Ford 8340

Hallo allemaal
wij willen misschien een 8340 kopen maar we weten niet hoe deze tractors kwalitatief zijn of dat ze vaak met problemen staan

Deel dit topic

Reacties

tiemessen
Motor supper sterk!! achterbrug vind ik te lig...
en versnellings bak moet je beetje kennen..verder zeker welun aanrader.
remco1234
Je moet goed met die trekkers om gaan
ik heb bij een boer gelopen die met een 8240 ree
niet warm laten draaien en niet de olie optijd verversen
die kon hem binnen 2 jaar afschrijven
tiemessen
8240 heeft geen turbo 8340 wel
Fordje4600
@tiemessen niet, een ford 8340 met witte kap en ford blauw heeft geen turbo en de ford 8340 in nh kleuren wel ook de nh 8340 heeft turbo
deeremeneer
@tiemessen Een Ford 8340 heeft volgens mij ook geen turbo. Een New Holland 8340 wel. Motoren zijn goed alles wat er om heen geschroefd zit is naar mijn mening niet veel waard.
ford5000
@deeremeneer Ford 8340 is ook gewoon een turbo hoor.
De 7,5 liter Powerstar motor is een goeie motor. Voor de rest is er, mits je netjes onderhoud pleegt ook niet veel mis mee. Het meest gevoelig is nog de transmissie volgens mij. Die zijn erg gevoelig voor smerige olie waardoor de solenoids die de lamellenpakketten van de powershifttrappen schakelen wel eens voor problemen willen zorgen door rommel tussen de stuurschuifjes. Niet alleen blijven de schuifjes dan hangen, maar branden ook je solenoids door.
Daarom werden er ook wel eens van die papieren fijnfilters opgezet, en dan ging het normaalgesproken wel goed.
Voor de rest zijn het geen verkeerde trekkers vind ik.
deeremeneer
@ford5000 Raar een vriend van me had een 8340 zonder turbo. Dat was een Ford en nog geen NH. Die had ook een andere vooras dan de latere NH's. Transmissies, hydrauliek en koeling waren bij ons een drama. Het was geen loonwerker trekker volgens mij.
malcon
Hebben 8340 sle lopen met 18000 uur en zonder problemen. Motor nooit losgeweest. Achterbrug super. Alleen 2x transmissie gerepareerd maar ook dit viel wel mee. Supertrekkers. Zeker een aanrader
ford5000
@deeremeneer Raar dat van die turbo. De 8240 en 8340 hadden dezelfde motor in principe, maar de 8240 was gewoon atmosferisch met 110 pk. De eerste versie van de 8340 had 120 PK, en de 2e versie(met koppelingsknop op de omkeerpook) hadden 125 pk. Allebei met turbo, normaalgesproken.
De eerste 40's hadden dacht ik voorassen van Dana Spicer, en dat werden later Fiat assen als ik me niet vergis.
Ik heb zelf alleen met een paar 40 series uit het Ford tijdperk gereden, dus weet zo niet precies wat er allemaal nog meer aan veranderd is na de overname door Fiat.
Ik vond het wel fijne en handige trekkers, maar heb er ook weer niet zo onwijs veel uren op versleten. Dat van de oliekoeling heb ik wel een vaker kritische geluiden over gehoord, en ik meende ook dat Ford dat met de modificaties van 1994 ook aangepast had door de koelcapaciteit te verhogen.
deeremeneer
@malcon Nou aanrader? Dat ligt er toch wel een beetje aan wat voor werk je ermee wilt doen.
ford5000
@malcon Klopt dat wat ik zei over die aanpassingen, want volgens mij ken jij die trekkers beter dan ik.
deeremeneer
@ford5000 Ja het is toch echt waar het was een 8340 zonder turbo. Dat vermogens verschil wist ik ook ja. Even voor de duidelijkheid trouwens voor er weer een merken discussie ontstaat ik heb het specifiek over de 8340 hier en niet over NH in het algemeen.
fendt-vario
Wij hebben een 7840 met binna 12.000 uur motorisch super weinig onderhoud gehad 😉
fendt-vario
@deeremeneer idd 't zijn echte slepers maar woor werk zoals verdelen of ander hef werk zou ik hem laten staan.
deeremeneer
@fendt-vario Zoals ik zei motor is prima. Met karren, verplegingswerk en zo ging ook goed maar zwaar werk ging gewoon niet.
3130ls
@deeremeneer het schijnt dat de 1e 8340s zonder turbo zijn en de latere met.
Een kennis van me heeft er ook 1 zonder turbo.
jeet
Hier in de buurt lopen diverse 40 series met draai uren boven de 15000 uur niet veel aan gesleutelt word en ze worden gebruikt voor werkzaamheden waar ze kwa vermogen eigenlijk net ligt zat voor zijn
deeremeneer
@jeet Het gaat hier specifiek om de 8340. Alle lichtere types lijken hier veel minder problemen te hebben. De dealer zegt hier ook de 8340 is qua motorvermogen eigenlijk net te veel voor de rest van de trekker.
jeet
Hier loopt een 8340 met maaizuigcombinatie van 1993 met 16 of 17000 uur nooit niks gemankeert en erloopt er 1 met 18000 uur voor 14 m3 vgm kipper en 30 m3 gier aanhanger heeft een x synchromech vervangen en de hydroliek pomp verder goeie trekker hor en er rijdt jan en alleman op
fendt-vario
@deeremeneer ow onze 7840 heeft jaren met 120pk rond gereden voor het zodebemesten. Nu weer terug naar 110pk maar zwaar werk krijgt die alleen maar. Zoals maaien. Oprapen en cullivateren dan word die vaak goed belast.
wouterdp
Van de turbo kan je gelijk hebben lennard.
40 serie is eind 91 op de markt gebracht alsook de 8340 zonder turbo.
halverwege 93 is er een update gekomen heeft de 8340 een turbo gekregen en is de bediening van de versnellingsbak aangepast
schakelen via bowdenkabels in de plaats van stangen en ook een knop als koppeling op de voorruit achteruit.
verder is de 8340 gewoon super. is echt het beste wat ford ooit gemaakt heeft!!.
versnellingsbak breekt normaal niet enkel na veel uren kunnen de synchros aan vernieuwing toe zijn.
hef is naar de ligte kant maar met 2 hulpcilinders(wat optie was) heb je ook geen problemen.
en als je toch problemen hebt met een 8340 zet em op de testbank.
want er lopen er meer die 170/180 pk hebben dan 125
Fordje4600
@wouterdp onze 8340 is van augustus 93 en heeft geen turbo
wouterdp
En de eerste vooras was een carraro 2de een fiat. allebij nooit problemen mee
vandewalje
Vanaf 1995 werd de 40serie veranderd van ford naar new holland , 1 van de verschillen was de bediening van de transmiss. Bij de ford werd dit gedaan met een stangen stelsel wat na verloop van tijd voor enige speling zorgde. Bij de New holland werd dit vervangen door bowden kabels. En dat van die vooras klopt ook. Het zijn zeer fijne trekkers om mee te rijden en bèère sterk.
malcon
@ford5000 Ja klopt wat je zegt. Alleen er zijn in het begin 8340 geweest zonder turbo. Maar dit waren er maar een paar.. ze zijn echt na een jaar over gegaan naar motors met turbo. Deze oude hadden ook nog een transmissie met schakelstangen tot aan de transmissie. Schakelde hakerig. Daarna zijn ze met bowdenkabels gekomen en dit werkte super.. fijne trekkers lekker pittige motor, fijne hef, lopen hard op de weg, en weinig tot niks geen mankementen
inter533thebest
Zelfde als mijn inter 7500werk uur gemaakt nooit stukken gehad
inter533thebest
We hebben een jaar geleden een 7840 met fronthef+aftakas gekocht met maar 5000 uur
mini loonwarker
Bij mijn baas hadden we er ook 1 top trekker bij 11000 uur keer afkas schakelaar kapot bij de 15000 uur was ie wel aan zen eind veel plezier mee gehad en naar mijn ervaringen top versnellingsbak
Fordje6500
Wij hebben er een, goede trekker schakkeld mooi. bij ons is alleen iets mis met de vierwielaandrijfing, maar verder een goede trekker
Fordje4600
@Fordje6500 moi wat doe jij dan op tf
+1
Fordje4600
Wij hebben een 8340, 20000+ uur en alleen een olieleiding en 2 keringen van de vooras kapot gehad verder niks. Ze zijn ook enorm sterk
deJong
tractors-and-machinery.nl/item/430150/…

ziet eruit als een prachtig trekker voor erbij 😉
mdoornekamp
@deJong hangt er van af wat ze er voor vragen. 10 0f 20 mille
deJong
@mdoornekamp ik denk dat zon een trekker nog wel 18 oplevert.
mklok
@deJong rond de 10 in matige staat en 18 in hele goede staat.
+1
mdoornekamp
@deJong dan leg ik er liever 2000 euro bij en koop een jd 6810/6910
+1
deJong
@mdoornekamp voor een paar centen erbij kun je ook een dikke rookpiloot van een new holland TM kopen ben je ook wat meer mans.
mdoornekamp
@deJong kan ook. 8340 komt voor loonwerk wel wat gewicht te kort tegenwoordig.
+3
deJong
@mdoornekamp ach ik volg de wijze woorden van @Fendt926Driver een zware trekker kan de klussen van een lichte trekker wel doen, andersom niet ;p
+1
MaxxuM4ever
@deJong daarentegen kun je een lichte trekker wel makkelijk zwaarder maken maar een zware
Niet zo makkelijk licht. Kijk maar eens naar de foto's van @jarno-hartkamp zijn 7740
deJong
@MaxxuM4ever ik snap dat t handig is bijvoorbeeld voor een tt. Maar om echt mee te werken kocht ik liever een slagje zwaardere trekker.
valmet6400power
@deJong @MaxxuM4ever

Je kan met ploegen beter een frontgewicht erin hangen dan dat je de rest van het jaar met een "te zware" trekker over je land rijdt toch?
mdoornekamp
@valmet6400power kan mijn 5 schaar dan ook achter de 8340? 😓
valmet6400power
@mdoornekamp

Een 5 schaar achter een Ford 8340 is in mijn ogen niet een (te) zware trekker voor die ploeg. Dat is in onderstaand geval wel zo:
tractorfan.nl/picture/1128576/
deJong
@valmet6400power stel je voor je beunt em vol gewichten. En hij breekt dwarsdoor na een tijdje of de 4wd koppeling gaat eruit. De vooras aan gort door het gewicht. Of je kipper neemt hem mee. Oid. Dan sta je van hij was goed genoeg.... maar niet zwaar genoeg😅
valmet6400power
@deJong

Ja zo blijft het, je kan ook met een grote sterke trekker een kleine kiepwagen finaal aan stront trekken 😁
+1
deJong
@valmet6400power dat is wel zo, ligt altijd nog aan je rechtervoet 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
1.049