Cleanfix ventilator ervaringen

Zijn er hier op TF ook mensen die ervaring hebben met omkeerbare cleanfix ventilatoren en deze ervaringen willen delen?
Onze Case CS130 heeft moeite de motor koel te houden na een tijdje maaien. De roosters en radiateur gaan vrij snel dicht zitten waardoor de temperatuur snel oploopt. Nu leek een cleanfix ventilator mij wel een goede oplossing, maar werkt dit echt of is het alleen markteting?
Andere ideeën voor een betere koeling bij dit type trekker zijn natuurlijk ook welkom.

Info:
techno-air.nl/cleanfix_product.html/
cleanfix.org/home/

Deel dit topic

Reacties

wouterdp
Wij hebben een clean fix op een tm 190 zitten. super resultaten ermee. nooit meer naar de radiator kijken. en geeft ook veel meer koeling of de originele ventilator.
tm 190's hebben zoveel moeite met de achterbrug koel te houden. en de onze haalt na een hele dag zwaar werk of transport met moeite 45 graden in de achterbrug.
selten
Mijn logica zegt. Als je stilstaat en je blaast een keer terug dan blaast hij als het goed is gewoon alle resten die ervoor zitten eraf. Dan haalt die makkelijker lucht.
CaseCS130
@wouterdp Bedankt voor je ervaringen wouterdp, klinkt zeer positief.
@selten Dat zegt mijn logica ook 😉 Maar soms valt het in de praktijk tegen om wat voor reden dan ook. En aangezien er volgens mij wel een aardig prijskaartje aan die dingen hangt en de nodige uurtjes werk in zit ben ik wel benieuwd naar andere mensen hun ervaringen.
selten
@CaseCS130
Dat snap ik maar al te goed. Maar als ik zo die foto zie op de site. Zie je dat het allemaal zomaar wordt terug geblazen. Ik heb ook geen goed idee wat er mis mee kan gaan bij het omdraaien. En hoe het niet goed zou kunnen werken 😉. Hij hoort namelijk gewoon te koelen. En bij het omdraaien schoon te gaan. Alleen of het slijtvast is weet ik niet. Maar met wat voor werk gaan de roosters dan dichtzitten?
CaseCS130
@selten Alleen met maaien. Het door de frontmaaier gemaaide gras en pluisjes van paardebloemen en stof zorgen er voor dat de roosters en radiateur dicht gaan zitten. Vervolgens raakt motor aan de warme kant waardoor je rustiger moet rijden dan de trekker aan kan.
selten
@CaseCS130
Ja dan zou zoiets wel ideaal zijn. Maareh is het heel erg vlug dat hij dicht gaat zitten? Anders poets je toch ff het rooster af... Dat scheelt geld en kost een beetje tijd...
Siebenga
Als een achterbrug op 45 graden blijft is ook niet ideaal lijkt me! Hier hebben we een zwaar opgevoerde tm gehad! Met maaien kon die het nooit fris houden! Toen is er met de koeling 'geknoeit'! Dan ging de ventilator met 60 graden al vol jengelen in plaats bij 85! Als je een omkeer vin er pp zet zorg dan dat de roosters in de motorkap heel fijn zijn (desnoods zelf wat voor/achter) hangen dat alleen het hele fijne in de buurt van radiator kan komen en rest op motorkap blijft hangen! Als dat ruige wel bij de motor kan komen help omkeer niet echt want zodra je omkeer inschakeld dwarrelt het alleen ff op maar kan het niet weg
Koentjuh
Moet je hier eens kijken naar de motorkap van de Fendt:

Werkt nog wel aardig denk ik.
wouterdp
Een achterbrug is geen motor e. zou ni weten waarom het ni ideaal zou zijn en die 190 is ook genoeg opgevoerd dusja
CaseCS130
@Siebenga Roosters zijn allemaal wel heel, radiateur raakt alleen vol fijn stof. Door de schuin aflopende neus is het roosteroppervlak niet groot. Dan zit er ook nog eens een oliekoeler en airco radiateur voor de motorradiateur die een deel van de frisse lucht wegnemen. Dat allemaal bij elkaar zorgt ervoor dat de motorkoeling wat aan de krappe kant is in mijn beleving. Trekker is verder niet opgevoerd en kan het werk ook prima doen, kan nog wel 2 tandjes bij schakelen qua motorvermogen.
Siebenga
@wouterdp waarom moet een motor dan een bepaalde bedrijfstemp hebben? Juist zelfse reden als achterbrug
wouterdp
Een motor moet een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben voor zen compressie. zuigers zetten uit zuigerveren zetten uit en op 85 graden heeft de motor zen hoogste rendement. achterbrug moet enkel de viscositeit van de olie goed zijn en denk dat dat wel al bereikt wordt bij 45 graden.
radium45
@Siebenga

wij maaiden veel van die beheersgebieden met van alle bloeiende rommel erin en dan plakten wij de grill vaak af met heel fijn horregaas, verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Het leek als een aap maar je hield de de koelers wel zuiver, af en toe van het gas af en met de hand veegde je de rommel er af en je kon weer een poosje verder maaien.
Siebenga
@radium45 dat bedoel ik! En als je ventilator hebt die even de andere kant op blaast dan hoeft het niet eens met de hand! En als je dat gaas aan binnenkant van gril plakt zie je het haast niet!
Siebenga
@wouterdp compressie zal mee vallen zal eerder om de volledigheid van de verbranding en start tempratuur gaan! Maar die warmte is ook belangrijk voor smering en Hoe ziet een hydropomp er uit? Die hoeft niet optimaal ? Raar dat het dan van fabriek uit al niet zo is
ford5000
Wij hebben cleanfix systemen op al onze shovels zitten.
Ze werken allemaal in stoffige omstandigheden(composteringswerk en biomassacentrale).
Sinds we die hebben zijn we van alle problemen af waar het voorheen bij hogere buitentemperaturen gebruikelijk was om om de paar uur(soms minder) je koelers schoon te blazen, ondanks de gaasmatten die voor de roosters zaten.
Het echte fijnstof hou je met die gaasmatten niet buiten is mijn ervaring.
Als je dus vaak in dat soort stoffige omstandigheden werkt is de aanschaf zeker het overwegen waard.
Behoud voor alle gekoelde componenten, en het verhoogd de productiviteit van de machine waardoor de investering zich relatief snel terugverdiend.
@CaseCS130

mijn ervaring is ook erg goed, op mijn Triotrac zit ook een cleanfix.
het scheelt je een enorme bult schoonmaak-werk, en het blaast gewoon de stofdeeltje weer weg, vordat ze vast in de koeler gaan zitten. zeker als later de koeler nat wordt (regen) dan zal normaal alle stof vastplakken in de koeler, nu is alle stof al weg.
bij mij kan het stof en voer meteen naar de zijkant weggeblazen worden, ik weet niet hoe dat bij een CS130 zit, is het niet zo dat je de stof steeds onder de motorkap aan het heen en weer blazen bent? dan zal het effect minder zijn, maar absoluut zul je verschil merken!!!!!
Siebenga
@CaseCS130

zoals met die manitou en open kap! Tis geweldig maar dan moet de kap dus wel open zijn anders blijft dat spul daar gewoon in die kleine ruimte en zodra de vin andere kant weer op gaat zit het er weer voor
ford5000
@Siebenga Er zullen heus wel grotere delen onder de motorkap terecht komen, maar op het filmpje is het vast even in scène gezet om de werking te demonstreren.
Even een paar handjes vol krullen ervoorlangs laten dwarrelen terwijl de fan volop lucht aanzuigt.
Neemt niet weg dat geregeld de zaak onder de kap schoonhouden ook een vereiste is voor optimale werking van ieder koelsysteem, of er nou wel of geen Cleanfix op zit.
Af en toe een keer voorzichtig de waterslang op de koelers is ook niks mis mee, mits je ervoor zorgt dat ze voor je weer aan het werk gaat goed droog zijn. Anders gaat, zoals hierboven ook al gezegd werd, er nog veel meer stof aankoeken in je koelerblok.
mrpieter
Ik heb voorheen ook veel gemaait in stoffige omstandigheden waarbij de grille binnen no time dicht zat.
Af en toe even uitstappen en met een handveger de rotzooi er af vegen is volgens mij een veel goedkopere oplossing dan een andere ventilator monteren.
Ook een zeil tussen de frontmaaier en onderkant fronthef spannen voorkomt heel veel troep in de grille.
806
Wij hebben het denk van 8 jaar geleden geprobeerd op 308 holland farmer voor in de zomer bollen loof hakselen en met de zelfde trekker stro dekken in de herfst . Het probleem was dat de ventilator een groot hart heeft ten opzichte van een originele ventilator dus veel minder capaciteit ,en het werkt alleen als je geen stof onder de motorkap krijgt .Het gevolg is als er wel troep onder de kap zit blaast hij het mooi weg maar zit er zo weer op omdat het niet weg kan .
Ook problemen met centraal lucht bediening is gevoelig voor storing.
Hij ligt in het magazijn en is gratis af te halen .
Wimsumar
Quote @Beste Koentjuh:
Werkt nog wel aardig denk ik.

Ja, indrukwekkend.

" Met een CLEANFIX is het niet pluis! 😄
930triplemaaier
Vergeet het maar dat je met een cleanfix ventilator de radiator nooit meer uit hoeft te blazen. De cleanfix ventilator is alleen om de intervallen tussen het uitblazen te verlengen. Op den duur zal de radiator toch dicht slibben. Vooral met vochtig/regenachtig weer en dit zal dan het stof dan aankoeken aan de lamellen van de radiator en een cleanfix ventilator is nooit krachtig genoeg om de aankoekte stof eruit te blazen.

en als je pluis van de gril veegt met de hand zet de motor dan even uit. Als je dat niet doet wordt er elke x als je het pluis van de gril veegt nog wat pluis naar binnen gezogen en dat wil je nou net niet hebben
CaseCS130
Iedereen bedankt voor de input. Niet iedereen is onverdeeld positief hoor ik wel. Andere ideeën als fijner gaas voor de grill klinkt ook niet zo gek. Ik zal me er nog even over beraden.
Ares RZ
@CaseCS130 Ik had destijds een JD hakselaar met een van de eerste Clean-Fix fans. De fan bladen waren toen nog van metaal, aluminium geloof ik. Dat ging niet best want die vloog een keer door de radiateur. Toen een nieuwe op gekregen met plastic bladen. Werkte echt super behalve de electronica was naadje. Stond ingesteld op om de 10 minuten omkeren maar vaak deed ie het niet. Doet echter niks af aan het systeem op zich, dat is prima. Als je dus wel een C.F. wilt laten monteren, doe het dan gewoon met handbediening middels een simpele drukschakelaar. Laat je niet verleiden door de verkoper om een automatiche regeling te kopen. Nergens goed voor en dan gaat ie ook als het niet nodig is, elke keer weer terug blazen.
hobbyboer
Quote @CaseCS130:
Het door de frontmaaier gemaaide gras en pluisjes van paardebloemen en stof zorgen er voor dat de roosters en radiateur dicht gaan zitten.

Verbouwen jullie paardebloemen? 😉
Als je dan toch een enkele keer zo'n perceeltje hebt kun je die ook s'morgens maaien, beetje dauw erbij dan heb je ook minder last, denk ik, omdat ik zelf bijna altijd s'ochtends maai en eigenlijk nooit problemen met de koeling heb.
CaseCS130
Niet iedereen boert op dezelfde kwaliteit grond als jou hè. Hier komt nog wel eens een ander plantje voor als raaigras. Daar is helaas niet tegen te grasland verbeteren al doen we ons best. En als je niet te vroeg wilt maaien vanwege suiker gehaltes komt er nogal wat stof vrij met maaien. Dit in combinatie met de kleine luchtopeningen van een CS en een oliekoeler en airco koeler die nog voor de radiateur zitten zorgt ervoor dat de temperatuur wel oplopen wil.
Maar uiteindelijk geen clean fix gekocht. Heb m'n twijfels wat bij de degelijkheid ervan en het is nog een heel prijzig fannetje
Tinus9
@806 Beetje late reactie maar heb jij die cleanfix ventilator nog liggen? ik zoek er namenlijk nog 1 met een diameter van 49cm. Als je hem hebt liggen heb ik wel belangstelling

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
20