Vandaag kunstmeststrooien. Onderweg gaat lampje branden, het is het lampje met een tandwiel, een oliedruppel midden in en twee pijltjes die naar het midden van het tandwiel wijzen.
Kan van alles zijn maar alle oliepeilen zijn prima. Het lijkt daarom niet meteen ernstig dus eerst maar doorrijden. Kunstmeststrooien met lampje aan en alles werkt prima. Tot dat ik merk dat het lijkt of de trekker slipt. Ineens reageert de HI LO bijna niet meer en de rest van de hydrauliek is ook vrijwel weg.
Ergens in de achterbrug verliest hij kennelijk druk, waardoor ook de voorste pomp geen olie meer krijgt.
Ik heb de trekker nog maar net en tot vandaag is het echt een supertrekker. Zeer felle reactie HI/LO dus dat leek allemaal dik in orde.
Iemand een idee of dit mee kan vallen, met andere woorden dat niet de hele HI LO moet worden vervangen? Ik heb zojuist het filter aan de onderkant opengedraaid. Net als de vorige keer zat daar wel wat metaalslijpsel in.
Geruststellende tips zijn welkom, anderen ook....
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
tractorfan.nl/topic/45237/…
hier staat de meeste informatie wel in.
als je het laat repareren gaat het je waarschijnlijk aardig wat kosten omdat de dealer ook alles moet na moet zoeken/meten.
en de hi/lo hoeft niet perse lek te zijn.
de aanstuurleidingen willen ook nog wel eens scheuren.
of dat het hefdeksel lek is. en de aftakas kan ook.
het valt de meeste mensen/klanten altijd tegen. en helemaal als je de lek niet kunt vinden wordt het een vrij prijzige reparatie als je het laat doen.
je kunt er mee doorrijden maar het kan ook zo ernstig worden dat je zelfs niet meer kunt sturen.
verder zal hij als hij nog redelijk goed is wel alles smeren.
omdat het transmisiepompje de hele achterbrug smeert. en daarna pas olie naar voren zal geven.
Oplossing : trekker uit alkaar en alle afdichtingen lagedruk systeem vervangen.
Suc6!
Super dat er al zoveel reacties zijn. Ik heb zojuist even het filter uitgespoeld met diesel. Daar zat wel een dikke eetlepel vol metaalslijpsel in.
Dat lijkt me geen goed teken, zou dat van de Hi/Lo platen afkomstig zijn of van wat anders?
Ik heb het filter er weer onder gedraaid en had opeens veel meer hydrauliek. Sturen deed het weer en ook de Hi Lo greep weer fel aan. Van korte duur echter want na een kort ritje werd het al weer merkbaar minder.
Ben er al wel achter dat er niet veel anders op zit dan uit elkaar schroeven. Ik hoop wel dat jullie me nog even kunnen aangeven of dat ijzerslijpsel misschien ook duid op een nog veel ernstiger probleem.
Het uit elkaar draaien gaat me veel tijd kosten en dat moet in ieder geval wel een beetje de moeite waard zijn.
de reemschijf was kaal en de remschoen zogezegd was denk 3 a 4 mm versleten
Even een Hi-Lo pomp bij Piet everts bestellen en je bent weer klaar.
Hoe remt deze trekker? komen daarbij rare geluiden vrij?
Als die metalen afdichtringen van de hy/low as kapot gaan, dan geeft dat opzich niet veel slijpsel, maar hierdoor gaat de transmissiedruk wel omlaag. Door de lage druk kunnen platen gaan slippen, daar kan het slijpsel vandaan komen.
ik denk dat het aan je rem ligt want bij mij was het ook heel veel slijpsel.
maar van buitenaf kan je niks zien dus je zult hem open moeten maken.
maar knarsen je remmen ook als je remt?ik denk dat je het best kan kijken door ze apart te remmen,als je ze dan flink hoort knarsen (ijzer op ijzer) dan is het je rem wel.
maar als je de remmen ook nog kapot zou hebben dan wordt het wel een duur grapje met de rest er bij.
lijkt me sterk dat de transmissie pomp zo ver heen is dat hij ook niet meer smeert.
maar nogmaals weet waaraan je begint. want ik denk dat het je tegen gaat vallen kwa geld.
maar toen je de olie eruit had voor dat aanzuigfilter zat er toen erg veel ijzerslijpsel in ?
anders zou ik eerst kijken wat hij doet nadat je de remmen heb nagekeken.
want als jij het filter heb schoongemaakt en even later is het weer dan denk ik niet dat het je pompje is maar dat hij gewoon geen olie krijgt om naar de hoofdpomp te pompen.
je zou eigelijk,als hij wel olie krijgt om dan de drukken te meten dan weet je wat het achterbrugpompje doet hij moet ongeveer 9 a 10 bar geven bij halfgas ongeveer
maarja dan moet je hem eerst openmaken om het te zien.
toen ik het probleem met de remmen had wist ik ook niet waar ik zoeken moes,toen had hij ook even olie in de hoofdpomp en daarna was het over.
toen had ik een litertje olie voor in het reservoir gegooit en deed hij het ook even dus kreeg hij gewoon geen olie uit de versnellingsbak.
ik had toen de hefdeksel erafgehaald maar dat raad ik je af omdat het best wel een gepriegel is om hem er weer op te krijgen,toen had ik de remmen bekeken en die was helemaal versleten.ik bedoel ermee te zeggen dat het het makkelijkst is om eerst je remmen te bekijken.
want ik denk dat jij van het 1 op andere moment geen olie heb dat het niet je pompje is want meestal gaat hij langzamerhand slechter doen,maarja oliedruk meten is weten.
geen diesel omdat diesel je rubberen ringen aantast.
toen eenmaal de olie er weer inzat heb ik een paar keer het filter gespoelt en daarna een nieuw filter erin.
maar het is net hoeveel erin zit als er echt heel veel inzit is het misschien beter je hefdeksel eraf te halen en van bovenaf erin te kijken en wat eruit te halen.
Als het hefdeksel er af moet moet de cabine er ook af lijkt me. Voor het meten van de drukken waarschijnlijk ook want ik kon de pluggen zo snel niet vinden. Misschien werkt het ook wel zo handig.
voor je drukken meten haal je de bescherming om de poken weg dan zie je de stopjes wel zitten.
en het hefdeksel kan er zo af het is wel even wat prutsen voor die achterste bouten.
maar het kan zo zijn dat je het alleen met de remmen verhelpt. stop er wel een nieuw filter in in plaats van schoon te maken.
de cabine er af halen is wel handiger maar ook meer werk.
wel kun je alles mooi schoon maken
Pffff wat een klus, kan er weinig In hebben...
Ik heb wel een werkplaatshandboek van de 2130 digitaal(ook met hi low), staat veel in, weet niet hoeveel het verschilt met de 3130.
PB maar als je hem wilt hebben.
Heb nu de voorkant van de Hi lo er af, daarachter zit een soort pot. Ik kan deze er niet zomaar uittrekken, moet ik deze ter plaatse demonteren?
Die kun je er volgens mij zo uittrekken.
Nu ik alles uit elkaar heb ga ik meteen maar nieuwe platen in de HI LO zetten, en ik denk dat ik ook de platen van de aftakas vervang.
Nog even een vraag over het HI/LO olievoerende asje. Daar zitten een soort zuigerveren omheen. Het asje ziet er niet ingevreten uit maar moeten de zuigerveren er spelingsloos omheen zitten of kan daar wat speling op zitten?
Alles vervangen, alles was toch uit elkaar. Lamellenpakket wAs gelukkig wel ok.
Komende week alles weer in elkaar zetten.
Mijn eigen as was inderdaad verder versleten dan ik dacht toen de veren er af waren.
Moet er perse Hy Gard van John Deere op of is er ook een financieel aantrekkelijker alternatief? Gaat toch gauw voor een dikke 200 aan olie in stel ik me voor.
Je plaatselijke mechanisatie bedrijf weet t wel. Het zal wss wat euro's schelen..
Nu nog even kleppen stellen en dan kunnen we weer aan het werk!
Iedereen bedankt voor alle goede adviezen, het heeft erg geholpen.