Ik had laatst al gevraagd hoe het kon dat mijn tractor veel meer toeren maakte, de conclusie was toen dat het waarschijnlijk aan het membraam lag. ik heb hem uit elkaar gehaald en het membraam is wel een beetje poreus en hij is aan bijde kanten vochtig van diesel maar ik denk niet dat dit echt het probleem is.
ik heb toen dus het kapje waar simms op staat los gehaalt en daarachter is het helemaal vettig en er zit overal diesel op. verder loopt er uit het rietje dat onderaan de brandstofpomp zit diesel tijdens het rijden. en als de tractor een tijd nacht stil heeft gestaan rookt die de volgende dag in het begin heel wit en krijgt de startmotor hem haast niet rond dit komt volgens mij omdat er allemaal diesel in de cilinders komt. ik heb namelijk na de tractor 3 dagen stil te hebben laten staan de gloeiplug er uit gehaalt en toen liep er daar allemaal diesel uit.
dus zou het aan de plunjers kunnen liggen, dat die lekken ofzo? of heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat is daar toen tegen gedaan?
en maakt het uit welke verstuiver bij welke cilinder zit?
mvg joris
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Vervolgens maakt je motor bij het starten dus een zogenaamde waterslag. Hier moet je donders mee uitkijken want het kan je één (of meer) kromme drijfstang(en) opleveren!
Kijk ook even of je motoroliepeil gestegen is, want dan lekt hij ook diesel langs de zuigers waarschijnlijk.
Door de grote hoeveelheid diesel op je zuiger(s) rookt ie ook zo wit als ie aanslaat.
De motor kan zo'n grote hoeveelhid diesel niet in één keer verbranden, dus verdampt een groot deel.
Dat is de oorzaak van de witgrijze rook.
Ik heb ditzelfde akkefietje vorig jaar met mijn Ford 5000 gehad.
De oplossing is vrij simpel: koop een nieuw vlamstartelement/gloeiplug.
Voor de paar tientjes die zo'n ding kost kun je het risico op motorschade niet lopen.
Vervang voor de zekerheid ook even je motorolie en oliefilter. Diesel smeert nu eenmaal minder goed als motorolie. Je drijfstanglagers en krukaslagers houden niet zo van met diesel vermengde motorolie.
Als ik je zo lees kan het ook geen kwaad om van je brandstofpomp de olie te verversen.
Hier kan gewoon motorolie op die je regelmatig moet verversen. Je hebt namelijk altijd een beetje lekkage in je brandstofpomp waardoor de smeerolie van de pomp verdund en ook zijn smerende eigenschappen verliest.
Vervang die dus naar gelang het gebruik van de trekker, of op zijn minst eens in de anderhalf tot 2 jaar.
Even beetje naar beneden scrollen.
tractor-parts.nl/product_info.php/?products_id=655
in de nippel van de leiding zit ook nog soms klepje ( kogeltje, roken van de motor, etc.
www.trekker-onderdelen.nl
Hier kan gewoon motorolie op die je regelmatig moet verversen
Strak verhaal Bert, ik kon het niet beter vertellen.
Daar hebben we wat aan op TF.
Chapeau, chapeau.
P.S Vacuümpompen hoeven doorgaans niet gesmeerd te worden.
Bij een mechanische regulateur word ook alleen het regel gedeelte gesmeerd.
welke verstuiver niet. Als de leidingen maar goed zitten meende ik
ford.jansenonderdelen.nl/index.php/…
Er zou er eentje kunnen lekken waardoor je die diesel op één van je zuigers krijgt.
Dat het niet zo weinig is zegt het feit dat je motor bijna niet rond wil al wel.
En dat motorolie en filter vervangen zou ik ook zeker even doen zodra de oorzaak van het diesel lekken gevonden is.
Better safe than sorry.
het is dat ik zelf niet zo'n pompje heb, anders had je voor nop langs mogen komen.
Zie mijn reactie op de vorige pagina.
Meende ook dat alle Dexta's dat hadden toch?
Zowel met 3.144 blok als die met A3.152?
Dat regelt de membraan in je brandstofpomp via het vacuum van je inlaatspruitstuk.