Ford 2000 - Hef zakt en gaat met schok weer omhoog

De hef van m'n Ford zakt langzaam naar beneden, belast of onbelast. Als er wat achter hangt en hij zakt langzaam een paar cm dan gaat hij ineens met een schok weer omhoog naar de stand waar hij stond. Wat is dit? En hoe is dit op te lossen?
Alvast bedankt!
Henk_88

Reacties

dennis fordson
Dan is je olie pijl telaag
Wimsumar
Beste Henk_88: Dit verschijnsel komt bij zeer veel merken/typen trekkers voor, jong en oud. Men noemt het inwendige lekkage van hefcylinder en/of hefventiel.
Het is ( tijdelijk ) te verhelpen met een (kostbare) reparatie.
Het is meer irritant dan dat het schadelijk is. Bepaalde merken/typen kunnen er desondanks zéér oud om worden ( o.a. een Ford 2000 😄 )
ford5000
@dennis fordson Het oliepeil heeft hier helemaal niks mee te maken.
Dit duid vooral op slijtage van de pomp, of interne lekkage in je hefdeksel, zoals @Wimsumar ook al aangeeft.
Deze laat wat door en dan gaat hij "naheffen".
Als hij af en toe doet is niet zo erg, maar als het laten we zeggen 10 keer per minuut of meer gaat dan is revisie van de pomp en/of hefdeksel aan te raden.
Hier zijn wel revisiesetjes voor te krijgen met de benodigde O-ringen en aanverwante zaken.

TF lid @HA189 heeft ze wel.

trekker-onderdelen.nl/page9.php/…#
Wimsumar
Quote [Ford5000]:
Dit duid vooral op slijtage van de pomp,

De (technische staat van de) pomp heeft op dit verschijnsel geen invloed.
jmos
De pomp is het probleem niet. het is zoals @Wimsumar zegt inwendige lekkage in de achterbrug. (hoe het onderdeel heet weet ik niet) dit is bij onze 4000 ook het geval.
jammermaarhelaas
Precies zoals @Wimsumar en @ford5000 zeggen.
De tractor gaat er niet aan kapot, het is vooral vervelend voor jezelf.

Mocht je zelf een beetje kunnen en willen sleutelen, dan is er grote kans dat het genoemde revisiesetje iets zal helpen (ook als je het door een ander laat doen die het goed uitvoert natuurlijk).
Denk wel even een een eventuele nieuwe hefdekselpakking (wanneer de oude er niet ongeschonden onderuit komt).
trekker-onderdelen.nl/page9.php/…

Ook kun je eventueel meteen even het olie-aanzuigfilter controleren op vervuiling en reinigen. Dit is de oorzaak niet, maar als je hem toch open hebt is het niet zo ingewikkeld meer dit meteen even te doen, en dan is dat ook weer voor de komende tientallen jaren klaar.
Mocht dit filter kapot zijn/gaan:
histoparts.com/webshop/…
ford5000
@Wimsumar Ik had het inderdaad andersom moeten zetten.
Lekkage in het hefdeksel is vele malen waarschijnlijker dan dat er wat mis is met de pomp.
De trekker kan er inderdaad heel goed oud om worden.
Zeker als hij niet dagelijks meer ingezet wordt.
JD7530-Ford
Hier is het juist zo, de ford 2000 staat altijd voor schudder, en bij ons is het juist zo dat de hef heel langzaam omhoog gaat, maar daar wen je wel aan tenminste bij ons haha 😛
ford5000
@jammermaarhelaas Goede tip om direkt het aanzuigfilter schoon te maken, als je het deksel er toch af hebt!
svenNHpower
Filter van de hefolie vervangen en nij olie erop
jammermaarhelaas
@ford5000

Oke, dank je 😄.

Maar hoe kom je via de site van Tijhuis uit bij dat hefcylinder revisiesetje?
Ik kwam er alleen via hun website en dan door via een link daarop verder te zoeken bij Sparex:
v2.nl.sparex.com/ItemDetails/ItemDetails.aspx/…

Heb je zelf al ooit eens zo'n setje geinstalleerd?
Zitten er in het hefbedieningsventiel ook O-ringen/kerringen, die bij dit setje in zitten?
ford5000
@jammermaarhelaas Je moet op de homepage van Harry eerst naar webshop gaan en dan naar Ford=> hefdelen-achterbrug-remdelen=> pagina 2.

Ik heb ze nog nooit zelf geïnstalleerd. Bij onze voormalige 3000 heeft de dealer het ooit een keer gedaan toen ik een jochie van een jaar of 11 was, of daaromtrent.
krolsteyr
Diepteregeling uit zetten, vaak zit er een hendel lang de hendel van de hef
Wimsumar
Quote @Beste Krolsteyr:
Diepteregeling

Als de hefinrichting per ongeluk ook op de diepteregeling kan reageren dan gaat de hefinrichting heffen/dalen naar onvoorspelbare hoogtes/dieptes. In de topicopening staat dat de hef ieder keer naar de ingestelde hoogte teruggaat.
In dit geval is dus niet per ongeluk de hendel van de diepteregeling aangeraakt. Bovendien is het probleem al door een aantal "kenners" herkend en een oplossing al aangegeven.
Fiat110-90 DT
Onse fiat doet dat ook wel ooit maar dat doet hij allen als er iets zwaars achter hangt, dan zakt hij langzaam naar beneden en als je meer toeren geeft gaat hij weer terug op de juiste hoogte
Valtrapowerr
@ford5000 heeft ook met de last te maken, onze inter doet het met een zware sleep erachter veel meer als met een leeg kunstmeststrooiertje.. opzich ook wel vrij logisch als je het even voor je haalt 😛

maar dat wist je zelf misschien ook al wel 😛 😄
Wimsumar
Quote @Beste Fiat110-90 DT:
als je meer toeren geeft gaat hij weer terug op de juiste hoogte

Naast de in dit topic besproken inwendige lekkage van de hefinrichting heeft jullie Fiat ook een oliepomp met al vergaande slijtage. Bij laag toerental verliest de oliepomp inwendig al zoveel olie dat de hefcorrectie niet meer lukt. Vandaar dat het bij verhoogd toerental wel gaat.
F-E-N-D-T-J-E
Volgens mij kan het ook nog zijn dat het asje wat over de kam van de hoofdhefas zit versleten is dan gaat er te veel speling op t stangestelsel zitten wat veer aan het klepje zit in regelventiel op de hefdeksel dat heb ik het vaakst meegemaakt dat is wel een hele goedkopen oplossing asje van 8mm doorsneee en 50mm lang neem wel een stalen asje slijt minder snel en je kunt het regelklepje ook nog bij stellen
jmos
Voor een caravan hoef je de hef eigenlijk niet te gebruiken. je moet de knobbel gewoon in de zwaailat vastschroeven, rijdt ook beter.
ford5000
@Henk_88 Ga er lekker eerst mee naar de Zwarte Cross joh! Kan je niks ernstigs gebeuren.
Wimsumar
@ Beste Henk_88: Stel reparatie dan eerst maar even uit. Voor de sleurhut heb je de hefinrichting niet nodig ( of zit ie aan de kuilsnijder gespiest? 😉
Fiat110-90 DT
@Wimsumar als je er niks in hebt hangen of iet niet al te zwaars dan blijft hij gewoon stilhangen, ook ooit als je iets zwaars in de hef hebt hangen zoals de frees dan als je hem laat zakken schokt hij heel veel, ligt dat ook daar aan?
Wimsumar
@Beste Fiat110-90 DT Nee, dat de hef met iets zwaars erin schokt bij langzaam laten zakken is wat te verbeteren door de draaiknop van de daalsnelheidsregeling wat dicht te draaien.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!