Als ik mijn lift naar boven doe , gebeurd er niets en dan ineens vliegt hij naar boven . Omgekeerd ook , laat ik hem zakken dan gebeurd er niets en dan ineens zakt hij ongecontroleerd . Niet fijn want je toestellen kletsen dan gewoon de grond op .
Wie kan me helpen , wat doe ik verkeerd of wat is er verkeerd .
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Staat ie verticaal, dan staat ie op trekkracht/diepte-regeling, dan krijg je het effect als waar je in je vraag over spreekt (kan naast deze reden ook een andere oorzaak hebben).
De oliepeil-plug zit aan de linkerzijkant van de achterbrug, ongeveer 10 cm voor het scharnierpunt van het koppelingspedaal, en een handbreedte boven de treeplank. Zie bovenste foto. Vuldop zit bovenop de achterbrug, rechts naast de tuimelaar/scharnierpunt voor de topstang, net achter/naast de stoel.
Ik adviseer je voor de juiste oliesoort en eventueel hoeveelheid even de adviezen van met name @ford5000 en @Wimsumar op in volgende link te lezen:
tractorfan.nl/topic/42502/
Hopelijk ben je hier mee geholpen.
Yves
Bij het vertikaal zetten van het hendeltje gebeurd er op zich niets, pas als de hef op en neer gedaan wordt, kun je verschil merken in de reactie van de hef tov. de hefhendel.
Wanneer er genoeg olie op zit, en de hef reageerd nog steeds zoals je in je vraag aangaf, dan kan het goed zijn dat het bedieningsmechanisme onder de hefdeskel moet worden afgesteld, hoe dit behoord te gebeuren weet ik zelf niet.
Nu ter zaken ,, als het hendeldtje vertikaal staat gebeurd er gewoon niets ,, misschien te weinig olie in of zit daar ergens een filtertje . Mag er 80 90 olie in .
Er zit een aanzuigfilter op de aanzuigopening van de pomp, en een retour filter op het eind van de retourleiding. Beide zitten binnen in de achterbrug.
Voor zover ik weet moet je om bij elk van deze 2 filters te komen, de hefdeksel eraf halen (gaat het niet via de pompopening als je de pomp eraf haalt).
Wanneer je de pomp uit de achterbrug draaid (dit kan dus van buitenaf, en haalt hem naar buiten, dan valt het aanzuigfilter eraf omdat deze achter een aandrijfas blijft hangen.
Volgens mij kun je er wel 80W90 in doen, zolang het maar geen te zwaar gedoopte en of halfsynthetische of volsyntheetische olie is. Deze olie is vaak zo sterk reinigend dat je keerringen, O-ringen en bepaalde metalen er door opgelost kunnen worden. Een risico wat ik niet zou nemen.
Zie dit topic: tractorfan.nl/....
Wanneer dit niet helpt, denk ik dat je het bedieiningsmechanisme van de hef wat je onder de hefdeksel vindt, af moet (laten) stellen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar we hebben het destijds eens laten doen bij een Ford dealer bij de Dexta die we vroeger hadden.
Dit hendeltje is alleen een keuze-hendel. Het zet de hef op "positieregeling" of op "trekkracht(diepte)-regeling".
De bediening van de hef moet je dus met de 'normale' hendel blijven doen.
In de "trekkrachtregeling-stand" is het moeilijk een stand van de hef te vinden waarbij het werktuig ergens tussen "hoogste en laagste" blijft hangen. ( Het "probleem" wat je in de topicopening aangeeft).
In de positieregeling-stand is iedere stand tussen hoogste en laagste vast te houden.
Wat de olie betreft, als met deze trekker dezelfde machines gaan worden bedient ( met hydraulische functies) als door andere trekkers, gebruik dan dezelfde hydraulische olie als welke in de andere trekkers gebruikt wordt.
Yves
Wanneer je geen doordraaiende aftakas hebt, en je ontkoppeld de koppeling dan onderbreek je dus de aandrijving van:
-de versnellingsbak
-de aftakas
-de oliepomp (en dus de hef)
Nu kan dus niet alleen de versnellingsbak geschakeld worden, maar ook de aftakas.
Wanneer je een doordraaiende aftakas hebt, dan ontkoppeld bij de eerste stap alleen de aandrijving van de versnellingsbak en draaien aftakas en oliepomp door.
Je kunt dan dus schakelen en ook stil staan terwijl je aftakas doordraaid en je hydrauliek blijft werken.
Bij de tweede stap ontkoppelt alles als wanneer je geen doordraaiende aftakas zou hebben. Dit ook weer om hier je aftakas mee in en uit te schakelen. (er zitten hierbij 2 koppelingsplaten in je drukgroep).
Je kunt deze 2 trappen, 1 voor elke koppelingsplaat, voelen, en je kunt het natuurlijk merken aan de reactie van de hef/aftakas. De Dexta heeft bij mijn weten aanvankelijk standaard geen doordraaiende aftakas gehad. Het werd vanaf een gegeven moment als optie leverbaar.
De vleugelmoer die je noemt en waar jij een knop op hebt zitten, dat is de buitendienstknop. Hiermee bedien je een hydrauliekventiel. Als je deze helemaal indrukt wordt de olie van de pomp naar de hefcylinder gestuurd, en kun je dus gewoon met de hef werken. Trek je hem helemaal uit, dan wordt de olie van de pomp niet meer naar de hefcylinder, maar naar de externe hydrauliek gestuurd, dan werkt de hef dus niet meer, maar kun je met de hefhendel de externe hydrauliek bedienen.
Hier zie je een foto waarop het hefdeksel van de achterbrug af is gedraaid. Je ziet hier ook de 2 oliefilters (aan het buisje het retourfilter en het aanzuigfilter aan de pomp, tussen pomp en filter loopt een aandrijfas).
Het deksel zelf zie je op de andere foto in het kraantje/lift hangen, aan de onderkant hiervan, deels, maar slecht op deze foto te zien, het door mij genoemde mechanisme.
Het schoonmaken/vervangen van de filters is iets wat je dus wel moet willen doen, geen kleinigheidje als het verwisselen van een oliefilter aan een motorblok oid.
Het afstellen van het mechanisme is iets waarbij je even moet weten wat je doet, ik heb er geen ervaring in.
tractorfan.nl/picture/439749/
Foto's A.U.B..
Wanneer ik je goed begrijp heb je een zgn, "flowcontrol" op de Dexta (die draaiknop waar je het in je voorlaatste bericht over had).
Misschien helpt het volgende, het is maar een suggestie, want ik heb nooit met een dergelijk "flowcontrol" ventiel gewerkt. (dat het helpt lijkt me sterk, maar het is het proberen waard).
Wanneer je deze knop geheel in draaid (volgens mij geeft dit maximale doorstroming), en je bediend daarna je hefhendel, wordt het dan beter?
Het zou misschien zo kunnen zijn dat deze doorstroomregelaar niet meer goed werkt (intern zich ergens ophangt, dicht of vastzit) en dat daarom de hef alleen reageerd wanneer je hem helemaal omhoog doet en daarbij de doorstroomregelaar via de genoemde stang geheel word geopend. Door de knop zelf geheel in te draaien doe je dus hetzelfde als wanneer de stang het ventiel aan het eind van de slag van de hefhendel opendrukt.
Voor zover ik weet is deze knop ervoor om de snelheid waarmee de hef omhoog gaat te regelen. Dit geeft bij werken op trekkrachtregeling (bv. ploegen, cultiveren) de mogelijkheid om betere werkresultaten en prestaties te krijgen.
En je weet zeker dat er genoeg olie op zit?
Andere TF-ers kunnen je denk ik beter helpen, ik kom persoonlijk uit op een inspectie van het hefbedieningsmechanisme binnen onder het hefdeksel want misschien blijft ie binnenin wel op trekkrachtregeling "hangen" terwijl je toch het hendeltje op positieregeling hebt staan omdat bijvoorbeeld ergens iets vastzit waardoor het niet meer naar behoren functioneerd. En kijken of er niet ergens een O-ring of afdichting (teveel) lekt. Ook zou de regelschuif van het hefventiel kunnen blijven steken door interne vervuiling.
Meer hierover is ook te zien via deze link, dit is een Super Dexta, maar de achterbrug is gelijk aan die van de Dexta, onderaan deze pagina staan een aantal verhelderende foto's:
superdexta.moonfruit.com/hydraulics/4535960620/
Toch zou ik ook even kijken of er genoeg olie op zit, want ook dit is niet de grootste investering in geld en tijd.
Onder de stoel zit een dikke veer waar een ronde as doorheen loopt, deze as komt aan een kant uit op het tuimelstuk met 2 stel gaten voor je topstang. Wanneer je de pennen waarmee dit tuimelstuk op de genoemde as en op de achterbrug bevestigd zit, er uit haalt, kun je dit tuimelstuk verwijderen.
Nu kun je als het goed is, de ronde as die door de dikke veer loopt, draaien. Doel is om de as op te schroeven totdat de dikke veer spelingsvrij tussen de hefdeksel en de flens op de genoemde dikke ronde as zit, en dan zo nodig nog een stukje doordraaien tot je het tuimelstuk weer kunt monteren. Hiermee haal je overvloedige speling uit het systeem van de diepteregeling in de hoop dat je er wat mee op schiet (en daaraan gekoppelde bedieningsasje in het hefbedieningsmechanisme geen overbodige valse signalen geeft).
En dan ben ik met alles wat ik er vandaag over gezegd heb voor dit moment ongeveer aan het eind van mijn Dexta-hef-latijn
Nogmaals bedankt voor je tijd en de moeite.
Yves uit Belgie
Hier heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt mij erop dat je het flowcontrol ventielblok eraf moet halen om het op juiste werking te controleren. De slechte O-ringen en eventuele pakkingen vervangen.
Is misschien waar jammermaarhelaas het over had met speling wegwerken op die dikke veer ..