Ford 5610 - Gewone hydrauliekaansluitingen maken
Onze Ford heeft die hydrauliekaansluitingen met hendeltjes, weet iemand hoe je ze kunt ombouwen naar gewone simpele aansluitingen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bij mijn weten, ik kan het thuis niet meer controleren, werken de handeltjes als volgt:
-ventiel dicht: hendeltje helemaal omhoog gedraaid.
-ventiel open: hendeltje helemaal omlaag gedraaid.
-snelkoppeling aan of afkoppelen: hendeltje helemaal omlaag draaien, dus ventiel openen, en dan doordrukken tegen de veerdruk in. Dit opend de snelkoppeling. Koppeling erin/eruit en de hendel weer loslaten.
Heb je de hendeltjes bij de ventielen die je gebruikt wel in de juiste stand, open, staan, zoals boven beschreven?
Persoonlijk was ik er altijd erg content mee. Heb nog nooit met een beter systeem gewerkt. Want zoals andere TF-ers al zeggen, je kunt er slangen waar nog enige druk opstaat gewoon mee aan en afkoppelen.
De Ford 6640 (uit 1995) heeft dit systeem met handeltjes trouwens niet meer, daar moet je de slangkoppelingen uithalen door ze naar achteren te trekken waardoor je de vergrendelingskogels in een groef trekt waarin ze terug kunnen wijken en de koppeling niet meer word geklemd.
Als je het hele blok er dus af wilt halen zul je ook een ander soort ventielblok moeten hebben.
Daarom vroeg ik ook wat het exacte probleem was, om te kijken of er ook andere opties mogelijk kunnen zijn.
Ben het volkomen met je eens wat betreft gemak.
Inderdaad, met afstand, het beste systeem wat ik ken!
Het ventielblok, het huis zelf, is van aluminium. De hendeltjes zijn bij mijn weten van ijzer/staal.
Ik zou er nooit zo aan gaan lassen, maar eerst het overblijfsel uit het ventielblok/huis demonteren alvorens te gaan lassen.
Bij lassen word het zo warm dat je allicht intern de zaak kapot maakt.
Mijn persoonlijke tip zou zijn: als je het simpel wilt houden, draai dan met een waterpomptang (of een andere tang waarmee je het overblijfsel van de hendel goed kunt aanpakken) MET BELEID even het hendeltje in de stand "open" en laat het zo staan.
Wanneer je het ventiel in kwestie niet gebruikt gebeurd er verder niks.
Ook kan aan en afkoppelen van slangen gewoon door de koppleing in het ventiel te drukken of eruit te trekken (even met de hand de slang aantrekken en dan een flinke ruk geven en kijken of je met je hand/arm nergens tegenaan komt bij deze manouvre).
Hier ben ik niet van op de hoogte, maar allicht wel. @ford5000 of @malcon weten misschien meer.
Ik heb even gezocht en gevonden dat er vervangings setjes bestaan met genoemd handeltje, inclusief klein matriaal wat je nodig hebt voor complete montage. (onderdeelnummer: F1NNS938AB)
Dit betekend dus dat de as waar het handeltje van is afgebroken is te demonteren. Deze as zit dwars door het ventielenhuis heen, en aan is de andere kant (dus als je een dubbel blok hebt tussen de 2 ventielhuizen) met een borgclip oid. geborgd.
Dus even zorgen dat je de boel daar goed schoon hebt, en je kunt het asje demonteren en er eventueel, als je dat wilt en het gaat, zelf een nieuw handeltje op lassen.
Lekkage kan meerdere oorzaken hebben, daarvoor moet je even specifiek kijken waar de olie weg komt.
Pfoaa, die manouvre om die slang eruit te trekken, de laatste x dat ik me elleboog tegen de bok van de kopeg ramde staat nog vers in me geheugen
Ja, dat heb je dan.
Vandaar dat ik zo blij was met de ventielen zoals ze op onze Ford 5610 gen.II zaten. Even het hendeltje omlaag drukken en je kon de slang er zo uitpakken.
Misschien hebben ze bij NH dit systeem maar weggelaten vanwege kosten of storingsgevoeligheid.
Achja, n inmiddels ook wel afgeleerd
Maar zon systeem waar jij het over hebt is eigenlijk ideaal, je zou je inderdaad bijna afvragen waarom ze het systeem uit de rotatie hebben genomen..
Nou wat hebben jullie dan, want wij hebben gen 3 van '95 ofzo, ben benieuwd wat er bij jullie op zit
Ja zo ziet die van ons er ook uit, maar dan zitten er rechts ook nog 2 hendeltjes op het blok ter hoogte van de edit; koppelingen
[url]mascus.com/image/product/…]
je moet even weten hoe het werkt, als je de hendel naar boven hebt staan schiet de slang er gewoon weer uit, en dan staat er ook behoorlijk druk op ook, dus je kunt met de hendel naar beneden gewoon zonder hendeltjes aan en af koppelen?
Ik heb door de jaren heen nooit last van afgebroken hendeltjes gehad eerlijk gezegd, en ook niet van losspringende slangen.
Alleen bij de oudere 100 series en de oudere TW modellen wel want van die Amerikaanse ventielen waren de maten net zoveel anders dat de standaard maat Europese mannetjeskoppelingen er vrij gemakkelijk uit schoten. In de praktijk werd dit meestal ondervangen door een paar verloopjes aan te schaffen die je dan tussen de koppeling van de machine en het ventiel van de trekker deed.
Bij de ventielen van de 10 series was dat niet meer nodig.