Koelvloeistof verwarming

Hoe zijn jullie ervaringen met koelvloeistofverwarming?

Het lijkt mij wel wat voor de voertrekker(s).

Kost niet veel, beperkt slijtage, kan dure reparaties voorkomen en het verlaagt het brandstofverbruik.

Wat zijn de nadelen? Stroomverbruik?
En als je er ervaring mee hebt: Hoelang zet je de verwarming aan voordat je gaat rijden/voeren?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Hobbyboer: Grappen over verwarming op een dag dat het 30(+) graden wordt laat ik aan een ander over. 😉

Je vraagt: "Hoe zijn jullie ervaringen met koelvloeistofverwarming"

Op de meeste trekkers zit verwarming door middel van de warme koelvloeistof uit de trekkermotor, ook op de trekkers die jij in je T.F.-fotoboek hebbt staan.
Wimsumar
Beste Hobbyboer: Nu schiet mij te binnen, je bedoelt zeker zo'n verwarmingselement om op (zeer) koude dagen het motorblok te kunnen voorverwarmen voor een beter koude start?
jo845xl
Ik heb dat gemonteerd op mijne 845xl en 1455xl en ben daar zeer tevreden over over . Eén gaatje boren , draad tappen en monteren . Ook niet duur vind ik . 100à 150 euro dacht ik ?
In de winter als het echt koud is begin ik toch wel een uur of 4 op voorhand te verwarmen dmv een timer . Ik zou het zeker opnieuw doen .kramp.com/shop/action/…
jammermaarhelaas
De brandstof die je verstookt om de tractor (motor) op temperatuur te krijgen (voordat ie echt zwaar aan het werk moet) neemt natuurlijk ook af omdat je electrisch voorverwarmd. Ruwweg denk ik dat je wat dat betreft de electriciteitskosten kunt verwaarlozen. Voor bv. 1 liter dieselolie koop je 3 a 4 Kwh aan electrische stroom. Afhankelijk van je verbruik en eventuele grootverbruikserskorting kun je misschien wel tot 10Kwh aan stroom kopen voor 1 liter dieselolie.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Nu schiet mij te binnen, je bedoelt zeker zo'n verwarmingselement om op (zeer) koude dagen het motorblok te kunnen voorverwarmen voor een beter koude start?

Ja, die bedoel ik 😉 en dan niet zozeer voor een koude start, want dat is geen probleem, maar meer om het rustig warmdraaien achterwege te (kunnen) laten. Er loopt(en soms ook rijdt) hier een generatie rond die een nogal wisselend gewicht van de rechter voet heeft en dat is met een koude motor niet optimaal... zeker niet icm met bv een mengwagen of met zomerstalvoeren. Nu vroeg ik mij af of je met zo'n verwarming de motor zo warm krijgt dat je gelijk volgas weg kan rijden.
hobbyboer
Quote @jo845xl:
In de winter als het echt koud is begin ik toch wel een uur of 4 op voorhand te verwarmen dmv een timer .
Hoe warm heb je hem dan? op bedrijfstemperatuur, of haal je dat niet?
jammermaarhelaas
@hobbyboer

Ik vind je initiatief erg goed, maar of de aangewezen chauffers er ook werkelijk wat mee zullen doen?
Als iets zeggen van teveel gas geven al niet helpt, dan zie ik ze geen kabel voor de verwarming aan of afkoppelen als ik eerlijk ben.
Wimsumar
Quote @Beste Jammermaarhelaas & Hobbyboer:
dan zie ik ze geen kabel voor de verwarming aan of afkoppelen als ik eerlijk ben.

Zo denk ik er precies zo over.
Anderszijds, hoe betrekklijk is het jezelf en het personeel te instruëren niet direct volgas ( + /_ 2.250 t.p.m.) te gaan bij koude motor?
In de auto malen we er toch ook niet om dat een diesel 3.500 toeren (of meer) draait (benzinemotor 4 à 5.000).
hobbyboer
Quote @jammermaarhelaas:
Als iets zeggen van teveel gas geven al niet helpt,

Er is een rekening van een koppakking onderweg, dus dat helpt misschien een beetje.
selten
Ik vind het eerlijk waar, mits het werkt best een goed systeem. Je begint met een warmere motor... Maar er zijn naar mijn idee ook problemen van. Je begint met een warme motor, maar je versnellingsbak, achterbrug zijn gewoon koud.... Dan krijg je geen schade aan de motor maar toch aan de andere onderdelen, omdat dan iedereen meteen flink aan de bak gaat met die tractor? Of zie ik dit nou verkeerd?
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Anderszijds, hoe betrekklijk is het jezelf en het personeel te instru�ren niet direct volgas ( /_ 2.250 t.p.m.) te gaan bij koude motor?

Dat gaat wel een keer lukken, denk ik. En met de mengwagen is het ook goed mogelijk om het een beetje netjes te doen, alleen met stalvoeren wordt het wat lastiger, de maaier zal toch op toeren moeten en dat zo'n 3 keer per dag.
Wimsumar
Quote @Beste Hobbyboer:
3 keer per dag

Dan heeft de trekker niet eens de tijd af te koelen. 😉

Daarbij, de maaier op toeren brengen en vol vermogen maaien en laden gebeurd pas in het land. In het ritje er heen heb je al een opwarmmoment. (Zoals je ook een 'cooling-down' hebt als je weer naar huis rijdt. 😄
hobbyboer
Quote @selten:
Ik vind het eerlijk waar, mits het werkt best een goed systeem. Je begint met een warmere motor... Maar er zijn naar mijn idee ook problemen van. Je begint met een warme motor, maar je versnellingsbak, achterbrug zijn gewoon koud.... Dan krijg je geen schade aan de motor maar toch aan de andere onderdelen, omdat dan iedereen meteen flink aan de bak gaat met die tractor? Of zie ik dit nou verkeerd?

Dat is wel een leuk detail van het koelsysteem van john deere: de achterbrugolie wordt gekoeld met dezelfde koelvloeistof en bij een koude start helpt die dus om de achterbrugolie snel op te warmen.
selten
@hobbyboer
En de versnellingsbak?
hobbyboer
@selten Dat is dezelfde groteplons.
jammermaarhelaas
@hobbyboer

Zal denk ik vooral betekenis hebben voor degene die de rekening moet betalen 😉.
Ik heb het destijds zelf geleerd door het goede voorbeeld van mijn vader en zelf na te denken over wat er in een motor gebeurd na koudstart tot bedrijfswarm. Als je dat begrijpt, doe je het graag een beetje kalm aan (ik wel tenminste 😄 )
selten
Ik vind het ook een beetje onzin, heel veel toeren op de tractor te rijden. 1400/1500 toeren zijn ze op zijn sterkst. Moet je een stukje rijden, dan schakel je op... Moet je aftakaswerk doen, dan zet je m in een stand, dat de tractor het makkelijk afkan, en de motor niet al teveel toeren hoeft te maken. Maar zo is iedere persoon weer anders...
jammermaarhelaas
En het punt van de dan nog koude achterbrug/versnellingsbak. Wanneer er een tandwielpomp voor de hydrauliek op zit, en deze kan vanwege een hoog toerental ineens niet de vele liters koude (dikkere) olie aanzuigen, krijg je denk ik cavitatie (implosie vanwege vacuum) in de pomp. Dit kan ook wel eens duur uitpakken als er aan gerepareerd/vervangen moet worden.
selten
@jammermaarhelaas
Wij hebben thuis een kleine shovel, zou zoiets daar goed voor zijn? Want iedere keer als je die 's ochtends pakt, is hij koud. Als je niet teveel toeren wilt rijden +-1800 dan rij je iets van 7km/h en dat is best wel frustrerend als je vlug iets moet doen. Lijkt me wel een ideale uitkomst voor z'n machines... Ik weet niet of jij daar verstand van hebt, hoe dat werkt enz. Maar zou dat niet heel goed zijn?
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Daar heb je een goed punt over die toerentallen. Ik zie dat gewoon relatief. Dus een automotor die 4000 tpm kan maken, komt na koude start eerst (bij mij) 10 seconden niet verder dan stationair, en dan 3 minuten niet verder dan 2000 tpm in de 3e versnelling (bij vorst niet meer dan 1800tpm).
Bij een tractor net zo, maar dan resp. stationair en dan max. 1200tpm bij lichte belasting.

De voorgeschreven olie (bij mijn Golf5 TDI 5W30), spreekwoordelijk bijna zo dun als water dus, maakt dat ik er niet aan twijfel dat die ook na een koude start overal snel ter plekke is. Dit maakt dat ik dan ook meer toeren maak met deze motor dan met de tractormotor die gesmeerd wordt met 15W40 en die gemaakt is voor een nominaal toerental van ca. 2250 tpm.
jammermaarhelaas
@selten
Ja, ik ben er zeker voor, maar heb er verder geen ervaring mee. De vraag is ook hoe die shovel is aangedreven (tandwielbak of hydro.)
selten
@jammermaarhelaas
Hydaulisch....
jammermaarhelaas
@selten

dan durf ik daar geen uitspraken over te doen. Voor de motor is het sowieso goed om hem voor te verwarmen, maar of de olie in koude toestand dun genoeg is voor volgas (max. capaciteit), dat zou je uit moeten vinden bij een kenner 😄
selten
@jammermaarhelaas
Ik meen dat er ook een oliekoeler opzit. Dan zou je er een dubbele verwarming op kunnen zetten, op 1 stekker. Dan verwamt hij de olie en de motor vast. Dan zou het goed moeten kunnen 😛
jammermaarhelaas
@selten

Misschien dat de warmte zich dan niet door alle olie verspreid, maar blijft hangen in de koeler.
Koelvloeistf is veel dunner, dit stroomt wel als het warm wordt en de warmte verspreid zich zo door het gehele blok.
Tom VB
Joris, ik denk niet dat je na aanschaf van een verwarmingsunit de rekening van de koppakking gaat mislopen.
Kwaad kan het zeker niet maar ik denk niet dat het veel invloed heeft in NL.
jo845xl
Het is niet de bedoeling met zo'n motorvoorverwarming om dadelijk gas te gaan geven alsof ie al op bedrijfstemperatuur is . de verwarming die ik gemonteerd heb verwarmd het motorblok zelf dus niet de olie en zo . Je hebt ook motorverwarmingen die werken met een ingebouwde pomp ( www.carlor.com ) waarbij dus heel het koelsysteem al voorverwarmd word . Het woord zegt het zelf "voorverwarming" . De motor draait al dadelijk beter en je moogt niet vergeten , in de winter is de batterij capaciteit ook al heel wat minder dus dat helpt ook al .
Joop3
Zo, hier spreekt ook een man met ervaring:
Op de 900 heb ik het ook gebouwd (Google maar eens op Defa 421) Deze wordt in de onderste radiateurslang opgenomen, hierdoor hoef je geen gaten in je motorblok te boren. Door deze positie circuleert het warme water vanzelf door het blok, omdat warm water opstijgt. Hierdoor verwarm je de hele plons.

De 1600 heeft het niet, die gebruik ik 's winters toch niet.
Omdat je de MB's niet voor kunt gloeien, is het 's winters een stuk makkelijker starten. Dit had de 900 ook echt nodig, tot 0° 2x rond, daaronder haast niet aan de gang te krijgen. Nu, met nieuwe accu en startmotor loopt hij ook bij -15° zonder voorverwarming zonder problemen. Dit heb ik afgelopen winter 1x uitgeprobeerd. Als je normaal gesproken een uur of 2 van tevoren de stekker er in doet (of tijdklok), dan merk je meteen dat de motor vanaf de eerste slag veel mooier loopt. Ook kun je voelen dat het hele spulletje al netjes handwarm is. Wel moet ik alsnog luchtdraaien, dus de eerste paar minuten krijgt hij van mij cadeau bij verhoogd stationair. Daarna rustig aan, tot op bedrijfstemperatuur, en daarna pas echt aan de bak.
hobbyboer
Quote @Tom VB:
ik denk niet dat je na aanschaf van een verwarmingsunit de rekening van de koppakking gaat mislopen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar misschien de volgende wel 😉
@Joop3 De motor is dan toch wel (veel) sneller op bedrijfstemperatuur? Dus voordelen zijn er zeker wel, ik vraag me alleen af hoe groot als die zijn?
Joop3
@hobbyboer Laat ik het zo zeggen: Ik wil het niet meer missen. Als je al hoort dat de trekker meteen al veel mooier, soepeler loopt, dan is het effect zeker niet te onderschatten. Bij een voertrekker zeg ik sowieso: Doen!
Bij incidenteel gebruik kun je ook kiezen om 's winters de trekker te starten, en daarna nog even de keuken in te duiken voor een bak warme chocolademelk...

Als het ding een uur of 3 aangestaan heeft, kun je het aan de temperatuurmeter zeker al zien. Hij staat niet direct op 80°, maar komt al wel uit de hoek. Ook de motorolie is dus al voorverwarmd, en loopt direct al makkelijker rond. Ik denk dat de voordelen groter zijn dan je denkt, maar ja, hoe veel uur voor een motorrevisie kun je er mee uitsparen? Dat is de grote vraag waar niemand een antwoord op weet...
Aan de andere kant kun je er voor ongeveer €150 geen buil aan vallen.
Wimsumar
Beste
Quote @Joop3:
Ook de motorolie is dus al voorverwarmd

Nee, dat kan niet! Bij stilstaande motor komt het voorverwarmde koelvloeistof niet door het oliecarter. 😉
fendtinterfan
Het pompje kan de olie prima verpompen, ook als de olie dik is. de aanzuig leiding is over het algemeen (te) groot gemaakt waardoor er geen cavitatie ontstaat. een relatief hoog toerental bij koude motor mag gewoon, maar niet bij vol last of deel last. alleen als hij geen last heeft dus. zodra hij wel een last moet trekken moet het toerental voor een paar minuutjes onder de 1600 toeren blijven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
78