John Deere 3130 - Alweer een vraag over HI LO...

Vandaag kunstmeststrooien. Onderweg gaat lampje branden, het is het lampje met een tandwiel, een oliedruppel midden in en twee pijltjes die naar het midden van het tandwiel wijzen.

Kan van alles zijn maar alle oliepeilen zijn prima. Het lijkt daarom niet meteen ernstig dus eerst maar doorrijden. Kunstmeststrooien met lampje aan en alles werkt prima. Tot dat ik merk dat het lijkt of de trekker slipt. Ineens reageert de HI LO bijna niet meer en de rest van de hydrauliek is ook vrijwel weg.

Ergens in de achterbrug verliest hij kennelijk druk, waardoor ook de voorste pomp geen olie meer krijgt.

Ik heb de trekker nog maar net en tot vandaag is het echt een supertrekker. Zeer felle reactie HI/LO dus dat leek allemaal dik in orde.

Iemand een idee of dit mee kan vallen, met andere woorden dat niet de hele HI LO moet worden vervangen? Ik heb zojuist het filter aan de onderkant opengedraaid. Net als de vorige keer zat daar wel wat metaalslijpsel in.

Geruststellende tips zijn welkom, anderen ook....
Hanjelle

Reacties

Hanjelle
Oh ja, het is een 3130 met vierkante cabine
john deere 7810
Dat de hi/lo bokt dat deed die zeker alleen als die vrij koud was. als die eenmaal goed heet is dan is het vaak afgelopen.
john deere 7810
tractorfan.nl/topic/44327/…

tractorfan.nl/topic/45237/…

hier staat de meeste informatie wel in.

als je het laat repareren gaat het je waarschijnlijk aardig wat kosten omdat de dealer ook alles moet na moet zoeken/meten.

en de hi/lo hoeft niet perse lek te zijn.
de aanstuurleidingen willen ook nog wel eens scheuren.
of dat het hefdeksel lek is. en de aftakas kan ook.

het valt de meeste mensen/klanten altijd tegen. en helemaal als je de lek niet kunt vinden wordt het een vrij prijzige reparatie als je het laat doen.

je kunt er mee doorrijden maar het kan ook zo ernstig worden dat je zelfs niet meer kunt sturen.

verder zal hij als hij nog redelijk goed is wel alles smeren.

omdat het transmisiepompje de hele achterbrug smeert. en daarna pas olie naar voren zal geven.
haasjeRens
Zit de aanzuig zeef niet dicht in je achterbrug? doordat er bv remvoering inzit
Tom VB
Lijkt mij dat je interne lekkage hebt, wss is er een keering uit je hilo geblazen. Dit zijn kunststof ringen en die worden hard op den duur.

Oplossing : trekker uit alkaar en alle afdichtingen lagedruk systeem vervangen.

Suc6!
Hanjelle
Hallo allemaal,

Super dat er al zoveel reacties zijn. Ik heb zojuist even het filter uitgespoeld met diesel. Daar zat wel een dikke eetlepel vol metaalslijpsel in.

Dat lijkt me geen goed teken, zou dat van de Hi/Lo platen afkomstig zijn of van wat anders?

Ik heb het filter er weer onder gedraaid en had opeens veel meer hydrauliek. Sturen deed het weer en ook de Hi Lo greep weer fel aan. Van korte duur echter want na een kort ritje werd het al weer merkbaar minder.

Ben er al wel achter dat er niet veel anders op zit dan uit elkaar schroeven. Ik hoop wel dat jullie me nog even kunnen aangeven of dat ijzerslijpsel misschien ook duid op een nog veel ernstiger probleem.

Het uit elkaar draaien gaat me veel tijd kosten en dat moet in ieder geval wel een beetje de moeite waard zijn.
3130ls
Ik heb ook ijzerslijpsel in mijn bak gehad bij mij was het aan 1 kant de rem.
de reemschijf was kaal en de remschoen zogezegd was denk 3 a 4 mm versleten
Hanjelle
Is die schijf en remschoen makkelijk te vervangen? En brutale vraag misschien; wat ben je aan onderdelen kwijt? Ik wil het graag weten want als de lak duurder wordt dan de brief dan moet de 3130 maar kapot ingeruild worden (en dat moet met flink verlies op de aanschaf natuurlijk...)
jd user
Ik denk dat je Hi-Lo pomp stuk is.Dit omdat je aangeeft dat je metaaldeeltjes in je filter hebt.
Even een Hi-Lo pomp bij Piet everts bestellen en je bent weer klaar.
Hanjelle
Hallo jd user, is dat dan de oliepomp van de achterbrug? Is die niet nog duurder dan de hi lo zelf? Piet ken ik wel, dat is een heel goed adres.
Hanjelle
Als je met pomp het Hi/lo asje bedoelt dan lijkt het me stug dat daar zoveel metaalslijpsel van af komt? In dat geval lijkt het me dat de behuizing van het asje ook naar zijn grootje is. Dan ben ik volgens mij veel verder van huis want de Hi/lo zelf is volgens Everts vrijwel niet meer te vinden.
+1
RobinBos
In het schakeldeksel, waar je poken in staan, zitten verschillende meetpunten. Hier kun je de verschillende drukken meten (algemene transmissiedruk, hy, low, pto, pto rem)(verschilt per type of je ze allemaal kan meten).
Hoe remt deze trekker? komen daarbij rare geluiden vrij?

Als die metalen afdichtringen van de hy/low as kapot gaan, dan geeft dat opzich niet veel slijpsel, maar hierdoor gaat de transmissiedruk wel omlaag. Door de lage druk kunnen platen gaan slippen, daar kan het slijpsel vandaan komen.
3130ls
Ik was volgens mij 300 a 400 euro kwijt voor die schoen die schijf en afdichtringen en dan nog nieuwe pakking voor je astrechter.
ik denk dat het aan je rem ligt want bij mij was het ook heel veel slijpsel.
maar van buitenaf kan je niks zien dus je zult hem open moeten maken.
maar knarsen je remmen ook als je remt?ik denk dat je het best kan kijken door ze apart te remmen,als je ze dan flink hoort knarsen (ijzer op ijzer) dan is het je rem wel.
john deere 7810
Ik weet niet wat je er allemaal aan uit wil geven.
maar als je de remmen ook nog kapot zou hebben dan wordt het wel een duur grapje met de rest er bij.

lijkt me sterk dat de transmissie pomp zo ver heen is dat hij ook niet meer smeert.

maar nogmaals weet waaraan je begint. want ik denk dat het je tegen gaat vallen kwa geld.
Hanjelle
De remmen doen het erg goed maar knarsen inderdaad wel. Dat zou het slijpsel dus kunnen zijn inderdaad. Dit wordt een kostbaar zaakje ben ik bang. Daarentegen brengt de trekker zo ook niks op en dat is zonde want hij ziet er nog best goed uit. Als het beide remmen zijn dan kan ik mijn borst natmaken. Twee keer 400 euro plus een asje en platen van de hilo dan ben ik wel 1500 kwijt, plus een week werk. Pfff
Hanjelle
Net even getest met de remmen, op beide kanten hoor ik het geluid. Vooral als ik bijna stil sta. Geld is een beetje te vergelijken met het geluid van de remblokjes van een racefiets of een klemmende deur. Wat mij bevreemd is dat de trekker erg goed remt. Als ik wil kan ik de wielen laten blokkeren op hoge snelheid.
Hanjelle
Stel dat de remmen kapot zijn, is het dan logisch te enken dat de hi/ lo ook stuk is? Toen ik het filter schoon had gemaakt deed de hi lo het immers weer goed, helAanvan korte duur.
3130ls
Nou de pomp hoeft dan niet stuk te zijn maar als er erg veel ijzerslijpsel in zit krijgt de boel wel een opdonder.
maar toen je de olie eruit had voor dat aanzuigfilter zat er toen erg veel ijzerslijpsel in ?
anders zou ik eerst kijken wat hij doet nadat je de remmen heb nagekeken.
want als jij het filter heb schoongemaakt en even later is het weer dan denk ik niet dat het je pompje is maar dat hij gewoon geen olie krijgt om naar de hoofdpomp te pompen.
je zou eigelijk,als hij wel olie krijgt om dan de drukken te meten dan weet je wat het achterbrugpompje doet hij moet ongeveer 9 a 10 bar geven bij halfgas ongeveer
Hanjelle
Zat vrij veel in ja, een dikke eetlepel vol was het wel. Een twee maanden geleden heb ik de keerringen van de hoogteverstelling vervangen. Toen heb ik de olie ook afgelaten en zat er bij het filter Ook veel slijpsel, zeker zo veel als nu. Misschien wel een hoe idee om even een nieuw filter te monteren en dan direct de drukken te meten? Kan ik goed bij die meetlinten of moet de cabine er dan alsnog af?
Hanjelle
Olie bij filter was ook zilverachtig van de kleine deeltjes
3130ls
Nogmaals is het lastig om zo te zeggen wat het is misschien is er wel wat in de bak kapot.
maarja dan moet je hem eerst openmaken om het te zien.
toen ik het probleem met de remmen had wist ik ook niet waar ik zoeken moes,toen had hij ook even olie in de hoofdpomp en daarna was het over.
toen had ik een litertje olie voor in het reservoir gegooit en deed hij het ook even dus kreeg hij gewoon geen olie uit de versnellingsbak.
ik had toen de hefdeksel erafgehaald maar dat raad ik je af omdat het best wel een gepriegel is om hem er weer op te krijgen,toen had ik de remmen bekeken en die was helemaal versleten.ik bedoel ermee te zeggen dat het het makkelijkst is om eerst je remmen te bekijken.
want ik denk dat jij van het 1 op andere moment geen olie heb dat het niet je pompje is want meestal gaat hij langzamerhand slechter doen,maarja oliedruk meten is weten.
Hanjelle
Ben het met je eens, dat is waarschijnlijk de makkelijkste methode. Bovendien werkte de hi lo weer even naar behoren toen het filter was uitgespoeld. Als dit het is zal de reparatie meevallen. Hoe heb jij uiteinlijk al het slijpsel uit de bak gekregen?
3130ls
Bij mij was de hefdeksel er nog af maar ik heb er wat benzine doorheen laten lopen en door de stoppen om je olie eruit te laten lopen het in een bak laten lopen.
geen diesel omdat diesel je rubberen ringen aantast.
toen eenmaal de olie er weer inzat heb ik een paar keer het filter gespoelt en daarna een nieuw filter erin.
maar het is net hoeveel erin zit als er echt heel veel inzit is het misschien beter je hefdeksel eraf te halen en van bovenaf erin te kijken en wat eruit te halen.
Hanjelle
Ik zou juist denken dat benzine de ringen aantast. Het zal wel kloppen maar ik had het niet verwacht .

Als het hefdeksel er af moet moet de cabine er ook af lijkt me. Voor het meten van de drukken waarschijnlijk ook want ik kon de pluggen zo snel niet vinden. Misschien werkt het ook wel zo handig.
john deere 7810
Nee cabine hoeft er niet perse af hoor om het hefdeksel er af te halen of de drukken te meten.

voor je drukken meten haal je de bescherming om de poken weg dan zie je de stopjes wel zitten.

en het hefdeksel kan er zo af het is wel even wat prutsen voor die achterste bouten.

maar het kan zo zijn dat je het alleen met de remmen verhelpt. stop er wel een nieuw filter in in plaats van schoon te maken.

de cabine er af halen is wel handiger maar ook meer werk.

wel kun je alles mooi schoon maken
Hanjelle
Ik denk dat ik de cabine er toch maar af haal, ik wil de boel van binnen ook wel eens zien. Daarnaast kan ik dan waarschijnlijk eea ook veel beter schoonmaken, anders blijf ik slijpsel tegenkomen. Heb een heel mooi filmpje op YouTube gevonden inmiddels waar een 3030 doormidden wordt gehaald zonder de cabine te verwijderen. Zoek op: John deere tractor repair.

Pffff wat een klus, kan er weinig In hebben...
IH-Kees
@Hanjelle
Ik heb wel een werkplaatshandboek van de 2130 digitaal(ook met hi low), staat veel in, weet niet hoeveel het verschilt met de 3130.
PB maar als je hem wilt hebben.
Hanjelle
Bedankt Kees, ik heb je een PB gestuurd
Hanjelle
Vandaag cabine eraf, trekker doormidden en al veel verwijderd. Met name de stalen olieleidingen zijn een heel gepuzzel om los te krijgen.

Heb nu de voorkant van de Hi lo er af, daarachter zit een soort pot. Ik kan deze er niet zomaar uittrekken, moet ik deze ter plaatse demonteren?
ardpassat
Met die pot bedoel je denk ik het huis van de Hi-lo.
Die kun je er volgens mij zo uittrekken.
Hanjelle
Bedankt, klopt inderdaad. Hij moest even een zetje hebben!
ardpassat
Als ik mezelf niet vergis zit er in dat gat waar je die pot uithaalt een keerring.Kun je het beste gelijk een nieuwe inzetten.
Hanjelle
Ik ben er achter waar het slijpsel vandaan komt. Het waren inderdaad de remmen. Een kant was zowel de remschijf als de plaat die m aandrukt helemaal ingevreten. Daar moet nieuw spul op. De andere kant was de remschijf nog redelijk maar daar dan ook maar meteen een andere in.

Nu ik alles uit elkaar heb ga ik meteen maar nieuwe platen in de HI LO zetten, en ik denk dat ik ook de platen van de aftakas vervang.

Nog even een vraag over het HI/LO olievoerende asje. Daar zitten een soort zuigerveren omheen. Het asje ziet er niet ingevreten uit maar moeten de zuigerveren er spelingsloos omheen zitten of kan daar wat speling op zitten?
Hanjelle
Zie onderstaande foto's voor de HI LO as
ardpassat
Zit inderdaad een beetje speling op is niet erg.
Hanjelle
Naast de remmerij waren de platen uit de Hi lo krom of doormidden. Hi lo asje zat redelijk speling op.
Alles vervangen, alles was toch uit elkaar. Lamellenpakket wAs gelukkig wel ok.
Komende week alles weer in elkaar zetten.
JD3010
@Hanjelle Dat kost wat.
Hanjelle
Ben al lang blij dat het weer klaar kan. Gelukkig hanteert Piet Everts daarnaast redelijke prijzen.
Tom VB
Mooi ! Piet Everts is idd een prrrrrima adres. Heb je het hilo asje vervangen, of alleen de stalen ringen ? Meestal als je de ringen verwijdert zie je pas hoever de zitting versleten is.
Hanjelle
Ook de as vervangen. Piet had nog een hele goede tweedehandse liggen. Daar nieuwe veertjes om gedaan dus die kan nog heeeel lang mee.

Mijn eigen as was inderdaad verder versleten dan ik dacht toen de veren er af waren.

Moet er perse Hy Gard van John Deere op of is er ook een financieel aantrekkelijker alternatief? Gaat toch gauw voor een dikke 200 aan olie in stel ik me voor.
Tom VB
Nee hoeft zeker niet perse.
Hanjelle
Hoi Tom, wat is dan geschikt (en wat scheelt dat?)
Tom VB
Alle olie fabrikanten hebben een achterbrug olie met de juiste specificaties. Ik weet zo niet welk type, volgens mij kan er gewoon 10W30 in maar pin me er niet op vast.
Je plaatselijke mechanisatie bedrijf weet t wel. Het zal wss wat euro's schelen.. 😉
Hanjelle
Zojuist nwe olie er op en testen. Alles werkt weer, en daar ben ik wel blij mee want dit was een grotere klus dan me lief was...

Nu nog even kleppen stellen en dan kunnen we weer aan het werk!
Iedereen bedankt voor alle goede adviezen, het heeft erg geholpen.
deutznoud
@Hanjelle mooizo... straks loopt hij weer als een naaimachientje 😃 en hij ziet er idd nog goed uit 😛 is precies dezelfde als wij hebben gehad.. miss is dat deze wel XD
Tom VB
Veel plezier van je noeste arbeid gewenst, @Hanjelle !
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!