Zijn de pz 215 van orgine goeie machines,
en hoe zijn ze in het gebruik, 'trekken' ze zwaar,of kan een ih 633 dit met gemak aan?
B.V.d.Jan H
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de PZ CM 215 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Enige zwakke punt zover ik weet is dat witte plastic blokje wat je kan vinden onder het 4-kante dekseltje boven op.
Als de 2 buitenste van de 4 trommels teveel weerstand krijgen (echt teveel) dan knapt dat blokje. Is bij ons gelukkig nooit gebeurd.
N.B.:Begrijp me goed, het feit dat nog vele van deze P.Z.-oudjes nog steeds in gebruik zijn bewijst de kwaliteit. Iets waar de huidige merken ( zelfs in eigen P.Z.-huis) niet aan evenaren!
Wij hebben een CM268 met trommels, bouwjaar 98 (Op de maaier staat Vicon, maar op het plaatje staat al Kverneland). Nooit meer...! Vroeger hadden we een PZ 185, stukken beter. De CM is een echte miskoop geweest. Teneerste is de tandwielkast te licht. Bij beetje taaigras vliegt de breekbout in stukken (M8x40 8.8 sterkte).
De onze klapt ook naar achter voor transport. De constructie van de tandwielkast is zo licht gemaakt dat die begint te buigen, waardoor na verloop van de tijd de mesjes tegen elkaar komen. Die heeft dus al onder de pres gezeten om te rechten! En dan zijn wij nog heel rustige chauffeurs, want met zo'n lange maaier achter je kan je niet sneller als 25km/u rijden, of de trekker begint te springen. Ook op het veld houden we het rustig, want ja anders mag je om de 5meter een nieuwe breekbout steken!
Dan de onderste schijven op de trommels, die roesten gewoon door na verloop van tijd. Wij hebben ze nu laten oplassen en een hardox ring laten oplassen, om minder slijtage te maken. Wat een dunne platen zijn dat bij die grote schijven! En bij de kleine schijven hanteren ze dubbel zo dikke platen! Waar is de logica gebleven???
Dan over het plaatwerk, ook al niet veel beter. Door de rammeling schuren de gaten van het plaatwerk uit en komen die los te zitten na verloop van tijd.
We hebben het er al over gehad bij Vicon op Agribex, de verkoper kon plots niets meer zeggen...
Een landbouwer uit het dorp had ook zo'n maaier, die heeft em ook weggedaan van miserie... Zegt genoeg!
En machine om bij te blijten. Owja over vermogen behoefte, ik hang er soms in noodgevallen een International 644 voor, die doet het goed in 2de versnelling. Maar om dat de machine zo breed werkt, is de trekker zelf beetje te licht qua gewicht, maar het is te doen. Moest ik water in de banden hebben, of wielgewichten zou dat wel weer schelen. Maar hij hangt er niet veel voor, dus doe ik die aanpassingen ook niet.
ow, nog wat vergeten. Het vergrendelingssysteem trekt ook op niets. Je moet de maaier op een bepaalde hoogte staan hebben, of de vergrendeling wil niet (mechanisch systeem, zonder hydraulische cilinder). Dan over de contructie van het mechanisme??? Vorig jaar is het gat uitgescheurd, met als gevolg dat de maaier op de weg naar het huis rijden open ging en tegen een elektrische paal aanknalde. Plaatwerk geplooit en een oud vrouwtje met haar hondje die net op wandel was waar het gebeurde die aan de dood ontsnapte!
Als hij werkt doet hij zijn werk goed, als hij goed is tenminste...
Deeldraad, hij is er bij mij vorig seizoen 2x geknapt ik meen ongeveer 4x37 ha
Wij hebben de Deutz-Fahr variant van deze maaier gehad, maar dan 2,30 meter breed. Die maaier is er na een jaar of vijf ook uit gegaan. De precieze rede weet ik niet meer. Maar er was geloof iets met de aandrijving. De huidige trommelmaaiers (die onder de Kuhn vlag worden gemaakt), voldoen wel goed.
Idd, die gebruiken wij met deeldraad, anders duurt het nog veel minder lang voor de bout gaat sneuvelen...
Nou dat niet zo zeer, volledraad heeft de eigenschap dat het eerst gaat buigen ipv. breken, gebruik ze wel eens in de vastetand en dan zitten ze meestal muurvast door het buigen.
Ik kreeg trouwens van de smid een keer 10.9 of 12.9 boutjes toen ik vroeg om PZ-breekboutjes