Fendt 312 vario zonder TMS ook met rijpendaal rijden?

Kan je op een 312 vario zonder TMS ook op rijpendaal rijden?

Groeten

Deel dit topic

Reacties

H R van Regteren
Nee, dat is juist tms....
fendt-412
Nee, kan niet. Gewoon met handgas en cruisecontrol spelen. Gas geven met pedaal op de weg werkt voor geen meter met die elektronische gaspedalen.
H R van Regteren
Dat laatste ben ik niet met je eens....
bas930
@fendt-412,, werkt wel,, maar alles is in te stellen he,, als jet het minimaal zet geef je volgas,, en zit je binnen 2 km pas op topsnelheid,, en op max al binnen honderd meter.
fendt-412
Nee dat niet, zet hem altijd op de weg op de stand met het lampje uit. Dan trekt hij wel best, en met het lampje aan kan je hem instellen.
Maar ik vind het waardeloos rijden met gaspedaal, schokt veel te veel, er zit geen gevoel in zoals bij de oude mechanische pedalen, schokt en doet allemaal wat als je wat hobbelt.
H R van Regteren
Ik vidn ook wel dat de tms van de 300 vario`s niet zo heel erg fijn aanvoelen als die van de 700. Dat schokkeren herken ik ook met het laatste stukje remmen....
H R van Regteren
Het voordeel aan tms is dat je niet hoeft te koppelen, en als je veel bomen en paaltjes hebt in het werk dan is het zo makkelijk.
fendt-412
Cruisecontrol op 43 werkt mooier, trekt hij erzelf naar toe, en dan het gas regelen met de handgas, kan je het mooiste doseren. Als je net niet met je hak op de vloer kan komen ga je enorm schokken en dan schud de hele trekker.
De remmen van die trekkers zijn aardig direct ja 😛

koppelen mag helemaal niet met vario he 😉 gewoon gas loslaten en de rem intrappen, desnoods de bak ook vertragen, maar nooit koppelen of op de bak afremmen.. Help je de pompen mooi naar de kloten als je dat wel doet.
H R van Regteren
@Fendt fan, dat kun je ook instellen op het scherm.
HekmanCase
Robert eventueel kun je de omkeer ook vasthouden met je vinger 😉

maar dat werkt niet echt vind ik.
MANdriver
@ fendt-412

Wat is het probleem met koppelen (koppeling intrappen) dan? Waarom zou dat slecht zijn?
fendt fan
@fendt-412 ik ken dr genoeg die koppelen op een vario, en volgens mij gebeurd er dan het zelfde als bij een schakel, trekt dan toch niet door, dus ik zie geen probleem.

Maar hoe zet je bij een vario 300 de cruisecontrol aan bij een andere doe je gewoon de joystick naar voren maar hoe gaat dat bij die?

En nog een vraag: is er bij de 300 serie ook een 50 km/h optie?, want ik las pas in een blad waar hij getest was dat dat een optie was maar ik dacht/denk dat dat niet zo is!
fendt-412
Der zit namelijk geen koppeling meer in. Zoals ik het tehoren kreeg worden de pompen in 1x niet meer belast en eruit getrokken ofzo. Komt er dus aardig op aan. Voor meer uitleg zou je het aan de specialist mengeledriver moeten vragen 😛

hier thuis koppelen de meesten ook, probeer het ze elke keer weer te vertellen, maar doen het nog steeds. Gebruik alleen de koppeling bij het aankoppelen van machines of een x bij een noodstop ofzo.

Omkeer doe ik altijd op de joystick. en bij de 300 wel onder het stuur, alleen die kan je niet vasthouden geloof ik, is een soort flippertje.
300serie is alleen maar in 40km/u te verkrijgen.
harrie16
Dan wordt het nog wat, omdat we steeds met bomen en paaltje zitten met het klepelen!
H R van Regteren
Ja met klepelen is het helemaal handig:P Of gewoon vlak maaien in de bermen..
Fendttrisixfan
Fendt 412 je kan dat flippertje gewoon vooruithouden als je vooruit rijd en dan remt hij af naar 0 en gaan de remmen dicht als je weer loslaat vertrekt hij weer naar originele snelheid
larsje
Koppeling heb je alleen nodig bij het starten, das handig bij fendt vloeistof koppeling, zelfde als bij een stop licht alleen remmen. machine aankoppelen 1 tikje naar achter en met de rem alles doen. is het ook niet noks
MANdriver
Een vario heeft geen vloeistofkoppeling!!
Mengeledriver
Gewoon koppelen mensen, niks aan de hand. De koppeling EN de N knop laten de olie(hogedrukgedeelte) drukloos wegpompen naar de achterbrug, dus de vario regelt terug, naar bijna volledig hydraulisch en die olie laat hij dan ook nog eens drukloos wegstromen.

Wat sommige mensen doen is van de heuvel/berg afrijden en de N indrukken of de koppeling intrappen. Dan gaat hij idd wel harder als 70/80 als je een mooie afdaling hebt. Dat is dus niet goed.

Rangeren, klepelen, grasmaaien, vooladerwerk enzovoorts mag gewoon met de voetkoppeling.
Er zit alleen een dempertje op de Deutz motor die piekspanningen opvangt maar er zit geen droge of natte rijkoppeling in en ook geen vloeistofkoppeling. In geen 1 Vario.
kemper
Wou zeggen wat is er mis met de koppeling, ik trap um ook altijd in voor het stoplicht ofzo... dat geratel/gekraak wat er anders uit komt als ie bijna stil staat is ook zo'n vervelend geluid
fendt-412
Dan is het mij anders verteld... Rem altijd gewoon af met de bak en de rem. Sowiezo niet op de bak alleen afremmen. koppeling trap ik ook niet in, zet hem dan wel in de N. Koppeling intrappen met zwaar werk ben ik geen fan van, dan sta je ook in 1x zo snel stil, dat kan niet gezond zijn lijkt me.
kemper
Remmen op de bak mag nooit is mij geleerd
Mengeledriver
De koppeling en de N is exact dezelfde functie in de aansturing van de Vario.
Op de bak afremmen mag heel beperkt, liever niet. Af en toe een tikkie terug mag maar je mag de motor niet hoog in toeren jagen. 2850 omw/min is haalbaar, maar niet gezond. Met TMS aan én rijpedaal aan remt de Vario zelf af op de transmissie/motor. Dan kun je zelfs de motorrem gebruiken.
larsje
Paar klas genoten van mij deden dat met een vario ook, op de praktijk school in dronten hadden nog nooit met een vario gereden, en zat er even naast gaat ie ineens met de rijhendel naar achteren, dat is wel niet zo slecht bij alle trekkers natuurlijk
HekmanCase
Koppeling trap ik ook gewoon in, alleen als je dan variopook naar achteren trekt tot die weer vrij staat(N werkt namelijk niet meer) en koppeling dan los laat, voel je wel steeds een apart tikje.
Fendttrisixfan
Ik gebruik ook altijd koppeling veel beter dan remmen op bak
huub
@ 412, met een elektrisch pedaal is wel te rijden hoor, heeft onze groene ook..
fendt-412
Icm zon felle commonrail? zeker als je er niets achter hebt op de weg en je komt net niet met je hak aan de vloer, dan vind ik het maar niets. Is al stukken verbeterd omdat er nu andere software opzit, maar eerst was het helemaal waardeloos. Er zit helemaal geen gevoel in, bij de 412 rijdt het veel fijner, gaat wat zwader en je houdt hem veel beter op zn plek zegmaar.
huub
Felle 6 cilinder, lomp fel..'t is ff wennen, maar dan is er goed mee te werken..
kemper
Moej je stoel laten zakken 412 😛
interpowerrr
Ik gebruik de koppeling alleen om de trekker te starten! bij stoplichten voet op de rem, bij groen rem los gasgeven en cruise control activeren. bij lang wachten effe handle terug trekken naar neutraal.
larsje
Ja moooijn raben wanneer geet loos met de mais ???..
fendt936
Ik gebruik de koppeling af en toe.
Maar dat voetpedaal gaat idd niet altijd helemaal lekker als je op een hobbelig stuk rijd zeker niet op tms voetpedaal. Al zouden wij er veel mee werken dan zouden we iets onder je voet maken dat zodat je je voet niet zo schuin moet houden de hele tijd.
Mengeledriver
Je kunt er misschien een extra schokdemper opzetten of de veer slapper maken.
En de moer van't scharnier wat aandraaien.
Eerder ging de kabel stroef, tegenwoordig moeten ze de ouderwetse kabel nabootsen met een schokdemper en een grote veer!
Stef_S
@Mengeledriver: Wij remmen voor rotondes, bochten etc. altijd met de motorrem. Heel gebruikelijk bij ons in de streek.

Waarom zou je eigenlijk met aankoppelen de koppeling nog gebruiken? Als je eenmaal een beetje dat gevoel hebt hoe je de rem goed kan bedienen is 't geen probleem. Had er in 't begin ook een beetje moeite mee, namelijk omdat ik ook altijd de koppeling was gewend. Dit gaf in mijn ogen dan een 'vertrouwder' gevoel. Maar nu ik het gewend ben kijk ik eigenlijk niet meer veel om naar de koppeling. Wel moet ook altijd in m'n hoofd even omschakelen als ik van geschakelde weer overstap naar een vario.
huub
Dat heb je bij een trekker met omkeerschakeling of koppelingsknop aan 't begin ook, dat koppelen zit er zo ingebakken..
wibe
@huub, moeten jullie volgasrijden met jullie trekker om de maximale snelheid te halen, dan trap je het gas onderin en ga je.. maar bij onze hoef je niet het gas onderin te trappen dus is het moeilijker om het pendaal dan niet helemaal in te trappen omdat je er niet zo'n goed gevoel in hebt.

Maar als ik rij zet ik gewoon tms aan en de cruiscontrol, dan geeft de cruiscontrol de snelheid(43) en dan zoekt tms er een toerental bij, dus rij je gewoon 43 met 1700 toeren en je hoeft niks te doen.. zelde princiepe als tms, alleen hoef je nu geen pendaal in te trappen en dat is veredomt makkelijk 😄
wibe
@harrie16, je kun tms later laten inbouwen, is bij onze ook later pas ingebouwd dus je hebt nog hoop 😛 😃
Stef_S
@wibe: Hoezo hebben jullie die laterna nog in laten bouwen? Beviel 't niet zonder?
harrie16
@wibe,ooh okee, Gelukkig, Dan zal tegen die tijd is naar de baas gaan!
Mengeledriver
Achteraf inbouwen is ook heel simpel.
Er komt een veiligheidsschakelaar in de stoel, een 2e hogedruksensor voor de achteruit, een stickertje op de motorkap en hij moet eff opnieuw geprogrammeerd worden.
wibe
@stef_s onze was eerst een demo bij de vor, daar zat het niet op, toen heeft onze dealer hem gekocht om als demo te gebruiken en hun hebben er tms op gemaakt om dat de klanten te laten zien, dus op die manier
harrie16
Hoeveel zou dat kosten om het in te laten bouwen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
12