Veldhausen (D): tractorbestuurder licht gewond bij fikse crash
Dat een 22-jarige tractorbestuurder er met slechts licht letsl vanaf kwam, verbaasde iedereen, die de ravage zag, die zaterdag ontstond ten gevolge van een moment van onoplettendheid.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(Waardeloos).
stookstook...
beter ijzer als tupperware... hahahaaaa...
dit is een 711 van GEN 1.
de fendt 700 gen 1 heeft nog geen ABS.
en voor degenen die de cabine niks vinden. kijk eens op de laatste foto hoe de rolkooi de trekker gehouden heeft!
ik neem aan dat dit met 35-40 gebeurt is... zo'n mestton drukt wel door!
In de schrikreactie heeft ie m misschien wel afgeremd op de vario en dan remt ie niet de tank bij, dat is het gevaarlijke van een vario.
1: de chauffeur heeft het er na zo'n ongeval er alleen met lichte verwondingen vanaf gebracht.|
2: als je de rolkooi veel stijfer had gemaakt ( steviger ) had de chauffeur misschien wel veel ernstigere verwondingen. (Denk maar eens aan een airbag die geen lucht laat onstnappen -> dan heb je opeens een kei harde zak lucht tegen je snuit)
de trekker is misschien total loss maar de chauffeur is d'r knap voorweg gekomen!
Dat bedoel ik: had FENDT er nu maar een echte veiligheidscabine op gezet.
Met een oude 300-serie trekker was (bij wijze van spreken) de spiegel gebroken en de deurklink wat geschaafd maar zou de trekker zo weer verder kunnen rijden na overeindgetakeld te zijn.
Nogmaals: waardeloos! ( En kost ook nog de hoofdprijs ).
+1
pictures.tractorfan.nl/groot/n/…
Dat heeft niks met een constructie te maken? Een stijver frame, zal je beter houden. En een airbag die niet leeglaat? Dat is het domste antwoord wat ik ooit heb gehoord. Heeft 0,0 hiermee te maken. Een airbag heeft toch niks met een constructie te maken van de cabine? Als de cabine stijver was geweest, was hij omgerold, had de cabine minder schade gehad. En had hiermee doorgereden kunnen worden. Dit is niet alleen bij Fendt zo hoor. Maar dat je met zulk soort drogredeneringen komt. Het slaat nergens op. Een airbag hoort te functioneren trouwens. ZELFS bij FENDT (zal er moeilijk ingaan bij jou) kan het ook zijn dat die niet goed functioneren. Maar dat heeft toch niks met een constuctie van een cabine te maken? of zie ik zoiets verkeerd????
Als hij het goed doet wel ja
Dus nooit iets in de mond (peuk, lollie enz) tijdens het rijden
Ik heb wel ooit gezien dat een airbag niet leegliep... Maar dat is heel erg sporadisch.... Vind je het ook niet raar, als ze gaan praten dat de constructie niet sterk genoeg is, om dan te beginnen over airbags die niet leeglopen?
Ja is idd apart...
Maar een airbag die niet leegloopt is wel gevaarlijk ivm verstikkingsgevaar, maar met je bakkes vol tegen het stuur lijkt me ook niet fijn
Noot: Bestuurder is een bekende van mij. Ze waren opgetrommeld om geknoeide mest weg te spuiten met water. Toen ze aan kwamen rijden (bergaf) weigerden de remmen. Om de persoonlijke schade te beperken is hij van de weg afgestuurd, het talud af het land in.
Naar mijn mening hoort een cabine er na een dubbele koprol zo uit te zien!
tsja, moet je niet zo hard rijden, scheelt ook. Denk dat je zoiets wel moet zien aankomen... Tenminste dat lijkt me... En dan kun je de klap wat opvangen met je arm...
Dat verklaart al het een en ander
voordat je mijn reactie alweer de grond in boort...
bedoelde ik het verhaal van @Fendt-Farmer-Vario ik wist alleen niet hoe ik dat nou duidenlijk kon maken.
ik gebruikte een airbag als voorbeeld. omdat die ook bij auto ongelukken vaak springt. het was het beste wat me op dat moment te binnen schoot. een airbag heeft idd niks met dit ongeluk te maken.
....ZELFS bij FENDT (zal er moeilijk ingaan bij jou) kan het ook zijn dat die niet goed functioneren....
daarnaast heb ik misschien wel "Fendt" in mijn naam maar dat wil niet zeggen dat ik een fendt bril op heb, Fendt is niet alles. had ik nou Tafel12345 geheten, had je het fendt gebeuren uit je reactie gelaten. ik vind je wel heel kort door de bocht.
misschien moet jij je bril eens afzetten. ik vind je reactie op mij totaal ongepast.
Ik gebruik juist het merk dat je in je naam hebt, om iets een beetje duidelijk te maken. Ik hoef geen bril af te zetten...
Een cabine moet je kunnen redden. Menig unimog cabine vouwt ook in. Kan niet zeggen dat dat echt veilig is. Geef mij dan maar een stevigere cabine... Bij een minishovel e.d. wordt de cabine ook zo gebouwd dat de hele shovel erop kan blijven staan. Dat is niet zonder reden. Die cabines vouwen nooit in. En ik weet niet precies hoe dit is gegaan, maar ik denk dat WimSumar wel een punt heeft.... En heel eerlijk, ik heb nog nooit een auto gezien, waarbij het bestuurdersgedeelte hoort in te zakken....
Mijn vader probeert de auto nog te ontwijken en rijd daar bij de berm in. Maar de berm bleek daar heel zacht te zijn en de trekker met spuitmachine rolt de dijk af. Na een koprol is de trekker nog net blijven hangen op de rand van de vaart. Maar de cabine was nog helemaal goed. De spiegels de uitlaat en de ramen waren dan wel helemaal aan stront. Maar mijn vader is er met 2 blauwe plekken afgekomen. Dat bewijst maar weer hoe een veiligheids cabine levens kan redden.
Ik denk dat ze die goed testen. Ik heb namelijk nog nooit een foto gezien, van z'n machine dat op de kop heeft gelegen, dat zo erg beschadigd is als deze fendt. Ik heb net ook wat foto's gekeken, en daarbij zag ik meerdere tractoren, die wss met hoge snelheid over de kop zijn gegaan, waarbij de cabine nog een praktisch heelhuids is gebleven. Ja, je krijgt een grotere klap. Maar ik denk dat ik liever een grotere klap krijg dan dat je wordt opgevouwen in een cabine. Niet voor niets dat er staat dat je een gordel moet dragen....
volgens mij vind jij de machine belangrijker dan de bestuurder...
je hebt maar 1 lichaam... een machine is vervangbaar.
hoe stijfer de cabine hoe erger de klap op je lichaam aankomt.
Zei ik dat?
Wat ik tegen jou heb gezegd, is niet over die onzin van die airbag te praten. Wat totaal niks met het verhaal van de constructie te maken heeft. Ja je krijgt een grotere klap. Maar als ik een tractor zie die er zo uitziet, zou naar mijn idee wel wat stijver mogen. Ik heb net foto's bekeken, waarbij de as van de tractor zelfs eraf is. Maar de cabine nagenoeg nog eeen heel eind heel is. En ja, een bepaalde kreukelzone is een soort veiligheid. Net als de veiligheidsgordel. Draag je een gordel, dan bescherm je jezelf eerder tegen letsel e.d.. Een machine belangrijker als een persoon? Nee dat vind ik niet. Een machine is idd vervangbaar. Maar een machine dat op de kant gaat, en dan zoveel schade heeft... En dat er dan wordt gezegd dat die persoon er met licht letsel vanaf is gekomen.... Dan vraag ik me af, of het nou echt zo geweldig werkt, een kreukelzone. Bij auto's wat totaal NIET vergelijkbaar is met tractoren is er idd een kreukelzone. Ik meen dat die altijd aan de voorkant zit... Toch niet aan de zijkant/bovenkant van de cabine....
En het bestuurders gedeelte van een auto maakt ook deel uit van de kreukelzone.
Dat gedeelte, dat de impact in zich opneemt door zichzelf op te vouwen.
en WÉÉR lees je niet.
@dr Fendt
'VOLGENS MIJ' vind jij machines belangrijker dan de bestuurder...
en dan kom jij met een reactie :
zei ik dat?
ik heb niet beweerd dat je ongelijk hebt... en toch begin je me aan te vallen... en dat vind ik een beetje jammer.
Ja, dat denk ik ook wel, maar als een machine op de kant gaat doordat er een auto met 80 tegenaan vliegt dan gaat dat heel anders dan wanneer de shovel gewoon omvalt door bijv. draaien met een zware lading op grote hoogte.
Op pagina 28 is te zien wat er minimaal over moet blijven van de cabine bij een crash. Deze ruimte is niet veel. En deze cabine blijft daar volgens mij dan ook wel aan voldoen.
De fabrikant construeert de cabine zo dat er bij de zwaarst geteste crash situatie dan ook niet veel meer over blijft dan deze minimale ruimte. Dit om de G-krachten die bij de crash vrijkomen tot een minimum te beperken waardoor lichamelijk letsel ook beperkt blijft.
Ik denk dat elke trekker het niet echt heel erg leuk vind als je hem op ze kop neerlegd op de weg met een giertank er achter die wel door duwd.
Heb je helemaal gelijk in, daar zijn trekkers niet voor gemaakt. Maar de chauffeur moet wel z'n best doen de trekker recht op de weg te houden en geen tuinhekjes ( bij z'n schoonmoeder ) plat willen rijden.
Haha, zolang de schoonmoeder vervelend is, by my guest .
Zolang ie maar recht op blijft staan, vraag me af of er behalve bos bouw trekers, trekker op die berekend zijn.
Neee, dat mag je ( t.z.t.) mooi lekker zelf doen!
haha
Ik heb liever een stijve.
agrartechnik-im-einsatz.de/resources/pictures/…
+1
tja.. daar kan ik niet tegenop.
maar ik blijf wel bij mijn mening.
Wat heb jij toch altijd met je schoonmoeder ?
zal die wel verkering me hebben!
Weet je t zeker ?
Dat meneer heel veel weet en kan dat weet ik. Maar zoveel :-?
tja...
Kijk, ik ben vrijgezel, mar ik kan me goed voorstellen dat als je een keer met je schoonmoeder aan het rijden bent, dan moet ze haar toch zeker aan iets stevigs vast kunnen houden. Je maakt toch een heel erg modderfiguur als ze door een trekker met slap ding wordt platgedrukt.