Silagewagen

Naar welke voorkeur gaat jullie merk.
en waarom zoals de dealer bij jullie in de buurt of over de eigenschappen
daar bedoel ik mee dat de bodemketting bijvoorbeeld mechanis of hydrolisch gaat

bij mijn stage hebben ze veenhuis ivm het snelle losse door mechanische bodemketting

Deel dit topic

Reacties

SkarphofJDFan
Veenhuis heeft een hydrolische bodemketting
caseih1056xl
Wij gebruiken gewoon Miedema HST 305 of 235. werkt goed.
RemcoPower
De oude veenhuis heeft mechanische bodemketting.

Veenhuis met gedwongengestuurd en hydrolische bodemketting met walsen
interpowerrr
Oude veenhuis wagens hebben een mechaniese bodemketting, en de nieuwere hydrolies.
maikwolsink
Veenhuis super silagewagen lost snel gaat niet snel om en is hydrolis en trekken heel licht maar zijn wel degelijk
Mengeledriver
Veenhuis had eerder een mechanische bodemketting standaard.
Sinds een paar jaar is hydraulisch standaard en tegen meerprijs is een mechanische leverbaar.
Ik zou altjid de mechanische kiezen omdat deze sneller lost, zeker icm walsen.

Ik zou voor het merk Veenhuis kiezen omdat:
-het oerdegelijk is
-de restwaarde aanzienlijk hoger is als van de concurrentie
-uiterlijk is hij beter afgewerkt als een Kaweco, Joskin of Schuitemaker.
inter-Eric
De onze 😛 werkt goede
kemper
1 voordeel van hydraulisch is geen gedonder met kromme aftakassen 😛
maan820tms
Persoonlijk zou ik ook voor mechanisch kiezen als ik het verschil zie met het lossen want tijd is geld zeggen ze he
interpowerrr
Remco, er zijn ook wagens met gedwongen besturing en mech. bodemketting. ( onze wagen nr 9 bijvoorbeeld).
RemcoPower
Raben bedoel je de moddersleper (die kleine gestuurde die achter de 612 staat)?
international533
Wij rijden bij't loonbedrijf met 4 kaweco radiums (2x 40 em 2x 45) waarom kaweco? omdat deze de aandrijving van de bodemketting van het midden uit hebben, dus 2 korte asjes in plaats van 1 lange. dus degelijker.
Deze hebben de bodemketting Hydraulische aangedreven.

Verder hebben we nog 3 Fortschritt wagens, waarom omdat deze net als kaweco de aandrijving van de bodemketting vanuit het midden hebben alleen zijn deze mechanisch aangedreven. Verder omdat ze oerdelijk zijn. Deze Fortschritt wagens zijn 25 ? 30 jaar oud en loop nog steeds als een tierlier.
interpowerrr
Ja, die wagen. remco.
BEboer
DEWA, Weinig overbodige luxe die kan breken, en degelijke pons eronder!
__amelootje__
Dewa of dezeure degelijke kwaliteit
CASE1455xl
Kaweco Radium 40, maar we hebben ook 2 veenhuiscombi's 2000. bevallen goed, maar ze slingeren alleen op de weg... Komen dit vaker voor bij deze wagens?
Mengeledriver
@I533:
Een Veenhuis heeft geen aandrijfkast in't midden. Dit betekent niet dat de as uit 1 stuk is.
Veenhuis heeft 2 assen achter, aan beide kanten zit dus een aandrijfketting. De oudere 14 en 18 tonners hadden wel 1 as. Bij de 18 tonners ging dat nog wel eens mis.

Nadeel van de aandrijfkast in't midden is de strook tussen de middelste 2 kettingen vol mais en gras blijft liggen. De tandwielkast is meestal een RT500 van Berma.
redpower
He case1455xl, wel jammer dat ze bij vd ven blauwe hebben, oranje staat woester achter de 14s hahaha
bij langenhuizne hebben we ook kaweco,s zijn we zeer over te spreken, behalve over die met tebbe onderstel, die iwl nogal is op zn kantje
Valtra-Fordpower
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een hydraulische bodem aandrijving i.v.m. het behoud van je machnine, het is dan toch een stukje ingebouwde beveiliging. 😄 en een goede hydraulische gaat ook wel snel hoor 😄
Mengeledriver
Hydraulisch is juist onbetrouwbaar, je weet nooit precies de druk en volume geleverd door de trekker.
Mechanisch heeft een nokken slipkoppeling. Met het juiste toerental kun je met weinig motortoeren snel lossen. Zeker icm walsen.
kemper
Precies met mechanisch lossen gaat het heel mooi met weinig toeren... bak is zo leeg
Valtra-Fordpower
Hoe zijn die mechanische dan tegenwoordig?, ik ken eigenlijk alleen de ratel. dan werkt zeker met walsen hydro mooier, door een gelijkmatige aanvoer. de ratel geeft steeds een beetje (te veel 😄 )
Mengeledriver
Ratel? Da's wel heeeel oude techniek.
Gewoon een asje naar achteren, een verdeelkast, 1 uitgaande as voor de walsen, 2 uitgaande assen naar beide zijkanten.
Deze drijven via een ketting de 2 assen van de bodemketting aan.
kaampsje
Bij ons Schuitemaker Siwa 200.. werkt perfect maar heb niet echt een voorkeur.
Mengeledriver
Mijn ervaring met Schuitemaker wanden is dat de panelen in de naden gaan rotten en roesten. Vind zelf damwand veel simpeler en lichter.
Valtra-Fordpower
Ooowh dus ook vloeiend? tsja dat is mechanisch idd ook wel mooi jah 😃
kaampsje
Ooh.. hebben wij nog geen last van gehad.
Valtra-Fordpower
En hoe stel je die snelheid dan in? PTO-toeren of..?
kaampsje
Gewoon gas geven 😉
ome joop
Hydraulisch kan je mooier doseren als je een kuil heb van 50 meter of langer dan kan je vaak niet genoeg snelheid maken om het te verdelen over de hele lengte van de kuil, olie kan je dan smoren.
claasfendt
Heb alleen ervaring met schuitemaker siwa 200 en 240 vooral die laatse loopt donders mooi achter de trekker aan lost snel mechanisch verder geen voorkeur
maikwolsink
@ ome joop dat verdelen is niet zo moelijk als je dat hydraulisch doet dan kan je in het begin de ketting af en toe stoppen en een aftakas leg je niet in een klap stil of breng je in een klap weer op gang

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
6