Fendt Onbekend - Ervaringen met powerbox - commonrail motoren

De meeste traktoren hebben tegenwoordig een commonrail motor. Als je even op Ebay of Google zoekt heb je zo een paar verschillende aanbieders van "powerboxen".
Een power-box verdraait het signaal van de commonrail druk en evt van de brandstoftemperatuur en/of de laaddruk. Het is dus een manier om meer vermogen te maken door het voor de gek houden van het motormanagement. Vaak zorgt zo'n systeem voor een verhoogde raildruk wat verhoogde slijtage met zich mee brengt.

Heeft iemand van jullie ervaring met een powerbox? Bij Fendt of bij andere merken?

(Verwar de powerbox niet met echte chiptuning of tuning met de laptop)
Mengeledriver

Reacties

Siebenga
Dus die box houd je computer voor de gek.. Deze box komt tussen de daadwerkelijke moter en de computer?
ford8630power
Als ik dit zo lees zou ik het al sowieso niet meer doen.
Mengeledriver
Jep, meestal zit hij met een stekker op de raildruksensor. Ik zal eff een link plaatsen van het aansluiten.

speed-pics.de/ebay/templates/…

ewo-chiptuning.de/shop_content.php/…
boer
Ja een 3/4 jaar geleden een 716 mee opgeknapt een com3 dus een nieuwe zegmaar maar die wil allemachtig snel vooruit zegmaar nu
fendt-vario
Wat kost zo'n ding dan ?
de yanmarman
Wa is dan het verschil tussen chiptuning
boer
Mengeledriver ik stuur wel een pb met verhaal vna die 716
Mengeledriver
Ok
kevin-valtra
Hebben wij ook tussen een van de 2 T190's zitten maar dat scheelt nogal iets,, verder weet ik er neit veel van eerlijk gezegd.
Miguel
Kun je je trekker dan niet beter laten chip tunen? want dan word er toch een programma op maar voor de trekker geschreven? lijkt mij toch beter dan zo'n box en zal m'n auto ook eerder laten chippen dan zo'n box erin te steken
Mengeledriver
Chip tunen is het verwijderen van de originele chip en het plaatsen door een (meestal niet originele) vervangende chip met andere configuratie en vaak dus meer vermogen.

Je kunt ook bij sommige systemen met een laptop de bestaande chip anders programeren of zelf handmatig waarders wijzigen.
Dit valt onder chiptunen maar eigenlijk is het een betere oplossing (mits je er verstand van hebt)

Binnen de garantieperiode is chiptunen of via de laptop tunen niet aan te bevelen, daarom gebruiken veel mensen een powerbox. Juist daarom wil ik weten of de raildrukverhoging schadelijk is. Bij andere powerboxen die digitaal met processor werken zou weer op een andere manier meer vermogen gegeven worden door een andere techniek. Maar daar kan ik weinig over vinden behalve de reclame teksten van de producenten.
RIK89
Ik snap niet waarom chip tunen en een powerbox nodig is! Je kun toch ook een zwaardere trekker kopen. ook niks geen gezeur met garantie's en zo. Als jij een nieuwe of een andere trekker koopt dan weet jij toch welk werk je met de trekker gaat doen!
Mengeledriver
Rik: achterhaald verhaal.

Er worden vaak serie's gemaakt die 100% identiek zijn (Fendt 400 serie of de Fendt 700 serie). Enigste verschil is het motorvermogen.
De basis (motor, transmissie, cabine) zijn gelijk.
Toch is het topmodel vaak 5000 tot 10.000 duurder als het model met het minste vermogen. Da's soms dus veel geld betalen voor de grootste uit de serie.
Vroeger zaten er vaak meer verschillen in maar dit is de goedkoopste manier van produceren. Er zijn dus mensen die een nieuwe trekker kopen, kleinste uit de serie en dan met een powerbox het vermogen van de grootste uit de serie krijgen. Voor slechts een paar honderd euro. Allemaal mooi, maar zijn hier ook gebruikers die ervaring hebben met deze manier van "opvoeren"?
pekelderboer
Maar zommige typen gaan niet verder als een bepaalt ver mogen dus die voer je op

case cvx bij voorbeeld houdt bij 200 pk op effe tunenn en dan trekt hij sneller op is zuiniger en sterker ter wel hij nog even krap stuurt, zoon case puma cvx is drekt weer een heele slag groter , zomigen hebben daar geen belang bij met zoon lompe trekker ,

getunede trekkers zijn trouwens wel erg gevoelig met wat voor werk ze doen , ze kunnen bijv. erg snel lui worden als de pk's niet gebruikt worden
Mengeledriver
Maar in dat geval geef je een model bovenuit de serie veel meer pk's. Dat is niet goed en dat is dus overbelating. Ik bedoel juist de kleinste uit de serie meer vermogen geven. Het is bewezen dat het veilig is want de grootste uit de serie heeft hetzelfde vermogen. Dus geen overbelasting, wel meer vermogen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Fendt ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!