Hoe zijn jullie ervaringen met koelvloeistofverwarming?
Het lijkt mij wel wat voor de voertrekker(s).
Kost niet veel, beperkt slijtage, kan dure reparaties voorkomen en het verlaagt het brandstofverbruik.
Wat zijn de nadelen? Stroomverbruik?
En als je er ervaring mee hebt: Hoelang zet je de verwarming aan voordat je gaat rijden/voeren?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je vraagt: "Hoe zijn jullie ervaringen met koelvloeistofverwarming"
Op de meeste trekkers zit verwarming door middel van de warme koelvloeistof uit de trekkermotor, ook op de trekkers die jij in je T.F.-fotoboek hebbt staan.
In de winter als het echt koud is begin ik toch wel een uur of 4 op voorhand te verwarmen dmv een timer . Ik zou het zeker opnieuw doen .kramp.com/shop/action/…
Ja, die bedoel ik en dan niet zozeer voor een koude start, want dat is geen probleem, maar meer om het rustig warmdraaien achterwege te (kunnen) laten. Er loopt(en soms ook rijdt) hier een generatie rond die een nogal wisselend gewicht van de rechter voet heeft en dat is met een koude motor niet optimaal... zeker niet icm met bv een mengwagen of met zomerstalvoeren. Nu vroeg ik mij af of je met zo'n verwarming de motor zo warm krijgt dat je gelijk volgas weg kan rijden.
Ik vind je initiatief erg goed, maar of de aangewezen chauffers er ook werkelijk wat mee zullen doen?
Als iets zeggen van teveel gas geven al niet helpt, dan zie ik ze geen kabel voor de verwarming aan of afkoppelen als ik eerlijk ben.
Zo denk ik er precies zo over.
Anderszijds, hoe betrekklijk is het jezelf en het personeel te instruëren niet direct volgas ( + /_ 2.250 t.p.m.) te gaan bij koude motor?
In de auto malen we er toch ook niet om dat een diesel 3.500 toeren (of meer) draait (benzinemotor 4 à 5.000).
Er is een rekening van een koppakking onderweg, dus dat helpt misschien een beetje.
Dat gaat wel een keer lukken, denk ik. En met de mengwagen is het ook goed mogelijk om het een beetje netjes te doen, alleen met stalvoeren wordt het wat lastiger, de maaier zal toch op toeren moeten en dat zo'n 3 keer per dag.
Dan heeft de trekker niet eens de tijd af te koelen.
Daarbij, de maaier op toeren brengen en vol vermogen maaien en laden gebeurd pas in het land. In het ritje er heen heb je al een opwarmmoment. (Zoals je ook een 'cooling-down' hebt als je weer naar huis rijdt.
Dat is wel een leuk detail van het koelsysteem van john deere: de achterbrugolie wordt gekoeld met dezelfde koelvloeistof en bij een koude start helpt die dus om de achterbrugolie snel op te warmen.
En de versnellingsbak?
Zal denk ik vooral betekenis hebben voor degene die de rekening moet betalen .
Ik heb het destijds zelf geleerd door het goede voorbeeld van mijn vader en zelf na te denken over wat er in een motor gebeurd na koudstart tot bedrijfswarm. Als je dat begrijpt, doe je het graag een beetje kalm aan (ik wel tenminste )
Wij hebben thuis een kleine shovel, zou zoiets daar goed voor zijn? Want iedere keer als je die 's ochtends pakt, is hij koud. Als je niet teveel toeren wilt rijden +-1800 dan rij je iets van 7km/h en dat is best wel frustrerend als je vlug iets moet doen. Lijkt me wel een ideale uitkomst voor z'n machines... Ik weet niet of jij daar verstand van hebt, hoe dat werkt enz. Maar zou dat niet heel goed zijn?
Daar heb je een goed punt over die toerentallen. Ik zie dat gewoon relatief. Dus een automotor die 4000 tpm kan maken, komt na koude start eerst (bij mij) 10 seconden niet verder dan stationair, en dan 3 minuten niet verder dan 2000 tpm in de 3e versnelling (bij vorst niet meer dan 1800tpm).
Bij een tractor net zo, maar dan resp. stationair en dan max. 1200tpm bij lichte belasting.
De voorgeschreven olie (bij mijn Golf5 TDI 5W30), spreekwoordelijk bijna zo dun als water dus, maakt dat ik er niet aan twijfel dat die ook na een koude start overal snel ter plekke is. Dit maakt dat ik dan ook meer toeren maak met deze motor dan met de tractormotor die gesmeerd wordt met 15W40 en die gemaakt is voor een nominaal toerental van ca. 2250 tpm.
Ja, ik ben er zeker voor, maar heb er verder geen ervaring mee. De vraag is ook hoe die shovel is aangedreven (tandwielbak of hydro.)
Hydaulisch....
dan durf ik daar geen uitspraken over te doen. Voor de motor is het sowieso goed om hem voor te verwarmen, maar of de olie in koude toestand dun genoeg is voor volgas (max. capaciteit), dat zou je uit moeten vinden bij een kenner
Ik meen dat er ook een oliekoeler opzit. Dan zou je er een dubbele verwarming op kunnen zetten, op 1 stekker. Dan verwamt hij de olie en de motor vast. Dan zou het goed moeten kunnen
Misschien dat de warmte zich dan niet door alle olie verspreid, maar blijft hangen in de koeler.
Koelvloeistf is veel dunner, dit stroomt wel als het warm wordt en de warmte verspreid zich zo door het gehele blok.
Kwaad kan het zeker niet maar ik denk niet dat het veel invloed heeft in NL.
Op de 900 heb ik het ook gebouwd (Google maar eens op Defa 421) Deze wordt in de onderste radiateurslang opgenomen, hierdoor hoef je geen gaten in je motorblok te boren. Door deze positie circuleert het warme water vanzelf door het blok, omdat warm water opstijgt. Hierdoor verwarm je de hele plons.
De 1600 heeft het niet, die gebruik ik 's winters toch niet.
Omdat je de MB's niet voor kunt gloeien, is het 's winters een stuk makkelijker starten. Dit had de 900 ook echt nodig, tot 0° 2x rond, daaronder haast niet aan de gang te krijgen. Nu, met nieuwe accu en startmotor loopt hij ook bij -15° zonder voorverwarming zonder problemen. Dit heb ik afgelopen winter 1x uitgeprobeerd. Als je normaal gesproken een uur of 2 van tevoren de stekker er in doet (of tijdklok), dan merk je meteen dat de motor vanaf de eerste slag veel mooier loopt. Ook kun je voelen dat het hele spulletje al netjes handwarm is. Wel moet ik alsnog luchtdraaien, dus de eerste paar minuten krijgt hij van mij cadeau bij verhoogd stationair. Daarna rustig aan, tot op bedrijfstemperatuur, en daarna pas echt aan de bak.
@Joop3 De motor is dan toch wel (veel) sneller op bedrijfstemperatuur? Dus voordelen zijn er zeker wel, ik vraag me alleen af hoe groot als die zijn?
Bij incidenteel gebruik kun je ook kiezen om 's winters de trekker te starten, en daarna nog even de keuken in te duiken voor een bak warme chocolademelk...
Als het ding een uur of 3 aangestaan heeft, kun je het aan de temperatuurmeter zeker al zien. Hij staat niet direct op 80°, maar komt al wel uit de hoek. Ook de motorolie is dus al voorverwarmd, en loopt direct al makkelijker rond. Ik denk dat de voordelen groter zijn dan je denkt, maar ja, hoe veel uur voor een motorrevisie kun je er mee uitsparen? Dat is de grote vraag waar niemand een antwoord op weet...
Aan de andere kant kun je er voor ongeveer €150 geen buil aan vallen.
Nee, dat kan niet! Bij stilstaande motor komt het voorverwarmde koelvloeistof niet door het oliecarter.