Ploeg 3 schaar

Ploegen met 3 schaar, bevestiging topstang. Waar bevestig je de topstang het best, in het vaste gat of in het sleufgat? En waarom?

Deel dit topic

Reacties

selten
Ik doe hem altijd in het sleufgat...
stannetje96
Sleufgat, volgens mij. En dan zo dat de topstang.niet strak staat.... Dacht ik.... Dus dat ie kan bewegen. Maar weet het niet zeker
remcotrekker
Ik heb me laten vertellen dat je inprenciepe met een ketting kan ploegen inplaats van topstang, dus ik zou het sleufgat zeggen.
jammermaarhelaas
Goede vraag.

Eerste vraag is:
waar wordt de trekkrachtverandering gemeten? (dus hoe meet de trekkrachtregeling, ook wel diepteregeling genoemd).
Bij de ene tractor gaat dit via de topstang, bij de andere via de trekstangen (ook wel onderste hefarmen genoemd), en er is een type waarbij het via de aandrijfas van de achterbrug gaat (bij mijn weten alleen bij de Ford 7000 en optioneel op de 5000, het systeem heet LoadMonitor)

Dan is de vraag of je een steunwiel aan je ploeg hebt, en waar dat steunwiel zit (achteraan of bijna in het midden).

Heb je trekkrachtregeling via de topstang, dan altijd de ploeg in een vast gat doen. (anders kan de trekkrachtregeling niet accuraat meten en bijregelen).

Heb je trekkrachtregeling via de trekstangen of LoadMonitor, dan kun je het sleufgat gebruiken, zeker wanneer je een steunwiel aan de ploeg hebt. Zoals @stannetje96 en @remcotrekker zeggen. Zorg dat wanneer je met de ploeg in de grond op werkdiepte zit, de topstangpen ongeveer middenin dit sleufgat zit.

Heb je geen steunwiel, dan is misschien het vaste gat altijd de beste keus. Dit is maar een advies/richtlijn!
ADB996
Ik sluit bij @jammermaarhelaas aan wat hij zegt.
john deere 7810
Als je mooi wilt ploegen moet je zowiezo een steunwiel aan een 3 schaar hebben. als die er niet aan zit zou ik hem in het vaste gat doen.
selten
@john deere 7810
Goed afgesteld, kun je ook zonder steunwiel...
mdoornekamp
Kan alleen in sleufgat als je een steunwiel achter aan hebt. Anders altijd in het vaste gas. Heb hem zelf altijd in vaste gat. Heb je meer tractie. Sleufgat is meer voor lange ploegen van 5 schaar en meer. Lemken gebruikt bij 6 en 7 schaar hydraulische topstang om trekkracht op de achterwielen te krijgen
Zijn hiervoor goede dingen gezegd, maar ook zeker dingen die NIET waar zijn.

Bij trekkrachtregeling via topstang altijd vaste gat gebruiken. Ook als het steunwiel in het midden zit is het aan te raden het vaste gat te gebruiken.

Bij regeling via trekstang kun je het sleufgat gebruiken. @jammermaarhelaas Maar dan moet de pen op werkdiepte NIET midden in het gat maar voorin. Anders worden de scharen ongelijk opgehaald als de trekkrachtregeling bijregelt (1e schaar veel, laatste schaar bijna niet)!

Ik zelf ploeg op een iets andere manier, namelijk zonder trekkrachtregeling. Voorwaarde is dan wel dat je over het hele perceel dezelfde (homogene) grond hebt, een steunwiel aan de ploeg, genoeg vermogen en een sleufgat. In deze situatie de pen wel midden in het sleufgat op werkdiepte.

Voordeel hiervan is dat de ploegdiepte veel constanter is. Grond op bijvoorbeeld de kopakker zit veel vaster doordat deze vaker bereden is. Hierdoor grijpt de trekkrachtregeling in waardoor de ploegdiepte minder wordt en dus het zaaibed ook lager komt te liggen. Dit moet allemaal weer extra bewerkt worden om dit weg te krijgen en kost dus allemaal tijd en geld.
@selten Bij een 3 schaar nog wel ja, bij 4 wordt het al problematisch.
selten
@Fendt-Farmer-Vario
Ja wij hebben zelf een 3 schaar. Tractor kan hem makkelijk af, kunnen we makkelijk zonder wiel ploegen. Je kan haast niet anders, als je direct na de bonen moet ploegen.
jehan
Bevestig hem maar in het sleufgat ..als een ploeg goed afgetseld is dan zou je er helemaal geen topstang tussen hoeven te doen ..dan was een ketting eigenlijk al genoeg ..voor het heffen van de ploeg
jammermaarhelaas
@Fendt-Farmer-Vario

Met je kritiek eens, vraag is volgens mij wel of ie een grotere ploeg (bv. 5 schaar) ook in hele lengte meekrijgt bij corrigeren en een wiel achteraan.
Ik ploeg maar zelden, maar op de kopakker/wendakker stel ik de trekkrachtregeling gewoon wat zwaarder af, positieregeling kan natuurlijk ook, 4WD is dan wel handig.
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt-Farmer-Vario:
Grond op bijvoorbeeld de kopakker zit veel vaster doordat deze vaker bereden is. Hierdoor grijpt de trekkrachtregeling in waardoor de ploegdiepte minder wordt

En de fabrikanten, vertegenwoordigers en zelfs de gebruikers maar "ouwe-Nelen" hoe goed het ploegwerk is met hun trekkermerk.
Terwijl de trekkrachtregeling, om reden die jij aangeeft, bij ploegen eigenlijk precies verkeerd om werkt. 😄
Robin S
Bij het inzetten en op het laatste gewoon de ploeg wat dieper laten gaan.
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Terwijl de trekkrachtregeling, om reden die jij aangeeft, bij ploegen eigenlijk precies verkeerd om werkt.

Klopt, daarom ploeg je ook nooit op 100% trekkrachtregeling.
Als je bv door een spoor, zachte plek, over een bultje of wat voor oneffenheid dan ook rijdt met je voorwiel of achterwiel dan zal de ploeg op positieregeling ook nooit exact op de zelfde diepte lopen, net als bij een steun wiel btw.
Het mooiste resultaat haal je als je alle manieren om de ploeg op diepte te houden combineerd, dan heb je een mooi gemiddelde. Daar moet je wel tijd en gevoel voor hebben, dus ik raad aan om het steunwiel achterwege te laten omdat het voor veel ploegers ( of moet ik zeggen 'mensen op een trekker met een ploeg erachter'?) veel te moelijk is om maar een heel klein deel van het gewicht van de ploeg op het steunwiel te laten rusten. Het steunwiel wordt dan al snel misbruikt als loopwiel en zorgt dan voor een verstoorde gewichtsverdeling van de trekker/ploeg combinatie met onnodige slip tot gevolg.
Dus gewoon in het vaste gat, zonder steunwiel en de hef op 50/50 trekkracht/positie.
(mijn mening)
Wimsumar
Beste
Quote @Hobbyboer:
zonder steunwiel

Ooohw, dan moet je het steunwiel op deze foto nog even weg-foto-shoppen. 😉
hobbyboer
@Wimsumar

😄 is wel ietsje anders als de 3-schaar waar dit topic over gaat. Bij die kun je de druk op het steunwiel apart en traploos instellen vanuit de cabine 😉
jammermaarhelaas
@hobbyboer

Goed punt!
Werk zelf ook (al ploeg ik heel weinig) met ergens op 20% of 30% trekkrachtregeling, dus 80% of 70% positieregeling, doet ie genoeg. (Ford 6640)
Er zullen ook wel mechanische trekkrachtregelingen zijn met een instelbare trekkracht/positieregeling verhouding (Ford 10 serie heeft dit onder andere).
boerbas
Kijk ff google en je vind vanalles

blokmechanisatie.nl/assets/files/…

het woord steunwiel zegt het al voor te steunen dus niet om de ploeg op te laten lopen!
de ploeg moet in de hef hangen zodat de tractor bijna geen slip heeft (ze hebben mij toen gezegt dat je de 4wd uit moeten kunnen zetten zonder dat de tractor afneemt in snelheid, neemt hij veel af in snelheid moet je de ploeg beter afstellen)
Wimsumar
Beste
Quote @Hobbyboer:
zonder steunwiel

Nu is mijn ploegervaring van ruim 30 jaar geleden met een 2-schaar wentel achter een Renault-651 maar ik denk dat een 3-schaar (en met name nog groter) 'beter' loopt met steunwiel.
Kijk, natuurlijk op de Poldergrond, die na de drooglegging vrijwel ieder jaar is geploegd, blijft de ploeg wel op de ploegzool lopen ( 😉 ).
Maar een 3-schaar 'vol in de grond' wordt te zwaar voor de hef c.q. trekker om de werkdiepte niet al te veel te laten variëren. Een hefcorrectie (tillen) zal inhouden dat de trekker zichzelf eerst in de (soepele) banden wegdrukt waarna de ploeg pas omhoogkomt ( en mogelijk zelfs te hoog doorschiet omdat de banden dan ook weer positie kiezen). Het zou dus een zeer onrustig gedrag aan de ploeg kunnen geven.

Mijn loonwerker reed de laatste jaren ook met een 4 schaar zonder steunwiel ( gewoon zoals dat gaat op het 'oude land': een bult pékaas ervoor met een vracht frontgewicht en rossen maar............. ( 😞 )
Vorig jaar April toen het extreem droog was en dus de grond aanzienlijk minder weerstand had bij het ploegen leidde het ertoe dat ( bij vermoedelijk dezelfde trekker-/hefinstelling door de 'chauffeur') de ploeg 'naar diepte ging happen' en zelfs een drainbuis omhoog'ploegde'. (!)
Wimsumar
Bij bovenstaande reactie hoort de volgende illustratie:
Pauls
Bij 3 schaar is het niet nodig om 'met steunwiel' te ploegen. is mijn ervaring, rij al ruim 20 jaar met 3 schaar zonder steunwiel, gaat perfect.
Topstang zit in vaste gat, ik heb topstang dieptecontrole.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
49