Banden opsnijden

Is het in belgie en onderaan nederland toegelaten deel te nemen aan tractorpulling met opgesneden banden.

ik heb thuis namelijk een mooie set michelins op mijn traktor liggen, waarbij ik met een bandensnijapparaat rond de nok wil snijden zodat deze trg iets of wat grip heeft, maar niet te aggressief rijdt op grasland en voor het aandrukken van het land.

maar ik hoorde onlangs dat je dan gedisqualificeerd worden op tp met zulke banden?

Deel dit topic

Reacties

Claas-JD
Zoek dat lekker zelf uit bij je organisatie.. wat verwacht je nou? dat wij dat weten?
NHSanderJD
Hoe moeten wij dat weten waar jij rijd!
vanlint8
Bij ntto is het verboden om je banden op te snijden.
Ritchie
Is niet verstandig om te doen... Denk niet dat ze dat hier toelaten, want dan zou iedereen het wel doen 😉 En dan heb ik het over Brabant/België, wat jij dus bedoelt.
boerekebart
Is het voor boerensport dan of voor standaard. voor standaard zou ik de banden mss ook wel es willen opsnijden
casekoen
Standaard, ik wil ze niet perse opsnijden voor trekkertrek, meer voor thuis gebruik, maar af en toe doe ik wel eens een trekkertrek mee en dan wil ik niet met banden wisselen beginnen
fendtkaja
Ik zou het niet doen omdat je ook standaard werk er mee doet begrijp ik? opsnijden heeft alleen nut alsje 8/900pks hebt 😉
janPaParazie
Wat is dat precies; banden opsnijden??
woutkuiphuis
Doe je met die trekker mee?
Valtra-Fordpower
@janPaParazie Simpel gezegd gewoon de kammen van de band afsnijden.
guy s
Je kan er miss een paar versleten banden onder zetten
Wimsumar
Quote [Beste JanPaParazie]:
banden opsnijden

Kijk eens op vrachtwagenbanden. Hier staat heel vaak "REGROOVABLE" op. Dit wil zeggen, als ze glad zijn kan er opnieuw profiel ingemaakt worden. Dit noemt men banden opsnijden.

profiletyrecenter.nl/Upload/Image/…
MR T
Het is niet toegelaten.
Ronijn
Heb hier nog wel mooie gesneden Michelin M8 banden staan. Maat is 18.4R34.
menke
Dit zijn opgesneden banden. Dit is alleen toegestaan in de sport en pro-stock klassen. Alle regelementen die ik gezien heb mag het NIET in de standaard klasses.
GROENEDEERE
@menke
In de ntto klasses mag je in vrijwel alle klasses rijden met gesneden banden. dat geld dus voor de A, de B en de S divisi klasses.
voor de boerenklasses (standaardklasses) is het verboden. de trekker moet orgineel zijn en dus de banden ook........
Maar ik zeg hier de ntto klasses. omdat ik daar de meeste regels wel van weet. veel wedstrijden buiten de NTTO hebben vaak hun eigen regels het grootste deel hanteerd de ntto regels maar er zijn er genoeg die ze aan hun laars lapt. en zelf maar wat regels verzinnen
menke
@GROENEDEERE ow okee, dat wist ik niet. Hier in de buurt rijden we niet in de NTTO (Gelukkig niet anders moet er veel gebeuren aan de trekker)
GROENEDEERE
@menke

Dat heb je zelf in de hand. de regels zijn voor de veiligheid en voor een een eerlijke wedstrijd. als ik soms zie wat voor trekkers andere organisaties toelaten.......
1046
@GROENEDEERE standaard klasses vallen onder s-divisie
menke
@GROENEDEERE Kijk veiligheid gaat bij ons ook voor alles. Alleen rijden wij met veel hoger toerental als bij de NTTO daar mag je maar 2700 toeren hebben, en wij zitten ruim tegen de 4000 toeren aan. Maar afscherming van onderdelen hebben wij er ook gewoon opzitten, en noodstoppen en dergelijken.
GROENEDEERE
@1046
klopt alleen was eerst de s disisie alleen de sport en supersport klasse en nog wat andere klasses
GROENEDEERE
@menke Je rijdt pro/stock zie ik wij ook daar hebben we geen max toerental. dus er klopt iets niet. je laat de motor draaien op 4000 toeren.... ok met de orginele onderdelen? hoe zit het met de trekhaak? en andere veiligheids regels bv de rolkooi
menke
@GROENEDEERE We moeten een orgineele trekker hebben, waarop een max 1 turbo mag gebouwt worden en een andere brandstofpomp. Je mag geen gebruik maken van dubbellucht. Rolkooi is verplicht volgens aangegeven normen. Trekhaak moet deugelijk en verstelbaar zijn. Koppeling moet afgeschermt wezen met 10mm plaat staal, motor moet afgeschermt wezen met 3mm plaatstaal. In de uitlaat moet een kruis zijn aangebracht van 2x M10 bouten sterkte klasse 8.8
menke
Zo ziet onze trekhaak eruit.
Jahn
Bij eigenlijk geen enkel regelement is het in de standaardklasse toegestaan om met opgesneden banden te rijden.
In de sportklasse mag dit wel, dit rijden wij ook en hebben er opgesneden michelin's onder.
thomasmelkert
Bij standaard klasse word het bijna nooit toegelaten maar dan moet je even kijken in het regelement van de organisatie 😉
GROENEDEERE
@menke

Zoals jullie trekker nu staat zal de ntto idd nooit goedkeuren. de rolkooi is niet rechtstreeks bevesticht op de achterbrug. de trekhaak is gelast bevestigd. steigerbegrenzers steken te ver naar achteren uit. al ziet het er allemaal zeer degelijk uit. wil je lekker meedoen en niet teveel geld uitgeven aan de regels jullie hebben gelijk.
casekoen
@ woutkuiphuis, jah dat is de trekker, maar het gaat niet over die banden
casekoen
En bij mij is het niet de bedoeling om de nok weg te snijden, maar gewoon de nog te accentueren op de band door er rond te snijden, hierdoor bijt hij wel trg in de grond zonder het grasland te beschadigen zoals een nieuwe dat wel doet
bemy
Er zijn apparaatjes voor om dit te doen.
dit gaat met stroom, een mesje wordt warm en kan dan door de rubber geduwd worden zodat deze ingesneden wordt. Op marktplaats staat zo'n apparaat te koop. € 25,=

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
12