Kan je op een 312 vario zonder TMS ook op rijpendaal rijden?
Groeten
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Maar ik vind het waardeloos rijden met gaspedaal, schokt veel te veel, er zit geen gevoel in zoals bij de oude mechanische pedalen, schokt en doet allemaal wat als je wat hobbelt.
De remmen van die trekkers zijn aardig direct ja
koppelen mag helemaal niet met vario he gewoon gas loslaten en de rem intrappen, desnoods de bak ook vertragen, maar nooit koppelen of op de bak afremmen.. Help je de pompen mooi naar de kloten als je dat wel doet.
maar dat werkt niet echt vind ik.
Wat is het probleem met koppelen (koppeling intrappen) dan? Waarom zou dat slecht zijn?
Maar hoe zet je bij een vario 300 de cruisecontrol aan bij een andere doe je gewoon de joystick naar voren maar hoe gaat dat bij die?
En nog een vraag: is er bij de 300 serie ook een 50 km/h optie?, want ik las pas in een blad waar hij getest was dat dat een optie was maar ik dacht/denk dat dat niet zo is!
hier thuis koppelen de meesten ook, probeer het ze elke keer weer te vertellen, maar doen het nog steeds. Gebruik alleen de koppeling bij het aankoppelen van machines of een x bij een noodstop ofzo.
Omkeer doe ik altijd op de joystick. en bij de 300 wel onder het stuur, alleen die kan je niet vasthouden geloof ik, is een soort flippertje.
300serie is alleen maar in 40km/u te verkrijgen.
Wat sommige mensen doen is van de heuvel/berg afrijden en de N indrukken of de koppeling intrappen. Dan gaat hij idd wel harder als 70/80 als je een mooie afdaling hebt. Dat is dus niet goed.
Rangeren, klepelen, grasmaaien, vooladerwerk enzovoorts mag gewoon met de voetkoppeling.
Er zit alleen een dempertje op de Deutz motor die piekspanningen opvangt maar er zit geen droge of natte rijkoppeling in en ook geen vloeistofkoppeling. In geen 1 Vario.
Op de bak afremmen mag heel beperkt, liever niet. Af en toe een tikkie terug mag maar je mag de motor niet hoog in toeren jagen. 2850 omw/min is haalbaar, maar niet gezond. Met TMS aan én rijpedaal aan remt de Vario zelf af op de transmissie/motor. Dan kun je zelfs de motorrem gebruiken.
Maar dat voetpedaal gaat idd niet altijd helemaal lekker als je op een hobbelig stuk rijd zeker niet op tms voetpedaal. Al zouden wij er veel mee werken dan zouden we iets onder je voet maken dat zodat je je voet niet zo schuin moet houden de hele tijd.
En de moer van't scharnier wat aandraaien.
Eerder ging de kabel stroef, tegenwoordig moeten ze de ouderwetse kabel nabootsen met een schokdemper en een grote veer!
Waarom zou je eigenlijk met aankoppelen de koppeling nog gebruiken? Als je eenmaal een beetje dat gevoel hebt hoe je de rem goed kan bedienen is 't geen probleem. Had er in 't begin ook een beetje moeite mee, namelijk omdat ik ook altijd de koppeling was gewend. Dit gaf in mijn ogen dan een 'vertrouwder' gevoel. Maar nu ik het gewend ben kijk ik eigenlijk niet meer veel om naar de koppeling. Wel moet ook altijd in m'n hoofd even omschakelen als ik van geschakelde weer overstap naar een vario.
Maar als ik rij zet ik gewoon tms aan en de cruiscontrol, dan geeft de cruiscontrol de snelheid(43) en dan zoekt tms er een toerental bij, dus rij je gewoon 43 met 1700 toeren en je hoeft niks te doen.. zelde princiepe als tms, alleen hoef je nu geen pendaal in te trappen en dat is veredomt makkelijk
Er komt een veiligheidsschakelaar in de stoel, een 2e hogedruksensor voor de achteruit, een stickertje op de motorkap en hij moet eff opnieuw geprogrammeerd worden.