Illustratie van:

Ford 5095 - Dynamo problemen

De accu van m'n ford 5095 laadt niet meer bij.
Het is een laadsysteem met een gewone (ouderwetse) dynamo en aparte regulator.
De regulator heeft de aansluitingen: E, F, D, WL en B.

Weet iemand waar ik moet meten om te weten te komen of het aan de dynamo ligt of aan de regulator?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

ErDee
Gaat het lampje uit op op het dashbord?
SteffLuyckx
Nee, dat blijft continu branden.
Valtra-Fordpower
Je meet eerst bij de accu, die moet bij lopende motor met ca 1000 toeren 14V zijn. Dan ga je naar de Dynamo, de + aan de dikke draad op de Dynamo, de - op de massa van de dynamo. Als hier wel spanning uit komt kun je nog vlak na de regelaar meten, en die dan waarschijnlijk vervangen.
ErDee
Waarschijnlijk heb je op de dynamo D+ D- en DF zitten, koppel de kabeltjes eens los en verbind D+ met DF en meet met een multimeter de spanning tussen D+/DF en D-. Die waarde moet rond de 13 volt liggen. Maar ik ben me niet 100% of het D+ en DF waren die verbonden moeten worden, ik heb het gelezen in het werkplaatshandboek van IHC motoren, maar ik kan het op dit moment raar genoeg niet downloaden.
jo845xl
Sommige mensen hebben het graag origineel maar als ik zoiets zie ; dynamo eraf en alternator erop . Een simpele bosch erop , 2 draadjes aansluiten en klaar . Kun je genoeg tweedehands vinden en een alternator laad beter , vooral stationair . Nippondenso ( japans ) is nog beter maar daar zitten dan weer meer draadjes aan . Ik heb er zelf zo eentje op mijne 845 gezet .
SteffLuyckx
Bij draaiende motor meet ik 12.5 V op de batterij. Dit meet ik ook ook op klem B van de regelaar.
Sanderford
In je dynamo zitten aan de achterkant 2 koolborsteltjes bij mijn ford 2000 moest ik even het anker waar de borstels overheen lopen opschuren en hij deed het weer.
Valtra-Fordpower
@SteffLuyckx Je hebt dus niet bij de dynamo gemeten?

Wat meet je bij een stilstaande motor?
SteffLuyckx
Ook 12.5 V, maar ik krijg ook geen spanning op de F klem op de dynamo, deze kan dus niet werken.
ErDee
@jo845xl Iskra is ook goed, 2 kabeltjes aansluiten klaar + het werkt beter.

Ik zie de 5095 er bij Iskra niet bij staan, Ik weet niet welk motortype de 5095 heeft misschien zit diezelfde motor in een model dat bij Iskra wel erbij staat dan past het ook als het goed is
ford5000
@ErDee De 5095 heeft normaliter een 2703C motor.
Als ik me niet vergis hing er standaard een Lucas gelijkstroomdynamo met spanningregelaar aan.
Eigenlijk dezelfde stroomkring als op een normale Ford 5000.
Bij mijn eigen 5000 hangt er ook al sinds jaar en dag een Iskra wisselstroomdynamo aan. Samen met de stoel de enige niet originele onderdelen.
Denk dus dat je in dit geval prima aan de 5000 kunt refereren.
SteffLuyckx
@ford5000 ,

Hoe werkt jou toerenteller dan?
ErDee
@ford5000 Oké dan zou die van 14V 65A van 160 euro moeten passen
ford5000
@SteffLuyckx Die werkt nu via de aandrijving die je af kunt takken van het dekseltje onder het motoroliefilter.
jo845xl
@ErDee Als je er eentje kunt vinden dat past is altijd gemakkelijker natuurlijk , mijne nippon paste ook niet ( kwam van een toyota ) , gewoon zelf een steuntje gemaakt .
SteffLuyckx
Heb nu een andere regelaar geplaatst maar ik krijg nog steeds geen spanning op de F klem.
Iemand een idee waarom dit zo is?
IHC453
@ford5000

ik heb een ford 5600 waar ook een wisselstroomdynamo op zit. Past een kabelboom van een ford 5000 sowieso op een 5600? en als dat past moet ik dan nog iets veranderen om dat er op een 5600 een wisselstroomdynamo zit en op een 5000 een gelijkstroomdynamo?
ford5000
Pffff. Daar vraag je me wat.
Een collega heeft het voor me aangesloten destijds aan de hand van het originele 5000 schema, maar wat hij precies anders aangesloten heeft weet ik eigenlijk ook niet precies.
Het komt erop neer dat je de spanningsregelaar die normaliter in een gelijkstroom kring zit er tussenuit moet halen, en de boel dan zodanig aansluiten dat alles wel werkt.
Misschien dat @Erdee of @Valtra-Fordpower hier iets over zeggen kan want die weten veel meer over het elektrische gedeelte als ik.
Daar weet ik echt weinig van helaas.
ErDee
Het kabeltje dat op D+ zat aan de dynamo/spanningsregelaar op D+ aansluiten op de wisselstroomdynamo. En de kabel die op B+ zat op de spanningsregelaar komt op B+ van de wisselstroomdynamo. De rest is niet meer nodig (kabels van D- en DF)
ihnkearltje
En hoe zit het dan met de spannings regulateur. aansluitingen: E, F, D, WL en B.

Ik heb ook sinds kort een nieuwe kabelboom gekocht voor mijn 7600. Met een wisselspannings dynamo. Echter zit aan de nieuwe kabelboom weer aansluitingen voor een spanningsregelaar. aansluitingen: E, F, D, WL en B. Deze heb ik in principe niet nodig meer. Hier zal dan toch het een en ander van door verbonden moeten worden neem ik aan. Kan iemand hier zijn bevindingen op geven?
Wimsumar
Beste IHNKearltje:

Quote Reactie van @ihnkearltje:
E, F, D, WL en B.

Op een wisselstroomdynamo (met ingebouwde spanningsregelaar) hoef je slechts 2 draden aan te sluiten. 1 draad vanaf contactslot/laadstroomcontrolelampje en een (dikke) draad naar "accu +pool" (op de startmotor).
De overtollige draden van deze 'foute' kabelboom kun je afknippen.
ford3000case745
En nog even een vraagje in dit kader:
Bij mijn fiat werkt de dynamo en spanningsregelaar goed en als ik de accu pollen meet je keurig 13-14 volt. Maar zo gauw je hem aansluit op de accu meet je maar 12,9 volt, ook het het lampje op het dashboard brand een beetje.

Is dit normaal? En zo niet waar ligt het aan?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5095 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
35