgt hij voorals nog dus brandstof.

Gaat ie wel snel in de rondte, of is dat matig?
geertsuperdexta
Hij lijkt goed rond te gaan! En idd als hij rookt dan moet hij toch diesel verbranden.
fordFTnewholland
Wat denk je van startmoter doormeten.
+1
roelie91
Ik had het zelfde probleem. Bij mij was het zoals old man jose al zegt het filtertje bij het kraantje/kraantje zat wat roest in.
Boemrang
Je zou dennis fordson kunnen raadplegen, hij weet er inmiddels ook alles van.
IH-Jansen
@Boemrang

ik denk dat hij een snufje startpiloot adviseerd 😃
+2
jammermaarhelaas
@geertsuperdexta

Ik zou het advies van @old man jose opvolgen.

Ik zou nooit met stratpiloot gaan werken (hiermee vermoord je je motor en je hebt de oorzaak er niet mee weggenomen).

Er staat standaard een 12v accu op van ergens rond de 126Ah, de hele accubak vol.

Als toelichting bij het ontluchten zie deze reactie die ik ooit gaf op een ander topic in dit forum, haal eruit wat je nodig hebt:

" ...een diesel zonder zelfontluchting, en dat is deze Ford 3000, slaat alleen aan en loopt alleen door als het hele systeem goed ontlucht is.

(En dat ontluchten kan soms echt meerdre minuten duren, afhankelijk de bouwwijze van het systeem en van de ernst van de situatie. Mensen die de tank leegrijden en doorgaan tot de tractor er uit zichzelf mee stopt, zijn over het algemeen het langste bezig)

Als je een diesel aan het ontluchten bent, en als ie niet aanslaat, en vooraf aan het vervangen van een filter of doorblazen van een leiding nog wel liep, dan is het 99% zeker de lucht in een leiding en of filter die het inspuiten van de dielsel belet.
Als er nog lucht in je systeem zit, dan kun je starten wat je wilt, maar lopen doet ie niet.

De Ford 3000 laat zich goed ontluchten want de dielselolietank zit boven het leidingsysteem en de pomp, als je de ontluchtingsschroeven losdraaid, dan drukt de dieselolie de lucht vanzelf omhoog en eruit.

Je hoeft bij deze tractor niet met een opvoerpompje gaan zitten pompen.

Wanneer je een schoon brandstoffilter gemonteerd hebt en een halfvolle/volle dieselolietank, kun je het boutje bovenop het het filterhuis (de houder/steun waar je filter onderaan geschroefd zit, en waar de brandstofleidingen in gemonteerd zitten) een slag lossen, (dit boutje heeft een ontluchtingskanaaltje, het betreft hier dus niet de lange bout waarmee je het filterelement klemt, maar die andere, met grotere kop) hierdoor kan de aanwezige lucht ontsnappen. Dit boutje pas weer aandraaien wanneer er een volle straal dieselolie uitkomt, er mogen geen luchtbellen, van die witte kringetjes, meer in de dieselolie te zien zijn, geen enkele! (Bij deze procedure niet starten!, de dieselolie doet zelf het werk)

Hierna kun je het zeskantboutje op de zijkant van het brandstofpomp-huis een halve slag lossen. Het betreft het roestkleurige boutje boven dat ovale blauwe plaatje, iets rechtsboven het door jou omcirkelde kapje. Zie foto (bij de Ford 3000 geldt hetzelfde als bij de 2000),

tractorfan.nl/picture/602218/

Ook nu wachten tot er geen enkel spoor van lucht meer uit komt (zoals bij de procedure bij het filter), dan ook deze bout weer aandraaien. (Ook bij deze procedure niet starten!, de dieselolie doet zelf het werk)

Daarna kun je zoals door andere TF-ers aangegeven, bijvoorbeeld de verstuiverleidingen bij de verstuivers, alle 3, een klein stukje lossen (die lange zeskantwartel dus). Niet verder dan wanneer je bij het weer vastdraaien nog een hele of halve slag moet maken voor hij klemt, dit is meer dan voldoende om de lucht eruit te drukken.
Nu starten, en ook nu weer, pas als er geen enkel spoor van lucht (belletjes, witte kringetjes) meer langs de verstuiverleidingaansluiting komt, de leiding waar geen enkel spoor van lucht meer uitkomt, aandraaien. Dit tot je ze alle 3 weer vast hebt zitten.
Als het meezit kan het zijn dat je tractor alweer gaat lopen met 2 leidingen aangedraaid, ook dan geld dat je de derde leiding pas aan moet draaien als daar geen lucht meer uit komt."
+1
Petrus J.
@jammermaarhelaas ik heb gisteren uw uileg gelezen over het ontluchten van een ford en het is mij gelukt! Super !
Bedankt gr Jeroen.
Boemrang
@IH-Jansen
Maar let wel, zijn Ford doet het weer.
En starten zonder startpiloot.
geertsuperdexta
@jammermaarhelaas

Dat is nog eens een uitleg waar je u tegen kunt zeggen! Bedankt hiervoor. Ik ga het vanmiddag maar eens proberen als ik nog tijd over heb, ( eerst even de dam vol klinkers leggen).
geertsuperdexta
@IH-Jansen

Startpiloot heb ik niet in huis en komt er ook niet zeker niet in!
ford5000
@jammermaarhelaas +100 punten voor de perfecte uitleg!
jammermaarhelaas
@ford5000

Is een deel van de uitleg die ik destijds gegeven heb aan @dennis fordson.
dennis fordson
@jammermaarhelaas u vergeet een spatie
dennis fordson
Wij haddenhet zelfde maar je moet doen wat @jammermaarhelaas zegt
jammermaarhelaas
@dennis fordson

Ik zie het, heb er een spatie tussen gezet, excuses.
😄
geertsuperdexta
Een beetje erge late reactie van mijn kant, sorry hiervoor!

Maar ik heb brandstof filter+ de brandstof pomp ontlucht en daarna starte hij weer super!

bedankt allemaal nog voor de reactie's!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
90