Felle TH 520 D - lekt olie

Hallo Tf-ers,

Een kennis van me heeft een Fella TH 520 D, en die lekt olie bij de 2de rotor van rechts, als je achter de machine staat. Op die rand op de rotor ligt wat olie.

Nu vroeg hij me of ik het kan repareren, en ik wil het wel gaan proberen. Nu vraag ik mij af waar er allemaal olie zit, toch alleen in de haskse overbrenging, dus een stuk van ongeveer 20 X 20 cm?

Dan zou mijn conclusie zijn dat de keerring lek is aan de rechterkant, waar de lange as doorheen loopt.

Zie ik het goed dat het in onderstaande lek nr. 18 is? En hoe is deze te vervangen, dan moet de hele as eruit?

Alvast dank.

Deel dit topic

Reacties

ljdekker
Eerste conclusie; dan zit er ook nog wat in
Fendtgek
Dat meen je niet!
Wimsumar
Beste FendtGek: Onorthodox maar zeer doeltreffend: de olie eruit + vet erin.
(In de haakse overbrenging wel te verstaan).
AW217
Lijkt me idd keerring no 18. Ik zou de as laten zitten, maar eerst de koker\arm die er om heen zit eraf halen.
Fendtgek
@Wimsumar

Hierdoor loopt hij dan niet kapot? Gewoon helemaal volpompen?

@AW217

Hoe wou je dat doen?
AW217
Hoe wil jij de as eruit halen?
Wimsumar
Quote @Beste Fendtgek:
kapot?

Zolang iets gesmeerd wordt ( met vet of olie) loopt het niet kapot.
Toen mijn P.Z.-schudder op dezelfde wijze olie begon te lekken heb ik de haakse overbrenging tot de niveauplug vol vet gepompt.
Valtra-Fordpower
@Wimsumar 0-Vet of vloeibaar vet lijkt mij een betere oplossing.
Fendtgek
@AW217

Ik heb hem net bekeken en ik wou hem in 2en halen door bouten 35 en 36 los te draaien, maar toen ik de tekening zag bleek wel dat dat niet zo makkelijk gaat.
Fendtgek
@Valtra-Fordpower

Vloeibaar vet? Nooit van gehoord...
Valtra-Fordpower
@Fendtgek Dan heb je dat nu wel.

Als ik zo de tekening bekijkt is het alles behalve eenvoudig de keerring te vervangen. Het is zelfs zoveel werk dat ik inderdaad dus gewoon 0 vet erin had gedaan, of de machine inruilen.

Om te beginnen moet de rechterkant eraf, met de nodige rompslomp, de aandrijving uit elkaar, de as zal grotendeels opgeschuurd moeten worden ivm roest vorming, de keerring eruit wippen, nieuwe erom schuiven en alles monteren.
Omdat het geen exploded view/montage tekening is kan ik geen exacte uitleg geven.
Fendtgek
En wat is het verschil met 0 vet en gewoon vet?
Valtra-Fordpower
0-Vet is een andere benaming voor vloeibaar vet. Het is te vergelijken met hele dikke stroop. Te dik voor olie en te dun voor vet.

Gewoon vet zit overal, behalve op de tanden. Dat gaat er vanaf en komt niet meer terug. Het "loopt" niet. Nul vet loopt gewoon steeds weer terug.
deutznoud
@Valtra-Fordpower loopt 0-vet er dan niet ook uit?
Wimsumar

Daar heb je wel een beetje gelijk in maar dat heb ik niet op voorraad, laat staan dat het in de vetspuit zit. 😉
deutznoud
@Valtra-Fordpower loopt 0-vet er dan niet ook uit?
Valtra-Fordpower
@Wimsumar 1x kopen en waarempel, het staat op voorraad 😃
Valtra-Fordpower
@deutznoud Dunne olie ontsnapt sneller als dikke olie. Als het nu overmatig zweten is, zal deze straks droog blijven. Als het echt lekken is en regelmatig bijvullen is dat straks heeel erg minder, en zal ie een beetje blijven zweten. Is goed tegen het roesten.
Wimsumar
Quote @Beste Valtra-Fordpower:
op voorraad

Ja, je kunt me wat! 😞
Dan heb je het O-vet op voorraad en dan gaat er nooit weer een oliegevulde haakse overbrenging lekken. Weg kapitaal. 😉
Valtra-Fordpower
Ik heb inderdaad nog een halve emmer staan, je koopt het voor het leven schijnbaar 😃
Fendtgek
En is het voldoende om de olie eruit te laten lopen, of moet ik er nog wat diesel doorheen spoelen of zoiets?
Valtra-Fordpower
@Fendtgek Nee, zeker niet spoelen.
Fendtgek
Oke, duidelijk! We gaan er 0-vet indoen.

Hartelijk dank!
Wimsumar
Quote @Beste Fendtgek:
Hartelijk dank!

VET graag gedaan! 😄
putter
Ach smeermiddel kun je ook wel voor andere doeleinden gebruiken en trouwens ik ken iemand die heeft gewoon stijf vet in mijn schudder gepompt in plaats van olie en het werkt supper
Wimsumar
Beste @putter : Die man verdient een lintje! 😄
assink
Zelfde "olie" als in de kettingoverbrening van een frees zo'n beetje? Ook een zeer lage viscositeit, mocht je vet er dan echt uitlopen word je overbrenging veel te heet of je lek is vrij groot 😉
malcon
Bovenop de rotor zit nog een extra grote keerring.. die zal waarschijnlijk lekken. En niet je haakse overbrenging..
fendtjuh
Is dat niet vetgesmeerd Malcon? Voor zover ik weet zit er alleen in de haakse aandrijving olie.

Goed, weet je wel zeker dat je keerring lek is? Wat olie, geen gesmolten vet? Zie je ook regelmatig bij schudders dat het vet boven de rotors warm wordt en een soort deel van het vet wegloopt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0