De meeste traktoren hebben tegenwoordig een commonrail motor. Als je even op Ebay of Google zoekt heb je zo een paar verschillende aanbieders van "powerboxen".
Een power-box verdraait het signaal van de commonrail druk en evt van de brandstoftemperatuur en/of de laaddruk. Het is dus een manier om meer vermogen te maken door het voor de gek houden van het motormanagement. Vaak zorgt zo'n systeem voor een verhoogde raildruk wat verhoogde slijtage met zich mee brengt.
Heeft iemand van jullie ervaring met een powerbox? Bij Fendt of bij andere merken?
(Verwar de powerbox niet met echte chiptuning of tuning met de laptop)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Fendt ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
speed-pics.de/ebay/templates/…
ewo-chiptuning.de/shop_content.php/…
ca. EUR 448,24
JD:
cgi.ebay.de/John-Deere-8320-8-1-R6-249-Tuning-Box-…
Je kunt ook bij sommige systemen met een laptop de bestaande chip anders programeren of zelf handmatig waarders wijzigen.
Dit valt onder chiptunen maar eigenlijk is het een betere oplossing (mits je er verstand van hebt)
Binnen de garantieperiode is chiptunen of via de laptop tunen niet aan te bevelen, daarom gebruiken veel mensen een powerbox. Juist daarom wil ik weten of de raildrukverhoging schadelijk is. Bij andere powerboxen die digitaal met processor werken zou weer op een andere manier meer vermogen gegeven worden door een andere techniek. Maar daar kan ik weinig over vinden behalve de reclame teksten van de producenten.
Er worden vaak serie's gemaakt die 100% identiek zijn (Fendt 400 serie of de Fendt 700 serie). Enigste verschil is het motorvermogen.
De basis (motor, transmissie, cabine) zijn gelijk.
Toch is het topmodel vaak 5000 tot 10.000 duurder als het model met het minste vermogen. Da's soms dus veel geld betalen voor de grootste uit de serie.
Vroeger zaten er vaak meer verschillen in maar dit is de goedkoopste manier van produceren. Er zijn dus mensen die een nieuwe trekker kopen, kleinste uit de serie en dan met een powerbox het vermogen van de grootste uit de serie krijgen. Voor slechts een paar honderd euro. Allemaal mooi, maar zijn hier ook gebruikers die ervaring hebben met deze manier van "opvoeren"?
case cvx bij voorbeeld houdt bij 200 pk op effe tunenn en dan trekt hij sneller op is zuiniger en sterker ter wel hij nog even krap stuurt, zoon case puma cvx is drekt weer een heele slag groter , zomigen hebben daar geen belang bij met zoon lompe trekker ,
getunede trekkers zijn trouwens wel erg gevoelig met wat voor werk ze doen , ze kunnen bijv. erg snel lui worden als de pk's niet gebruikt worden