Ploeg 3 schaar
Ploegen met 3 schaar, bevestiging topstang. Waar bevestig je de topstang het best, in het vaste gat of in het sleufgat? En waarom?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Eerste vraag is:
waar wordt de trekkrachtverandering gemeten? (dus hoe meet de trekkrachtregeling, ook wel diepteregeling genoemd).
Bij de ene tractor gaat dit via de topstang, bij de andere via de trekstangen (ook wel onderste hefarmen genoemd), en er is een type waarbij het via de aandrijfas van de achterbrug gaat (bij mijn weten alleen bij de Ford 7000 en optioneel op de 5000, het systeem heet LoadMonitor)
Dan is de vraag of je een steunwiel aan je ploeg hebt, en waar dat steunwiel zit (achteraan of bijna in het midden).
Heb je trekkrachtregeling via de topstang, dan altijd de ploeg in een vast gat doen. (anders kan de trekkrachtregeling niet accuraat meten en bijregelen).
Heb je trekkrachtregeling via de trekstangen of LoadMonitor, dan kun je het sleufgat gebruiken, zeker wanneer je een steunwiel aan de ploeg hebt. Zoals @stannetje96 en @remcotrekker zeggen. Zorg dat wanneer je met de ploeg in de grond op werkdiepte zit, de topstangpen ongeveer middenin dit sleufgat zit.
Heb je geen steunwiel, dan is misschien het vaste gat altijd de beste keus. Dit is maar een advies/richtlijn!
Goed afgesteld, kun je ook zonder steunwiel...
Bij trekkrachtregeling via topstang altijd vaste gat gebruiken. Ook als het steunwiel in het midden zit is het aan te raden het vaste gat te gebruiken.
Bij regeling via trekstang kun je het sleufgat gebruiken. @jammermaarhelaas Maar dan moet de pen op werkdiepte NIET midden in het gat maar voorin. Anders worden de scharen ongelijk opgehaald als de trekkrachtregeling bijregelt (1e schaar veel, laatste schaar bijna niet)!
Ik zelf ploeg op een iets andere manier, namelijk zonder trekkrachtregeling. Voorwaarde is dan wel dat je over het hele perceel dezelfde (homogene) grond hebt, een steunwiel aan de ploeg, genoeg vermogen en een sleufgat. In deze situatie de pen wel midden in het sleufgat op werkdiepte.
Voordeel hiervan is dat de ploegdiepte veel constanter is. Grond op bijvoorbeeld de kopakker zit veel vaster doordat deze vaker bereden is. Hierdoor grijpt de trekkrachtregeling in waardoor de ploegdiepte minder wordt en dus het zaaibed ook lager komt te liggen. Dit moet allemaal weer extra bewerkt worden om dit weg te krijgen en kost dus allemaal tijd en geld.
Ja wij hebben zelf een 3 schaar. Tractor kan hem makkelijk af, kunnen we makkelijk zonder wiel ploegen. Je kan haast niet anders, als je direct na de bonen moet ploegen.
Met je kritiek eens, vraag is volgens mij wel of ie een grotere ploeg (bv. 5 schaar) ook in hele lengte meekrijgt bij corrigeren en een wiel achteraan.
Ik ploeg maar zelden, maar op de kopakker/wendakker stel ik de trekkrachtregeling gewoon wat zwaarder af, positieregeling kan natuurlijk ook, 4WD is dan wel handig.
En de fabrikanten, vertegenwoordigers en zelfs de gebruikers maar "ouwe-Nelen" hoe goed het ploegwerk is met hun trekkermerk.
Terwijl de trekkrachtregeling, om reden die jij aangeeft, bij ploegen eigenlijk precies verkeerd om werkt.
Klopt, daarom ploeg je ook nooit op 100% trekkrachtregeling.
Als je bv door een spoor, zachte plek, over een bultje of wat voor oneffenheid dan ook rijdt met je voorwiel of achterwiel dan zal de ploeg op positieregeling ook nooit exact op de zelfde diepte lopen, net als bij een steun wiel btw.
Het mooiste resultaat haal je als je alle manieren om de ploeg op diepte te houden combineerd, dan heb je een mooi gemiddelde. Daar moet je wel tijd en gevoel voor hebben, dus ik raad aan om het steunwiel achterwege te laten omdat het voor veel ploegers ( of moet ik zeggen 'mensen op een trekker met een ploeg erachter'?) veel te moelijk is om maar een heel klein deel van het gewicht van de ploeg op het steunwiel te laten rusten. Het steunwiel wordt dan al snel misbruikt als loopwiel en zorgt dan voor een verstoorde gewichtsverdeling van de trekker/ploeg combinatie met onnodige slip tot gevolg.
Dus gewoon in het vaste gat, zonder steunwiel en de hef op 50/50 trekkracht/positie.
(mijn mening)
Ooohw, dan moet je het steunwiel op deze foto nog even weg-foto-shoppen.
is wel ietsje anders als de 3-schaar waar dit topic over gaat. Bij die kun je de druk op het steunwiel apart en traploos instellen vanuit de cabine
Goed punt!
Werk zelf ook (al ploeg ik heel weinig) met ergens op 20% of 30% trekkrachtregeling, dus 80% of 70% positieregeling, doet ie genoeg. (Ford 6640)
Er zullen ook wel mechanische trekkrachtregelingen zijn met een instelbare trekkracht/positieregeling verhouding (Ford 10 serie heeft dit onder andere).
blokmechanisatie.nl/assets/files/…
het woord steunwiel zegt het al voor te steunen dus niet om de ploeg op te laten lopen!
de ploeg moet in de hef hangen zodat de tractor bijna geen slip heeft (ze hebben mij toen gezegt dat je de 4wd uit moeten kunnen zetten zonder dat de tractor afneemt in snelheid, neemt hij veel af in snelheid moet je de ploeg beter afstellen)
Nu is mijn ploegervaring van ruim 30 jaar geleden met een 2-schaar wentel achter een Renault-651 maar ik denk dat een 3-schaar (en met name nog groter) 'beter' loopt met steunwiel.
Kijk, natuurlijk op de Poldergrond, die na de drooglegging vrijwel ieder jaar is geploegd, blijft de ploeg wel op de ploegzool lopen ( ).
Maar een 3-schaar 'vol in de grond' wordt te zwaar voor de hef c.q. trekker om de werkdiepte niet al te veel te laten variëren. Een hefcorrectie (tillen) zal inhouden dat de trekker zichzelf eerst in de (soepele) banden wegdrukt waarna de ploeg pas omhoogkomt ( en mogelijk zelfs te hoog doorschiet omdat de banden dan ook weer positie kiezen). Het zou dus een zeer onrustig gedrag aan de ploeg kunnen geven.
Mijn loonwerker reed de laatste jaren ook met een 4 schaar zonder steunwiel ( gewoon zoals dat gaat op het 'oude land': een bult pékaas ervoor met een vracht frontgewicht en rossen maar............. ( )
Vorig jaar April toen het extreem droog was en dus de grond aanzienlijk minder weerstand had bij het ploegen leidde het ertoe dat ( bij vermoedelijk dezelfde trekker-/hefinstelling door de 'chauffeur') de ploeg 'naar diepte ging happen' en zelfs een drainbuis omhoog'ploegde'. (!)
Topstang zit in vaste gat, ik heb topstang dieptecontrole.