Gras hakselen

Hallo , ik heb een kemper champion 3000 aanbouwhakselaar, gebruik ik voor mais en gras. voordroogkuil maken van plakkerig gras valt echter niet mee, de machine loopt verstopt. het is bekent dat er water toegevoegd kan worden om de pijp van binnen glad te houden, de vraag is echter hoeveel water, en op welke plaats toevoegen. ik ben boer in brazilie en kan met mijn vragen hier nergens terecht.

Deel dit topic

Reacties

jelledexta
Bijzondere vraag, ben benieuwd of ze dat hier weten
massey6160
Wij hebben een new holland hakselaar. (fx38) en wij hebbben een buisje net boven de blazer gemaakt. en de ton staat langs de cabine. en wij zetten het kraantje los en dan loopt het er zo in eigenlijk. geen pompje erop.
Machineman
Bij een zelfrijder (Claas 940) is dat tussen de kooi en de blower. hoeveel durf ik zo niet te zeggen......
Ronijn
@dirkao Beetje off topic, maar wil je een keer wat foto's maken van je bedrijf? Het is altijd wel interessant om te zien hoe het er in andere landen aan toe gaat.
showrijder2
Bij ons voegen we water toe op twee punten namelijk tussen de kooi en de blazer om de tunnel schoon te houden en achter de blazer om de pijp schoon te houden (John Deere 6750)en daar gebruiken we gewoon de foraform pomp voor. in jouw geval zou een 12 volt pompje al goed zijn. Het water gebruiken tijdens het hakselen helpt al een beetje maar het beste is om de boel bij stilstand even flink nat te maken dan weekt het beter los want zo doe ik het ook. maar wees niet te zuinig met het water want je kunt beter water tanken dan de boel los plukken.
showrijder2
Even een tip:Je kunt ook een electrisch brandstofpompje van een auto een trekker of wat dan ook gebruiken want een opbrengst van een paar liter per minuut is al genoeg en dan gewoon ergens een pijpje op de blazer plaatsen en daar inspuiten en dan doet de wind van de blazer de rest.
Joop3
Haksel je met de helft van de messen? De beukerplaat (-platen) vervangen door een gladde plaat? Werpschoepen goed strak afgesteld, en een vrij grote haksellengte?

Dan een tip die ik van youtube heb geplukt: In Engeland en Ierland, waar ze veel met vergelijkbare machines in het natte gras zitten, werken ze allemaal met een heel kort blaaspijpje, en blazen ze als het waren in de lengte in de wagen, die strak naast rijdt, of zelfs achter de getrokken hakselaar hangt. Dit scheelt waarschijnlijk enorm.

Water toevoegen heb ik al wel eens gehoord bij zelfrijders, bij een aanbouwhakselaar nog nooit. Wat niet wegneemt, dat het niet mogelijk is. Ik zou het water dan denk ik tussen het hakselrad en de draaikrans van de pijp uit laten komen, of net er na. Deze zo plaatsen, dat deze met name de buitenbocht bevochtigt.
interRick
Wij hebben een fx 38 en daar heb ik boven op de blower een slang gemaakt die water toevoegd, heb een tank achterop van 600 liter met een elektrisch pompje, kraantje (om te smoren en een manometer).

ik gebruik ongeveer 15L/ha en dat is in ons geval genoeg om de pijp schoon te houden bij plakkerig gras.
Fendt926Driver
Bijonze 690 claas hebben we een 200 liter vat achterop met een ruitensproeierpompje van een auto of een trekker hebben er aan gedacht om er 2 op te zetten als 1 niet genoeg zou zijn of bij storing zo om kunnen schakelen. onze strooier voor toevoegmiddel zit op een remlicht trek schakelaartje die tussen de kabine en de bek. als je de bek laat zakken schakeld de strooier in en dus ook het ruitensproeier pompje
we sproeien het in op de blower zodat er zwaarder gras door de pijp schuurt en dus niet aanbakt.hebben tot nu toe aan 1 pompje steeds genoeg gehad.
dirkao
Beste mensen,hartelijk dank voor jullie reakties.voor foto's een klein beetje geduld, je kan op mijn face-book-pagina kijken (dirk van vliet) de tip dat je bij een kemper (radhakselaar,dus heeft geen aparte blower)ook water toe kan voegen heb ik van een nederlandse kemper monteur, maar hij gaf geen details. mais hakselen we met 6 messen met beukerplaten, gras met 4 messen en gladde platen werpschoepen de juiste maat en juist afgesteld . voor gras 4 messenhouders aangepast (wat er van de versleten ribbels over was gladgeslepen en er een glad, vervangbaar slijtplaatje op gemaakt) de pijp is al 60 cm ingekort, verder inkorten wordt moeilijk, dan wordt het lastig om in de mais vrachtwagens te laden.
Ernst-Jan
Weet je hoeveel Dirk vsn Vliets er op FB zijn? 😛 Wacht TF wel af 😉
ferguson-6475
@Ernst-Jan heb m gister al gevonden hoor 😉 met die valtra`s meen deze 😉 facebook.com/dirk.vanvliet.90/
Joop3
Quote @dirkao:
de pijp is al 60 cm ingekort, verder inkorten wordt moeilijk, dan wordt het lastig om in de mais vrachtwagens te laden.

Niet mogelijk om voor het gras met een andere pijp te werken? En in de mais de langere, originele weer te monteren?
dirkao
Misschien is het inderdaad de moeite waard om een aparte pijp voor gras te maken, eerst maar met water toevoeging proberen. vroeg of laat moet ik toch aan een andere pijp, nieuwe draaikrans, nieuwe....van alles en nog wat.....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
1