Illustratie van:

Fordson Dexta - problemen brandstofpomp

Ik had laatst al gevraagd hoe het kon dat mijn tractor veel meer toeren maakte, de conclusie was toen dat het waarschijnlijk aan het membraam lag. ik heb hem uit elkaar gehaald en het membraam is wel een beetje poreus en hij is aan bijde kanten vochtig van diesel maar ik denk niet dat dit echt het probleem is.
ik heb toen dus het kapje waar simms op staat los gehaalt en daarachter is het helemaal vettig en er zit overal diesel op. verder loopt er uit het rietje dat onderaan de brandstofpomp zit diesel tijdens het rijden. en als de tractor een tijd nacht stil heeft gestaan rookt die de volgende dag in het begin heel wit en krijgt de startmotor hem haast niet rond dit komt volgens mij omdat er allemaal diesel in de cilinders komt. ik heb namelijk na de tractor 3 dagen stil te hebben laten staan de gloeiplug er uit gehaalt en toen liep er daar allemaal diesel uit.
dus zou het aan de plunjers kunnen liggen, dat die lekken ofzo? of heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat is daar toen tegen gedaan?
en maakt het uit welke verstuiver bij welke cilinder zit?
mvg joris

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Is die gloeiplug een vlamstartelement?
jorisdexta
Het is gewoon een gloeispiraal. je kunt wel eerst diesel op de gloeispiraal pompen door middel van een pompje onder de tank.
ford5000
@jorisdexta Dat is dus een gloeiplug van het type vlamstartelement, en die dicht in jouw geval waarschijnlijk niet goed meer af. Daardoor loopt je inlaatspruitstuk vol, en die cilinder waarvan op dat moment de inlaatklep open staat loopt vol diesel.
Vervolgens maakt je motor bij het starten dus een zogenaamde waterslag. Hier moet je donders mee uitkijken want het kan je één (of meer) kromme drijfstang(en) opleveren!
Kijk ook even of je motoroliepeil gestegen is, want dan lekt hij ook diesel langs de zuigers waarschijnlijk.
Door de grote hoeveelheid diesel op je zuiger(s) rookt ie ook zo wit als ie aanslaat.
De motor kan zo'n grote hoeveelhid diesel niet in één keer verbranden, dus verdampt een groot deel.
Dat is de oorzaak van de witgrijze rook.
Ik heb ditzelfde akkefietje vorig jaar met mijn Ford 5000 gehad.
De oplossing is vrij simpel: koop een nieuw vlamstartelement/gloeiplug.
Voor de paar tientjes die zo'n ding kost kun je het risico op motorschade niet lopen.
Vervang voor de zekerheid ook even je motorolie en oliefilter. Diesel smeert nu eenmaal minder goed als motorolie. Je drijfstanglagers en krukaslagers houden niet zo van met diesel vermengde motorolie. 😉
Als ik je zo lees kan het ook geen kwaad om van je brandstofpomp de olie te verversen.
Hier kan gewoon motorolie op die je regelmatig moet verversen. Je hebt namelijk altijd een beetje lekkage in je brandstofpomp waardoor de smeerolie van de pomp verdund en ook zijn smerende eigenschappen verliest.
Vervang die dus naar gelang het gebruik van de trekker, of op zijn minst eens in de anderhalf tot 2 jaar.
ford5000
@jorisdexta Het gaat vermoedelijk om onderstaand gevalletje:
Even beetje naar beneden scrollen.

tractor-parts.nl/product_info.php/?products_id=655
ha189
Gelijk vernieuwen, je krijgt diesel in het carter kijk maar naar pijl in carter of even de stop eruit, olie drijft op diesel dus slechte smering. slecht starten, klap met starten. soms wordt er bij dexta ook kraantje voor gezet,
in de nippel van de leiding zit ook nog soms klepje ( kogeltje, roken van de motor, etc.

www.trekker-onderdelen.nl
Valtra-Fordpower
Quote @ford5000:
Als ik je zo lees kan het ook geen kwaad om van je brandstofpomp de olie te verversen.
Hier kan gewoon motorolie op die je regelmatig moet verversen
Geld dat ook voor een Lucas CAV rotorpomp?
ford5000
@Valtra-Fordpower Nee joh. Rotorpomp smeert zichzelf met diesel. Geldt alleen voor de Simms en Minimec lijnpompen bij Ford(son).
Valtra-Fordpower
Weten we dat ook weer 😃
old man jose
@ford5000
Strak verhaal Bert, ik kon het niet beter vertellen.
Daar hebben we wat aan op TF.
Chapeau, chapeau.
P.S Vacuümpompen hoeven doorgaans niet gesmeerd te worden.
Bij een mechanische regulateur word ook alleen het regel gedeelte gesmeerd.
ford5000
@old man jose Dankjewel Jos.
WimJansen
Volgens mij moet er een afsluitkraantje op het inlaatspruitstuk zitten, deze kun je dichtzetten als de handpomp door blijft lopen. Kijk hier maar even. Nr.15 is het kraantje. ford.jansenonderdelen.nl/index.php/…
jorisdexta
Ik heb een vacuum geregelde brandstofpomp dus die hoeft niet gesmeerd te worden. ik denk niet dat het aan het leidinkje ligt van het koud starten want dat heb ik eerst naar boven gebogen(zodat hij boven het dieselpijl komt) en daarna naar het inlaatspruitstuk. ik zal voor de zekerheid de leiding er toch maar voor een nachtje af halen met een bakje eronder zodat ik het voor de zekerheid kan controleren. ik had zelf al gekeken of het dieselpijl gestegen is maar dit kon ik niet merken, het kan zijn dat hij heel langzaam stijgt omdat ik er net nieuwe zuigerveren in gezet heb. en ik denk dat ford5000 mij niet helemaal begrijpt met gloeispiraal want dit is gewoon een ijzerdraadje dat gaat gloeien als er stroom op komt er zit nergends iets aan verbonden met diesel. dit is de link van zon spiraal: oldtractorshop.nl/index.php/… en maakt het uit welke verstuiver bij welke cilinder zit?
jorisdexta
Wimjansen nummer 15 is geen kraantje dat is een soort verstuiverje die van de diesel die uit de leiding van het handpompje komt een mooi straaltje maakt.
selten
@jorisdexta
welke verstuiver niet. Als de leidingen maar goed zitten meende ik 😉
jorisdexta
Ok ik zag gister op de ene verstuiver 1 puntje op de andere 2 puntjes en weer op ene andere 3 puntjes daarom wist ik niet zeker of ze op een speciale plek moeten
jorisdexta
Ik heb net weer aan de tractor gewerkt en het vacuum systeem werkt goed ik zag ik zag wel dat er bijna geen diesel uit het retour systeem komt. ik weet niet hoeveel diesel er uit hoort te komen maar misschien ligt het aan de verstuivers?
WimJansen
Jorisdexta kijk maar op de tekening naar het rechtse inlaatspruitstuk. Op sommige Dexta's zit hier een kraantje gemonteerd. Ik heb dit al vaker gezien.
ford.jansenonderdelen.nl/index.php/…
jorisdexta
O srry d8 ik had het rechtse inlaatspruitstuk helemaal niet gezien, maar bij mij is het zoals in het linkse
ford5000
@jorisdexta Je zou je verstuivers eens kunnen laten testen.
Er zou er eentje kunnen lekken waardoor je die diesel op één van je zuigers krijgt.
Dat het niet zo weinig is zegt het feit dat je motor bijna niet rond wil al wel.
En dat motorolie en filter vervangen zou ik ook zeker even doen zodra de oorzaak van het diesel lekken gevonden is.
Better safe than sorry.
jorisdexta
Iemand een idee hoe duur verstuivers testen is?
ford5000
@jorisdexta Paar tientjes.
het is dat ik zelf niet zo'n pompje heb, anders had je voor nop langs mogen komen.
JD3010
Ik heb er wel zelf 1 staan. Die doet het ook nog.
malcon
@jorisdexta je vlamstarter is defect. Er loopt diesel via je vlamstart zo techtstreeks je cilinders in. Daarom rookt hij wit. Dit is onverbrande diesel. En ook zal hij traag starten als er allemaal diesel boven je zuigers zit. De verstuivers kunnen hier niet de oorzaak van zijn, want de brandstofpomp sluit deze af.. 3 verstuivers testen is 10 min werk dus dat zal de kop niet kosten..
ford5000
@malcon Dat heb ik hem ook proberen uit te leggen, maar hij zegt geen vlamstart te hebben. Volgens hem is het een gewone gloeispiraal.
Zie mijn reactie op de vorige pagina.
malcon
@jorisdexta en je membraan in je brandstofpomp zou ik altijd vervangen.. omdat je al zegt dat hij poreus kijkt en er aan beide kanten diesel zit. kost een paar tientjes en hij loopt zeker weer strak stationair.
malcon
@ford5000 hij heeft wel een vlamstarter. Want hij heeft het leidinkje eraf gehaald en naar boven gebogen..
ford5000
@malcon Dat was dus ook mijn idee.
Meende ook dat alle Dexta's dat hadden toch?
Zowel met 3.144 blok als die met A3.152?
jorisdexta
Ja maar het is niet zon vlamstart als ford 5000 zei. ik heb het leidinkje gisteravond los gehaald en nu zal ik vanmiddag eens kijken of hij nog hetzelfde probleem heeft.
jorisdexta
Het dieselmembraam werkt trouwens wel goed maar misschien ga ik hem toch zoals malcon zei een keer vervangen.
jorisdexta
Kunnen de verstuivers er wel voor zorgen dat mijn motor nu veel meer toeren maakt?
malcon
@jorisdexta nee je verstuivers zorgen niet voor het toerental van je motor.
Dat regelt de membraan in je brandstofpomp via het vacuum van je inlaatspruitstuk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
107