Hallo Tf-ers,
Een kennis van me heeft een Fella TH 520 D, en die lekt olie bij de 2de rotor van rechts, als je achter de machine staat. Op die rand op de rotor ligt wat olie.
Nu vroeg hij me of ik het kan repareren, en ik wil het wel gaan proberen. Nu vraag ik mij af waar er allemaal olie zit, toch alleen in de haskse overbrenging, dus een stuk van ongeveer 20 X 20 cm?
Dan zou mijn conclusie zijn dat de keerring lek is aan de rechterkant, waar de lange as doorheen loopt.
Zie ik het goed dat het in onderstaande lek nr. 18 is? En hoe is deze te vervangen, dan moet de hele as eruit?
Alvast dank.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(In de haakse overbrenging wel te verstaan).
Hierdoor loopt hij dan niet kapot? Gewoon helemaal volpompen?
@AW217
Hoe wou je dat doen?
Zolang iets gesmeerd wordt ( met vet of olie) loopt het niet kapot.
Toen mijn P.Z.-schudder op dezelfde wijze olie begon te lekken heb ik de haakse overbrenging tot de niveauplug vol vet gepompt.
Ik heb hem net bekeken en ik wou hem in 2en halen door bouten 35 en 36 los te draaien, maar toen ik de tekening zag bleek wel dat dat niet zo makkelijk gaat.
Vloeibaar vet? Nooit van gehoord...
Als ik zo de tekening bekijkt is het alles behalve eenvoudig de keerring te vervangen. Het is zelfs zoveel werk dat ik inderdaad dus gewoon 0 vet erin had gedaan, of de machine inruilen.
Om te beginnen moet de rechterkant eraf, met de nodige rompslomp, de aandrijving uit elkaar, de as zal grotendeels opgeschuurd moeten worden ivm roest vorming, de keerring eruit wippen, nieuwe erom schuiven en alles monteren.
Omdat het geen exploded view/montage tekening is kan ik geen exacte uitleg geven.
Gewoon vet zit overal, behalve op de tanden. Dat gaat er vanaf en komt niet meer terug. Het "loopt" niet. Nul vet loopt gewoon steeds weer terug.
Daar heb je wel een beetje gelijk in maar dat heb ik niet op voorraad, laat staan dat het in de vetspuit zit.
Ja, je kunt me wat!
Dan heb je het O-vet op voorraad en dan gaat er nooit weer een oliegevulde haakse overbrenging lekken. Weg kapitaal.
Hartelijk dank!
VET graag gedaan!
Goed, weet je wel zeker dat je keerring lek is? Wat olie, geen gesmolten vet? Zie je ook regelmatig bij schudders dat het vet boven de rotors warm wordt en een soort deel van het vet wegloopt.