Ford 2000 - Richtingaanwijzerschakelaar

Hallo,

Even voorstellen is wel zo netjes; Ik ben Peter (Krimpenerwaard)en heb jaren terug een Ford 2000 gekocht die ik u "wegveilig" aan het maken ben.
Mijn vraag is hoe de schakelaar voor de richtingaanwijzers te verwijderen. Ik heb de 2 schroefjes naast het pookje losgemaakt maar ik heb het idee dat hij van onderaf vast zit. Voordat ik meer loshaal dan nodig is wacht ik even een reactie af. Vast bedankt.

Gr. Peter
Peter65

Reacties

Valtra-Fordpower
Waarom moet die verwijderd worden? Dat wil alleen als je je hele dashboard verwijderd. 😉
Peter65
Mijn richtingaanwijzers doen het niet en als ik overal bij kan meet dat wat makkelijker, vandaar. Maar ik begrijp dat dan de hele kap losmoet??

Gr. Peter
valmet6400power
@ford5000 is Ford god van deze site.
Valtra-Fordpower
Ja, dan kun je er ook gelijk knap bij. Dashboard loshalen en dan even meten waar de spanning blijft haken, wellicht is het knipperrelais defect.
Peter65
Weet ik wat ik te doen heb, Bedankt vast.

Gr. Peter
Rega
Even de massakabel checken, zowel bij de accu als bij het lamp chassis.
Peter65
Gewone verlichting doet het wel allemaal. Het is alleen een beetje een vuile bende onder de kap dus ik heb geen goed zicht hoe het allemaal vast zit en wat in welke volgorde te demonteren. Ik heb wel de servicemanual maar daar staat niets in over dat soort dingen.
Rega
@Peter65

Kan ook een dradbreuk zijn in de kabel die uit het spatbord op de achterbrug komt, als dit vaak beweegt wil het op deze plek wel eens breken.
ford 3600
De knipperlicht schakelaar zit met 3 moertjes vast onder het dashbord
ford5000
Als ik dit zo lees gok ik op een defect knipperelais, of ergens slechte massa.
Het knipperrelais kun je wel bij zonder het hele dashboard eraf te halen. Die zit achter de metalen kappen onder het dashboard aan de linkerkant waar ook de stuurstang naar het stuurhuis loopt. Voor een paar tientjes heb je een nieuw relais, dus dat zijn de kosten niet.
Is het wel de schakelaar zelf dan moet wel even de hele kap eraf, maar dat valt ook nog wel mee om die eraf te krijgen.
Stuur er even af, onder de rand van het dashboard zitten een aantal boutjes die je even los moet halen. Aan weerzijden 2, en nog één bovenop de tank. Als je die los hebt kun je het dasboard al omhoog lichten en bij de schakelaar.
Maar zoals hierboven al gezegd kun je ook eerst even de bedrading langslopen en op een slecht massa contact controleren, alhoewel ik het niet bij de lampen zelf zoek als ze het allemaal niet doen.
Dan is de kans groot dat toch schakelaar of relais de boosdoener is.
Peter65
Bedankt voor alle tips zover. Ik ga deze week even zoeken en laat het nog weten hoe het afloopt.
malcon
@Peter65 je hoeft je dashbord en je kap niet te verwijderen. Dopje 8 en drie verlengstukken aan elkaar en dan van onder af de 3 schroefjes van de knipperlichtschakelaar losdraaien. Dit gaat lastig maar scheelt een hoop werk..
Peter65
@Malcon Bedankt maar na 50 jaar vuil verzamelen onder de kap kon ik echt niets meer onderscheiden.
Ik heb vanavond de boel uit elkaar geplukt en een beetje schoongemaakt. De contacten op de schakelaar zien er niet best uit maar morgen eerst eens doormeten. Het knipperrelais zelf, is dat die ronde cilinder die op een condensator lijkt? Waar zou ik die eventueel kunnen bestellen want op de bekende site's kan ik alleen de schakelaar vinden. Affijn, ik heb nog wat losse draden gevonden maar eerst eens in de manual kijken waar die voor zijn.
Valtra-Fordpower
Dat is mogelijk. Hoeveel draden zaten/zitten daarop?
Peter65
Uit mijn hoofd 4 maar ik heb daar nog niet echt naar gekeken omdat ik eerst de boel wat opgekuist heb.
malcon
@Peter65 ronde knipperrelais kan je gewoon bij een goede automaterialenzaak halen. Zou een hella nemen..
Peter65
Ok, Ik heb net gekeken en het is inderdaad een Hella relais met 5 polen. De richtingschakelaar zelf werkt naar behoren dus ik hoop op het relais. Moet de verlichting aan staan om de richtingaanwijzers te laten werken of is het contact voldoende, op mijn schema staan geen richtingaanwijzers getekend. (Raar overigens voor een originele manual.)
Peter65
Goedemorgen,

Gisterenavond eindelijk weer even tijd gevonden om de boel door te meten. De kabelboom is ok maar het relais niet. De lampjes gaan met het relais er tussen heel flauw branden maar als ik er een overbrugging in maak op volle sterkte.
Het originele knipperrelais kan ik nergens meer krijgen maar volgens de automaterialenboer moet het de 4DM003460021 van Hella zijn. Klopt dat, ik heb nu 5 polen; 49, 49a, C, C2, en C3. Ik weet dat het aansluitblokje niet meer gaat passen op het nieuwe knipperrelais.

Gr. Peter
malcon
@Peter65 49 stroom. 49a stroom naar je knipperlichtschakelaar, c1 controlelamp dashbord c2 controlelamp aanhanger c2 controlelamp 2e aanhanger en er zal een massa aan je knipperlichtrelais zitten waarschijnlijk. Dat is dan 31
Peter65
Bedankt voor je reactie. Dat is nu het rare, er zit geen 31 of andere massaaansluiting op. Ik heb ondertussen het vervangingsrelais besteld dus ik ben benieuwd. wordt vervolgd.
Peter65
Hoera!!!! Het nwe relais werkt en dus ook de richtingaanwijzers. Net echt! Bedankt voor de tips.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!