Veldhausen (D): tractorbestuurder licht gewond bij fikse crash

Dat een 22-jarige tractorbestuurder er met slechts licht letsl vanaf kwam, verbaasde iedereen, die de ravage zag, die zaterdag ontstond ten gevolge van een moment van onoplettendheid.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste T.F.-ers: Dat die cabine zo zwaar beschadigd is valt me tegen. In zo'n conservenblikje kun je je toch niet veilig voelen? En er staat ook nog FENDT op. :?
(Waardeloos).
bart99
Donders:-(
HesselFiatpower
Ai Ai Ai geluk gehad maar idd die cabine is echt waardeloos!
930triplemaaier
@Wimsumar zonder veiligheidscabine had die kerel gewoon niet meer geleefd. wees blij dat de chauffeur er nog zo van af kwam
930triplemaaier
@HesselFiatpower jd en alle andere merken hadden de cabine ook ontzet gehad hoor
johndeere6506
Ik meende dat hier op ABS zat?
B - W
@Wimsumar

stookstook...
beter ijzer als tupperware... hahahaaaa...
deutznoud
@johndeere6506 da heeft ook geen zin,ga je,dan ga je op de kant 😞
johndeere6506
@deutznoud lezen. er staat dat hij an de slinger raakte en toen een koprol maakte.
Dr Fendt
@johndeere6506

dit is een 711 van GEN 1.
de fendt 700 gen 1 heeft nog geen ABS.

en voor degenen die de cabine niks vinden. kijk eens op de laatste foto hoe de rolkooi de trekker gehouden heeft!
ik neem aan dat dit met 35-40 gebeurt is... zo'n mestton drukt wel door!
johndeere6506
@Dr Fendt oke bedankt weer wat geleerd 😃
HesselFiatpower
@930triplemaaier ik heb niks tegen fendt maar wat @wimsumar zegt is wel waar..
jd4050
@johndeere6506

In de schrikreactie heeft ie m misschien wel afgeremd op de vario en dan remt ie niet de tank bij, dat is het gevaarlijke van een vario.
Dr Fendt
Ik ben het niet met @wimsumar eens.

1: de chauffeur heeft het er na zo'n ongeval er alleen met lichte verwondingen vanaf gebracht.|
2: als je de rolkooi veel stijfer had gemaakt ( steviger ) had de chauffeur misschien wel veel ernstigere verwondingen. (Denk maar eens aan een airbag die geen lucht laat onstnappen -> dan heb je opeens een kei harde zak lucht tegen je snuit)

de trekker is misschien total loss maar de chauffeur is d'r knap voorweg gekomen!
Wimsumar
Beste
Quote @930Triplemaaier:
zonder veiligheidscabine

Dat bedoel ik: had FENDT er nu maar een echte veiligheidscabine op gezet.
Met een oude 300-serie trekker was (bij wijze van spreken) de spiegel gebroken en de deurklink wat geschaafd maar zou de trekker zo weer verder kunnen rijden na overeindgetakeld te zijn.
Nogmaals: waardeloos! ( En kost ook nog de hoofdprijs 😞 ).
selten
Quote @Wimsumar:
Nogmaals: waardeloos! ( En kost ook nog de hoofdprijs 😞 ).

+1
930triplemaaier
Over tupperware gesproken....

pictures.tractorfan.nl/groot/n/…
DB_jansen
@Dr Fendt Ik ben het voledig met je eens 😉 Dit is echt hard gegaan, en heeft de cabine echt een harde klap gehad het verbaasd me dat het niet erger was 😄
jd4050
Heb ooit een keertje een plaatje gezien van een newholland die het cabinedak net zo hoog had als de motorkap, de chauffeur had het toen niet overleeft...
selten
Quote @Dr Fendt:
(Denk maar eens aan een airbag die geen lucht laat onstnappen -> dan heb je opeens een kei harde zak lucht tegen je snuit)

Dat heeft niks met een constructie te maken? Een stijver frame, zal je beter houden. En een airbag die niet leeglaat? Dat is het domste antwoord wat ik ooit heb gehoord. Heeft 0,0 hiermee te maken. Een airbag heeft toch niks met een constructie te maken van de cabine? Als de cabine stijver was geweest, was hij omgerold, had de cabine minder schade gehad. En had hiermee doorgereden kunnen worden. Dit is niet alleen bij Fendt zo hoor. Maar dat je met zulk soort drogredeneringen komt. Het slaat nergens op. Een airbag hoort te functioneren trouwens. ZELFS bij FENDT (zal er moeilijk ingaan bij jou) kan het ook zijn dat die niet goed functioneren. Maar dat heeft toch niks met een constuctie van een cabine te maken? of zie ik zoiets verkeerd????
jd4050
Een airbag loopt btw direct weer leeg na het vullen
selten
@jd4050
Als hij het goed doet wel ja 😛
jd4050
@selten

Dus nooit iets in de mond (peuk, lollie enz) tijdens het rijden 😛
selten
@jd4050
Ik heb wel ooit gezien dat een airbag niet leegliep... Maar dat is heel erg sporadisch.... Vind je het ook niet raar, als ze gaan praten dat de constructie niet sterk genoeg is, om dan te beginnen over airbags die niet leeglopen?
jd4050
@selten

Ja is idd apart...

Maar een airbag die niet leegloopt is wel gevaarlijk ivm verstikkingsgevaar, maar met je bakkes vol tegen het stuur lijkt me ook niet fijn 😛
Joop3
Als je een echte trekker hebt, dan ziet de tank er verkreukeld uit: mittelbayerische.de/index.cfm/…

Noot: Bestuurder is een bekende van mij. Ze waren opgetrommeld om geknoeide mest weg te spuiten met water. Toen ze aan kwamen rijden (bergaf) weigerden de remmen. Om de persoonlijke schade te beperken is hij van de weg afgestuurd, het talud af het land in.

Naar mijn mening hoort een cabine er na een dubbele koprol zo uit te zien!
selten
@jd4050
tsja, moet je niet zo hard rijden, scheelt ook. Denk dat je zoiets wel moet zien aankomen... Tenminste dat lijkt me... En dan kun je de klap wat opvangen met je arm...
selten
@Joop3
Dat verklaart al het een en ander 😛
Bomkamp123
Nieuwe smalspoor trekker van fendt? lekker compact allemaal, ook fendt zijn eerste steepnose ofniet?:D
Renze
Nou jongens, als je een kabine te stijf maakt, voldoe je niet aan de ROPS (Rolling Over Protection System) norm omdat die eist dat de constructie een bepaalde hoeveelheid energie opneemt: hij MOET dus vervormen omdat als hij terugveert, de trekker door kan stuiteren. De wettelijke eis is dat het frame krachten absorbeert door te vervormen, als hij te stijf is wordt hij afgekeurd....
johndeere6230
Jullie lopen te lullen over dat die constructie niet sterk genoeg is maar denk ook iss aan de snelheid, 55met een tank stront vind ik hard zat hoor als je dan een hobbeltje in de weg heb en je begint te stuiterwn dan moet je toch goed kunnen sturwn om hem weer goed recht te hebben 😉 ik vind persoonlijk 40 a 50 km/h best heb je mimder schade bij crachses beter overzicht enz. 😉
johndeere6230
Heb het trouwens zelf al een zien gebeuren een fendt 711 ofzo kwam zonder iets erachter met 55 langs gestormt en er zit een hoobeltje bij ons voor in de weg waardoor dievmet de achterkant loskwam en toen stuurde die iets naar links en de hele trwkker kwam dwars op de weg te staan 😉 voor het zelfde geld was die omgedondert 😉
Fendt926Driver
Als je kijkt naar de laatste foto zie je het belang van een draaibare trekhaak bij boventrekhaak ( of bij ondertrekhaak draaibaar oog) de combi kan schanieren en blijft bij elkaar en kan 1 omvalleen en de ander blijven staan. als het vast is en afbreekt komt de tank ook nog even in de kabine kijken ga je niet vrolijk van worden
Fast Eddy
Volgens mij heeft een Deutz-Fahr Agrotron de beste veiligheids cabine.
De mensen die het 'airbag' verhaal van @Dr Fendt niet begrijpen moeten eens terug naar de middelbare school voor een paar lessen natuurkunde. Auto's moeten vandaag de dag beschikken over een kreukelzone. Dit om de energie die in de auto zit op te vangen en zo min mogelijk aan de mens door te geven. Dit is ook bij trekker cabines zo. Zie het als van meters hoog op en trampoline springen of op en betonplaat. De trampoline vangt de kracht op i.p.v. je (gebroken) enkels. Zo werkt de kreukelzone dus ook. En heeft niks met het merk te maken, mar zijn wettelijke eisen. Die trekker is te vervangen (verzekering), de bestuurder niet!
Jasperfendt
Die hef een beste klap gemaakt
Dr Fendt
@selten
voordat je mijn reactie alweer de grond in boort...
bedoelde ik het verhaal van @Fendt-Farmer-Vario ik wist alleen niet hoe ik dat nou duidenlijk kon maken.

ik gebruikte een airbag als voorbeeld. omdat die ook bij auto ongelukken vaak springt. het was het beste wat me op dat moment te binnen schoot. een airbag heeft idd niks met dit ongeluk te maken.

Quote:
@selten
....ZELFS bij FENDT (zal er moeilijk ingaan bij jou) kan het ook zijn dat die niet goed functioneren....

daarnaast heb ik misschien wel "Fendt" in mijn naam maar dat wil niet zeggen dat ik een fendt bril op heb, Fendt is niet alles. had ik nou Tafel12345 geheten, had je het fendt gebeuren uit je reactie gelaten. ik vind je wel heel kort door de bocht.
misschien moet jij je bril eens afzetten. ik vind je reactie op mij totaal ongepast.
GD tuning Garyp
@selten Bekijk het als de vering van een auto, normaal gezien veert de auto wanneer hij een drempel oprijd, maar als je de veren nu vervangt door een gewoon stuk ijzer dan komt de klap veel harder aan, zo is het ook met de cabine, als die heel stijf is komt de klap veel harder aan dan wanneer er nog een beetje beweging in zit.
selten
@Dr Fendt
Ik gebruik juist het merk dat je in je naam hebt, om iets een beetje duidelijk te maken. Ik hoef geen bril af te zetten...
selten
@GD tuning Garyp
Een cabine moet je kunnen redden. Menig unimog cabine vouwt ook in. Kan niet zeggen dat dat echt veilig is. Geef mij dan maar een stevigere cabine... Bij een minishovel e.d. wordt de cabine ook zo gebouwd dat de hele shovel erop kan blijven staan. Dat is niet zonder reden. Die cabines vouwen nooit in. En ik weet niet precies hoe dit is gegaan, maar ik denk dat WimSumar wel een punt heeft.... En heel eerlijk, ik heb nog nooit een auto gezien, waarbij het bestuurdersgedeelte hoort in te zakken....
JD 6430 The Best
Mijn vader heeft een paar jaar geleden ook met de trekker en spuit om gelegen, Hij reed over de zeedijk en er zat een personen auto achter hem. Mijn vader remt rustig af en stuurt een beetje de berm in. De personen auto haald in. Mijn vader kijkt even in de spiegel of er nog meer auto's voorbij moeten en stuurt de weg weer op en geeft gas. Dan staat de auto die hem ingehaald had ineens vol op de rem.
Mijn vader probeert de auto nog te ontwijken en rijd daar bij de berm in. Maar de berm bleek daar heel zacht te zijn en de trekker met spuitmachine rolt de dijk af. Na een koprol is de trekker nog net blijven hangen op de rand van de vaart. Maar de cabine was nog helemaal goed. De spiegels de uitlaat en de ramen waren dan wel helemaal aan stront. Maar mijn vader is er met 2 blauwe plekken afgekomen. Dat bewijst maar weer hoe een veiligheids cabine levens kan redden. 😉
kerstrunner
Volgens mij heeft Fendt-Farmer-Vario volledig gelijk,bij een ander merk had die cabine er hetzelfde uitgezien,als alles goed was. Zeggen dat Fendt zwakke cabine's heeft is absurd,alle trekker fabrikanten investeren massa's geld in veiligheid,die cabine's zijn echt wel getest hoor!
GD tuning Garyp
Quote @selten:
Bij een minishovel e.d. wordt de cabine ook zo gebouwd dat de hele shovel erop kan blijven staan.
Mischien kan dat bij deze fendt ook wel, hoe testen ze dat dan bij een minishovel? Vliegt er dan ook iets tegenaan zodat hij op de kant ligt en dan word gekeken of de cabine wel veilig genoeg is? Of zetten ze zo'n ding gewoon op het dak?
selten
@GD tuning Garyp
Ik denk dat ze die goed testen. Ik heb namelijk nog nooit een foto gezien, van z'n machine dat op de kop heeft gelegen, dat zo erg beschadigd is als deze fendt. Ik heb net ook wat foto's gekeken, en daarbij zag ik meerdere tractoren, die wss met hoge snelheid over de kop zijn gegaan, waarbij de cabine nog een praktisch heelhuids is gebleven. Ja, je krijgt een grotere klap. Maar ik denk dat ik liever een grotere klap krijg dan dat je wordt opgevouwen in een cabine. Niet voor niets dat er staat dat je een gordel moet dragen....
Dr Fendt
@selten

volgens mij vind jij de machine belangrijker dan de bestuurder...

je hebt maar 1 lichaam... een machine is vervangbaar.

hoe stijfer de cabine hoe erger de klap op je lichaam aankomt.
Deere Hunter
Die bestuurder heeft wel geluk gehad!
selten
@Dr Fendt
Zei ik dat?
Wat ik tegen jou heb gezegd, is niet over die onzin van die airbag te praten. Wat totaal niks met het verhaal van de constructie te maken heeft. Ja je krijgt een grotere klap. Maar als ik een tractor zie die er zo uitziet, zou naar mijn idee wel wat stijver mogen. Ik heb net foto's bekeken, waarbij de as van de tractor zelfs eraf is. Maar de cabine nagenoeg nog eeen heel eind heel is. En ja, een bepaalde kreukelzone is een soort veiligheid. Net als de veiligheidsgordel. Draag je een gordel, dan bescherm je jezelf eerder tegen letsel e.d.. Een machine belangrijker als een persoon? Nee dat vind ik niet. Een machine is idd vervangbaar. Maar een machine dat op de kant gaat, en dan zoveel schade heeft... En dat er dan wordt gezegd dat die persoon er met licht letsel vanaf is gekomen.... Dan vraag ik me af, of het nou echt zo geweldig werkt, een kreukelzone. Bij auto's wat totaal NIET vergelijkbaar is met tractoren is er idd een kreukelzone. Ik meen dat die altijd aan de voorkant zit... Toch niet aan de zijkant/bovenkant van de cabine....
Favorit614
@selten elk ongeluk is anders, dus bijna niet te vergelijken.
En het bestuurders gedeelte van een auto maakt ook deel uit van de kreukelzone.
DESLAGERURRE
@selten weet jij wel eens wat een kreukelzone is ?? een landbouwvoertuig is in geen geval te verhelijken met een auto kwa veiligheid !
selten
@DESLAGERURRE
Dat gedeelte, dat de impact in zich opneemt door zichzelf op te vouwen.
Dr Fendt
@selten

en WÉÉR lees je niet.
Quote:

@dr Fendt
'VOLGENS MIJ' vind jij machines belangrijker dan de bestuurder...

en dan kom jij met een reactie :
Quote:
@selten
zei ik dat?

ik heb niet beweerd dat je ongelijk hebt... en toch begin je me aan te vallen... en dat vind ik een beetje jammer.
DESLAGERURRE
@selten juist 😉 waar zit die bij een trekker dan ?
GD tuning Garyp
Quote @selten:
Ik denk dat ze die goed testen.

Ja, dat denk ik ook wel, maar als een machine op de kant gaat doordat er een auto met 80 tegenaan vliegt dan gaat dat heel anders dan wanneer de shovel gewoon omvalt door bijv. draaien met een zware lading op grote hoogte.
jehan
In de asbak daar zit de kreukelzone
DESLAGERURRE
@jehan juist 😉 hahaha
GD tuning Garyp
@selten oja, aan alle kanten van een auto zit wel IETS dat zich opvouwt om de bestuurder te beschermen, en waarom zit die kreukelzone er? Om de klap op te vangen zodat die minder hard aankomt.
GD tuning Garyp
@jehan de opgestookte bokjes moeten natuurlijk ook goed beschermd worden. 😃
jehan
Van mij mogen de asbakken uit de trekkers ..ben gestopt met roken
DESLAGERURRE
Een landbouw voertuig ken alleen maar veiligheid door de rolkooi !
DESLAGERURRE
@jehan respect ! :lol:
GD tuning Garyp
@DESLAGERURRE daarom, die hele kreukelzone heeft er niks mee te maken, de rolkooi bied de veiligheid.
jehan
Dank u maar ..vanaf 30 januarie gestopt ..maar zo nu en dan moet ik toch nog weleens ff slikken als er iemand een sigaret opsteekt
DESLAGERURRE
@jehan hahha dat zal 😉 ik rook overdag bijna niks .. 3/4 sigaretten 😉 alleen bij een flesje bier .. jaaaah dan veranderd de zaak :lol:
jehan
Ja die bij de flesjes bier die mis ik het meest ..maar eigenwijs door gaan met niet roken denk ik dan maar
DESLAGERURRE
Ben er net weer (gisteravond) .. even een avondje bier drinken bij tf-lid @hollander in oostduitsland hahah
Voor de mensen die het (denken) te weten. Hier is het officiële document met de eisen (en bijbehorende tests) die aan een trekkercabine gesteld worden oecd.org/dataoecd/34/….

Op pagina 28 is te zien wat er minimaal over moet blijven van de cabine bij een crash. Deze ruimte is niet veel. En deze cabine blijft daar volgens mij dan ook wel aan voldoen.

De fabrikant construeert de cabine zo dat er bij de zwaarst geteste crash situatie dan ook niet veel meer over blijft dan deze minimale ruimte. Dit om de G-krachten die bij de crash vrijkomen tot een minimum te beperken waardoor lichamelijk letsel ook beperkt blijft.
Payton
@Wimsumar

Ik denk dat elke trekker het niet echt heel erg leuk vind als je hem op ze kop neerlegd op de weg met een giertank er achter die wel door duwd.
Wimsumar
Beste
Quote @Payton:
niet echt heel erg leuk

Heb je helemaal gelijk in, daar zijn trekkers niet voor gemaakt. Maar de chauffeur moet wel z'n best doen de trekker recht op de weg te houden en geen tuinhekjes ( bij z'n schoonmoeder 😃 ) plat willen rijden.
Payton
@Wimsumar

Haha, zolang de schoonmoeder vervelend is, by my guest 😛.

Zolang ie maar recht op blijft staan, vraag me af of er behalve bos bouw trekers, trekker op die berekend zijn.
Wimsumar
Beste
Quote @Payton:
by my guest

Neee, dat mag je ( t.z.t.) mooi lekker zelf doen! 😄
Payton
Wimsumar
Beste
Quote @Dr Fendt:
hoe stijfer de cabine hoe erger de klap op je lichaam aankomt.

Ik heb liever een stijve. 😄

agrartechnik-im-einsatz.de/resources/pictures/…
selten
Dr Fendt
@wimsumar

tja.. daar kan ik niet tegenop.

maar ik blijf wel bij mijn mening.
newholland6640
@Wimsumar

Wat heb jij toch altijd met je schoonmoeder 😃 ?
KOETIE
@newholland6640

zal die wel verkering me hebben! 😃
newholland6640
Quote @Wimsumar:
Ik heb liever een stijve.

Weet je t zeker 😃 ?
newholland6640
@KOETIE

Dat meneer heel veel weet en kan dat weet ik. Maar zoveel :-? 😃
KOETIE
Wimsumar
Beste
Quote @Newholland6640:
Weet je t zeker

Kijk, ik ben vrijgezel, mar ik kan me goed voorstellen dat als je een keer met je schoonmoeder aan het rijden bent, dan moet ze haar toch zeker aan iets stevigs vast kunnen houden. Je maakt toch een heel erg modderfiguur als ze door een trekker met slap ding wordt platgedrukt. 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
80
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
9